500 g oksebov, skåret i tern(mindre end til gullasch) 2 løg 3 fed hvidløg 2 chilier(det bliver den ikke vildt stærk af) 1 spsk spidskommen 1 tsk kanel 1 lille dåse tomatkoncentrat 1 dåse flåede tomater 2-3 dl rødvin En kop kaffe(aner ikke hvilken type...jeg brugte Nescafe pulverkaffe, men er ikke så vild med kaffe, og det er 1. gang jeg prøver kaffe i chili con carne) 50 g chokolade, 70% 1 peberfrugt (jeg brugte ½ gul, ½ rød) 1 ds kidneybønner Salt Vand
1: Læg bønnerne i blød 8 timer før, og kog dem i en ½ times tid derefter. Si og læg til side
2: Svits løg først, tag dem op af gryden
3: Brun oksekødet lidt ad gangen, fordi ellers koger man det i stedet for at stege det(når der kommer for meget væske i, krydr med salt.
4: Kom løg, finthakket hvidløg, finthakket chili, kanel og spidskommen i og svits det med.
5: tilsæt rødvin, tomatkoncentrat, flåede tomater og 1 kop vand, derefter skal det simre i en times tid
6: tilsæt kaffen og hakket chokolade. Simre i 1½ time mere
7: tilsæt peberfrugter og kidneybønner
8: smag til med salt, peber, spidskommen og evt. chili(i form af pulver eller en stærk chilisovs)
Har slet ikke penge til ordentlig mad. Men så er det jo godt, at jeg skal i teateret i morgen. Det er et slags gameshow, hvor forretten spises mens forestillingen kører. Så er der pause, hvor hovedretten spises, 2. del og til sidst dessert. Jeg får det gratis, fordi jeg er frivillig på teateret, min kammerat kommer ind til 150 kr, men ellers er det 210 for studerende og 270 for andre.
Anyway, menuen er:
FORRET: Laksemousse med saftig blodgrape, serveres på crouton m. sprød salat og springløgspesto.
HOVEDRET: Confitteret poissin, stegt m. svesker. Serveres m.: Ridset bagt æble, rødløgsring fyldt med rødkål, hvide kartofler, brune kartofler og mormors brune sovs.
DESSERT: Ris a la mande royale med honning-ristede mandler, stegte blancherede kirsebær og frisk appelsinskal.
I dag bliver det kylling i karry...med ingefær, chili, hvidløg, porre, gulerod, æble, ananas, kokosmælk og fløde...dertil ris...det er altid en sikker vinder
Det blev sgu den bedste omgang kylling i karry, jeg har lavet.
Til 2 personer:
280 g kylling 1 chili 2 fed hvidløg Ingefær 1 porre 2 gulerødder 2 æbler ½ dåse ananas uden væske 1 lille dåse kokosmælk ½ l Hønsebouillon Lidt fløde 6 tsk Karry(jeg brugte mild, hvis man bruger stærk er halvdelen nok) Salt 1 bdt frisk koriander(det havde jeg ikke selv, men jeg ved det smager godt i) Lidt olivenolie
1) Skær kylling i tern eller strimler. Steg på pande og krydr med salt
2) Hak chili, hvidløg og ingefær fint. Skær gulerod, æbler og porrer ud.
3) Olie i gryde, brun karry af, pas på det ikke brænder på. Svits alt fra 2) med.
4) Tilsæt bouillon og kog i 15 min
5) Tilsæt kokosmælk, ananas og kylling og kog i yderligere 15 min.
6) Smag til med fløde og salt og tilsæt så til sidst koriander
Jeg har fået mange gode ting her i julen men anden juleaften var super god - havde fået lov til at løbe lidt rundt og smagte dejligt - masser af fedt til kotelolet, bøf og rodfrugt stegning blev det til fra anden.
Nu skal jeg have rester frikadeller med brasede kartofler og lidt stegt hvidløg.
Jeg elsker røget fisk men jeg tror aldrig at jeg har prøvet helt.
I aften : jeg delte en lille lammecuvette i 2. FDen ene halvdel har jeg stegt ganske let og skal skæres i skiver i morgen og steges til frokost. Den anden halvdel skal bruds til lidt wokmad, har jeg skåret i pæne bider og vendt i østersauce og lidt olie. Det skal brunes og steges sammen med bladselleri, gulerødder, porre, hvidløg, løg og tilsættes lidt jævnet boullion til sidst. Grønne linser til.
Jeg er ligeså kedelig som sidste år og vi bliver kun 3 og det skal ikke være for besværligt. Dette er planen indtil videre.
Forret:
Jomfruhummer bisque (købt) med lidt julienne skåret vintergrøntsager, lidt lakserogn og en en kammusling pr. mand.
Hoveret :
enten bøffer af amerikansk oksekød fra hvis de har det eller også new york cut af dansk kvæg. Svamperagout(hovedsageligt shitake), hvide asparges, sovs lavet på kalvefond og kartofler.
Dessert: Æblekage fra Summerbird med mælkevanilieis med hyldeblomste smag
Det eneste der kræver lidt i tilberedningen er ragouten
#661 Skeloboy 14 år siden
500 g oksebov, skåret i tern(mindre end til gullasch)
2 løg
3 fed hvidløg
2 chilier(det bliver den ikke vildt stærk af)
1 spsk spidskommen
1 tsk kanel
1 lille dåse tomatkoncentrat
1 dåse flåede tomater
2-3 dl rødvin
En kop kaffe(aner ikke hvilken type...jeg brugte Nescafe pulverkaffe, men er ikke så vild med kaffe, og det er 1. gang jeg prøver kaffe i chili con carne)
50 g chokolade, 70%
1 peberfrugt (jeg brugte ½ gul, ½ rød)
1 ds kidneybønner
Salt
Vand
1: Læg bønnerne i blød 8 timer før, og kog dem i en ½ times tid derefter. Si og læg til side
2: Svits løg først, tag dem op af gryden
3: Brun oksekødet lidt ad gangen, fordi ellers koger man det i stedet for at stege det(når der kommer for meget væske i, krydr med salt.
4: Kom løg, finthakket hvidløg, finthakket chili, kanel og spidskommen i og svits det med.
5: tilsæt rødvin, tomatkoncentrat, flåede tomater og 1 kop vand, derefter skal det simre i en times tid
6: tilsæt kaffen og hakket chokolade. Simre i 1½ time mere
7: tilsæt peberfrugter og kidneybønner
8: smag til med salt, peber, spidskommen og evt. chili(i form af pulver eller en stærk chilisovs)
#662 Skeloboy 14 år siden
Anyway, menuen er:
FORRET: Laksemousse med saftig blodgrape, serveres på crouton m. sprød salat og springløgspesto.
HOVEDRET: Confitteret poissin, stegt m. svesker. Serveres m.: Ridset bagt æble, rødløgsring fyldt med rødkål, hvide kartofler, brune kartofler og mormors brune sovs.
DESSERT: Ris a la mande royale med honning-ristede mandler, stegte blancherede kirsebær og frisk appelsinskal.
#663 davenport 14 år siden
Det er tyndt, I know... Men jeg lavede flæskeæggekage med ca 600 gr. Bacon til middag, så jeg gider ikke lege kok mere i dag.
#664 Skeloboy 14 år siden
#665 Skeloboy 14 år siden
#666 Skeloboy 14 år siden
Til 2 personer:
280 g kylling
1 chili
2 fed hvidløg
Ingefær
1 porre
2 gulerødder
2 æbler
½ dåse ananas uden væske
1 lille dåse kokosmælk
½ l Hønsebouillon
Lidt fløde
6 tsk Karry(jeg brugte mild, hvis man bruger stærk er halvdelen nok)
Salt
1 bdt frisk koriander(det havde jeg ikke selv, men jeg ved det smager godt i)
Lidt olivenolie
1) Skær kylling i tern eller strimler. Steg på pande og krydr med salt
2) Hak chili, hvidløg og ingefær fint. Skær gulerod, æbler og porrer ud.
3) Olie i gryde, brun karry af, pas på det ikke brænder på. Svits alt fra 2) med.
4) Tilsæt bouillon og kog i 15 min
5) Tilsæt kokosmælk, ananas og kylling og kog i yderligere 15 min.
6) Smag til med fløde og salt og tilsæt så til sidst koriander
Dertil ris
Nammenam :)
Der er dejlig sundt. Fløden kan sagtens undværes.
#667 jessup 14 år siden
Nu skal jeg have rester frikadeller med brasede kartofler og lidt stegt hvidløg.
#668 Skeloboy 14 år siden
Dog er der i Vestjylland en helt fantastisk fisk...røget helt. Det smager virkelig, virkelig godt.
I overmorgen bliver nytårsmiddagen planlagt. Er helt blank for ideer, så har I nogen, skriv det endelig her.
Det er 3 retter, og budgettet er 200 kr/mand, som også er til natmad(som bliver hotdogs) og pynt. Vi bliver 7
#669 jessup 14 år siden
I aften : jeg delte en lille lammecuvette i 2. FDen ene halvdel har jeg stegt ganske let og skal skæres i skiver i morgen og steges til frokost. Den anden halvdel skal bruds til lidt wokmad, har jeg skåret i pæne bider og vendt i østersauce og lidt olie. Det skal brunes og steges sammen med bladselleri, gulerødder, porre, hvidløg, løg og tilsættes lidt jævnet boullion til sidst. Grønne linser til.
Jeg er ligeså kedelig som sidste år og vi bliver kun 3 og det skal ikke være for besværligt. Dette er planen indtil videre.
Forret:
Jomfruhummer bisque (købt) med lidt julienne skåret vintergrøntsager, lidt lakserogn og en en kammusling pr. mand.
Hoveret :
enten bøffer af amerikansk oksekød fra hvis de har det eller også new york cut af dansk kvæg. Svamperagout(hovedsageligt shitake), hvide asparges, sovs lavet på kalvefond og kartofler.
Dessert:
Æblekage fra Summerbird med mælkevanilieis med hyldeblomste smag
Det eneste der kræver lidt i tilberedningen er ragouten
#670 Skeloboy 14 år siden
Det kan nu ellers laves meget simpelt: opskrift
Vores menu bliver:
Forret:
Lakse-østerstartar med purløg, tomatcoulis og sesampandekager
Hovedret:
Bøf Wellington med sauteret babyhjertesalat og sauteret kartofler
Dessert:
Mandel-panna cotta med safranpærer