Gravatar

#31 davenport 16 år siden

Det er rigtigt, at sodavand ikke var så almindeligt, som dengang man var dreng. Der fik man det nemlig kun i weekenderne osv.
Vi har nogle venner, der bare lader deres børn drikke sukkerholdig sodavand når de vil, hvilket resulterer i trætte og pyldrede unger.
Vi har taget den beslutning, at vores barn ikke skal have noget med sukker, før hun selv kan bede om det. Der er ingen grund til at bare proppe det i børn, sålænge de ikke ved hvad det er.
Og når den tid kommer, så er det slik en gang i ugen, og i en skål, så man kan dosere det.
Da jeg var lille var det om fredagen. Der hentede min mor og jeg min far, og jeg skulle købe slik for en 20kroneseddel. (til ungdommen) Og der fik man fanme meget slik. Dengang var der noget der hed 5øresting, så man nåede langt for en krone. (Og kioskdamen blev ofte grebet af utålmod!!)
Jeg tror vi bruger 1/2 kg. sukker om året i vores husstand, hvis vi når op på så meget.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#32 lagoni 16 år siden

- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#33 Skeloboy 16 år siden

Man skulle næsten tro, at vi lavede for lidt og så for mange film...;)

#31 - den har jeg også tænkt over, når jeg evt. får børn: begrænse sukkerindtaget fra starten. Problemet er lidt, at man er predisponeret til den søde smag gennem modersmælk(mener nogen), det kan man dog afvænne.
Er det største problem ikke, at andre folk og vuggestuer/børnehaver/skoler hælder sukker i hovedet på børn?
Gravatar

#34 davenport 16 år siden

Det er rigtigt at modermælk er sødt, men jeg kunne ikke forestille mig at det skulle have nogen videre indflydelse senere. Men ved det dog ikke, da min lille jo kun er 4 mdr., og først igår smagte på lidt mos ;)

Jeg ved heller ikke hvor stort problemet i institutioner er. Altså, der vil jo være kage ind imellem, og man skal jo heller ikke blive fanatisk. Så længe der er frugt, så går det nok.

I min gamle børnehave skulle vi smage nye ting hver torsdag. Jeg husker med gru de bagte kartofler, jeg hvinede og skreg..
Men der var der frugtpause, og det var nok meget godt.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#35 filmz-yoshimura 16 år siden

Vores unger drikker slet ikke sodavand (de er 2 og 4½) ud over den lille tår, de smager fra fars flaske i ny og næ (mindre end en mundfuld om ugen), og der er kun slik lørdag, så de klarer sig fint.

Sukkerindtaget i institutioner afhænger nok meget af den enkelte institutions kostpolitik. Vores børn går i en idrætsinstitution, hvor det altid er køkkenet, der sørger for den nødvendige hyggespise i forbindelse med fødselsdage (og det er ikke kage, men derimod figenbaserede kokoskugler eller "bolle"-mand med dekoration af frugt og en smule glasur). Der er politik omkring, hvad man må give børnehavebørnene med i madpakken, og vuggestuebørnene får serveret sund og varieret økologisk mad og frugt.

Der er sikkert andre institutioner, der ikke går lige så højt op i, hvad børnene spiser, men jeg er glad for, at det er, som det er her, og jeg er også ret sikker på, at det er en holdning, der er begyndt at vinde indpas flere og flere steder.

the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#36 nakalay 16 år siden

Jeg er lidt i den anden grøft p.t. Efter at jeg stoppede med at træne/motionere engang i slutningen af forrige sommer - grundet en skade og siden manglende motivation - har jeg tabt over 5 kg muskelmasse. Jeg har været nede på næsten 75 kg fordelt på 195 cm, så motivationen er helt sikkert tilbage nu. Mit mål i år bliver at forøge min vægt med i al fald 10 kg, hvilket selvfølgelig ikke kommer let, men jeg har altid været glad for motion, så hovedbesværet bliver formentlig at få skruet nok op for mit kalorie- og proteinindtag.
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#37 filmz-vassago 16 år siden

Rart med en tråd som denne, så kan det være at min dårlige samvittighed kan få overtaget - og få mig i gang med lidt motion :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#38 Highland Park 16 år siden

Problemet med sukker er lige så meget det slet skjulte daglige indtag. Det er ikke nogen hemmelighed, at køber man en kylling i Netto, kan man være sikker på, at den er pumpet fuld af sukkervand. Kroppen bliver sgu vænnet til at indtage det skidt, så den konstant higer efter mere.
Jeg har læst om producenter af økologisk fjerkræ som ofte modtager klager fra folk, fordi de synes, at deres økologiske kylling smager forkert - ganske enkelt fordi den ikke er proppet til randen med sukker og skidt og møg.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#39 filmz-jonasgr 16 år siden

#31 Du lyder lige akkurat som min mor :D

Jeg har fået fortalt at det var hvad hun gjorde ved mig, og jeg havde enda 5 søskende. De fik så at vide at der var ingen slik når jeg var der og de måtte ikke tilbyde mig noget. Første gang jeg fik slik har jeg vist været 4-5 år, fordi manden som de købte huset af syntes at det var synd for mig. Men det er jo ikke synd når barnet ikke ved hvad det er for noget.

Og jeg er i øvrigt meget sikker på at jeg fik modersmælk. Hvilket vel næsten også var standarden dengang.

Og så min egen erfaring med motion. Jeg tænker simpelthen bedre af at få noget motion. Jeg kan bedre koncentrere mig, hvilket gør at min indlæring er på et højere niveau. Desuden går det hurtigere at læse tekster. Jeg vil tro at det går ca. dobbelt så hurtigt uden at have et konkret tal på det. Og så sover jeg bedre.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#40 filmz-Kadann 16 år siden

Jeg går lidt og lurer på at starte til gaelic football her til sommer, når min achillessene er kommet i orden. Det ser ret morsomt ud og lyder ganske morsom, ud fra de beskrivelser jeg har fået.

http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org

Skriv ny kommentar: