Gravatar

#1 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Smed lige en anmeldelse i Thor 2 tråden, men kunne godt tænke mig en mere fyldig diskussion, derfor en egen tråd:

Det gode er, at Thor 2 The Dark et eller andet, Age - Land - Star - har glemt det og gider ikke tjekke er præcis dobbelt så god som 1'eren - en bedre sequel er en sjældenhed, og decideret dobbelt så god er en sjældenhed.

Det dårlige er så, at jeg gav den første 1 stjerne. Vi er altså på 2 stjerner. Nej, og jeg vil gerne gi 2½, for de forskellige cgi ting var faktisk ganske ok lavet.

Jeg tror simpelthen, jeg er ved at blive gammel (45), for jeg synes simpelthen at Hollywood sprøjter denne type film ud på stribe, hvor det bare er væsener der tæsker hinanden i CGI uden at noget som helst synes at blive farligt, episk, uhyggeligt, morsomt, medrivende, spændende eller den mindste smule på spil på noget tidspunkt.

Det gælder hvad end de film hedder Avengers, The (not that) Fantastic 4, Iron Man 3, Thor 1-2, Pacific Rim, John Carter, Clash of the Titans, Transformers eller noget helt niende. Jeg er ellers en sucker for superhelte, fantasy og scifi. Faktisk er det vil mine yndlingsgenrer. Men jeg finder, hånden på hjertet, at hvis man har rundet 13 år, så kan man kun med yderste vanskelighed finde noget som helst opløftende ved denne endeløse strøm af rock-n-roll cgi-tju-bang.

Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst så en fed superheltefilm som Blade eller X2*, der måske ikke har de største effekter (med nutidens øjne) men til gengæld den mest medrivende og episke fortælling, eller en mega fed scifi, man virkelig husker, som The Abyss, The Fifth Element, 12 Monkeys, T2, Total Recall - ja, eller bare Armageddon eller ID4, jeg er sgu ikke så krævende! (Jeg skal nok lade være at nævne 2001, for så er jeg for alvor dømt morfar. Den kom ud året før jeg blev født).

Så kom der jo en perle som Gravity, men det er vel mere en space action end en egentlig scifi. Den er jo, hvis man æder en præmis eller to, jo ment som en realisme-film.

(* Nå jo der var vist lige en der hed The Dark Knight, men det var vel mere en action film end en superheltefilm - det var i hvert fald kriminalhistorien, der var det bedste ved den. Og Hell-Boy samt Spider-Man filmene var også gode, og jeg er sikker på at der kan nævnes andre, men det er 90% lort der spyttes ud.)

Jeg er kraftedemig træt af dette Michael Bay more is better syndrom. At sidde at se en film som Thor 2 er virkelig drændende. Man sidder bare og venter på, at den slutter. Jeg troede helt seriøst den var slut, der hvor
Loke dør
og de besøger Stellan Skarsgaard bagefter. Og så ser jeg, at der er 45 min tilbage. Jeg må have mistet opmærksomheden, for jeg havde ikke engang fanget at baddierne ikke var nedkæmpet i scenen lige før. Dét fattede jeg intet af og det var kun med yderste anstrengelse, at jeg så den færdig.
Jeg hører gerne nogen der har haft hår på dilleren mere end et par somre udtale, om det er mig der er sur og tvær eller krævende eller bare idiot, eller om jeg har ret i, at der simpelthen stort set kun produceres lort i disse år, når vi taler scifi?

Der har med garanti været sådan en tråd en gang eller to før. Nu er der så en igen :-)
Doctor Last Warning
Gravatar

#2 Kyllingebenet 10 år siden

Tja, jeg kan faktisk følge dig i det meste af det du skriver, for jeg er enig langt hen af vejen.

Jeg synes måske at den råhed, som film tidligere har haft, er forsvundet over de seneste par år, især i blockbuster genren. Men jeg tror måske også, at det skyldes, at karakterne/skuespillerne ikke er så stereotypiske længere, hvorimod vi jo havde Arnold og Sly i de gamle dage - og Wesley Snipes i Blade (som er en af de fedeste tegneserie filmatiseringer der findes, og som ofte overskygges af alt det farverige lort der bliver spyttet ud en efter en). Ikke nok med det, så skal det hele være politisk korrekt - vi skulle jo nødig træde nogen over fødderne - selv om virkeligheden ser HELT anderledes ud.

Jeg tror ikke at kildematerialet har forandret sig som sådan, men vi lever i en verden, hvor vi bliver overeksponeret (kan man overhoved bruge det ord i denne sammenhæng?), af både det ene og det andet. Såvel film som musik, som så meget andet. Det er ikke længere en kunstform eller en stilart, hvor der er få der mestrer håndværket, men en ting alle og en hver kan være med, eller på en eller anden måde kan tilegne sig "færdighederne".

Jeg synes måske også, at mange af de superhelte film, er alt for polerede. Rent ud sagt, så er det et cgi-helvede, og det gør hurtigt at man bliver revet ud af illusionen. Forstå mig ret, jeg synes at cgi kan være med til at løfte en film, men mange gange har cgi den modsatte effekt. Hvis man ser på film som 2001, Alien (den første) og Star Wars, så vil jeg mene, at effekterne fremstår mere troværdige, end de gør det i nutidens effekt-film.

... en anden mega fed superhelte der findes, er den første TMNT!
Mental striptease..
Gravatar

#3 Kisbye 10 år siden

Superheltefilm skal jeg udtale mig så meget om, da jeg hoppede af den vogn for flere år siden. Det interessere mig ikke rigtigt.

Hvad angår Scifi, så er det også en genre jeg holder meget af. Syntes også der er langt mellem snapsene. Film som After Earth, Star Trek Into Darkness og Oblivion er jo desideret elendige.
Nu har jeg så endnu ikke set Gravity, som jeg har hørt meget godt om, men ellers skal jeg tilbage til 2009 med District 9, Moon og Mr. Nobody for at finde et godt Scifi år.
Jeg kan specielt godt lide Scifi fra 70erne og 80erne, men der er jo også virkelig meget lort imellem. Måske er problemet blot at Hollywood film er blevet så overreklameret, at nogle få kvæler de små perler?
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#4 Mikkel Abel 10 år siden

Kisbye (3) skrev:
Superheltefilm skal jeg udtale mig så meget om


Det lyder godt nok aggresivt! ;)
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#5 Kisbye 10 år siden

#4
Bare vent til jeg går igang ;)
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#6 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Kisbye (3) skrev:
Star Trek Into Darkness og Oblivion


Oblivion synes jeg faktisk folk har været for hårde ved. Den byggede på samme fede tanke som Moon og var egentlig ganske nedtonet i sit udtryk.

Star Trek filmene af Abrams er jeg til gengæld enige i. De er om muligt ringere end Avengers og Thor 1.
Doctor Last Warning
Gravatar

#7 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Enig med Kyllingeben i at han er enig med mig. Måske The Pac skal graves op. Han hazze jo den fornødne homme til begavet scifi.
Doctor Last Warning
Gravatar

#8 Space Monster 10 år siden

En af mine favorit forfattere angående Sci-Fi er Phillip K. Dick. Mange af hans noveller er allerede lavet til film:

Blade Runner (1982)
Total Recall (1990)
Screamers (1995)
Minority Report (2002)
Impostor (2002)
Paycheck (2003)
A Scanner Darkly (2006)
Next (2007)
Radio Free Albemuth (2010)
The Adjustment Bureau (2011)

Men det er langt fra alle der er gode. Det er ærgerligt, da materialet efter min mening er genialt. Så hvorfor er det at filmskaberne ikke formår at levere?

Kyllingebenet (2) skrev:
Jeg synes måske at den råhed, som film tidligere har haft, er forsvundet over de seneste par år, især i blockbuster genren. Men jeg tror måske også, at det skyldes, at karakterne/skuespillerne ikke er så stereotypiske længere, hvorimod vi jo havde Arnold og Sly i de gamle dage - og Wesley Snipes i Blade (som er en af de fedeste tegneserie filmatiseringer der findes, og som ofte overskygges af alt det farverige lort der bliver spyttet ud en efter en). Ikke nok med det, så skal det hele være politisk korrekt - vi skulle jo nødig træde nogen over fødderne - selv om virkeligheden ser HELT anderledes ud.


Tror jeg du har ret i.

F.eks. er Paul Verhoevens sci-fi film fanstastiske fordi de ikke går op i at være politisk korrekte.
“There are no heroes... In life, the monsters win.”
― George R.R. Martin
Gravatar

#9 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Space Monster (8) skrev:
F.eks. er Paul Verhoevens sci-fi film fanstastiske fordi de ikke går op i at være politisk korrekte.


Scenen i RoboKæppen, hvor ED 209 får failure og gennempløkker en tilfældig medarbejder, hvilket bare følges op af, at han yuppie-kollege (Bob) siger "Life in the big city", er ikonisk fed. Jeg synes virkelig ED 209 var skræmmende den gang.
Doctor Last Warning
Gravatar

#10 Space Monster 10 år siden

Filmen er spækket med ikoniske, politisk ukorrekte, øjeblikke. Især tv-reklamerne er morsomme. Denne er godt nok fra "Robocop 2", men det gør den skam ikke mindre sjov:

“There are no heroes... In life, the monsters win.”
― George R.R. Martin

Skriv ny kommentar: