Gravatar

#1 filmz-The-Real-1 20 år siden

Jeg endte op i en hed diskution med min klasse idag, hvor de fleste har den holdning, at ligger det på nettet må det downloades. Jeg prøvede pænt at fortælle min holdning var at det var noget fis, og at jeg vel havde brugt omkring 30.000 kroner på film, men jeg blev fejet af.

Dog var flere enige med mig i at hvis film blev udgivet hurtigere både i biografen og på DVD, ville Piratkopieringen falde.

Mit simple spørgsmål ... er i enige?
What happened last night?
Oh, gunfight, explosions, sharks, you know, the usual.
Gravatar

#2 filmz-sanjo 20 år siden

Dog var flere enige med mig i at hvis film blev udgivet hurtigere både i biografen og på DVD, ville Piratkopieringen falde.

Ikke hvis de blev udgivet hurtigere, men at de faldt lidt ned i pris. Man kan jo ikke købe en ny dvd i dk, uden at den koster mindst 200 kr, for en skide 1-disc edition. En af grundende til at jeg aldrig, har købt i dk, men bestiller mine fra udlandet.
"If there is no struggle, there is no progress"
Gravatar

#3 filmz-Kadann 20 år siden

Jeg er til dels enig i at hvis der var mindre tid mellem biografpremieren og dvd-udgivelsen, så ville der måske være mindre kopiering..

Men, dét argument og argumentet "hvis det bare var billigere" holder desværre ikke, fordi vi har masser af film til 25-100 kr. på tilbud, der er tonsvis af udenlandske webshops man kan købe fra o.s.v., men folk kopierer stadig.

Den eneste konklusion jeg kan komme frem til er at kopisterne er nogle nærrige svin som ikke har en interesse i at give penge for det produkt de gerne vil se.. og i mange tilfælde fremlægger de det altid som om at det er en menneskeret. NEJ, det er ikke en menneskeret at få underholdning.

Personligt skelner jeg lidt mellem folk, fordi der er jo dem (som jeg selv) som hiver nogle tv-serier ned og lidt andet og så køber dem ved en senere lejlighed.. af gode grunde, så ser jeg ikke det som et problem, da selskaberne jo får pengene på et eller andet tidspunkt.

Desværre er der dem derude som ukritisk kopierer ALT, tv-serier, film, musik.. you name it, som typisk er de samme som vræler om pris og den slags. Det er gruppen som man aldrig får fat i, fordi de kopierer ligemeget hvor billige filmene er.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#4 filmz-Bruce 20 år siden

Det kan ikke retfærdiggøres på nogen måde, at downloade kommercielle produkter på nettet uden at betale for dem. Ja, priserne i Danmark stinker, ja, filmene burde udkomme tidligere. Men fordi noget er digitalt, er det ikke en formildende omstændighed over noget som er fysisk. Bitch over det så meget man vil. Det ER ulovligt! Hvis jeg skriver et IT program er det ligeså forkert, at nogen downloader og bruger det ulovligt, som hvis jeg gik ind i en boghandel og stoppede en bog under jakken og skred.

Det er nok ikke kun i din klasse, man generelt er af en anden mening. Det viser blot, hvor fucked up indstillingen er til ejendomsretten (ihvertfald andres) og hvor langt man vil gå for at retfærdiggøre overfor sig selv, kriminelle handlinger.

Løsning. Køb IKKE produkterne til 199 eller 249 kr. Køb dem i udlandet eller vent til de er faldet, eller lav en egen DVD butik, hvor man sælger til en anden pris. Da det er udbud/efterspørgsel som driver markedet, er der sikkert et behov der skal dækkes, med mindre der sidder nogle karteller og styrer priserne.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#5 frahm-2 20 år siden

Ingen tvivl om, at det er ulovligt. Det jeg ser som et af de større problemer, er at nogle folk ser det som Robin Hood agtigt, hvor man stjæler fra de store rige filmskabere og filmselskaber og giver til de små forbrugere. Problemet er bare, at det ikke er Steven Spielberg eller Tom Hanks der mister penge på det. Det er de små jobs, der bliver sparet væk. Det runneren, lysasistenten, lagermedarbejderen eller picolloen. Disse folk tjener, for det meste, meget færre penge, end dem der downloader eller uploader. Så der er intet Robin Hood over det. Der er nærmere noget Anders Fogh ved at downloade.
Se verdens bedste indiefilm online på indiemondo.com
Gravatar

#6 lasse78 20 år siden

Der er lavet nogle regler og dem burde man rette sig efter. Andet må være op til ens egen samvittighed, og hvis hammeren falder, så er det åbentlyst at man kommer til at skulle påtage sig visse konsekvenser.

Hvis man ikke kan lide disse regler bør man gøre en indsats for at få dem ændret.
http://lasseelkjaer.dk/
Gravatar

#7 myggen 20 år siden

Jeg har - som jurist - et lidt andet syn på det; at kopiere en film, et spil eller et program er IKKE det samme som at gå ind i en fysisk butik og stjæle et fysisk produkt. Netop fordi det ikke er et fysisk produkt vi snakker om, sker der - i første omgang - ikke en formueforskydelse, og derfor er det ikke at sidestille med tyveri. Argumentet har været brugt tusindvis af gange før, men bare fordi man anslår, at der fx. bliver hentet 1000 kopier af et spil, så er det IKKE det samme som, at producenten taber 1000x spillets salgspris.

Dermed ikke sagt, at det er hverken moralsk eller juridisk i orden at kopiere film osv., bare fordi det kan lagres digitalt, men det er da helt klart fordi der ikke finder nogen direkte formueforskydning sted, at de fleste har et langt mere afslappet forhold til kopiering, end til tyveri.

Som Kadann har jeg også hentet et par tv-serier i ny og næ (fx. Lost, fordi jeg missede de første mange afsnit, og gerne ville se det hele), og jeg har da også hentet film som jeg havde en kraftig formodning om, at jeg aldrig nogensinde ville købe, men alligevel tæller min dvd-samling hundredevis af film og tv-serier, hvoraf flere faktisk først er købt, efter at have set downloade udgaver. Det samme gælder film, som jeg rent faktisk har synes godt om efter at have hentet dem.

Puha, sikke en smøre, pointen er nok bare, at det er for let at sidestille kopiering med tyveri, og det er for let at ignorere de positive aspekter heraf, ligesom det er alt for let for producenterne, at bebrejde downloads for alt ligefra faldende omsætning til kvaliteten af filmene.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#8 filmz-Bruce 20 år siden

"...men bare fordi man anslår, at der fx. bliver hentet 1000 kopier af et spil, så er det IKKE det samme som, at producenten taber 1000x spillets salgspris."

Nej og fordi 1000 mennesker verden over stjæler den samme bog fra en boghandel et sted på jordkloden i løbet af en uge, er det IKKE det samme som, at producenten taber 1000 x bogens salgspris. Selvfølgelig ville disse 1000 mennesker ikke have købt den bog istedet for og ja, det er da positivt, hvis flere får kendskab til god litteratur og da også hvis 10.000 og ikke kun 100 kunne smage min fars berømte teboller da han var bager. Men at de selv tog dem fra hylderne uden at betale ham, ville jo ikke ligefrem gavne ham.

Nej der sker ikke en formueforskydelse, men det er i min verden blot fine ord for til dels at retfærdiggøre handlinger som ikke er moralsk eller juridisk i orden, men som er med til at holde gang i, at andre regler måske/måske ikke, burde herske i den digitale verden.

Ingen af disse argumenter bider på mig. Det er tyveri og det er andre menneskers arbejde og ikke mindst ophavsret der er på spil.

Og nej, jeg kan heller ikke selv sige mig fri for at have downloadet en serie eller en film, for derefter at have købt den bagefter. Men det retfærdiggører ikke min handling.
Gravatar

#9 myggen 20 år siden

Jeg kan se min oppustede retorik og store ord ikke bider på en sand Captain Jack Aubrey :)

For mit vedkommende prøver jeg ikke at retfærdiggøre noget som helst, men du får mig ALDRIG med på, at det er tyveri. Det er mange andre grimme ting, men det er IKKE tyveri.
Kværulant extraordinaire
Gravatar

#10 filmz-Bruce 20 år siden

#9 Well, i min verden er det :)

Skriv ny kommentar: