Jeg er en total sucker for mindfuck film. De lidt anderledes skæve film, samt dem med et godt twist og dem som hvis handling er lidt svær at regne ud, som mange David Lynch film er f.eks. Jeg syntes det er lidt svært at definere en mindfuck film, da jeg mener den inkluderer både de skæve, surrealistiske, mystiske og de overraskende, generelt film som virkelig får dine hjerneceller til at arbejde.
I denne tråd vil jeg derfor liste så mange film som jeg mener passer ind i denne genre, da det jo kunne være at andre havde samme passion som mig og godt kunne tænke sig en gennemtænkt liste over de forskellige film som fucker med dit sind. Jeg har ikke set dem alle og dem som jeg ikke har set, har jeg kun hørt at de skulle passe ind i denne genre og derfor markere med et "(Har ikke set)" uden for enden i håb om at der muligvis er nogen som kan anbefale følgende film og bevidne om at de rent faktisk passer ind i denne genre.
Men har hovedsagligt oprettet denne tråd af den egoistiske grund, at jeg håber på at der er nogen som lidt kan fange hvad jeg mener med mindfuck movies og eventuelt anbefale film som ikke er inkluderet på listen, da jeg simpelthen elsker denne type film.
Min liste i alfabetisk rækkefølge(Titlerne står kun på engelsk):
12 Monkeys (Favorit) 1408 2001 A Space Odyssey (Favorit) A Beautiful Mind (Favorit) A Clockwork Orange (Favorit) A History Of Violence (Favorit) A Scanner Darkly (Favorit) Adaptation Akira (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Altered States American Beauty (Favorit) American Psycho (Favorit) Angel Heart Antichrist Barton Fink Being John Malkovich (Favorit) Black Swan (Favorit) Blue Velvet Brazil (Favorit) Bronson Bug Cannibal Holocaust (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Cypher (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Dark City (Favorit) Das Eksperiment (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Day Watch (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Dead Mans Shoes (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Dead Ringers (Favorit) Donnie Darko (Favorit) Dreamscape Eraserhead (Favorit) Eternal Sunshine Of The Spotless Mind (Favorit) Event Horizon eXistenZ (Favorit) Fallen Fear And Loathing In Las Vegas (Favorit) Fight Club (Favorit) Following (Favorit) Frailty (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Freeway (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Gattaca (Favorit) Gothica Hard Candy Hellraiser Hellraiser II: Hellbound Hellraiser III: Hell On Earth (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Hellraiser IV: Bloodline (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Hellraiser V: Inferno (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Hellraiser VI: Hellseeker (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Hellraiser VII: Deader Hellraiser: Hellworld (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Identity (Favorit) In The Mouth Of Madness (Favorit) Inception (Favorit) Inland Empire (Favorit) Inside Man Intacto (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Jacobs Ladder (Favorit) K-Pax (Favorit) Lost Highway (Favorit) Lucky Number Slevin Man Bites Dog (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Matchstick Men Memento (Favorit) Mindhunters Moon (Favorit) Mothman Prophecies Mr. Brooks Mulholland Drive (Favorit) Naked Lunch Natural Born Killers Night Watch (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Ocean's Eleven Ocean's Twevle Ocean's Thirteen Oldboy (Favorit) One Hour Photo One Point O (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Paprika (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Pi (Favorit) Pink Floyd The Wall (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Primal Fear Primer (Favorit) Rashomon (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Reconstruction Repo Man (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Requiem For A Dream (Favorit) Revolver (Favorit) Saw Saw II Saw III Saw IV Saw V Saw VI Saw VII Scanners Secret Window (Favorit) Seven (Favorit) Session 9 (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Shutter Island (Favorit) Skeleton Key Solaris Spellbound (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Sphere Spider Spun Limited Stephen Kings Misery Swimming Pool (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Sympathy for Lady Vengeance (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Synecdoche New York (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Taxi Driver Tetsuo (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) The 13th Floor (Favorit) The Box The Butterfly Effect (Favorit) The Cell (Favorit) The Fourth Kind The Devils Advocate The Fountain (Favorit) The Game (Favorit) The Illusionist The Jacket (Favorit) The Lovely Bones The Machinist (Favorit) The Man From Earth (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) The Manchurian Candidate (Favorit) The Matrix (Favorit) The Mist (Favorit) The Nines The Ninth Gate The Number 23 The Others (Favorit) The Prestige (Favorit) The Salton Sea (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) The Science of Sleep (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) The Shinning The Sixth Sense (Favorit) The Tenant The Usual Suspects (Favorit) The Village They Live THX 1138 (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Timecrimes (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?) Total Recall (Favorit) Triangle (Favorit) Twin Peaks: Fire Walk With me U-Turn Unbreakable (Favorit) Valhalla Rising Vanilla Sky (Favorit) Videodrome (Favorit) Waking Life (Favorit) What Dreams May Come (Favorit)
Håber i kan få et bedre billede af hvad jeg mener med mindfuck film nu. Har desuden markeret de film som jeg syntes bedst om med "(favorit)" efter titlen, så i både kan se hvilke type film jeg allerhelst vil se, men også fordi jeg vil anbefale dem til andre med samme film passion som mig
Selvom i ingen forslag har til hverken nye film at tilføje til listen eller til dem som jeg ikke har set, er i mere end velkomne til at kommentere på listen og/eller filmene, samt diskutere deres kvalitet og give jeres mening tilgenkende omkring dem. Ikke fordi, jeg føler at det står i min magt at give jer lov til det, men fordi jeg faktisk håber på at i gider at kommentere på netop dette, da jeg er nysgerrig omkring de forskellige meninger til disse
Das Eksperiment (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
"Das Eksperiment" er en ganske god film, men jeg er ikke sikker på at den passer særligt godt ind i din mindfuck beskrivelse.
JokerzReality (1) skrev:
Frailty (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Også en ganske fed film som tilgengæld passer fint sammen med flere andre film som du nævner.
En film jeg vil tilføje som mindfuck film, er en lidt ældre film fra 1962, som også er i sort/hvid. "Processen" (også kendt som "Le procès" og "The Trial") hedder den og er en Kafka-filmatisering som er instrueret af Orson Welles. Den føles som en blanding af "Brazil"(Terry Gilliam har tydeligt været inspireret af "Processen") og en David Lynch-film.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
"Mindfuck" mesteren over dem alle er og bliver Peter Greenaway!
Af andre nævneværdige instruktører har vi Bergman, Brakhage, Buñuel, Fassbinder, Godard, Kiarostami, Jodorowsky, Malle, Ôshima, Resnais, Viola og mange andre.
#1 JokerzReality 14 år siden
I denne tråd vil jeg derfor liste så mange film som jeg mener passer ind i denne genre, da det jo kunne være at andre havde samme passion som mig og godt kunne tænke sig en gennemtænkt liste over de forskellige film som fucker med dit sind. Jeg har ikke set dem alle og dem som jeg ikke har set, har jeg kun hørt at de skulle passe ind i denne genre og derfor markere med et "(Har ikke set)" uden for enden i håb om at der muligvis er nogen som kan anbefale følgende film og bevidne om at de rent faktisk passer ind i denne genre.
Men har hovedsagligt oprettet denne tråd af den egoistiske grund, at jeg håber på at der er nogen som lidt kan fange hvad jeg mener med mindfuck movies og eventuelt anbefale film som ikke er inkluderet på listen, da jeg simpelthen elsker denne type film.
Min liste i alfabetisk rækkefølge(Titlerne står kun på engelsk):
12 Monkeys (Favorit)
1408
2001 A Space Odyssey (Favorit)
A Beautiful Mind (Favorit)
A Clockwork Orange (Favorit)
A History Of Violence (Favorit)
A Scanner Darkly (Favorit)
Adaptation
Akira (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Altered States
American Beauty (Favorit)
American Psycho (Favorit)
Angel Heart
Antichrist
Barton Fink
Being John Malkovich (Favorit)
Black Swan (Favorit)
Blue Velvet
Brazil (Favorit)
Bronson
Bug
Cannibal Holocaust (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Cypher (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Dark City (Favorit)
Das Eksperiment (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Day Watch (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Dead Mans Shoes (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Dead Ringers (Favorit)
Donnie Darko (Favorit)
Dreamscape
Eraserhead (Favorit)
Eternal Sunshine Of The Spotless Mind (Favorit)
Event Horizon
eXistenZ (Favorit)
Fallen
Fear And Loathing In Las Vegas (Favorit)
Fight Club (Favorit)
Following (Favorit)
Frailty (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Freeway (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Gattaca (Favorit)
Gothica
Hard Candy
Hellraiser
Hellraiser II: Hellbound
Hellraiser III: Hell On Earth (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Hellraiser IV: Bloodline (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Hellraiser V: Inferno (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Hellraiser VI: Hellseeker (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Hellraiser VII: Deader
Hellraiser: Hellworld (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Identity (Favorit)
In The Mouth Of Madness (Favorit)
Inception (Favorit)
Inland Empire (Favorit)
Inside Man
Intacto (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Jacobs Ladder (Favorit)
K-Pax (Favorit)
Lost Highway (Favorit)
Lucky Number Slevin
Man Bites Dog (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Matchstick Men
Memento (Favorit)
Mindhunters
Moon (Favorit)
Mothman Prophecies
Mr. Brooks
Mulholland Drive (Favorit)
Naked Lunch
Natural Born Killers
Night Watch (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Ocean's Eleven
Ocean's Twevle
Ocean's Thirteen
Oldboy (Favorit)
One Hour Photo
One Point O (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Paprika (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Pi (Favorit)
Pink Floyd The Wall (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Primal Fear
Primer (Favorit)
Rashomon (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Reconstruction
Repo Man (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Requiem For A Dream (Favorit)
Revolver (Favorit)
Saw
Saw II
Saw III
Saw IV
Saw V
Saw VI
Saw VII
Scanners
Secret Window (Favorit)
Seven (Favorit)
Session 9 (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Shutter Island (Favorit)
Skeleton Key
Solaris
Spellbound (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Sphere
Spider
Spun Limited
Stephen Kings Misery
Swimming Pool (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Sympathy for Lady Vengeance (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Synecdoche New York (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Taxi Driver
Tetsuo (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
The 13th Floor (Favorit)
The Box
The Butterfly Effect (Favorit)
The Cell (Favorit)
The Fourth Kind
The Devils Advocate
The Fountain (Favorit)
The Game (Favorit)
The Illusionist
The Jacket (Favorit)
The Lovely Bones
The Machinist (Favorit)
The Man From Earth (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
The Manchurian Candidate (Favorit)
The Matrix (Favorit)
The Mist (Favorit)
The Nines
The Ninth Gate
The Number 23
The Others (Favorit)
The Prestige (Favorit)
The Salton Sea (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
The Science of Sleep (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
The Shinning
The Sixth Sense (Favorit)
The Tenant
The Usual Suspects (Favorit)
The Village
They Live
THX 1138 (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Timecrimes (Har ikke set endnu, nogen der kan anbefale den?)
Total Recall (Favorit)
Triangle (Favorit)
Twin Peaks: Fire Walk With me
U-Turn
Unbreakable (Favorit)
Valhalla Rising
Vanilla Sky (Favorit)
Videodrome (Favorit)
Waking Life (Favorit)
What Dreams May Come (Favorit)
Håber i kan få et bedre billede af hvad jeg mener med mindfuck film nu. Har desuden markeret de film som jeg syntes bedst om med "(favorit)" efter titlen, så i både kan se hvilke type film jeg allerhelst vil se, men også fordi jeg vil anbefale dem til andre med samme film passion som mig
Selvom i ingen forslag har til hverken nye film at tilføje til listen eller til dem som jeg ikke har set, er i mere end velkomne til at kommentere på listen og/eller filmene, samt diskutere deres kvalitet og give jeres mening tilgenkende omkring dem. Ikke fordi, jeg føler at det står i min magt at give jer lov til det, men fordi jeg faktisk håber på at i gider at kommentere på netop dette, da jeg er nysgerrig omkring de forskellige meninger til disse
#2 Babo Rises 14 år siden
#3 Kruse 14 år siden
"Das Eksperiment" er en ganske god film, men jeg er ikke sikker på at den passer særligt godt ind i din mindfuck beskrivelse.
Også en ganske fed film som tilgengæld passer fint sammen med flere andre film som du nævner.
En film jeg vil tilføje som mindfuck film, er en lidt ældre film fra 1962, som også er i sort/hvid. "Processen" (også kendt som "Le procès" og "The Trial") hedder den og er en Kafka-filmatisering som er instrueret af Orson Welles. Den føles som en blanding af "Brazil"(Terry Gilliam har tydeligt været inspireret af "Processen") og en David Lynch-film.
#4 Skeloboy 14 år siden
Af de lidt mere ukendte:
Saragossa Manuscript
The Hour-Glass Sanitorium
Third Part of the Night
Alejandro Jodorowskys film
#5 ksaku 14 år siden
Dead Man er sikkert osse en film som vil falde i din smag.
#6 Neranders 14 år siden
"That's rough, buddy."
#7 elwood 14 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#8 Collateral 14 år siden
#9 Sweetiebellefan 14 år siden
Glem ikke Belleville Rendez-vous, Amélie og Micmacs.
#10 Antlion 14 år siden
Af andre nævneværdige instruktører har vi Bergman, Brakhage, Buñuel, Fassbinder, Godard, Kiarostami, Jodorowsky, Malle, Ôshima, Resnais, Viola og mange andre.