Gravatar

#131 BN 16 år siden

tranberg (129) skrev:
Det er jo komplet ligegyldigt fra hvilket samfundslag folk kommer, da alle folk, uanset social status, kan tro på Gud eller ej.
Det eneste dét understreger er, at der findes folk, der har brug for at tro i alle sociale lag.

Enig. Patriarch mener dog, at man udlede et eller andet af folks baggrund - deraf min kommentar.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#132 tranberg 16 år siden

bn (131) skrev:
Enig. Patriarch mener dog, at man udlede et eller andet af folks baggrund - deraf min kommentar.

Det kan man helt sikkert også. Men det er to forskellige ting.
The end is closest to the beginning
Gravatar

#133 BN 16 år siden

Men dette er ikke sandt, min kære BN.
10+10 er lig 10, fordi VI siger det er. Det er som sagt os, menneskerne, der har opfundet matematikken og den siger ikke noget om verden, den siger noget om os.
Der findes uendelige virkeligheder. Beviset for det findes her i vores diskusion. Hvis der kun fandtes een virkelighed i alle henseende, ville jeg ikke være i stand til ikke at tro på Gud, mens du gjorde.

At folk kan blive uenige er det mest almindelige bevis på, at dér absolut ikke kun findes een sandhed, men ligeså mange som der er mennesker på jorden.

Okay, hvad så hvis nogen siger: 'Jeg tror ikke på, at menneskeheden findes. Det hele er en illusion.' (tænk 'The Matrix' eller lignende. ;-)) ?? Er dét så også en sandhed?

Lever vi ikke i én fælles virkelighed, hvor det blot er fortiden (oprindelsen af alt) og fremtiden vi er uenige om?
Gravatar

#134 davenport 16 år siden

Jeg er uenig med nutiden også!
Der er for lidt øl, for min smag..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#135 BN 16 år siden

tranberg (132) skrev:
Det kan man helt sikkert også. Men det er to forskellige ting.

nej, folks baggrund består i:

- opvækst, opdragelse, miljø, uddannelse, job, ægetskabelig status (gift, single, enke) o.s.v.
Gravatar

#136 NightHawk 16 år siden

Jeg fik jævnligt besøg fra JV, men det er en del år siden efterhånden de bankede på sidst.

Jeg plejer som regel at smække døren lige i hovedet på dem, fordi de ikke siger mig en kæft, men sidste gang de var forbi besluttede jeg mig for meget klart og tydeligt at forklare ham fyren og hans makker, at jeg allerede var helt og aldeles afklaret mht. hvordan jeg ser på religion, seksualitet, osv.

Han så nærmest helt opgivende ud og havde det ikke været fordi følelsen af, at få ham til at blive helt mundlam var så fed, så ku' jeg næsten ha' fået medlidenhed med ham.

Inden han gik, fik jeg så alligevel per refleks stukket Vagttårnet i hånden, (gemt inde i en folder for miljøvenlig energi, haha, hvor lamt), men det fik han straks retur igen. Og så måtte ham og hans makker slukøret luske væk.

Siden da har jeg ikke hørt fra dem. Hallelujah!
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#137 tranberg 16 år siden

Okay, hvad så hvis nogen siger: 'Jeg tror ikke på, at menneskeheden findes. Det hele er en illusion.' (tænk 'The Matrix' eller lignende. ;-)) ?? Er dét så også en sandhed?

Lever vi ikke i én fælles virkelighed, hvor det blot er fortiden (oprindelsen af alt) og fremtiden vi er uenige om?

Nej.
Siger du således, vil jeg kunne modbevise dit udsagn, da jeg kan bevise at menneskene eksisterer.
Du kan på den anden side ikke bevise, at Gud eksisterer eller ej, om det er forkert ikke at tro på Gud eller ej, forkert at være sort eller homoseksuel. Idet du ikke kan bevise det, findes der ikke een sandhed af sagen.

Du kan ikke bevise, at 10+10=20, da der ikke er noget i naturen, verden, universet, der foreskriver det således - det er kun fordi vi siger det, fordi normen siger 10+10=20.
Hvis jeg siger 10+10=10 er det ligeså sandt, da du ikke kan modbevise det.
Det er kun fordi vi siger det er, og så er det sådan.

Og ligeså eksisterer Gud. Fordi vi siger han gør. Ikke fordi naturen beviser det, ikke fordi vi kan bevise det - men fordi vi siger det. Bevis hans eksistens og der findes een sandhed i det paradoks. Kan du ikke dette, findes der mere end een sandhed.
Gravatar

#138 tranberg 16 år siden

bn (135) skrev:

- opvækst, opdragelse, miljø, uddannelse, job, ægetskabelig status (gift, single, enke) o.s.v.

Det er korrekt. Men der er forskel på, at folk kan være religiøse i alle sociale lag og at der af folks baggrund kan udledes visse ting. Det kan du vel godt se..?
Gravatar

#139 BN 16 år siden

tranberg (138) skrev:
bn (135) skrev:

Det er korrekt. Men der er forskel på, at folk kan være religiøse i alle sociale lag og at der af folks baggrund kan udledes visse ting. Det kan du vel godt se..?

Sagens kerne er, at uden at have nogen tal overhovedet mener patriarch at kunne gætte sig frem til en eller anden bestemt konklusion - og nu er jeg så spændt på, om han vil nedlade sig til noget som primitivt som sociale fordomme eller bare yderligere betvivlelse af intelligensen hos oprigtigt troende mennesker.
Gravatar

#140 Patriarch 16 år siden

Evnen til at blive religiøs har noget med viden og psykologi (og derigennem biologi) at gøre, mere end det har noget med intelligens at gøre.

Nu har jeg som sagt haft en del møder med JV. Deres argumenter synes imponerende hvis man ikke ved bedre. "Du ved at det hus du står i har en skaber, derfor har mennesket også en skaber - Jehova selvfølgelig"... øøøh...ok

Med andre ord er der afgjort en sammenhæng mellem manglende oplysning og evnen til at blive overbevist af disse argumenter. Det synes indlysende. Ved man noget om evolution, så er det svært at købe JV pakken. Problemet er at det kræver overskud, og indsats at blive oplyst. Alene af den grund er det muligt at opstille nogle generelle kriterier for hvem JV overbeviser. Jeg kunne opstille flere kriterier, men når det ikke kan dokumenteres synes det ikke at give mening.

Men ok, nu siger du BN at de fleste af jer er førstegenrations JV. Det må jeg så acceptere. Det gør jer unikke blandt trossamfund. Men ok, det er måske også en særlig situation når i er en slags kristne. Flertallet af jer er nok ikke førstegange religiøse.

Det var ikke et "et retorisk trick" - jeg opfattede din udtalelse sådan, at det nærmest kun er psykisk syge mennesker der bliver JV.

Fair nok. Det kan jeg godt forstå - det kunne jeg godt have været skarpere på . Det var et eksempel på en type mennesker som jeg ved tiltrækkes og som jeg også ved lukkes ind i varmen. Det var ikke min mening at hævde at alle der bliver medlemmer af JV derfor er sådan. Jeg synes selv det er var klart, men jeg kan godt se det kan misforstås. Beklager.

Med al respekt: Jo, det mener jeg så absolut, at jeg gør. For der findes ikke to virkeligheder. 10+10=20 ... ikke kun i økonomisk sammenhæng, men i ALLE sammenhænge, for nu at bruge et letforståeligt billede.

Se... og det er her filmen knækker. Tranberg - er det ikke vildt at BN kan sige sådan noget uden at blinke, og samtidig sige at han benægter evolution, og at menneskeracen er 6000 år gammel. Det er SÅ vildt, at jeg næsten ikke kan fatte det (kun næsten ;)). Det er den slags der får folk til at sige at der er noget galt i bolden. Det kræver ganske enkelt en helt særlig psykologi at kunne gøre det der.

“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: