Vores venner tager en dyrekølle med i sommerhus. Ved ikke helt hvordan den skal laves, da jeg ikke kender meget til vildt. Tænker noget i retning af en stegeso, en halv flaske vin, masser af grønt, der giver grundlag for en sovs osv. Nogen forslag?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#1771 - den slår jo aldrig fejl. Man kan endda vikle Bacon om! Og så bare selleri, gulerødder, pastinak, løg og alt det der ned til dyret(som selvfølgelig skal brunes først) og masser af rødvin til det dækker - hvorfor bruge vand, det smager jo ikke af noget ;)
Skal det være en rigtig vildt sovs skal der jo også lige lidt blåskimmelåååst i...og tag et stegeben med, til når du skal reducerer sovsen :)...og er du rigtig fræk laver du lige noget gastrik også!
Så er der jo altid et spørgsmål om tilbehør...men noget surt kompot af en art og så kartofler...om det så bliver pommes rissoles, pommes duchesse eller pommes anna, det er sgu ligemeget...eller bare halve, bagte kartofler med en sjat olie, salt, peber og rosmarin over...
OG der skal selvfølgelig langtidsbagte tomater til: find nogen gode små tomater(blomme, cherry eller san marzeno, skær midt over, salt og sukker på samt din foretrukne krydderurt og lidt olie - i ovnen i 3-4 timer
Så altså: Dyrekølle i Baconsvøb Kompot af en art eller langtidsbagte tomater En fræk kartoffel Evt. nogle gode store svampe, der bliver brunet på en pande...
Lørdag aften lavede jeg lamme culotte med selleri mos og coleslaw.
Selleri mosen bestod af 4/6 selleri 1/6 kartofler 1/6 løg og en lille klat smør udkogt i en gryde
sovs, lamme skyen og vand fra mosen fik lov at simre i en lille time, en sjat æblecider eddike og og et halvt glas rødvin og lidt rørsukker.
Lave et forsøg med coleslaw af rødkål, det kom til at ligne russisksalat
Lod du Culotten stege 1 time ved lav temperatur? Hvad temperatur stegte du den ved - ikke at ovne er ens men bare et fingerpeg.
Spiste på The Dining Room i lørdags (en af de der kupon ting på nettet) og det var ganske godt - lidt efter huskeren er ikke på online kortet:
Consumet med lidt urter(bladselleri,ild mm.), havtaske (tror jeg) og rimmet kamuslinger. ok
Langtidsstegt billig kalveudskæring (bov eller lignende) med kartofflskum lidt rodbeder,stegt kartoffel og sky sovs. Ganske fin men er ikke enig i at brugekartoffel i skumform som liger sigsom en hinde at resten af retten -udligner helt syren.
Ganske udmærket til 225 kr. (med i prisen va oset glas Prosecco og Sauterne til desserten - også kaffe var med men den sprng vi over) og udsigtenfra 25 etage på Radisson er også lidt værd.
Enten på Mikkeler senre så det var en ganske fornuftigt aften.
Lod du Culotten stege 1 time ved lav temperatur? Hvad temperatur stegte du den ved - ikke at ovne er ens men bare et fingerpeg.
De blev stegt sådan lidt på slum, de fik ca 50min i en ovn forvarmet til 100grader og da kødet røg i blev den skruet på til 180grader... Dont ask. Men den blev rosa, rigtig mør og lækker.
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Jeg lavede for første gang Coq au vin her i weekenden. Det er bestemt ikke sidste gang. Nemt og velsmagende, og så passer det jo lige til årstiden.
For forret lavede jeg en svampekanapé
Har aldrig lavet det - kan du lære lidt fra dig noget der ikke fungerede, noget der var specielt godt?
Nej, jeg synes faktisk det var som det skulle være. Jeg lavede den med kartoffelmos. Hvis jag skal sætte en finger på noget, så vær opmærksom på ikke at salte den for meget da lang tid i en gryde samt rigeligt bacon, gør et godt stykke arbejde :)
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
#1771 davenport 13 år siden
Tænker noget i retning af en stegeso, en halv flaske vin, masser af grønt, der giver grundlag for en sovs osv.
Nogen forslag?
#1772 Skeloboy 13 år siden
Skal det være en rigtig vildt sovs skal der jo også lige lidt blåskimmelåååst i...og tag et stegeben med, til når du skal reducerer sovsen :)...og er du rigtig fræk laver du lige noget gastrik også!
Så er der jo altid et spørgsmål om tilbehør...men noget surt kompot af en art og så kartofler...om det så bliver pommes rissoles, pommes duchesse eller pommes anna, det er sgu ligemeget...eller bare halve, bagte kartofler med en sjat olie, salt, peber og rosmarin over...
OG der skal selvfølgelig langtidsbagte tomater til: find nogen gode små tomater(blomme, cherry eller san marzeno, skær midt over, salt og sukker på samt din foretrukne krydderurt og lidt olie - i ovnen i 3-4 timer
Så altså:
Dyrekølle i Baconsvøb
Kompot af en art eller langtidsbagte tomater
En fræk kartoffel
Evt. nogle gode store svampe, der bliver brunet på en pande...
#1773 davenport 13 år siden
#1774 DarkLight 13 år siden
For forret lavede jeg en svampekanapé
#1775 HelmerJ 13 år siden
Selleri mosen bestod af 4/6 selleri 1/6 kartofler 1/6 løg og en lille klat smør
udkogt i en gryde
sovs, lamme skyen og vand fra mosen fik lov at simre i en lille time, en sjat æblecider eddike og og et halvt glas rødvin og lidt rørsukker.
Lave et forsøg med coleslaw af rødkål, det kom til at ligne russisksalat
#1776 jessup 13 år siden
Spiste på The Dining Room i lørdags (en af de der kupon ting på nettet) og det var ganske godt - lidt efter huskeren er ikke på online kortet:
Consumet med lidt urter(bladselleri,ild mm.), havtaske (tror jeg) og rimmet kamuslinger. ok
Langtidsstegt billig kalveudskæring (bov eller lignende) med kartofflskum lidt rodbeder,stegt kartoffel og sky sovs. Ganske fin men er ikke enig i at brugekartoffel i skumform som liger sigsom en hinde at resten af retten -udligner helt syren.
Dessert (sáksetfra kortet): Grov æblekompot,med hvidchokoladecreme, mandelkrumme & hasselnøddeiscreme
Ganske udmærket til 225 kr. (med i prisen va oset glas Prosecco og Sauterne til desserten - også kaffe var med men den sprng vi over) og udsigtenfra 25 etage på Radisson er også lidt værd.
Enten på Mikkeler senre så det var en ganske fornuftigt aften.
#1777 jessup 13 år siden
Har aldrig lavet det - kan du lære lidt fra dig noget der ikke fungerede, noget der var specielt godt?
#1778 HelmerJ 13 år siden
De blev stegt sådan lidt på slum, de fik ca 50min i en ovn forvarmet til 100grader og da kødet røg i blev den skruet på til 180grader... Dont ask. Men den blev rosa, rigtig mør og lækker.
#1779 DarkLight 13 år siden
Nej, jeg synes faktisk det var som det skulle være. Jeg lavede den med kartoffelmos. Hvis jag skal sætte en finger på noget, så vær opmærksom på ikke at salte den for meget da lang tid i en gryde samt rigeligt bacon, gør et godt stykke arbejde :)
#1780 Skeloboy 13 år siden
Vil lave noget hakket oksekød med masser af løg, gulerødder og hvidkål i dag...og så noget groft brød til...simpelt og landligt :)Scratch that...det bliver noget rodfrugter med honning og balsamico...