Gravatar

#2361 jessup 11 år siden

Skeloboy: jeg har fundet en sælger på ebay med fornuftige priser men med høj forsendelse.

http://stores.ebay.de/besser-natur/_i.html?_nkw=Pf...

Der skal købes større partier.
This is just until June
Gravatar

#2362 Skeloboy 11 år siden

#2361 - takker :)

I dag stod den bare på simpel grøn salat, kyllingestykker og ristet brød samt olie/eddikedressing og hytteostdressing.

I morgen er det tabbouleh og linsebøffer...og ja, det er sådan lidt helsemad :)
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#2363 jessup 11 år siden

Skal lave Ginger beer i morgen med gæring og det hele. Vi laver 3 liter og en halv liter bliver krydret med long peber som jeg har lavet et lille afkog af her til aften
This is just until June
Gravatar

#2364 HelmerJ 11 år siden

Igår blev det til en æggekage med løg, hvidløg, broccoli, rød snackpeber og spinat, krydder: sort peber og soya
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#2365 jessup 11 år siden

Min ginger beer belv god men der skal mindre citron i næste gang - en London Buck med denne ginger beer er ikke tosset. Prøver en version af Dark 'n' stormy en af dagene - tror dog at min ginger beer er lidt friskere og lettere end normalt brugt i denne drink.
This is just until June
Gravatar

#2366 HelmerJ 11 år siden

Kan du ikke lige smide en how to på den ginger beer,

Igår stod den på grillen med 2 af spejderne,

Pulled pork med slaw og brød
Ørred med citron og urtesmør
Grillede grønsager i foliebakker, blomkål, broccoli, løg, zucchini, grill ost, aubergine, grønne asparges, rød/gul/grøn peber, champignon, jumbo hvidløg i snitter, MAX SALT
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#2367 jessup 11 år siden

Jeg har lavet ginger ale en del gange men kun ginger beer en gang og fulgte denne opskrift :

http://www.jeffreymorgenthaler.com/2008/how-to-mak...

Man kan selvfølge også lave sin egen gærkultur men havde ikke lyst til risikere sprængte flasker her første gang.

Næste gang vile jeg nok bruge mindre citron.

Man kan selvfølgelig laver ginger ale på mange måder og jeg begynder her så småt at tilsætte krydderier men det skal stadigt være forholdsvist frisk her om sommeren. En blanding der skal blandes med vand cirka 1:3 ser sådan ud:

1 del ingefærd
1,10 del sukker (de 0,10 er brun farin)
1 del citron saft
1 spsk chilliflager
2,5 del vand

Jeg har ikke en juicer og gør følgenden. Skræller ingerfær og river på et groft rivejern, putter det i en gryde med vandet og krydderier. Det skal koge op og derefter slukkes og trække min. 30 min (der kommer flere bittertoner når det trækker længere), så tilsættes de belendede og skællede citroner og så lad stå lidt, det hele sis og tilsættes sukker med lidt varme og røres rundt indtil det smelter. Du kan derefter koge ind til det den koncentration der ønskes.

Derudover har jeg brugt kanle,kardemumme, nelliker mm. Noget der kan skrues lidt op for ved juletid.

De fleste bruger mere citron/lime og mere sukker. Hvis man ikke bruger varme skal der bruges simpel sirup. Mange forskellige sukker kan selvfølgeligt bruges.

Man kan ikke uden erfaring smage og den varme blanding Ale eller saften inden man tilsætter gær er for sød eller stærk - man må vente og se.

Jeg er i øvrigt i gang med at fermentere en af mine ales og glæder til at smage det i aften.

Hvis man har adgang til billige grønthandlere som på Nørrebro og NV er det stort set den billigste saftevand man kan lave ( med mindre man har have selv) ingefærd koster 15-25 kr kg og 5-7 citroner kan altid fås for 10 kr. Eller billigere.
This is just until June
Gravatar

#2368 jessup 11 år siden

Der er sgu nogle klodsede sætninger så spørg endeligt ind til det skrevne.

Man kan ikke smage om den varme ale er for stærk,svag, sød eller syrlig det kræver øvelse - det smager anderledes når det er koldt. Ligeledes med juicen til at lave ginger ale - den smagte ikke stærkt som juice, men fermenteringen har givet den et gevaldigt kick på alle fronter.
This is just until June
Gravatar

#2369 HelmerJ 11 år siden

Det lyder som noget jeg godt kan finde ud af
Gravatar

#2370 jessup 11 år siden

Ja, det er ikke svært. Hvis man ikke laver gæringen selv så kan man bruge champagne gær. Jeg købte mit her:
http://www.nordiskselvforsyning.dk/shop/champagneg...

Der er til mange liter. Der kommer kun en megen blid brus i min ale men i Ginger beer som er lavet på rå saft har gæren noget mere at arbejde med og brusen bliver en helt anden.
This is just until June

Skriv ny kommentar: