Gravatar

#1731 jessup 14 år siden

This is just until June
Gravatar

#1732 Skeloboy 14 år siden

Baconnaise skulle være ret så ringe...

Men gad vide, om man ikke forholdvis let kan lave noget Baconsalt med det maltodextrin der
Gravatar

#1733 HonoDelLoce 14 år siden

Både bacon salt og baconnaise kan fås i Superbest..

I øvrigt er det jo selvfølgelig en smagssag - men personligt er jeg ellevild med baconnaise i mine sandwich :) Og som pommes-dyp!
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#1734 jessup 14 år siden

Skal have forholdsvis enkel mad i dag - ribeye, bagekartofler og salat.

Jeg fik den tanke at tilsætte mit smør til kartoflen en eddike af en art men tænkte at jeg lige ville søge nettet for muligheder i den art (kan jo bare prøve sig frem ikke ligefrem en kostbar fejtagelse hvis det går galt).

Jeg kunne ikke lige finde nogen der havde fået den tanke med smør i sin faste form.

Jeg faldt dog over noget andet som var lidt apropos Skeloboys goumet middag i #1718. Jeg fik på Kadeau til min spareribs brunet smør med røget benmarv som var fantastisk til. Beurre noise er det franske udtryk for brunet smør og det kommer af at man smelter smør og så kan man lavet brunet smør af vallen og bruge det klarede smør (ghee, butter schmaltz mm.) til f.eks stegning ved højere temperaturer. Vallen kan f.eks. tilsættes kapers,citron, eddike eller røget benmarv/spæk og bruges som sovs - uden tilsætning kan den også bruges i bagværk.

En beurre Noise venter jeg dog med til an anden lejlighed har ikke lige lyst til den nøddede smag på min kartoffel idag - den kan selvfølgelig køles ned til fast form.

This is just until June
Gravatar

#1735 davenport 14 år siden

Du er satme en levemand, mand! ;D
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#1736 Skeloboy 14 år siden

Jessup...du giver den satme gas

Når jeg får et job, så skal jeg klart også til at lave en eller anden form for fin mad en gang om ugen
Gravatar

#1737 DarkLight 14 år siden

#1734,
Lavpraktisk smager det også fantastisk i pandekager ;)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#1738 jessup 14 år siden

Jo jo nu var det også bare noget jeg havde slået op på nettet. Som jeg skriver lavede jeg jo ikke Buerre Noise - bøffen var dog virkelig lækker og det blev til hvidløgssmør tilsat lidt hjemmelavet estragon eddike.
This is just until June
Gravatar

#1739 jessup 14 år siden

Idag skal der "laves" eddike. Det kommer sig af at når man køber friske krydderurter så har man ofte en del til overs - har med stor held selv lavet estragon eddike som uden tvivl slår almindelige færdigkøbte produkter med esens. Jeg bilder mig ikke ind i første omgang at kunne lave noget der konkurrere med lækre eddiker fra f.eks. Gölles, men fordelen er at man kan lave produkter af noget der hurtig vil tørre ind og blive kedeligt og måske endda skal smides ud. Et andet plus er at man kan lave det i ganske små mængder istedet for ofte 250 ml. som man alt efter smag man kan være flere år om at bruge.

Det er ikke den store opskrift jeg gå efter - alle urter mm. kommer fra mine forældres have. Går efter et produkt med kraftig smag - kan altid fortynde med mere eddike men det er vigtigt ikke man skal pøse for meget eddike i maden or at få urte smagen.

Jeg ville lave det på alm. hvidvinseddike men de havde kun hvid balsamico i Fakta.

Fremgangsmåde - rengøres evt hakkes groft overhældes med eddike. Ribsene bliver grundet den lille mængde alle hakket ellers kunne man sgtens lade nogle af dem være hele. Jeg vil tro at det alt skal stå i 1 uges tid før man kan smage hvor det bære hen af.

Citron timian - (pga af en større mængde prøver jeg også at lave en lille protion på lagereddike - for sammmenlignin)
Løvstikke
Salvie
Årets sidste ribs som er som små sukkerknalder

Senere på udgen skal jeg prøve at sylte(skal tjekks op på torsdag) små havlmodne vindruer (har ikke prøvet det før men fik det på en resturant og det var godt)

This is just until June
Gravatar

#1740 HelmerJ 14 år siden

Skal hjem til min kusine og lege køkkenhygge

Eftermiddags snack, beerstyle løgringe. Dejen lavet på hjemmelavet mjød

Aftensmaden, majs pandekager med hele majs og "høns i asparges" fyld, meget simpel ret men smager fantastisk og falder som beton
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams

Skriv ny kommentar: