Gravatar

#601 davenport 15 år siden

Min underlige fætter lavede engang kødsovs. Han havde kun en lille smule kød så han tilsatte en dåse makrel i tomat...!
Han synes det smagte godt...

Men samme fætter (som jeg delte lejlighed med på det tidspunkt) kom engang hjem med en selvdød solsort, som han ville smide i fryseren, og der satte hystaden her altså foden i jorden!

Som en sidenote, så spiste han faktisk engang også et stykke solsort. Forskellen fra et almindeligt tænkende menneske var så, at den var (igen) selvdød, og rå!
Han vandt en kasse øl...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#602 HelmerJ 15 år siden

Har været der, godt nok ikek selv død, vi huntede dem selv. Solsorten er en overset ingrediens i det danske køkken.
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#603 davenport 15 år siden

Ja, en lækker fugl... Jeg ville hellere slikke på en kold hundepik, end at æde en solsort. Det er jo en grim fugl. Spiser kun pæne fugle som psittacines og kakaduer. Alt andet er bare fjerkræ for pøblen!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#604 Skeloboy 15 år siden

Krydderurter

Er der nogen, der har erfaring med at dyrke krydderurter indenfor?

Og hvilke egner sig til indendørs-dyrkning?

Har nemlig ofte overvejet om man ikke skulle dyrke sine egne. Tænker især på:

Timian, rosmarin, oregano, basilikum, persille, mynte, citronmelisse, dild og koriander
Gravatar

#605 jessup 15 år siden

Jeg har altid 2-3 planter stående. Men planterne er "voksne" når jeg køber dem. De fleste er taknemmelige at holde, men har altid haft problemer med at holde liv i rosmarin - jeg tror både jeg har dræbt dem med for lidt og for meget vand. Jeg har i øjeblikket og jeg tror de har holdt i snart 6 mdr. : salvie som er godt til alt især suppe og ovnstegte grøntsager - den smager meget "italiensk", timian og en plante som var til udplantning Spicy oregano fra Vitskøl kloster som har en del spænende slags timian.

Jeg små høster kun planterne og hvis der gæster køber jeg fiskhøstede krydderurter fra supermarkedet eller delicatesse forretninger.

Jeg kan varmt anbefale en "grøn" køkkenkarm. Køb ikke planterne for små.

Jeg har også fra tid til anden persille, men min lokale grønthandler har virklig smagfuld persille der er noget bedre end den i plastic potterne.
This is just until June
Gravatar

#606 Skeloboy 15 år siden

#605 - der er kun sol om morgenen til kl. tidligt...er det nok? eller kræver de slet ikke så meget?
Gravatar

#607 jessup 15 år siden

Alt efter årstid får mine planter sol fra 12-15--> det betyder at de nærmest er gået i stampe nu så enten skal de afvikles i nogle supper eller også lader jeg dem overleve til forår, sommeren. Man skal passe på ikke at overvande dem nu. Hvis du har en altan så stil dem ud om dagen om sommeren.

Husk at bruge en saks når høster at rive dræber dem hurtigt.

Jeg synes du skal prøve et par stykker. Jeg har haft en del og dræbt nogle lidt hurtigt men det er primært Rosmarin jeg har haft problemer med. Selvom du dræber planten kan du sagtens for glæde af den (dem man får i supermarkedet koster 20 og optil 30/35 kr.) i et par uger.

Det er lidt svært for mig at gennemskue hvor lidt sol de kan få hos dig men, de holder generelt at sol og skal ikke have det for varmt i længere peroder.

Jeg har ikke prøvet at gøde dem.

Alt i alt pifter maden op, pynter og er ikke decideret svære at holde.

This is just until June
Gravatar

#608 jessup 15 år siden

Har købt en fransk økologisk landkylling og steger ½ delen i ovnen - det er meget sjældent jeg køber økologisk kylling da sådan en satan koster en bondegård, men det var sidste salgsdag så 50 % nedsat gør forskellen.

Skal have ovnstegte rodfrugter med sovs til og en god øl.
This is just until June
Gravatar

#609 Skeloboy 15 år siden

#608 - generelt er det meget sjældet jeg køber hele kyllingerne...

I dag bliver det:

Stegt andebryst
Brune kartofler
Appelsin/rødbede-salat
Blandet salat med valnødder og balsamico-dressing
Gravatar

#610 jessup 15 år siden

#608 det ser lækkert ud.

Jeg køber næsten kun hele kyllinger som jeg deler på forskellig måde. Steger dem mest i ovnen bruger det næsten aldrig til gryde retter. Køber en gang imellem lår. Jeg køber kun en gang imellem kalkunlår og aldrig brystet alene da det er røvsygt det samme om kyllingbrystet uden skind og ben.
This is just until June

Skriv ny kommentar: