Gravatar

#41 NightHawk 14 år siden

Ud af de første 20 film har jeg kun set disse 6 :

"Eyes Wide Shot"
"Betty Blue"
"My Own Private Idaho"
"Dazed and Confused"
"Shoot The Piano Player"
"Elephant"

Alle super fede film. Og ellers så har jeg det ligesom Nayze i forhold til denne liste, som sikkert kommer til at gi' rigtig god inspiration med flere nye film til samlingen.
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#42 jessup 14 år siden

Har kun set Gabbeh,Elephant og Rashomon - måske også shoot the piano palyer. Dette tegner til den mest inspirerende liste endnu - meget spænende.
This is just until June
Gravatar

#43 rockysds 14 år siden

Vældig fin åbning på en liste, jeg bestemt glæder mig til at få resten af. Jeg "batter" pt. 10/20, kan jeg se, med 6 fra første afsnit og 4 fra næste.

Kan kun være bifalde "Rome, Open City" og "Potemkim", og så er specielt interesseret i at få set den Becker-film, du anbefaler, da jeg kun har set hans "Casque d'or" indtil nu. Og den var fremragende god.

Mht. Malle er der ingen tvivl om at "Le feu follet" har resoneret mest hos mig, selvom jeg ikke har et ondt ord om "Atlantic City". Vil også godt lige støtte om Highland Parks anbefaling af "Vanya on 42nd Street".

Jeg er meget glad for Linklater, men "Dazed and Confused" er dog ikke rigtig oppe og ringe hos mig. Den film, han lavede umiddelbart efter, har jeg dog tabt jeg mit hjerte til, samt dens efterfølger.

Ellers er især det, du skriver om Truffaut, noget er jeg enig i; har ikke set en eneste dårlig film fra hans side, men synes ikke, han når de andre nybølgeskaberes bedste film.

Og så lige et ditto til dette: Kurosawa var en fremragende instruktør. Men personligt foretrækker jeg hans ikke-samurai film.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#44 JannikAnd 14 år siden

#43 - Kan godt følge dig mht. Linklater. Er også vældig begejstret for "Sunrise/Sunset", som umiddelbart er bedre film end "Dazed and Confused", både isoleret og samlet set. Men normaltvis ville Linklater blive vejet for let til min liste. Men "Dazed and Confused" har betydet meget for mig, så den har sin rette plads på min liste, omend det er en lille bitte guilty pleasure.

Og så ser det vist ud til, at jeg bør genoptage Malle igen. Har en tendens til at dyrke en instruktør til fulde, når jeg først er gået i gang (somme tider er jeg en naughty boy og har gang i to på samme tid). Men jeg har vist opgivet ham for tidligt...
Gravatar

#45 Skeloboy 14 år siden

Har set 10/20 også. Satyajit Ray har jeg kun set Apu-trilogi, men hvis The Music Room er i samme liga, skal jeg klart have set den også. Rosetta skal jeg også have set, selvom jeg ikke var superbegejstret for L'Enfant.

Det er en fed liste so far, men har desværre ikke penge til at købe film i april..:)
Gravatar

#46 mr gaijin 14 år siden

Nu har jeg kun set 12 af de 20, men ellers er jeg helt enig med de film, du har valgt indtil videre.

Apropos Malle, så er "Le souffle au coeur" min klare favorit blandt hans. Men jeg hører nok ikke blandt flertallet. Jeg er også vild med "Atlantic City".

Og så giver det mig et lille smil på læben at se "Antoine et Antoinette" på listen.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#47 JannikAnd 14 år siden

#45 - "Music Room" er lidt mere let end "Apu"-trilogien. Men den er så absolut i samme liga. Jeg er normaltvis heller ikke den store Dardenne-tilhænger. Men "Rosetta" rammer mig mere end de øvrige - du vil også se, at den står alene på listen over Dardenne'er :)
Gravatar

#48 rockysds 14 år siden

Det vil give mig et lille smil på læben, hvis nogen nævner "Viva Maria!" som deres Malle-favorit. ;)
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#49 JannikAnd 14 år siden

#46 - Godt med endnu en tilhænger af en lidt (læs: ekstremt) overset Becker-film. I skrivende stund er der blot 133 stemmer på IMDb!
Gravatar

#50 mr gaijin 14 år siden

#49 Den trænger seriøst til en god udgivelse. Jeg så den selv for et par år siden i Århus' cinematek. Gad vide om der overhovedet findes en dvd-udgivelse?
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: