#500 der er nærmest ingen sammenligning og der er bestemt også forskel på købboullioner - det blev en fremragende sovs igår i øvrigt. Fordi det er så besværligt gør jeg det selv meget sjældent. Terninger (som jeg selv ofte bruger) er nærmest at betegne som salt med kødsmag.
Well, egentlig er en fond jo bare afkog. Tag en stor gryde og hæld alle rester i den og lad den koge længe. I middelalderen var det det bønder levede af. Man hældte rester i den sorte gryde og gik og åd af det. Men det kan komme til at kræve en udemærket tarmflora hen af vejen ;) Jeg tager tit skroget fra en hel kylling, når vi får det, og koger det med masser af grønt, og sier det bagefter. Så har man sku noget med smag i. Det ser ikke lækkert ud, men smager af englefisse...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Yes. Steg flæsk (brugte bacon, fordi jeg syntes bedere om den røgede smag) med, ikke for fint snittet, løg. Når bacon er ved at være brunt, smider man en god del æblebåde ved (mad æbler er bedst, fordi de bare er mere smagsfulde) og lader det koge ind til æblegrød.Hvis det er for syrligt kan man smage til med lidt sødt, brugte selv lidt honning. Gammel dansk ret, meget brugt til jul. Passer rigtigt godt til enten kartoffelmos eller bare en skive rugbrød, eller afkølet som den mest fantastiske topping på en skive flæskesteg eller en spegepølsemad.
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
#501 chronaden 15 år siden
Mener selv at butikskøbt fond er bedre end det man selv laver.
#502 jessup 15 år siden
#503 Skeloboy 15 år siden
Men Oscars er nu ganske fin, og Touch of Taste kan også anbefale...men normalt bruger jeg bare de billigste
#504 jessup 15 år siden
For de ambitiøse:
http://www.hertzmann.com/articles/2004/matrix/reci...
#505 Skeloboy 15 år siden
http://macwine.dk/group.asp?group=64
#506 jessup 15 år siden
#507 davenport 15 år siden
I middelalderen var det det bønder levede af. Man hældte rester i den sorte gryde og gik og åd af det. Men det kan komme til at kræve en udemærket tarmflora hen af vejen ;)
Jeg tager tit skroget fra en hel kylling, når vi får det, og koger det med masser af grønt, og sier det bagefter. Så har man sku noget med smag i. Det ser ikke lækkert ud, men smager af englefisse...
#508 HelmerJ 15 år siden
Gør pinslen til en leg
#509 chronaden 15 år siden
#510 HelmerJ 15 år siden
Gammel dansk ret, meget brugt til jul. Passer rigtigt godt til enten kartoffelmos eller bare en skive rugbrød, eller afkølet som den mest fantastiske topping på en skive flæskesteg eller en spegepølsemad.