Gravatar

#321 BN 16 år siden

Fynboen (318) skrev:
bn (313) skrev:

last one ..... ledelsen af den kristne menighed har aldrig været centreret om kun 1 mand. læs Apostlenes gerninger hele kapitel 15 og desuden kapitel 16, vers 4+5. Så vil du opdage, at det var apostlene - dem alle - der førte an.

"Efter megen diskussion rejste Peter sig og sagde: "Brødre, I ved, at Gud for længe siden udvalgte mig, for at hedningene af min mund skulle høre evangeliets ord og komme til tro"

Jeg forstår stadig ikke at Jesus, eller Gud, valgte to talerør, med SÅ forskellige syn på Kristi lære. Og jeg synes oprigtigt det er synd for kristendommen, at man har valgt at lade Paulus fylde så meget, i stedet for at lytte mere til Jesus ord...

Jeg skal naturligvis ikke bestemme hvad du debatterer, men personligt synes jeg debatten er interessant, da det vel ret beset kun er Paulus i det Nye Testamente, der har noget imod homoseksualitet, hvorimod Jesus, eller de mennesker der kendte ham, ikke lader det til at mene det var noget at bekymre sig om, eller lave regler om...

Jeg kæmper lige for tiden en yderst tapper (læs: stædig) kamp for at passe to forskellige jobs, alt imens jeg prøver at finde tid til nogle vedligeholdelsesopgaver, som skriger på at blive gjort, og nogle ting som jeg skylder nogle venner at få gjort. ... Så det er de små, hurtige svars tid.

Peter blev brugt til at sætte gang i forkyndelsen for ikke-jøder. (Apostlenes Gerninger kapitel 10) Og der var ingen pave-lignende myndighed eller enerådende stilling forbundet med denne opgave.

Paulus blev brugt til hurtigt at få forkyndelsesarbejdet spredt udover Middelhavs-landene. (Han er kendt for sine missionsrejser til andre lande.) At han blev brugt af Jesus som et "redskab" hertil, havde HELLER ikke noget med nogen enerådende stilling at gøre.

Ingen af dem havde en større titel/position end den anden, for den første kristne menighed blev ledet af "apostlene og de ældste i Jerusalem", der udgjorde et styrende råd, som indimellem samledes i forbindelse med vigtige sager og efterfølgende udsendte "bestemmelser", som de havde vedtaget. (Apostlenes Gerninger 15:2, 6, 28 og 16:4, 5) Ved rådets møder blev alle hørt - deriblandt Peter og Paulus, som det fremgår af kapitel 15, vers 7, 12, 13.

Peter og Paulus havde ikke "forskellige syn på Kristi lære". Som jeg allerede HAR fortalt, så sagde Jesus udtrykkeligt, at han ikke haft fået sagt alt, hvad der var at sige, men at den hellige ånd ville lede de kristne til endnu større viden om Guds og Kristi syn på tingene. ... Derfor er der ikke bibelsk grundlag for at skelne mellem Jesu ord i evangelierne og Paulus' skrifter.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#322 Fynboen 16 år siden

bn (321) skrev:

Jeg kæmper lige for tiden en yderst tapper (læs: stædig) kamp for at passe to forskellige jobs, alt imens jeg prøver at finde tid til nogle vedligeholdelsesopgaver, som skriger på at blive gjort, og nogle ting som jeg skylder nogle venner at få gjort. ... Så det er de små, hurtige svars tid.

Peter blev brugt til at sætte gang i forkyndelsen for ikke-jøder. (Apostlenes Gerninger kapitel 10) Og der var ingen pave-lignende myndighed eller enerådende stilling forbundet med denne opgave.

Paulus blev brugt til hurtigt at få forkyndelsesarbejdet spredt udover Middelhavs-landene. (Han er kendt for sine missionsrejser til andre lande.) At han blev brugt af Jesus som et "redskab" hertil, havde HELLER ikke noget med nogen enerådende stilling at gøre.

Ingen af dem havde en større titel/position end den anden, for den første kristne menighed blev ledet af "apostlene og de ældste i Jerusalem", der udgjorde et styrende råd, som indimellem samledes i forbindelse med vigtige sager og efterfølgende udsendte "bestemmelser", som de havde vedtaget. (Apostlenes Gerninger 15:2, 6, 28 og 16:4, 5) Ved rådets møder blev alle hørt - deriblandt Peter og Paulus, som det fremgår af kapitel 15, vers 7, 12, 13.

Peter og Paulus havde ikke "forskellige syn på Kristi lære". Som jeg allerede HAR fortalt, så sagde Jesus udtrykkeligt, at han ikke haft fået sagt alt, hvad der var at sige, men at den hellige ånd ville lede de kristne til endnu større viden om Guds og Kristi syn på tingene. ... Derfor er der ikke bibelsk grundlag for at skelne mellem Jesu ord i evangelierne og Paulus' skrifter.

Jeg skrev ikke at Peter og Paulus havde forskelligt syn, blot at det er mærkeligt at Jesus gav udtryk for ét, mens han levede, og noget helt andet, da det kom ud af munden (eller pennen) på Paulus, f.eks. kvindesynet, og homoseksualiteten...

Og så synes jeg stadig det ligner et kup, hvor Paulus opfinder et syn, og derved får lov at tegne en (for) stor del af kristendommen, da hans ideér passede glimrende med de gamle mænd der valgte sider ud til biblen...
Diplomacy is the art of saying "Nice doggie" until you can find a rock.
Gravatar

#323 Bobby Singer 16 år siden

#321:

bn skrev:
Nå, vi ses i filmtrådene.

;)
Idjit
Gravatar

#324 BN 16 år siden

Castiel (323) skrev:
#321:

;)

Well, let's make that: Nå, vi ses KUN i filmtrådene.

Til Fynboen: du ser alligevel Bibelen/kristendommen som én stor konspiration med kupforsøg o.s.v. Og du ser uenighed hvor der ikke er nogen uenighed. ...Og jeg ser på uret og tænker: Tidsrøver, tidsrøver ..... ;-)

Gravatar

#325 Fynboen 16 år siden

bn (324) skrev:
Castiel (323) skrev:
#321:

;)

Well, let's make that: Nå, vi ses KUN i filmtrådene.

Til Fynboen: du ser alligevel Bibelen/kristendommen som én stor konspiration med kupforsøg o.s.v. Og du ser uenighed hvor der ikke er nogen uenighed. ...Og jeg ser på uret og tænker: Tidsrøver, tidsrøver ..... ;-)

Det der er da lidt tyndt... Der er ikke tale om konspirationsteorier, blot en enkelt fyr der skaffede sig lidt ekstra opmærksomhed ved at "få et syn" (var det i øvrigt ikke det samme der skete for Muhammed?). Og fordi hans syn på mangt og meget passede kirkefædre ganske godt, kom de med i den endelige version af biblen...

Så lad mig spørge på en anden måde...: Hvor mange steder kan du finde hvor Jesus svinger sig op til afsky mod en befolkningsgruppe? Det være sig kvinder, bøsser, ludere, et eller andet...? Jeg har ikke fundet nogen, men er bestemt ikke i tvivl om at du har læst bogen en del mere grundigt end mig...
Gravatar

#326 BN 16 år siden

var det sidste afsnit i #321 virkelig så svær at forstå? ... Ikke at du behøver at være enig i den pågældende sætning, men jeg har lissom givet dig et svar dér, ikk'? :-)
Gravatar

#327 Fynboen 16 år siden

Så du er enig i at det fordømmende aspekt udelukkende kommer fra Paulus, og ikke er noget Jesus selv benyttede...?

Som skrevet tidligere, så synes jeg det er synd for kristendommen at Paulus har fået så meget plads, og giver folk muligheden for at bruge bibelen som en kølle mod folk de ikke kan lide, i stedet for som et værktøj til at samle folk, i Jesu ånd...
Gravatar

#328 BN 16 år siden

Fynboen (327) skrev:
Så du er enig i at det fordømmende aspekt udelukkende kommer fra Paulus, og ikke er noget Jesus selv benyttede...?

Nej, egentlig ikke. Jesus betragtede udryddelsen af Sodoma og Gomorra i fortiden som en retfærdig dom. Årsagen til dommen var nogle indbyggeres homoseksualitet og andre bifald heraf. Og Jesus sagde, at det ville gå på samme måde, når han - Menneskesønnen, som han kaldte sig - kom igen

Læs Lukas-evangeliet 17:29,30 og sammenhold det med Første Mosebog 19:1-25 og Judas' Brev vers 7.
Gravatar

#329 Fynboen 16 år siden

bn (328) skrev:
Nej, egentlig ikke. Jesus betragtede udryddelsen af Sodoma og Gomorra i fortiden som en retfærdig dom. Årsagen til dommen var nogle indbyggeres homoseksualitet og andre bifald heraf. Og Jesus sagde, at det ville gå på samme måde, når han - Menneskesønnen, som han kaldte sig - kom igen

Læs Lukas-evangeliet 17:29,30 og sammenhold det med Første Mosebog 19:1-25 og Judas' Brev vers 7.

Det er ihvertfald én tolkning af hvad han siger... umiddelbart nævner han jo også syndfloden, og fortsætter til at fortælle at udvælgelsen vil være tilfældig proces, og ikke baseret på om man overholder regler...
Gravatar

#330 BN 16 år siden

Haha, dér er du så ved at bringe hele to nye emner op til diskussion.

Jeg slutter her. Nu ved jeg hvad du mener, og du ved hvad jeg mener. :-)

Skriv ny kommentar: