Vi har vel "alle" 10 film, vi mener, alle andre bør have set. Hvilke er jeres og mindst lige så vigtigt - hvorfor?
Mine (in no particular order):
The Usual Suspects; skuespillet er fænomænalt og er den første film jeg så, hvor jeg tænkte "hold da kæft hvor har de taget røven på mig". Jeg elsker film, hvor man kan bruger uanede mængder på at debattere efterfølgende, og det ultimative spørgsmål til denne film må være "Who Is Kayser Soze?"
2001: A Space Odyssey; hvordan skal man dog beskrive den film, der sætter standarden for rumfilm? Utroligt fremsynet i sin beskrivelse (selvom vi stadig ikke har rutefart til månen og ejheller en stor roterende rumstation med kunstig tyngdekraft), videnskabeligt korrekt (absolut INGEN lyd i rummet) og en masse andre lækre detaljer. Dertil lægger vi mængden af ubesvarede spørgsmål i filmen, starten med menneskeaberne, Star Child og så videre.
Se7en; masser af film har givet os psykopatiske massemordere, men dette er den første hvor jeg følte at han HELE tiden er fem skridt foran, at jeg ikke kunne regne hans næste træk ud og hvor hele hans totalt sindssyge plan giver mening (på en makaber måde).
Fight Club; endnu en film, hvor de tager røven på mig, men ikke lige så meget som i The Usual Suspects. Jeg kan ikke sætte en finger på, hvad det er, men denne film bliver bedre for hver gang jeg ser den. Jeg er også glad for film, der ikke bare giver dig alle svarene på de spørgsmål, den stiller dig undervejs.
American Beauty; hvor sært det end lyder, så er dette den mest livsbekræftende film, jeg har set. Jeg ELSKER hvordan Lester finder muligheden for at få sin livsglæde igen (og jeg mener ikke gennem stoffer), og hvor makabert det end lyder, så finder jeg det yderst "smukt", at Lester ender sit liv med et smil på læberne. Lykkeligt. En meget smuk film.
When Harry Met Sally; i mine øjne er dette alle tiders største romantiske komedie - punktum. Ikke at jeg har SET alle, men jeg elsker romantiske film (ISÆR romantiske komedier).
Taxi Driver; hvordan kan man ikke elske en film med en karakter som Travis Bickle? Han er i mine øjne et godt billede på det "fortabte" menneske, samfundet ikke genkender som værende fortabt, da han tilsyneladende fungerer fint i samfundet (han har et job). Skuespillet er også fantastisk, og det er helt klart fortjent at både Robert de Niro og Jodie Foster blev Oscar-nominerede.
De Syv Samuraier; der er noget fabelagtigt æstetisk over samurai-film, og man finder næppe en bedre samurai-film end "Shichinin no samurai". Historien er klassisk og findes formodentlig i alle kulturer og er leveret fantastiskt her.
Casablanca; skuespillet er måske ikke det største, og helt ærligt er det ufrivilligt morsomt at se "klaverspillet" og orkestret, der formår at spille uden aktive instrumenter :-) Til gengæld er historien dejligt hjertevarmende, og det er sjældent film har karakterer, der viser den form for selvopofrelse som Rick udviser.
Resevoir Dogs; Tarantinos første film er i mine øjne stadig hans bedste. Selvom vi VED, at ALLE de implicerede skurke er nogle svin (hvor mange har de ikke slået ihjel), så kan man ikke lade være med at have sympati for især White og Pink, og jeg føler at slutningen er en af de absolut bedste, jeg har set i en film. Vi ser ikke, at White og Orange dør, men vi VED det. Vi VED, at Orange er klar over, at hvis han tilstår over for White, så er han en død mand, men han tilstår alligevel. Hvorfor må vi lade stå hen i det uvisse, men personligt tror jeg, det er fordi han føler sig skyldig over Whites drab på to af sine bedste venner gennem tiden.
10 film og mine begrundelser. Hvilke er jeres og hvorfor? Husk - der er ingen rigtige eller forkert svar.
ok... mangler stadig De Syv Samuraier, Casablanca (har den) samt When Harry Met sally... Men jeg kan se vi har meget samme film smag. Anyway, hvis man skal nævne must see film afhænger det også af hvilke kriterier man udvælger efter.. historisk betydining, bane brydende, eller bare røv gode film... Orker ikke at lave en liste lige nu da jeg ikke har tid til at begrunde... men god tråd
Ja selvfølgelig afhænger det af en masse ting ... men hvis du nu skulle vælge 10 uden at få nogle kriterier trukket over hovedet ... det var mit udgangspunkt.
Og ja, det tager da lidt tid at begrunde dem ... det tog mig lidt over en time at skrive ovenstående, og jeg håber da også det vil blive til en tråd, hvor vi i stedet for at banke hinanden oven i hovedet med vore "åh så gode" korrektheder, vil finde inspiration til at se nogle film, vi måske ikke har set tidligere, eller blot at se nogle film i et andet lys.
Jeg er meget enig med dig, Martin, har et par tilføjelser der begge omhandler 2. verdenskrig:
Das Boot: Det er svært ikke at mærke klaustrofobien snige sig ind på en når Wolfgang P med hård hånd styrer U96 længere og længere ned i dybet. Den bedste ubådsfilm og en af de absolut bedste krigsfilm nogensinde hvor man ikke kan andet end føle medlidenhed med de tyske soldater der kæmper mutters alene mod hele resten af verden (sådan føles det). Fantastiske skuespilpræstationer fra især Jürgen Prochnov gør naturligvis ikke oplevelsen mindre interessant.
Band Of Brothers: Ja det er ikke en film, men sådan betragter jeg nu alligevel miniserien, der virkelig gør en glad for at eje en dvdafspiller! Flere forskellige instruktører (bl.a. Tom hanks og Mikael Salomon) får lov til at give deres bud, når man følger Easy Company fra træningslejren, invasionen af normandiet og lige til Hitlers "Eagle's Nest". Den blege, rå visuelle stil som er 'lånt' fra Saving Private Ryan fungerer rigtig godt og hjælper til at give serien et meget autentisk feel.
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Lidt uden for filmgenren men dog dvd, mener jeg at Hell Freezes Over med Eagles, er et must for enhver med bare lidt musisk interesse. "We never broke up, We just took at 14 years vacation" og så går det igang. Det er fedt at se at de stadig kan spille sammen, og så på den fede måde. Selve indspilningen er noget nær det mest perfekte nogensinde. Alle instrumenter og effekter er delt op, så du aldrig er i tvivl hvor lyden præcis kommer fra. DTS sporet er SÅ godt. Det er nok også derfor denne DVD fra ´94 så vidt jeg husker, stadig bliver brugt på HIFI-messer som reference. Man får nok mest ud af den, hvis man har et anlæg der virkelig kan generere lyden, men klart en anbefaling herfra.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Denne måneds M blad, har en liste over 25 Mandefilm, som en mand bare skal se og så kan man så lige se om man er bagefter.
Listen i rækkefølge fra 25 og ned.
25 Goodfellas 24 The Good, The bad and the ugly 23 Scarface 22 The Matrix 21 Terminator2 20 Reservoir Dogs 19 The Usual Suspects 18 Trainspotting 17 Exorcisten 16 Over the top 15 Ondskabens øjne 14 Seven 13 Bloodsport 12 The Evil Dead 11 Commando 10 Blinkende lygter 09 Apocalypse Now 08 The Full Metal Jacket 07 Rambo 06 Die Hard 05 Indiana Jones 04 Pulp Fiction 03 Star Wars 02 The lord of the rings 01 The Godfather
---- De har også en liste over film, som du bare ikke må se NOGENSINDE :-D
Titanic Pretty Woman SpiceWorld Mrs. Doubtfire Farven Lilla Legally Blonde Ghost Åndernes Hus Broerne i Madison County Moulin Rouge
Der er jeg så lidt nede, da jeg har se de fleste af aldrig listen :-/
Ja den liste er jeg meget uenig i. Jeg tror så heller ikke M! er den bedste kilde til hvad der er godt af film. Bevares, jeg holder bladet, men deres filmanmeldelser er af meget svingende kvalitet. Farven Lilla er sku da Spielberg, og Åndernes Hus er en suveræn film. Titanic er Cameron, og Legally Blond (har faktisk ikke set den) har Reese...
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Ringenes herre the fellowship of the ring Ringenes herre The two towers Ringenes Herre The return of the king Titanic Moulin Rouge Patrioternes spil Forrest Gump Ikke et ord Pirates of the Carribean Indiana Jones Sheakspeare in love
M! er jo et mandehørms blad, og jeg synes bestemt den liste er godt skruet sammen. Vi snakker ikke franske stumfilm og dokumentarer, men for gennemsnitslæseren passer listen da meget godt.
You need chaos in your soul to give birth to a dancing star.
#1 filmz-Martin Schou 21 år siden
Vi har vel "alle" 10 film, vi mener, alle andre bør have set. Hvilke er jeres og mindst lige så vigtigt - hvorfor?
Mine (in no particular order):
The Usual Suspects; skuespillet er fænomænalt og er den første film jeg så, hvor jeg tænkte "hold da kæft hvor har de taget røven på mig". Jeg elsker film, hvor man kan bruger uanede mængder på at debattere efterfølgende, og det ultimative spørgsmål til denne film må være "Who Is Kayser Soze?"
2001: A Space Odyssey; hvordan skal man dog beskrive den film, der sætter standarden for rumfilm? Utroligt fremsynet i sin beskrivelse (selvom vi stadig ikke har rutefart til månen og ejheller en stor roterende rumstation med kunstig tyngdekraft), videnskabeligt korrekt (absolut INGEN lyd i rummet) og en masse andre lækre detaljer. Dertil lægger vi mængden af ubesvarede spørgsmål i filmen, starten med menneskeaberne, Star Child og så videre.
Se7en; masser af film har givet os psykopatiske massemordere, men dette er den første hvor jeg følte at han HELE tiden er fem skridt foran, at jeg ikke kunne regne hans næste træk ud og hvor hele hans totalt sindssyge plan giver mening (på en makaber måde).
Fight Club; endnu en film, hvor de tager røven på mig, men ikke lige så meget som i The Usual Suspects. Jeg kan ikke sætte en finger på, hvad det er, men denne film bliver bedre for hver gang jeg ser den. Jeg er også glad for film, der ikke bare giver dig alle svarene på de spørgsmål, den stiller dig undervejs.
American Beauty; hvor sært det end lyder, så er dette den mest livsbekræftende film, jeg har set. Jeg ELSKER hvordan Lester finder muligheden for at få sin livsglæde igen (og jeg mener ikke gennem stoffer), og hvor makabert det end lyder, så finder jeg det yderst "smukt", at Lester ender sit liv med et smil på læberne. Lykkeligt. En meget smuk film.
When Harry Met Sally; i mine øjne er dette alle tiders største romantiske komedie - punktum. Ikke at jeg har SET alle, men jeg elsker romantiske film (ISÆR romantiske komedier).
Taxi Driver; hvordan kan man ikke elske en film med en karakter som Travis Bickle? Han er i mine øjne et godt billede på det "fortabte" menneske, samfundet ikke genkender som værende fortabt, da han tilsyneladende fungerer fint i samfundet (han har et job). Skuespillet er også fantastisk, og det er helt klart fortjent at både Robert de Niro og Jodie Foster blev Oscar-nominerede.
De Syv Samuraier; der er noget fabelagtigt æstetisk over samurai-film, og man finder næppe en bedre samurai-film end "Shichinin no samurai". Historien er klassisk og findes formodentlig i alle kulturer og er leveret fantastiskt her.
Casablanca; skuespillet er måske ikke det største, og helt ærligt er det ufrivilligt morsomt at se "klaverspillet" og orkestret, der formår at spille uden aktive instrumenter :-) Til gengæld er historien dejligt hjertevarmende, og det er sjældent film har karakterer, der viser den form for selvopofrelse som Rick udviser.
Resevoir Dogs; Tarantinos første film er i mine øjne stadig hans bedste. Selvom vi VED, at ALLE de implicerede skurke er nogle svin (hvor mange har de ikke slået ihjel), så kan man ikke lade være med at have sympati for især White og Pink, og jeg føler at slutningen er en af de absolut bedste, jeg har set i en film. Vi ser ikke, at White og Orange dør, men vi VED det. Vi VED, at Orange er klar over, at hvis han tilstår over for White, så er han en død mand, men han tilstår alligevel. Hvorfor må vi lade stå hen i det uvisse, men personligt tror jeg, det er fordi han føler sig skyldig over Whites drab på to af sine bedste venner gennem tiden.
10 film og mine begrundelser. Hvilke er jeres og hvorfor? Husk - der er ingen rigtige eller forkert svar.
#2 Patriarch 21 år siden
#3 filmz-Martin Schou 21 år siden
Og ja, det tager da lidt tid at begrunde dem ... det tog mig lidt over en time at skrive ovenstående, og jeg håber da også det vil blive til en tråd, hvor vi i stedet for at banke hinanden oven i hovedet med vore "åh så gode" korrektheder, vil finde inspiration til at se nogle film, vi måske ikke har set tidligere, eller blot at se nogle film i et andet lys.
#4 El vez 21 år siden
Das Boot:
Det er svært ikke at mærke klaustrofobien snige sig ind på en når Wolfgang P med hård hånd styrer U96 længere og længere ned i dybet. Den bedste ubådsfilm og en af de absolut bedste krigsfilm nogensinde hvor man ikke kan andet end føle medlidenhed med de tyske soldater der kæmper mutters alene mod hele resten af verden (sådan føles det). Fantastiske skuespilpræstationer fra især Jürgen Prochnov gør naturligvis ikke oplevelsen mindre interessant.
Band Of Brothers:
Ja det er ikke en film, men sådan betragter jeg nu alligevel miniserien, der virkelig gør en glad for at eje en dvdafspiller!
Flere forskellige instruktører (bl.a. Tom hanks og Mikael Salomon) får lov til at give deres bud, når man følger Easy Company fra træningslejren, invasionen af normandiet og lige til Hitlers "Eagle's Nest". Den blege, rå visuelle stil som er 'lånt' fra Saving Private Ryan fungerer rigtig godt og hjælper til at give serien et meget autentisk feel.
#5 davenport 21 år siden
"We never broke up, We just took at 14 years vacation" og så går det igang. Det er fedt at se at de stadig kan spille sammen, og så på den fede måde.
Selve indspilningen er noget nær det mest perfekte nogensinde. Alle instrumenter og effekter er delt op, så du aldrig er i tvivl hvor lyden præcis kommer fra. DTS sporet er SÅ godt. Det er nok også derfor denne DVD fra ´94 så vidt jeg husker, stadig bliver brugt på HIFI-messer som reference.
Man får nok mest ud af den, hvis man har et anlæg der virkelig kan generere lyden, men klart en anbefaling herfra.
#6 filmz-Wacker 21 år siden
Listen i rækkefølge fra 25 og ned.
25 Goodfellas
24 The Good, The bad and the ugly
23 Scarface
22 The Matrix
21 Terminator2
20 Reservoir Dogs
19 The Usual Suspects
18 Trainspotting
17 Exorcisten
16 Over the top
15 Ondskabens øjne
14 Seven
13 Bloodsport
12 The Evil Dead
11 Commando
10 Blinkende lygter
09 Apocalypse Now
08 The Full Metal Jacket
07 Rambo
06 Die Hard
05 Indiana Jones
04 Pulp Fiction
03 Star Wars
02 The lord of the rings
01 The Godfather
----
De har også en liste over film, som du bare ikke må se NOGENSINDE :-D
Titanic
Pretty Woman
SpiceWorld
Mrs. Doubtfire
Farven Lilla
Legally Blonde
Ghost
Åndernes Hus
Broerne i Madison County
Moulin Rouge
Der er jeg så lidt nede, da jeg har se de fleste af aldrig listen :-/
http://www.samarit.dk
#7 davenport 21 år siden
Farven Lilla er sku da Spielberg, og Åndernes Hus er en suveræn film.
Titanic er Cameron, og Legally Blond (har faktisk ikke set den) har Reese...
#8 Lady Arwen 21 år siden
Ringenes herre the fellowship of the ring
Ringenes herre The two towers
Ringenes Herre The return of the king
Titanic
Moulin Rouge
Patrioternes spil
Forrest Gump
Ikke et ord
Pirates of the Carribean
Indiana Jones
Sheakspeare in love