Gravatar

#21 BN 16 år siden

rubberdub (18) skrev:
Jeg referer selvfølelig ikke til det jeg skriver i #11, i min nummer #11 post, så post moderne er jeg sgu ikke.

Næh, det er MIG der refererer til dét, fordi jeg så, at det stod dér, altså det som var hele min pointe. :-)

når jeg skriver "har du læst hvad jeg skriver", referer jeg til min post #6... "with particular attention to his belief that the world was in "the last days". Hvis "the last days" ikke indikere en dommedag ved jeg sgu ikke hvor jeg står i den her verden mere.

Selvfølgelig indikerer det en dommedag, men den her tråd hedder "Jorden går under!!!!!", og hele min pointe var, at Jehovas Vidner aldrig har troet på eller forudsagt Jordens undergang - hvilket du så valgte at kommentere på i #6 med ordene "Går jorden ikke under hele tiden, hvis man er Jehovas.", altså: har Jehovas Vidner ikke op flere gange forudsagt Jordens undergang. ... Og svaret på dét er et stort, rungende NEJ.

Det kan godt værre de mener at; hovedparten af alle mennersker er døde. Eller kommer i "himlen", at der er 144.00 der genopstår sammen med Jesus og vil leve videre på jorden i evig fryd.

Nu er du igen ude i noget, som ikke har noget med Jehovas Vidners tro at gøre. Det er ikke kun 144.000, der skal leve på jorden - faktisk skal de 144.000 slet ikke leve på jorden. I den tekst, du selv citerer fra i #11, står der (oversat til dansk):

"Jehovas Vidner tror, at efter at nuværende verden er ødelagtm vil retfærdige overlevende og opstandne døde mennesker få mulighed for at leve evigt på en paradisisk jord, der regeres af Kristus og 144.000, som er oprejst til [et liv i] himlen."

Det ændre sgu da ikke på ar de har forud set, i mangel på andre ord, dommedag op til flere gang og taget fejl.

Nej, og det er der heller ikke nogen der har sagt.

Udover det så var Charles Taze Russell millerite, hvilket var en flok tosser der fulgte William Miller, som forud så at jorden skulle gå under den 23 oktober 1844. Hvilket bare understreger min pointe, at Jehovas er nogle tosser. For hvordan kan man følge en mand, som fulgte mand der tog gruelig fejl 26 før han blev født?

Du nævner "millerite", eller på dansk: "millennister" (som kommer af "millennium" = tusind år), altså nogle der tror på et kommende tusindårsrige, der er en overgangsperiode til et derpå følgende EVIGT jordisk paradis. Troen herpå kan dog ikke på nogen måde siges at være opfundet af denne William Miller, for begrebet stammer fra Bibelens kristne, græske skrifter. Og det samme kan siges om den kronologi, som Jehovas Vidner har søgt at tolke: Den står at læse i Bibelen, og nogle af de grundlæggende begreber heri stammer fra oldtidens jødedom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Millennialism om millennisme: "Millennialism (from millennium, Latin for "thousand years"), or chiliasm in Greek, is a belief held by some Christian denominations that there will be a Golden Age or Paradise on Earth in which "Christ will reign" prior to the final judgment and future eternal state (the New Heavens and New Earth). This belief is derived primarily from the book of Revelation 20:1-6. Millennialism as such is a specific form of Millenarianism."
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#22 rubberdub 16 år siden

Jorden går ikke under hele tiden, kun en 5 - 6.

Willam Miller har ikke skide meget med Millennisme at gøre, eller det har det, men vi snakker om 2 forskellige ting!
Jeg gentager derfor mig selv!

Udover det, så var Charles Taze Russell millerite, hvilket var en flok tosser der fulgte William Miller, som forud så at jorden skulle gå under den 23 oktober 1844. Hvilket bare understreger min pointe, at Jehovas er nogle tosser. For hvordan kan man følge en mand, som fulgte mand der tog gruelig fejl 26 før han blev født? Flyvende fucking usynlige elefanter!

Hvad helvede skal det her betyde?
Selvfølgelig indikerer det en dommedag, men den her tråd hedder "Jorden går under!!!!!", og hele min pointe var, at Jehovas Vidner aldrig har troet på eller forudsagt Jordens undergang - hvilket du så valgte at kommentere på i #6 med ordene "Går jorden ikke under hele tiden, hvis man er Jehovas.", altså: har Jehovas Vidner ikke op flere gange forudsagt Jordens undergang. ... Og svaret på dét er et stort, rungende NEJ.

De har jo netop troet at himmelen falder ned op til flere gange! Det står jo sort på hvidt. Så svaret må sgu da være et stort rungende JO! JO FORHELVEDE DE ER TOSSER, DE HAR TROET AT DOMMEDAG VILLE KOMME 5 FORSKELLIGE GANGE!

Det er er jo som at diskutere med en religiøs, det er jo ikke til at komme igennem.

Nu er du igen ude i noget, som ikke har noget med Jehovas Vidners tro at gøre. Det er ikke kun 144.000, der skal leve på jorden - faktisk skal de 144.000 slet ikke leve på jorden. I den tekst, du selv citerer fra i #11, står der (oversat til dansk):

Hvis de ikke skal leve på jorden, men i himmelen, må de vel forhelvede dø i processen, er død ikke en del af dommedag?!

Og sidst men ikke mindst...

DIG: "Går jorden ikke under hele tiden, hvis man er Jehovas.", altså: har Jehovas Vidner ikke op flere gange forudsagt Jordens undergang. ... Og svaret på dét er et stort, rungende NEJ.

MIG: Det ændre sgu da ikke på ar de har forud set, i mangel på andre ord, dommedag op til flere gang og taget fejl.

DIG: Nej, og det er der heller ikke nogen der har sagt.

du modsiger dig selv...
ehmmm ehmmm whachamacalit... ah´a mobile fone!
Gravatar

#23 BN 16 år siden

Patriarch (17) skrev:
BN - er det ikke bare et spørgsmål om ord

Skeloboy (19) skrev:
#17 - lidt gammeldags pedantisk ordkløveri

Forestil jer en mand der er begyndt at lufte følgende tanke til sin nærmeste familie: "Jeg vil herfra; jeg kan ikke holde det ud længere. Jeg rejser ud og ser verden."

Da en af hans venner hører herom ad omveje, er i det i følgende forkortede version: "jeg vil herfra; jeg kan ikke holde det ud længere." Han kontakter bekymret manden og siger til ham: "Hvad er der galt? Jeg har hørt, at du overvejer at begå selvmord."

Manden: "Hvad mener du? Det har jeg da aldrig sagt!"

Vennen: "Jo, dét har du. Du har gået rundt og sagt til folk, at du vil herfra, fordi du ikke kan holde det ud længere."

Manden: "Nå, så tror du, at det er LIVET jeg er træt af? Haha, nej, det er sandt, at jeg vil herfra, fordi jeg ikke kan holde det ud længere, men det er da det STED her, hvor jeg bor, jeg ikke kan holde ud længere. Og jeg sagde altså, at jeg vil rejse ud og se verden. Og det er lissom lidt svært, hvis man er død, ikk'?"

Vennen: "Arh, er det ikke bare et spørgsmål om ord? Er du ikke ude i lidt gammeldags pedantisk ordkløveri nu?"

Min pointe er bare at når folk siger jorden går under, mener de vel ikke jordens totale ødelæggelse/destruktion

Jo, det er lige præcist hvad mange mennesker mener, og da især når de hører om en religiøs opfattelse gående på "jordens undergang"! For mange har godt hørt om eller læst, at Bibelen taler om "en ny himmel og en ny jord", samt at der nogle steder siges, at "jorden vil brænde op". Og eftersom de ikke ved, at Jehovas Vidner opfatter disse passager symbolsk, og de samtidig ved, at f.eks. katolikkerne opfatter det helt bogstaveligt, ja, så er det ikke bare ligemeget, hvilken formulering man bruger.

Gravatar

#24 tranberg 16 år siden

Verdens mest tåbelige diskussion om absolut intet andet end ordkløveri.
Det var dog sjovt at følge med i :)
The end is closest to the beginning
Gravatar

#25 rubberdub 16 år siden

Han er Jehova!
Gravatar

#26 BN 16 år siden

rubberdub (25) skrev:
Han er Jehova!

Hvem er "Jehova"?
Gravatar

#27 rubberdub 16 år siden

DIG! Du er Jehovas! Creationiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiist!!!!!!!!!!!!!!!!111111111
Gravatar

#28 BN 16 år siden

rubberdub (22) skrev:
DIG: "Går jorden ikke under hele tiden, hvis man er Jehovas.", altså: har Jehovas Vidner ikke op flere gange forudsagt Jordens undergang. ... Og svaret på dét er et stort, rungende NEJ.

MIG: Det ændre sgu da ikke på ar de har forud set, i mangel på andre ord, dommedag op til flere gang og taget fejl.

DIG: Nej, og det er der heller ikke nogen der har sagt.

du modsiger dig selv...

Nej, for Jehovas Vidner har aldrig forudsagt Jordens undergang. "Dommedag" har i Jehovas Vidner-sammenhæng INTET med Jordens undergang at gøre.

Så hvor er selvmodsigelsen?
Gravatar

#29 BN 16 år siden

rubberdub (27) skrev:
DIG! Du er Jehovas! Creationiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiist!!!!!!!!!!!!!!!!111111111

Jeg er ikke Jehova. Jeg har et ganske almindeligt dansk navn og fornavn. Jehova er navnet på Gud. Men jeg er et af Jehovas Vidner - det er korrekt.

Jeg er heller ikke kreationist, hvis du dermed tænker på dem, der tror, at Jorden kun har eksistereret i 6000 (eller 10.000) år. Men jeg tror, at Jorden blev skabt af Gud for flere milliarder år siden, og at mennesket blev skabt for 6000 år siden.

Gravatar

#30 BN 16 år siden

Nå, men man kan med andre ord ikke engang rette faktuelle fejl om et trossamfund, uden at nogle prøver at gøre en diskussion ud af det. Jamen, ligesom jeg for et halvt år siden tog den beslutning, at jeg ikke vil diskutere min personlige overbevisning herinde, men hellere drøfte film, så vil jeg fremover også undlade at rette faktuelle fejl vedrørende samme. For nogle er åbenbart sådan indrettede, at de mener, at det er ligemeget om man omtaler J.F. Kennedy som kommunist, tidsfæster første månelanding til året 1970 eller kalder Kenya en sydamerikansk stat ....... næh, for man er jo ordkløver, hvis man ønsker at præcisere sådanne fejl!

give me a break!

Skriv ny kommentar: