Sovs er nemlig nemt at lave. Du kan altid bare bruge det du har kogt/stegt i til sovs. Tilsæt fx kartoffelvand og bullion, salt og peber og jævn det. Og en teske sukker eller solbærsyltetøj gør lige det sidste. Man skal eksperimentere. ...Og selvfølgelig fløde, som skrevet står!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#565 - der er et par måder at lave sovs på - men at bruge skyen er en selvfølgelighed. Men der er ingen grund til at bruge alt fedtet som smelter af anden - det hjælper ikke på den gode smag i sovsen. Der er typisk 10 % af andens vægt fedt som smelter af anden og det er meget let at si fra da det flyder ovenpå. Lidt andefedt er godt, meget gør smagen fad. Både alt andefedtet og fløde er overkill. Jeg gemmer det resterende fedt til at stege i f.eks koteletter, bøffer osv. - der er en let sveskesmag,æblesmag fra vores madlavning som jeg synes er lækker.
Ved opbagt sovs bruger du noget af andefedtet som grundlag for melbollen. At tilsætte margarine eller smør er dumt. Når du tilsætter mel uanset art er det vigtigt at du lader sovsen ordentlig koge igennem i 5-10 min. - det er ikke noget i sig selv der bidrager til smagen men det hjælper at lade det koge igennem.
Skeloboy fremgangsmåde er nem især hvis du har svært med sovs. Ved juletid er fremgangsmåden hjemme hos mine forældre opbagt sovs tilsat lidt fløde - bare for at gøre det besværligt:)
Jeg har ikke en eneste kogebog(bruger mest nettet,resturantbesøg og venner) men har et par baggrundsbøger på vej i posten og har allerede modtaget en bog om hvordan man bruger knive og forhold til forskellige madvare. En anden der er på vej er en om kød - de forskellige egenskaber de forkellige udskæringer har på forskellige dyr osv. Jeg kigger lidt på de velskrevne (har jeg hørt) kogebøger af Stéphane Reynaud da min primære smag nok er fransk, men jeg er også begejstret for det spanske og Italiensk så længe tilbehøret ikke er pasta (decideret pastaretter er ok).
Er der nogen der har gode forslag til kogebøger jeg bare må have? tilbehør til stegt kød ville interessere mig - nogle gode bøger?.
Må jeg foreslå denne her Mad, af Henrik Boserup.. Den er en lidt sjov kogebog fordi den kun idéer til retter, alle ingredienserne og fremgangsmåderne er her, men ingen mængder, han skal jo ikke bestemme hvor meget af hver ting du godt kan lide i en ret. Den er meget simpel og lige til at gå til, med en masser gode tips.
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
har lige fået en færdigret med pasta carbonara fra tyskland. den blev jeg ikke rigtig mæt af så nu er jeg igang med at lave en pulver ret med skruer i bolognese fra tyskland:)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#571 davenport 15 år siden
Man skal eksperimentere.
...Og selvfølgelig fløde, som skrevet står!
#572 HonoDelLoce 15 år siden
She just made my day :D
#573 davenport 15 år siden
#574 HonoDelLoce 15 år siden
#575 HelmerJ 15 år siden
#576 jessup 15 år siden
Ved opbagt sovs bruger du noget af andefedtet som grundlag for melbollen. At tilsætte margarine eller smør er dumt. Når du tilsætter mel uanset art er det vigtigt at du lader sovsen ordentlig koge igennem i 5-10 min. - det er ikke noget i sig selv der bidrager til smagen men det hjælper at lade det koge igennem.
Skeloboy fremgangsmåde er nem især hvis du har svært med sovs. Ved juletid er fremgangsmåden hjemme hos mine forældre opbagt sovs tilsat lidt fløde - bare for at gøre det besværligt:)
Jeg har ikke en eneste kogebog(bruger mest nettet,resturantbesøg og venner) men har et par baggrundsbøger på vej i posten og har allerede modtaget en bog om hvordan man bruger knive og forhold til forskellige madvare. En anden der er på vej er en om kød - de forskellige egenskaber de forkellige udskæringer har på forskellige dyr osv. Jeg kigger lidt på de velskrevne (har jeg hørt) kogebøger af Stéphane Reynaud da min primære smag nok er fransk, men jeg er også begejstret for det spanske og Italiensk så længe tilbehøret ikke er pasta (decideret pastaretter er ok).
Er der nogen der har gode forslag til kogebøger jeg bare må have? tilbehør til stegt kød ville interessere mig - nogle gode bøger?.
#577 davenport 15 år siden
http://www.saxo.com/dk/item/lindhardt-og-ringhofs-...
#578 HelmerJ 15 år siden
#579 MOVIE1000 15 år siden
#580 jessup 15 år siden