Det var sgu også godt . Vi har lavet det før kun på krabbeklør men det her var bedre - skulle kun have lidt eddike og salt for at runde den af men den var sgu næsten perfekt. Der var også lidt jomfruhummer skaller i. Det er dog klart at selve pastaretten(ikke sovsen i sig selv) med skaldyrene bliver bedre hvis man selv koger/steger dem (mindre) - istedet for at købe forkogte klør/hummer.
Uha, det kommer an på mange faktorer. Fx. hvis det skal være en tyk sovs (dansk såvs), så smager den hurtig af mel, hvis mængden bliver for stor og man skal jævne. Kan du ikke fortælle menuen, så er det lidt nemmere :) ?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#2063 - ved det ikke helt endnu :), men har en ret god opskrift på en paprikasauce, der er lavet af fløde, balsamico, portvin og fond. Dertil noget oksekød, grønt og toffel.
Til forretten overvejer jeg at lave noget bisque, men det kommer til at tage laaaang tid at pille de skide skaldyr :)
Altså, hovedparten bør vel være din fond, og skal så smages til derefter. For at være på den sikre side bør du nok beregne ca. 3 dl. sauce pr. person. Ligemeget om det er voksne eller børn, hellere for meget. Gang selv op ;) Mht. kød, så mener min mor (køkkengeneral i storkøkkener gennem godt 30 år) at man hver æder ca. 250-300 gr., når der er tilbehør og forret. Nu går jeg ikke udfra at du selv betaler, men ellers er en starter med brød altid god til at gøre folk en smule mætte fra starten. (Gammel rest. trix) Fx. hjemmebagt med en god salt og krydret smør til. Hvis du står i køkkenet, så start altid med at præsentere det folk skal æde, for så er forventningerne afstemt, og de hamrer ikke bare afsted. Tænk også på hvad folk drikker ift. mængder. Hvis de fleste drikker øl, så mætter det mere end 2 slags vine. Følg endelig op. Det lyder spændende :)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Det bliver noget suppe af en art med skaldyr og brød samt sprød salat til forret-
Men hvordan med sovsen? Skal jeg simpelthen bare gange op?
Og nej, det er ikke mig, der skal betale. Laver det til min fars 65 års fødselsdag, og han har sagt, at prisen gerne må blive 200 kr/person for maden :)
Så er jeg noget nærmere, men vil da lige kaste det ud her :)
Forret: skaldyr med tomatsuppe, grønt og brød Musling, rejer og krebsehaler serveret med dampet asparges, kraftig tomatsuppe og groft brød
Hovedret: Oksesteg(*) med paprikasauce, små bagte kartofler og grøntsagskompot Kødet bliver stegt i en gryde med en masse grøntsager og portvin, så der kommer en god sauce ud af det. Kartoflerne bliver små kartofler med skræl, forkogte og så i ovn. Grøntsagskompoten bliver gulerødder, løg, brocolli, peberfrugt og tomat med sukker, eddike og balsamico - også lavet i ovnen.
Dessert: Kage med is og frugt Ved ikke hvilken kage eller hvilken frugt, det skal være...
#2061 jessup 13 år siden
#2062 Skeloboy 13 år siden
#2063 davenport 13 år siden
Kan du ikke fortælle menuen, så er det lidt nemmere :) ?
#2064 Skeloboy 13 år siden
Til forretten overvejer jeg at lave noget bisque, men det kommer til at tage laaaang tid at pille de skide skaldyr :)
#2065 davenport 13 år siden
Mht. kød, så mener min mor (køkkengeneral i storkøkkener gennem godt 30 år) at man hver æder ca. 250-300 gr., når der er tilbehør og forret.
Nu går jeg ikke udfra at du selv betaler, men ellers er en starter med brød altid god til at gøre folk en smule mætte fra starten. (Gammel rest. trix)
Fx. hjemmebagt med en god salt og krydret smør til.
Hvis du står i køkkenet, så start altid med at præsentere det folk skal æde, for så er forventningerne afstemt, og de hamrer ikke bare afsted.
Tænk også på hvad folk drikker ift. mængder. Hvis de fleste drikker øl, så mætter det mere end 2 slags vine.
Følg endelig op. Det lyder spændende :)
#2066 Skeloboy 13 år siden
Det bliver noget suppe af en art med skaldyr og brød samt sprød salat til forret-
Men hvordan med sovsen? Skal jeg simpelthen bare gange op?
Og nej, det er ikke mig, der skal betale. Laver det til min fars 65 års fødselsdag, og han har sagt, at prisen gerne må blive 200 kr/person for maden :)
#2067 Skeloboy 13 år siden
Forret: skaldyr med tomatsuppe, grønt og brød
Musling, rejer og krebsehaler serveret med dampet asparges, kraftig tomatsuppe og groft brød
Hovedret: Oksesteg(*) med paprikasauce, små bagte kartofler og grøntsagskompot
Kødet bliver stegt i en gryde med en masse grøntsager og portvin, så der kommer en god sauce ud af det. Kartoflerne bliver små kartofler med skræl, forkogte og så i ovn. Grøntsagskompoten bliver gulerødder, løg, brocolli, peberfrugt og tomat med sukker, eddike og balsamico - også lavet i ovnen.
Dessert: Kage med is og frugt
Ved ikke hvilken kage eller hvilken frugt, det skal være...
* Ved ikke hvilken type kød endnu.
#2068 Skeloboy 13 år siden
Kalvegrydesteg bliver kødet.
Chokoladekonfektkage bliver kagen, ananas bliver frugten og en god vanilieis til :)
#2069 jessup 13 år siden
#2070 davenport 13 år siden
Det giver en god base.
- Altså madløg!