Det er en ret interessant pointe, som Bruce kommer med, at kritik af en film kan opfattes som kritik af ens personlige smag. Det har jeg egentlig aldrig rigtigt tænkt på, men det virker da oplagt, at det er derfor, at filmdiskussion så nemt kan ende i mudderkastning. Der er ikke bare følelser på spil i form af ens forhold til et bestemt produkt (en film), men for så vidt også ens selvbillede.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
... jeg mener at ikke alle film skal dømmes med de samme briller.
Det gør jeg heller ikke :) Jeg anerkender så absolut andres opfattelser af en given film. Når nogle opfatter en film som Gamer som værende god, så gør de det jo først og fremmest fordi det er deres reelle opfattelse. Hvad der ligger til grund herfor er jo så summen af "posen", livserfaring, viden, opvækst, arv og miljø, som når man ser en film, giver et vist udbytte.
Men glemmes skal heller ikke erfaringen med det "at se film" i det hele taget. At man måske har malet sig inde i et hjørne på et tidspunkt i sit liv, hvor man kun ser et meget selektivt udsnit af film, måske begrænset efter genre- eller sprog. Det er svært at tale med om film i et bredere spektrum, hvis man fastholder sig i den position og det er umuligt at vurdere, hvorledes man ville bedømme det lille udvalg af film, man hidtil har set, hvis man netop havde de mange flere input for filmskabning at sammenligne med.
I den henseende mener jeg så godt, at jeg kan tillade mig at kalde mit "filmstade" for 20 år siden, snævertsynet og også fordomsfuldt. Det har hjulpet på det de senere år, hvor andre og jeg selv, har udfordret "min smag" og jeg derfor er gået udenfor mine "trygge rammer" for filmkigning. Det er en evig proces, for jeg er da så absolut stadig, omend ikke fordomsfuld, så mere eller mindre motiveret for at udforske nogle af de film, jeg hidtil er gået udenom. Men det kommer måske.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Nej, heldigvis. Film som "Inception" kan måske nævnes som eksempel. Men det var jo også en satsning, som Nolan nærmest fik som bonus for succesen efter "Dark Knight". Det viste sig så, at det var en satsning som også gav pote for Warner Brothers. Men selv den film har sandsynligvis også været igennem maskinen med fokusgrupper, testpublikum og forvirrede distributionschefer, før den kom ud i biograferne.
Uden at vide det, så er jeg temmelig sikker på, at mange af forklaringerne og udpenslingen af plottet ikke har figureret så kraftigt i filmens første udgaver. Det sagt, så synes jeg, der er kommet en utrolig spændende film ud af det. Men jeg elsker også film, der leger med formen og kommer med metapointer til mediet.
Jeg kan indimellem godt more mig med en film som Gamer, og de latterlighed der måtte følge med.. Gamer fandt jeg dog helt håbløs, og så meget møg kunne jeg dog ikke finde mig i :)
#54 Nej jeg kan også tydeligt huske min oplevelse. Vi kunne vælge mellem to film, fire kollegaer og jeg, og jeg var i undertal og trods forsøg på at overtale (jeg havde læst anmeldelser), så var der ingen nåde. Det var der heller ikke bagefter, da jeg skældte ud for at have spildt min tid :)
Men det var jo også en satsning, som Nolan nærmest fik som bonus for succesen efter "Dark Knight". Det viste sig så, at det var en satsning som også gav pote for Warner Brothers
Ret enig. Det fungerede for begge parter, ja. Og heldigvis.
mr gaijin (53) skrev:
Brothers. Men selv den film har sandsynligvis også været igennem maskinen med fokusgrupper, testpublikum og forvirrede distributionschefer, før den kom ud i biograferne.
Det har den sikkert. Der er mange penge på spil.
mr gaijin (53) skrev:
Uden at vide det, så er jeg temmelig sikker på, at mange af forklaringerne og udpenslingen af plottet ikke har figureret så kraftigt i filmens første udgaver. Det sagt, så synes jeg, der er kommet en utrolig spændende film ud af det. Men jeg elsker også film, der leger med formen og kommer med metapointer til mediet.
Ved ikke om jeg er helt enig. Nolans intention var stadig at lave en film til den globale seer, og hele plot-forklaringen i starten af filmen er vel påkrævet, da man ellers ikke har en chance for at leve sig ind i filmens spilleregler.
[url=
[url= 2[/url]
Jeg har ingen problemer med, at film af denne type er "let-tilgængelige", hvor der arbejdes ud fra bestemte konventioner. Denne type film behøver heller ikke appelere til den laveste fællesnævner, det har flere gode film bevist. Intelligent underholdning er sjælden, men den findes dog, selvom den indrømmet er, ja sjælden :)
Ved ikke om jeg er helt enig. Nolans intention var stadig at lave en film til den globale seer, og hele plot-forklaringen i starten af filmen er vel påkrævet, da man ellers ikke har en chance for at leve sig ind i filmens spilleregler.
Der tror jeg, at du undervurderer, om ikke den globale seer, så ihvertfald den "langtidsholdbare seer" :) Hvis en film har haft brug for en anden narrativ, for at tilfredsstille "den globale seer", så er det 2001 A Space Odyssey. Kritiseret i sin samtid og hyldet sidenhen og absolut ikke pga. sine forklaringer.
Jeg ved vi er uenige herom, men jeg har på fornemmelsen, at Nolan kunne have lavet et stort mesterværk, havde han lagt mere vægt på en visuel narrativ end en verbal og fokuseret mere på sine styrker som instruktør. Det ville absolut være blevet en "mindre" film og formentlig ikke en omsætnings succes, men man skal ikke underkende films evner til at modnes og nå kultstatus over tid.
Som Inception er nu, er den underholdende og appellerende til en stor masse, men jeg vil også påstå, at den er helt udbrændt i filmkritisk regi om 10 år.
Kritiseret i sin samtid og hyldet sidenhen og absolut ikke pga. sine forklaringer.
Ikke-forklaringer gør bare ikke filmen bedre i min bog.
Bruce (58) skrev:
Som Inception er nu, er den underholdende og appellerende til en stor masse, men jeg vil også påstå, at den er helt udbrændt i filmkritisk regi om 10 år.
Det går jo fantastisk med film som T2 og Matrix, så jeg tror også Inception er her for at blive husket mange år frem..
I den henseende mener jeg så godt, at jeg kan tillade mig at kalde mit "filmstade" for 20 år siden, snævertsynet og også fordomsfuldt. Det har hjulpet på det de senere år, hvor andre og jeg selv, har udfordret "min smag" og jeg derfor er gået udenfor mine "trygge rammer" for filmkigning. Det er en evig proces, for jeg er da så absolut stadig, omend ikke fordomsfuld, så mere eller mindre motiveret for at udforske nogle af de film, jeg hidtil er gået udenom. Men det kommer måske.
Lyder måske mærkeligt, men jeg er faktisk enig med dig, mit egentlige problem er at jeg på det seneste er blevet skudt ned så mange gange, ikke herinde, men privat, så jeg er begyndt at tvivle på om det er mig og min smag der er noget galt med, fjollet, i know. Jeg går skam tit uden for mine trykke rammer som er de klassiske blockbusters/popcorns film det er hermed indrømmet, men min smag er meget bred, og jeg fordyber mig tit i større mesterværker såsom Black Swan som jeg var inde og se igår, den var intet mindre ind fantastisk, desværre har jeg kun en ven der gider at tage ind og se film af denne kaliber, selvfølgelig bedre ind ingen, men jeg kunne godt tænke mig at min omgangskreds kunne se hvad jeg ser, istedet for bare at sige at jeg har en syg smag. Så jeg håber ikke du misforstår mig når jeg siger"Nu skal man jo også passe på med at være så selvoptaget at tro, at en film er dårlig bare fordi man selv synes de er det", den er skam også henvendt til mig selv, måske jeg bare ikke har formuleret mig korrekt, det sker tit for mig, jeg havner mere ind ofte i situationer som denne, så jeg beklager hvis jeg har gjort dig irreteret, jeg vil gengæld begrave "synes jeg", for der har du ret på alle punkter, anyways...det er alt jeg har lige nu.
I never Apologize, i´m sorry but that´s just the way i am.
#51 Thomsen 14 år siden
#52 Bruce 14 år siden
Det gør jeg heller ikke :) Jeg anerkender så absolut andres opfattelser af en given film. Når nogle opfatter en film som Gamer som værende god, så gør de det jo først og fremmest fordi det er deres reelle opfattelse. Hvad der ligger til grund herfor er jo så summen af "posen", livserfaring, viden, opvækst, arv og miljø, som når man ser en film, giver et vist udbytte.
Men glemmes skal heller ikke erfaringen med det "at se film" i det hele taget. At man måske har malet sig inde i et hjørne på et tidspunkt i sit liv, hvor man kun ser et meget selektivt udsnit af film, måske begrænset efter genre- eller sprog. Det er svært at tale med om film i et bredere spektrum, hvis man fastholder sig i den position og det er umuligt at vurdere, hvorledes man ville bedømme det lille udvalg af film, man hidtil har set, hvis man netop havde de mange flere input for filmskabning at sammenligne med.
#53 mr gaijin 14 år siden
Nej, heldigvis. Film som "Inception" kan måske nævnes som eksempel. Men det var jo også en satsning, som Nolan nærmest fik som bonus for succesen efter "Dark Knight". Det viste sig så, at det var en satsning som også gav pote for Warner Brothers. Men selv den film har sandsynligvis også været igennem maskinen med fokusgrupper, testpublikum og forvirrede distributionschefer, før den kom ud i biograferne.
#54 Babo Rises 14 år siden
Jeg kan indimellem godt more mig med en film som Gamer, og de latterlighed der måtte følge med.. Gamer fandt jeg dog helt håbløs, og så meget møg kunne jeg dog ikke finde mig i :)
#55 Bruce 14 år siden
#56 Babo Rises 14 år siden
Ret enig. Det fungerede for begge parter, ja. Og heldigvis.
Det har den sikkert. Der er mange penge på spil.
[url=
[url= 2[/url]
Jeg har ingen problemer med, at film af denne type er "let-tilgængelige", hvor der arbejdes ud fra bestemte konventioner. Denne type film behøver heller ikke appelere til den laveste fællesnævner, det har flere gode film bevist. Intelligent underholdning er sjælden, men den findes dog, selvom den indrømmet er, ja sjælden :)
#57 Babo Rises 14 år siden
#58 Bruce 14 år siden
Der tror jeg, at du undervurderer, om ikke den globale seer, så ihvertfald den "langtidsholdbare seer" :) Hvis en film har haft brug for en anden narrativ, for at tilfredsstille "den globale seer", så er det 2001 A Space Odyssey. Kritiseret i sin samtid og hyldet sidenhen og absolut ikke pga. sine forklaringer.
Jeg ved vi er uenige herom, men jeg har på fornemmelsen, at Nolan kunne have lavet et stort mesterværk, havde han lagt mere vægt på en visuel narrativ end en verbal og fokuseret mere på sine styrker som instruktør. Det ville absolut være blevet en "mindre" film og formentlig ikke en omsætnings succes, men man skal ikke underkende films evner til at modnes og nå kultstatus over tid.
#59 Babo Rises 14 år siden
Ikke-forklaringer gør bare ikke filmen bedre i min bog.
Det går jo fantastisk med film som T2 og Matrix, så jeg tror også Inception er her for at blive husket mange år frem..
#60 Djibyman 14 år siden
Lyder måske mærkeligt, men jeg er faktisk enig med dig, mit egentlige problem er at jeg på det seneste er blevet skudt ned så mange gange, ikke herinde, men privat, så jeg er begyndt at tvivle på om det er mig og min smag der er noget galt med, fjollet, i know. Jeg går skam tit uden for mine trykke rammer som er de klassiske blockbusters/popcorns film det er hermed indrømmet, men min smag er meget bred, og jeg fordyber mig tit i større mesterværker såsom Black Swan som jeg var inde og se igår, den var intet mindre ind fantastisk, desværre har jeg kun en ven der gider at tage ind og se film af denne kaliber, selvfølgelig bedre ind ingen, men jeg kunne godt tænke mig at min omgangskreds kunne se hvad jeg ser, istedet for bare at sige at jeg har en syg smag.
Så jeg håber ikke du misforstår mig når jeg siger"Nu skal man jo også passe på med at være så selvoptaget at tro, at en film er dårlig bare fordi man selv synes de er det", den er skam også henvendt til mig selv, måske jeg bare ikke har formuleret mig korrekt, det sker tit for mig, jeg havner mere ind ofte i situationer som denne, så jeg beklager hvis jeg har gjort dig irreteret, jeg vil gengæld begrave "synes jeg", for der har du ret på alle punkter, anyways...det er alt jeg har lige nu.