Gravatar

#41 Djibyman 14 år siden

Nu skal man jo også passe på med at være så selvoptaget at tro, at en film er dårlig bare fordi man selv synes det, eller at en eller anden andmelder mener det, jeg sad fornylig i et selvskab hvor vi diskuterede District 9, en film som jeg selv finder episk, men det her selskab var delt over i 2 lejre hvad den film angik, nogen mente endda at det var det værste lort de nogensinde havde set, så engang imellem er man nok nød til at tage de neutrale briller på, og prøve at se det gennem andres øjne.
Ingen er døde og har gjort nogen af os til konger over god eller dårlig smag, der vil altid være nogen der er uenig med en selv, om man så er til hollywood popcorns film eller film med dybde, jeg ser nu mig selv som en der står med fødderne i begge lejre....til tider;-)
I never Apologize, i´m sorry but that´s just the way i am.
Gravatar

#42 Bruce 14 år siden

#41 Hvis man ikke kan stole på sig selv, hvem så? :) Film jeg finder er noget lort, er selvfølgelig noget lort og dem som mener noget andet, er altid velkomne til at argumentere for det modsatte og måske jeg så vil finde, at den givne film alligevel har nogle kvaliteter.

Selvoptaget eller ej, så mener jeg begrebet "smag og behag" er fint, som en indikation af, at vi alle ikke har samme smag, men det betyder ikke, at al smag er lige god.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#43 Djibyman 14 år siden

Bruce (42) skrev:
men det betyder ikke, at al smag er lige god.

Men hvem skal så vurdere det??.......Dig, mig...eller hvem?
Gravatar

#44 Bruce 14 år siden

#43 I stedet for den store udredning, så tillad mig at henvise til Tråden om smag og et stort stykke i denne tråd, startende fra omkring indlæg 130, så kan vi tage den derfra.
Gravatar

#45 Djibyman 14 år siden

#44, okay, det er et større læse arbejde, jeg vender tilbage senere, men jeg vil stadig påstå at det alt sammen kan koges ned til "SYNES JEG", men som sagt, jeg læser det lige igennem, nok først i aften.
Gravatar

#46 Bruce 14 år siden

#43 Man vurderer film ud fra ens eget stade i livet, livserfaringer kombineret med egen alsidighed for film. Film siger folk noget forskelligt, fordi de har noget forskelligt med "i bagagen". Jeg skal ikke kritisere hvad folk har "med", men jeg kan kritisere film for at være noget lort, fordi jeg kan argumentere for det. Hvis folk kan lide de film, så kan de vælge at tage det som angreb på "deres smag", selvom det reelt er kritik af film.

Hvem der skal vurdere smag konkluderende, det tror jeg ingen skal eller kan, men jeg har da ikke tænkt mig at påstå, at jeg ikke har en mening om, hvad der er god eller dårlig smag. Smag kan dog ikke vurderes i lyset af én eller få film, men stik mig en liste med 100 film og så vil jeg da gerne udtale mig om, hvorvidt personen har dårlig eller god smag, uanset om det vil være det samme som at tegne en Muhammed tegning i Mekka og starte en lavine.

#45 "SYNES JEG" er glimrende til at erklære en personlig holdning. Der ligger dog intet kvalitativt gemt i dette udsagn, ej heller betyder det, at det jeg synes, er ligeså godt som det du synes. Det er klart en tidens trend, en politisk korrekt anskuelse, fordi man er bange for konflikter, at tillægge "JEG SYNES" den betydning.

"JEG SYNES" får KUN værdi, kraft og mening, hvis man kan følge op med gode argumenter for "det man synes". Man kan fortsat være uenig, men som "stand alone" begreb, har "JEG SYNES" overhovedet ingen værdi. Det er et placebo udtryk.
Gravatar

#47 Djibyman 14 år siden

#46, vel argumenteret, du har givet mig lidt at tænke over.......
Gravatar

#48 Babo Rises 14 år siden

Djibyman:

Du har sikkert venner og kolegaer der blot ser film, men dyrker ikke film i samme grad, og har måske ikke så meget filmkendskab, som en der ser film på et dybere plan. Det handler IKKE kun om livserfaringer, hvor man befinder sig i livet, osv.. Visse mennesker har bare ikke den store interesse i dette fænomen. Vi er jo ikke alle skabt til at elske og fordybe os i film. Og det er selvfølgelig også ofte disse målgrupper, som har den "dårlige" smag, og er blottet for argumentation og filmviden, i forhold til den mere erfarne seer.

Gravatar

#49 Babo Rises 14 år siden

Cameron laver nu også det han altid har lavet. Film til det globale publikum. Han gider faktisk ikke lave andet har han udtalt. Det er ikke det let-forståelige der er en kritik i sig selv.

mr gaijin (40) skrev:
Derfor skal film være så kønsløse, ufarlige og let genkendelige så muligt, så de kan appellerer til flest mulige. Altså, den gode gamle historie om, at man går efter laveste fællesnævner for profitmaksimering

Det er ikke kendetegnet for alle da?
Gravatar

#50 Djibyman 14 år siden

Babo Rises (48) skrev:
Du har sikkert venner og kolegaer der blot ser film, men dyrker ikke film i samme grad, og har måske ikke så meget filmkendskab, som en der ser film på et dybere plan.

Måske du har ret, jeg føler mig tit uden for i selskab med både min venne kreds og familie, næsten uanset vilken film jeg synes er et mesterstykke så ender jeg gerne som taberen, og har efterhånden fået smidt udtrykket "synes jeg" i hovedet så mange gange at det efterhånden er blevet en permanet skade, så til #46, du har nok ret, det er ihvertfald taget op til eftertanke, jeg er ikke altid lige god til at argumentere for mine meninger, og ender derfor altid med at føle mig lidt små dum, men jeg mener nu ligesom de fleste af jer at jeg har en okay smag, selv om den stikker lidt i alle retninger hvilket gør at også herinde føler jeg mig lidt lost til tider, jeg mener at ikke alle film skal dømmes med de samme briller.

Skriv ny kommentar: