Gravatar

#1 The Insider 10 år siden

Jeg husker stadig krystalklart den aften i september 2002, hvor jeg modtog en mail fra en bekendt, der næsten lige havde kickstartet en ny dansk filmhjemmeside: Filmz. Jeg var ofte stødt på navnet via min yndlingsbutik, Axel Music, der linkede til Filmz-nyheder på sin webshop. Jeg fik at vide, at sitet både blev startet og drevet af en håndfuld nørder som undertegnede, der alle havde en brændende passion for film. Min ven skrev og tilbød mig muligheden for at skrive en testanmeldelse til sitet, fordi han havde læst en del af mine skriverier i det danske Star Trek-magasin, Subspace. Hvor sejt er det egentlig ikke, at Star Trek faktisk skaffede mig tjansen på Filmz?

Så snart jeg havde læst mailen, gik jeg direkte ind i stuen (jeg var trods alt kun 17 og boede stadig hjemme) og fortalte pavestolt mine forældre, at jeg netop havde fået en mail, der kunne komme til at betyde meget for min fremtid. Jeg kunne slet ikke drømme om, nøjagtig hvor meget Filmz reelt ville ende med at betyde.

I de 12 år siden dén første testanmeldelse ("The One" med Jet Li – klassiker!) har 859 anmeldelser, 35 artikler, 403 nyheder og 248 Web TV-udsendelser krøbet sig ind på CV'et. Men disse tal siger i sig selv intet om, hvor berigende, fornøjelig og glimtvis bevægende min Filmz-tid har været - lige fra de tidlige år, hvor man selv måtte købe alle de dvd'er, man gerne ville anmelde (og gladelig gjorde det!), til tiden efter 2010, hvor otte års frivilligt arbejde blev afløst af en fastansættelse, da vi tog springet ud i Web TV-arenaen og kickstartede Filmz TV – et filmprogram, jeg fortsat er virkelig stolt over, og som kun blev så godt, fordi dygtige venner og kollegaer bidrog med uvurderlig feedback og indhold.

Men nu må jeg desværre vinke farvel til Filmz. Og det gør ondt, for – selvom det måske er en noget fortærsket floskel – det føles lidt som at skulle sige farvel til ens barn. Jeg var godt nok ikke til stede under selve fødslen, men jeg føler, jeg var der, både da barnet henholdsvis lærte at kravle, gå og spurte.

Der er flere årsager til, at jeg trækker stikket, og grundet min store kærlighed til Filmz har jeg ikke lyst til at udpensle de nærmere omstændigheder. Men jeg kan ikke stå inde for den måde, der udøves ledelse på, og for den drejning, den redaktionelle linje har taget. Men, hvorom alting er, der er stadig mange kreative, skæppeskønne mænd og kvinder om bord, som jeg naturligvis ønsker held og lykke fremover.

Det gør dæleme ondt at sige farvel. Men jeg har oplevet og opnået mere på de 12 år, end jeg kunne have drømt om på den der halvlune septemberaften tilbage i 2002. Jeg spillede 'Sænke slagskibe' med Liam Neeson. Sprang Moskva i luften med Michael Bay. Blev ramt af Chris Hemsworths lyn. Så Dolph Lundgren atter forvandle sig til barndomshelten He-Man. Mødte Kirk, Spock, McCoy, Scotty og Uhura. Mærkede selveste Rockys enorme hånd i min. Rappede over for J.J. Abrams og lavede en video til ham med Tom Cruise og en gruppe møghamrende elskelige danske musikere, skuespillere, filmmagere og klingons. Men vigtigst af alt: Jeg fik knyttet en masse varige venskaber med en hulens masse herlige filmnørder af begge køn og i alle aldre. Venskaber, som jeg glæder mig til at tage med mig videre ud i livet.

Tusind tak til jer alle sammen for 12 år i særklasse. For alle diskussionerne og debatterne (selv de heftige af slagsen). For de gode argumenter, de skønne links og den skarpe feedback – positiv såvel som negativ. For alle smilene, grinene og tårerne. Tak til samarbejdspartnerne og PR-virtuoserne. Tak til Mikkel Gøtzsche Andersen, Tommy Lund Axelgaard, Johannes Ettrup og Mathias Madsen Munch for de audiovisuelle genialiteter, der gjorde Filmz TV cirka 16 gange bedre, end det havde været foruden. Og en særlig tak til Allan Syndergaard, fordi du skrev den mail, der ændrede mit liv, og til Rasmus Drews for at hive mig tilbage i 2005 efter mit ophold på EFC, så mit Filmz-eventyr for alvor kunne begynde. Tak til de mange dejlige kollegaer, jeg har haft i alle de år – I har været en kæmpe støtte og inspiration!

Rock on, live long and prosper og på gensyn derude! :-)
War. War never changes.
Gravatar

#2 Space Monster 10 år siden

Held og lykke fremover! Tak for mange gode indlæg og anmeldelser! :-)
“There are no heroes... In life, the monsters win.”
― George R.R. Martin
Gravatar

#3 elwood 10 år siden

Vi ses uden for Filmz Johan, og ja vi har jo allerede snakket en del om tingene, så du ved, hvad jeg vil sige, så lad os ikke gentage det her, jeg forstår udemærket din handling, og kan kun give dig ret.

Håber på vi ses igen lige pludselig :)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 cans 10 år siden

Æv æv æv æv og æv

The Insider (1) skrev:
Men jeg kan ikke stå inde for den måde, der udøves ledelse på, og for den drejning, den redaktionelle linje har taget.

Dobbelt æv!
Famous last words: "what duck?"
Gravatar

#5 colocho 10 år siden

Øv, ærgeligt for os og Filmz :( Held og lykke derude!
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Gravatar

#6 Collateral 10 år siden

Som Elwood vil jeg bare sige at vi jo nok ses ude i den virkelige verden! Jeg kommer til at savne Filmz TV i dets nuværende form og nogle anmeldelser, der altid har været værd at læse, selv når jeg var helt og aldeles uenig. Så tak for dem og held og lykke med nørderiet fremover, for det kan man jo ikke sådan bare lægge på hylden :P

Vi ses!
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#7 T. Nielsen 10 år siden

Tak for at have beriget Filmz. Dig og Benway har for mig stået som de bedste grunde til at besøge siden og læse jeres anmeldelser, artikler m.m. Ærgerligt at miste dig her på Filmz, men respekt for din beslutning.....

Med Robin Williams stemme: Don't be a stranger......eller vent.....?!?....Håber vi hører lidt til dig 'andre' steder:-D

Held og lykke fremover!
Baby, it's cold outside
Gravatar

#8 wimmie 10 år siden

Stemmer i med de andre - det er synd og skam :(
Men håber også vi ses til arrangementer'n'stuff - skal jo have nogen at (prøve at) tæve i filmquiz ;)

Tak for alle de gode og sjove anmeldelser - det bliver på ingen måde det samme uden dig.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#9 misuma 10 år siden

Stakkels stodder som skal overtage dine sko på Filmz!
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#10 wiseguy 10 år siden

Noooo! Et Filmz uden Johan, det spiller jo bare slet ikke!! :-(
Drop mig lige en PM, hvis du begynder at skrive et andet sted på nettet. Tak for alt du har bidraget med på Filmz og held og lykke fremover....
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!

Skriv ny kommentar: