Jo, jeg mener, at Det Gamle Testamente er Guds ord. Men Gud har gjort tingene i en bestemt rækkefølge, idet han for en tid lod Moseloven gælde for det jødiske folk. Men han annullerede selv Moseloven og indførte i stedet "Kristi lov", som egentlig ikke er nogen lov, men snarere en række principper.
Det eneste i Det Gamle Testamente der ikke gælder længere, er kravet om at efterleve Moseloven.
Ok... og Paulus tæller på lige fod med Jesus, på trods af at han trods alt ikke har en direkte ledning til Gud på samme måde som Jesus må have haft det...?
Paulus blev udvalgt af Jesus selv, og Jesus brugte ham efterfølgende som sit redskab. Så nogen højere bemyndigelse havde Paulus vist ikke brug for.
Anden Mosebog - ud med reglerne der Tredje, fjerde, og femte - Ud med de regler som gud modsiger gennem jesus og apostlene?
Og dem som ikke modsiges, står ved magt eller? Det bliver sku' kompliceret :)
Nej, ikke på den måde. Man skal som kristen rette sig efter det, der står i Det Nye Testamente, og indimellem er der så en del ting, som man vil genkende som noget, der også gjaldt under Moseloven.
EDIT: Det er uhyre enkelt. Man ser bare helt bort fra Moseloven og holder sig til, hvad man får at vide i Det Nye Testamente. Nemmere kan det ikke blive.
Mener du ikke visse dele af kristendommen skal rette sig efter Det nye testamente? Der er jo masser af varianter af kristendommen, der også retter sig efter Det gamle testamente.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Mener du ikke visse dele af kristendommen skal rette sig efter Det nye testamente? Der er jo masser af varianter af kristendommen, der også retter sig efter Det gamle testamente.
Det har du ret i. Men hvad de andre varianter af kristendommen gør og hvorfor, må de selv redegøre for. Jeg kan jo kun udtale mig om, hvordan trossamfundet Jehovas Vidner og jeg selv opfatter og forstår forholdet mellem bibelsk kristendom og Det Gamle Testamente.
Ok... ved vi fra andre end Paulus, at Jesus valgte ham...?
Ja, dels er Apostlenes Gerninger, der omtaler begivenheden, skrevet af Lukas (ham med Lukas-evangeliet) - dels er det den kristne disciple Ananias der som beskrevet i det pågældende kapitel (kapitel 9) fik at vide af Jesus, at Paulus skulle være dennes redskab.
#281 Patriarch 16 år siden
Anden Mosebog - ud med reglerne der
Tredje, fjerde, og femte - Ud med de regler som gud modsiger gennem jesus og apostlene?
Og dem som ikke modsiges, står ved magt eller? Det bliver sku' kompliceret :)
#282 BN 16 år siden
Paulus blev udvalgt af Jesus selv, og Jesus brugte ham efterfølgende som sit redskab. Så nogen højere bemyndigelse havde Paulus vist ikke brug for.
#283 BN 16 år siden
Nej, ikke på den måde. Man skal som kristen rette sig efter det, der står i Det Nye Testamente, og indimellem er der så en del ting, som man vil genkende som noget, der også gjaldt under Moseloven.
EDIT: Det er uhyre enkelt. Man ser bare helt bort fra Moseloven og holder sig til, hvad man får at vide i Det Nye Testamente. Nemmere kan det ikke blive.
#284 filmz-Utyske 16 år siden
#285 BN 16 år siden
Det har du ret i. Men hvad de andre varianter af kristendommen gør og hvorfor, må de selv redegøre for. Jeg kan jo kun udtale mig om, hvordan trossamfundet Jehovas Vidner og jeg selv opfatter og forstår forholdet mellem bibelsk kristendom og Det Gamle Testamente.
#286 filmz-Utyske 16 år siden
Jeg beder dig heller ikke om at redegøre for dem, blot at gøre klart hvad du mente og det har du så gjort. ;)
#287 BN 16 år siden
Nå, okay. :-)
#288 Fynboen 16 år siden
Ok... ved vi fra andre end Paulus, at Jesus valgte ham...?
#289 BN 16 år siden
Ja, dels er Apostlenes Gerninger, der omtaler begivenheden, skrevet af Lukas (ham med Lukas-evangeliet) - dels er det den kristne disciple Ananias der som beskrevet i det pågældende kapitel (kapitel 9) fik at vide af Jesus, at Paulus skulle være dennes redskab.
#290 tranberg 16 år siden