Gravatar

#61 Bruce 14 år siden

#59 Inception forklaret med andre ord. Et klip fra OSS 117 på 77 sekunder:

Undertekster :)

Oss: Tiens bonjours Fanyolle
Fanyolle: Bonjour de la Bath
Oss: Bonjour Lutrand
Lutrand : Bonjour de la Bath
Oss: Salut Corbier
Corbier: Bonjour Hubert
Poulard : Bonjour de la Bath
Oss: Hum Poulard! Bonjour bonjour!
Ledantue : Ah bonjour de la Bath ! Alors ce ski ?
Oss : Et trés bien je vous remercie Ledantue ! Et vous vous allez bien ?
Ledantue : Comme un lundi ..
Oss : Ahahah ...elle est pas mal celle la ... j'l'aime bien..ah .. comme un lundi! Bonjour Jean-Pierre! Très réussi, méconnaissable!
Jean Pierre: Merci Hubert!
Oss : Bah j't'en prie mon vieux! Bonjour Mailleux, bonjour Castaing
Mailleux: Bonjour de la Bath
Castaing : Bonjour de la Bath
Oss: Toujours pas de nouvelles de Picot?
Mailleux: Ma foi non, pas depuis la dispute avec Roussel
Oss: Et Lefranc?
Mailleux: Il a parlé avec Mangié mais bon
Oss : Ah mais Borges il en dit quoooi?
Mailleux : Borges Borges Borges, qu'est ce que tu veux qu'il dise! Il dit comme Fabre ... et comme Duvernois d'ailleurs! Bon j'y vais de la Bath
Oss: Tiens tu passeras le bonjour à Granville!
Mailleux: Sans faute! Tiens à ce propos t'as le bonjour de Comolet!
Oss: Ce vieux Bernard! La dernière fois qu'on s'est vu c'était avec Charpon, Leboisset, Labouze et Delanoix. J'crois même qu'il y avait Francart! c'est pour te dire!
Mailleux : En effet !
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#62 Babo Rises 14 år siden

At køre i ring - dét må da squ siges du kan finde ud af i søvne :) men måske nogen byder op til dans :)
Gravatar

#63 Bruce 14 år siden

#63 Det var nu blot et spædt forsøg på humor og sarkasme :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#64 JokerzReality 14 år siden

Tak for alle de fantastiske anbefalinger som ikke står på listen.

Som sagt har jeg svært ved at definere en mindfuck film, tror det mere er følelsen af at blive snydt af filmen til at tro det er forgået på en bestemt måde, hvor det derimod er forgået på en helt anden måde end man oprindeligt gik ud fra sammensat med de følelser af et prøve på at finde en mening med filmen, hvis den f.eks har en åben slutning, som kan tolkes på mange måder og følelsen af at have et stærkt psykologisk budskab.

Ja er ked af, at jeg ikke er så god til at formulere mig som mange af jer kloge hoveder, men må indrømme at de film jeg har sat på listen, enten har givet mig den følelse af et fucket sind, eller ihvertflad åbenlyst har prøvet på det, og her mener jeg ikke triste følelser over en som man identificerede sig overraskende døde, filosofiske hentydninger eller en følelse af frygt, osv. Men en oprigtig følelse af at blive manipuleret med mentalt(Ikke følelsesmæssigt), i nogle tilfælde succefuldt, i andre ikke så meget, dog kan man mærke de har prøvet, som f.eks i Saw fortsættelserne og for nogen mennesker har dette forsøg været succesfuldt, hvilket er derfor jeg har inkluderet dem på listen.

Har læst bogen "Ikke et land for gamle mennesker" og set filmen "No Country for Old Men" og selvom jeg følte en form for følelsesmæssig manipulation, hvor der samtidigt var en del filosofiske hentydninger man kunne tænke over, følte jeg mig absolut ikke manipuleret med mentalt, hvis det giver mening.
Gravatar

#65 Antlion 14 år siden

Væk med følelserne og frem med intellektet! I så fald anbefaler jeg endnu engang Peter Greenaway. :)
Gravatar

#66 JannikAnd 14 år siden

@Antlion

Har du købt nogle af Greenaway titler, der er på BD? Så vidt jeg ved, er der en britisk og to svenske på markedet...
Gravatar

#67 JokerzReality 14 år siden

Vil helt klart tjekke Peter Greenaway ud. Tak for anbefalingen :)

Film hvor du føler dig mentalt manipuleret eller hvor filmen ihvertflad prøver på det, opfatter jeg som Mindfuck movies. Der er jo også gode, effektive komediefilm, samt dårlige, usjove komedie film. Og som regelt er folk uenige om hvad der er effektivt for dem individuelt, hvilket også er grunden til at jeg har inkluderet film som jeg anser som mislykkede mindfucks, da de muligvis kunne være effektiv mindfucks for nogle andre.

Nogen mener desuden ikke at Hellraiser er et mindfuck, hvor jeg sjovt nok vil give dem fuldstændig ret, men siden mange af fortsættelserne har effektiv elementer heraf, mente jeg ikke det ville være fair ikke at inkludere 1'eren, da det helt klart er den bedste i serien
Gravatar

#68 mr gaijin 14 år siden

#67 Hvorfor har du ikke inkluderet film noir-titler? "The Maltese Falcon", "The Lady from Shanghai", "The Big Sleep" og "The Third Man" var jo netop sin tids eksempler på film med stærke twists, der redefinerede hele filmen.

Men som sagt, "Kiss Me Deadly" har alt, hvad du har behov for. Den er en rendyrket eksempel på det, du beskriver.

Introen ligger forresten også på youtube:
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#69 Benway 14 år siden

"Kiss Me Deadly" er helt suveræn. Det er været et par spor om, at en BD-udgivelse fra Criterion måske er undervejs, og jeg krydser fingre for, at det passer.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#70 Antlion 14 år siden

JannikAnd (66) skrev:
@Antlion

Har du købt nogle af Greenaway titler, der er på BD? Så vidt jeg ved, er der en britisk og to svenske på markedet...

BFI har først og fremmest udgivet "A Zed & Two Noughts" på BD, hvor billedsiden er markant bedre end de tidligere udgivelser. Den bedste udgivelse, men ikke den perfekte.

Derudover har Atlantic Film udgivet "Nightwatching" og "The Baby of Mâcon" på BD. De udgav i sin "Drowning by Numbers", præsenteret i 1.33:1 modsat OAR (1.66:1), til Greenaway-fans store skuffelse. "The Baby of Mâcon" er dog en overraskende lækker udgivelse! "Prospero's Books" skulle også have været udgivet på BD, men desværre blev den kun aktuel på en ret så middelmådig DVD. Et andet minus er, at Atlantic Film kun inkluderer skandinaviske undertekster. Selvom man plejer at se film uden undertekster, kan Greenaways sprog godt forekomme vanskeligt. Hvis man ikke er vant til dette, kan det være rart at støtte sig til engelske undertekster.

Skriv ny kommentar: