#60 Well, gerne :) Men jeg har allerede ændret mig fra mit første syn i 1994 til nu og personligt ryger jeg ikke "tilbage". Men derfor kan den sagtens fortsætte med at være umådeligt populær.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
På www.theyshootpictures.com, som er det bedste rating site (i mine øjne), er den 567 ud af 1000. Men man har lavet en sjov algoritme, som ikke kan bruges til så meget, men som ikke desto mindre giver en indikation af filmens status blandt kritikere og publikum. Hver film har 100% til fordeling blandt HR (highly respected critics) R (respected) og Low profile, se nedenstående for definition.
Og Shawshank scorer 5% HR, 0% R og 95% Low Profile. Det giver en indikation om dens status i forskellige grupper. Om kritikerne nogensinde vil give den klassikerstatus ... det tror jeg ikke.
THE SOURCE: Within our database, we classify each critic/filmmaker (whose top-tens we have used for calculating The 1,000 Greatest Films listing) as either a Highly Respected Critic/Filmmaker, a Respected Critic/Filmmaker or a Low Profile Critic/Filmmaker. - Some examples of our Highly Respected Critic/Filmmaker category are Alex Cox, Andrew Sarris, Catherine Breillat and Geoff Andrew. Generally-speaking, these are very well-known names amongst most film buffs. - Some examples of our Respected Critic/Filmmaker category are Godfrey Cheshire, Howard Feinstein and Jim Emerson. These are, generally-speaking, critics/filmmakers, with not an overly high profile, who have been asked to contribute top-tens to reputable polls by, for example, Sight & Sound. - The Low Profile Critic/Filmmakers category comprises primarily those who have contributed top-ten lists to Senses of Cinema's ongoing poll, The Cinematheque's Top 10 Project and to YMDB.
#59 Jo da absolut, men som en rigtig god film, ikke en klassiker.
Enhver film der med tiden vokser i publikums bevidsthed og opnår en så bred popularitet, må vitterligt kaldes en klassiker.
For mig er definitionen på klassikere de film, der huskes fra hvert årti i det 20. og 21. årh., og som stadig mange år efter elskes af publikum og fremhæves positivt af mange anmeldere og filmfans. Og der er ingen åh så højt respekterede anmeldere eller smagsdommere der har monopol på brugen af ordet "klassiker" eller som er bedre egnet til at udtale sig herom end andre.
#64 Jeg synes, at The Green Mile var Shawshank overlegen :)
'The Green Mile' ER god, virkelig god. Men 'The Shawshank Redemption' har bare det der udefinerlige, som gør at jeg bedre kan lide den. Det skal dog siges, at hver gang jeg har lige har genset 'The Green Mile' er jeg tilbøjelig til at sige, at den er ligeså god som 'Shawshank'. Men den tanke plejer at forlade mig nogle dage efter.
Hvis jeg skal pege på en ting, vil jeg sige, at 'The Green Mile' er en stærkere film rent følelsesmæssigt.
Enhver film der med tiden vokser i publikums bevidsthed og opnår en så bred popularitet, må vitterligt kaldes en klassiker.
Tilgiv mig. Når jeg siger, at den ikke er en klassiker i #60, så det mit syn :) Jeg kan selvfølgelig ikke ved hver en film, jeg ikke betragter som værdig til klassikerstatus, gå imod realiteterne. Hvis den formår at opretholde sin popularitet blandt majoriteten over årene, så får den selvfølgelig klassikerstatus. Men jeg ser den ikke som sådan og "dem som skriver historiebøgerne", gør heller ikke og derfor vil den nok ikke nyde det cafe latte drikkende publikums gunst, kritikerne, i fremtiden, med mindre en ny kritiker generation ser anderledes på den sag :)
#61 tranberg 16 år siden
Giv den halvtreds år :)
#62 database 16 år siden
#63 filmz-Bruce 16 år siden
#64 BN 16 år siden
Jo, det gør den faktisk. ;-)
#65 McPeter 16 år siden
Enig!
#66 filmz-Bruce 16 år siden
Og Shawshank scorer 5% HR, 0% R og 95% Low Profile. Det giver en indikation om dens status i forskellige grupper. Om kritikerne nogensinde vil give den klassikerstatus ... det tror jeg ikke.
THE SOURCE: Within our database, we classify each critic/filmmaker (whose top-tens we have used for calculating The 1,000 Greatest Films
listing) as either a Highly Respected Critic/Filmmaker, a Respected Critic/Filmmaker or a Low Profile Critic/Filmmaker.
- Some examples of our Highly Respected Critic/Filmmaker category are Alex Cox, Andrew Sarris, Catherine Breillat and Geoff Andrew.
Generally-speaking, these are very well-known names amongst most film buffs.
- Some examples of our Respected Critic/Filmmaker category are Godfrey Cheshire, Howard Feinstein and Jim Emerson.
These are, generally-speaking, critics/filmmakers, with not an overly high profile, who have been asked to contribute
top-tens to reputable polls by, for example, Sight & Sound.
- The Low Profile Critic/Filmmakers category comprises primarily those who have contributed top-ten lists to Senses of Cinema's
ongoing poll, The Cinematheque's Top 10 Project and to YMDB.
#67 database 16 år siden
#68 BN 16 år siden
For mig er definitionen på klassikere de film, der huskes fra hvert årti i det 20. og 21. årh., og som stadig mange år efter elskes af publikum og fremhæves positivt af mange anmeldere og filmfans. Og der er ingen åh så højt respekterede anmeldere eller smagsdommere der har monopol på brugen af ordet "klassiker" eller som er bedre egnet til at udtale sig herom end andre.
#69 BN 16 år siden
'The Green Mile' ER god, virkelig god. Men 'The Shawshank Redemption' har bare det der udefinerlige, som gør at jeg bedre kan lide den. Det skal dog siges, at hver gang jeg har lige har genset 'The Green Mile' er jeg tilbøjelig til at sige, at den er ligeså god som 'Shawshank'. Men den tanke plejer at forlade mig nogle dage efter.
Hvis jeg skal pege på en ting, vil jeg sige, at 'The Green Mile' er en stærkere film rent følelsesmæssigt.
#70 filmz-Bruce 16 år siden
Tilgiv mig. Når jeg siger, at den ikke er en klassiker i #60, så det mit syn :) Jeg kan selvfølgelig ikke ved hver en film, jeg ikke betragter som værdig til klassikerstatus, gå imod realiteterne. Hvis den formår at opretholde sin popularitet blandt majoriteten over årene, så får den selvfølgelig klassikerstatus. Men jeg ser den ikke som sådan og "dem som skriver historiebøgerne", gør heller ikke og derfor vil den nok ikke nyde det cafe latte drikkende publikums gunst, kritikerne, i fremtiden, med mindre en ny kritiker generation ser anderledes på den sag :)