Gravatar

#271 Patriarch 16 år siden

Det GT er guds ord, men tolkes typisk som værende guds ord til jøderne - og er derfor geografisk og tidsmæssigt begrænset. Jesus kommer så og retter tingene lidt til.

Om man så køber den forklaring er så noget andet. Det slår mig naturligvis mig som værende lidt søgt...
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#272 BN 16 år siden

Castiel (268) skrev:
#267: Men alligevel... afsky ligefrem. Det er et stærk ord, kan du virkelig godt se bort fra det, når du snakker med din ven? Jeg har bare svært ved at tro på, at du ikke også afskyr din ven en smule, hvis du har så stort et had til han eller hendes seksualitet? og ved din ven godt, hvordan du har det med han eller hendes seksualitet? og hvis det er tilfældet hvad er din vens mening så om din holdning?

"Had" er et stærkt ord, som man i dagens Danmark mest forbinder med noget, der er rettet mod mennesker. Så jeg foretrækker ord eller vendinger som "afsky" og "tager afstand fra". ... Jeg har selv tidligere i mit liv gjort to forskellige ting, jeg afskyer - den ene hører til kategorien vold, og den anden drejede sig om utroskab. Skulle jeg så også afsky mig selv og føle mig som et elendigt menneske?

I min familie og omgangskreds kan man godt acceptere hinanden på trods af enkelte meget dybe holdningskløfter m.h.t. hvordan man lever sit liv.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#273 filmz-RJ 16 år siden

Jeps, man behøver vel ikke være enig om alt.. en brøndbyfan kan vel for pokker da osse godt være venner med en fckfan..lidt anderledes sat op- I know, men alligevel.

Det er altså tankevækkende at alle folk der har et problem med homoseksualitet, alle blir sat i EN bås og fremlagt som at de hader de homoseksuelle, nogen gør ja, men...

Men jeg selv f.ex.. hader HOMOSEKSUALITET, livsstilen og jeg finder den unaturlig og direkte afskyelig. Men mennesket bag ser jeg som ligeværdig med alle mennesker.

Der er for pokker en grund til at vi er skabt som vi er og jeg er selvfølgelig imod alt der taler for homoseksuelles rettigheder, som homoseksuelle, men ikke deres rettigheder som mennesker. Det er 2 vidt forskellige ting.

King Kong is not my grandpa
Gravatar

#274 BN 16 år siden

Patriarch (269) skrev:
Jeg synes personligt Jesus var noget vag når det kommer til fordømmelse af homoseksualitet. Jeg ville i hvert fald tro at guds søn kunne være mere skarp på det punkt hvis det var noget han gik op i.

Bibelen og den kristne tro vurderer ikke Jesu udtalelser som vigtigere end Paulus'. Eller for at være endnu mere specifik: Den der med, at alt hvad Jesus ikke selv har sagt eller været inde på ifølge evangelierne, ikke skal efterleves og bare kan affærdiges, er ikke en kristen tankegang.

Jesus sagde ikke, at han i sin undervisning havde berørt ALT, hvad kristne skulle leve efter, endsige vide. Tværtimod udtalte han udtrykkeligt følgende kort før sin død: "Jeg har endnu meget at sige jer, men det kan I ikke bære nu. Men når han kommer, sandhedens ånd, skal han vejlede jer i hele sandheden .... han skal tage af mit og forkynde det for jer." (uddrag fra Johannes-evangeliet, kapitel 16, vers 12-14)

Og det er ikke kun evangelierne, der fortæller om Jesu gerninger - det samme gør bogen Apostlenes Gerninger, nærmere bestemt i kapitel 1, vers 1-1, og i kapitel 9, vers 1-20. ... I sidstnævnte kapitel udvælger Jesus Paulus som sit "redskab" til i særlig grad at udbrede kristendommen - Paulus, som jo er den, der i NT skriver om Guds syn på homoseksualitet.

De stærkeste fordømmelser finder man i GT

Jeg vil nu mene, at fordømmelserne i NT er ligeså stærke:

"Derfor prisgav Gud dem til vanærende lidenskaber: Deres kvinder udskiftede den naturlige omgang med den naturstridige, og ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd og pådrog sig derved den straf for deres vildfarelse, som de fortjente. ....... De ved, at Gud har bestemt, at lever man sådan, fortjener man at dø; alligevel lever de ikke bare selv sådan, men bifalder også, at andre gør det. - Paulus' Brev til Romerne, kapitel 1, vers 26, 27 og 32)

"Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der ligger i med mænd, eller tyve eller griske mennesker, ingen drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige. - Paulus' Første Brev til Korintherne, kapitel 6, vers 9 og 10

"Men vi ved, at loven er god, hvis man bruger den, som lov skal bruges, og når man ved, at en lov ikke er bestemt for retskafne, men for lovbrydere og genstridige, for gudløse og syndige, for spottere og ugudelige, for dem, der slår deres far eller mor ihjel, for drabsmænd, utugtige, mænd der ligger i med mænd, bortførere, løgnere, menedere, og hvad der ellers strider mod den sunde lære - Paulus' Første Brev til Timoteus, kapitel 1, vers 8-10

(alle citater er fra den autoriserede danske oversættelse fra 1992)
Gravatar

#275 BN 16 år siden

Fynboen (270) skrev:
Så det gamle testamente er ikke Guds ord? Eller misforstår jeg dig?

Jo, jeg mener, at Det Gamle Testamente er Guds ord. Men Gud har gjort tingene i en bestemt rækkefølge, idet han for en tid lod Moseloven gælde for det jødiske folk. Men han annullerede selv Moseloven og indførte i stedet "Kristi lov", som egentlig ikke er nogen lov, men snarere en række principper.

Det eneste i Det Gamle Testamente der ikke gælder længere, er kravet om at efterleve Moseloven.
Gravatar

#276 Patriarch 16 år siden

Moseloven er mere end blot de 10 bud ikke? Vi taler om reglerne i samtlige mosebøger ikke?

I øvrigt... Hvad er dit syn på hvor bogstaveligt man skal tage Biblens historier? 7 dage = 7 dage, eller er du tilhænger af Day=Age synet? Noahs Ark? (det er ikke for at starte en debat om emnerne - nu er jeg bare nysgærrig efter dit teologiske ståsted)
Gravatar

#277 BN 16 år siden

Patriarch (276) skrev:
Moseloven er mere end blot de 10 bud ikke? Vi taler om reglerne i samtlige mosebøger ikke?

Jeg taler om den lovsamling (som de 10 bud var en del af), som opremses i Anden Mosebog, og som blev givet efter udgangen af Ægypten. Første Mosebog foregår længe før disse begivenheder, så nej, det er ikke "reglerne i samtlige mosebøger".
Gravatar

#278 Patriarch 16 år siden

Ok... Tredje, fjerde og femte Mosebog indeholder også en del regler, ritualer og lign... de er ok? Eller gælder de kun datidens jøder?
Gravatar

#279 Fynboen 16 år siden

bn (275) skrev:
Jo, jeg mener, at Det Gamle Testamente er Guds ord. Men Gud har gjort tingene i en bestemt rækkefølge, idet han for en tid lod Moseloven gælde for det jødiske folk. Men han annullerede selv Moseloven og indførte i stedet "Kristi lov", som egentlig ikke er nogen lov, men snarere en række principper.

Det eneste i Det Gamle Testamente der ikke gælder længere, er kravet om at efterleve Moseloven.

Ok... og Paulus tæller på lige fod med Jesus, på trods af at han trods alt ikke har en direkte ledning til Gud på samme måde som Jesus må have haft det...?
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Gravatar

#280 BN 16 år siden

Patriarch (278) skrev:
Ok... Tredje Mosebog indeholder også en del regler... men de er ok?

Det er rigtigt, at Tredje Mosebog føjer flere regler eller bud til Moseloven. ... Om de var ok? Ja, dengang. De fleste af dem blev annulleret af Gud på Jesu tid.

Skriv ny kommentar: