"Jeg tror vi skal over i islam, for at finde problemerne."
Siger jo bare alt om hvad det er jeg mener, det handler jo ikke om hvad du synes om dine egnes religion, men om andres... og på den måde tror jeg bare samarbejdet bliver mere problematisk.
"Det er ikke min religion den er gal med, men deres"
Bruce skrev:
Personligt vil jeg dog sige, at jeg ikke er særlig næstekærlig eller samarbejdsvillig overfor mennesker, som ikke respekterer og tolererer mig tilbage på samme måde. Det skyldes måske, at jeg er dårlig kristen og ikke vender den anden kind til, men personligt opfatter jeg det som sund fornuft.
Her vil jeg erklære mig 100% enig, der findes mennesker der på ingen måde fortjener "næstekærlighed", endda mennesker jeg ønsker død. Bin Laden eksempelvis, skal ikke regne med jeg vender den anden kind til, hvis jeg ved et (meget spøjst) tilfælde stødte på ham :)
Som altid taler historiens vingesus et klart sprog og som jeg allerede har skrevet, så er der masser af eksempler på ikke religiøse ideologier, som tyer til mindst ligeså onde gerninger, som religiøse kunne finde på.
Det var, for mit vedkommende, i langt højere grad en hypotetisk tanke, end en egentlig refleksion af, hvad der før er sket. Derudover handlede det også mere om, hvor "let" man kan få folk til at gøre onde gerninger, og ikke ondhedsgraden af disse gerninger som sådan.
Siger jo bare alt om hvad det er jeg mener, det handler jo ikke om hvad du synes om dine egnes religion, men om andres... og på den måde tror jeg bare samarbejdet bliver mere problematisk.
Men var det ikke religion, så var det kultur. Jeg er ikke religiøs (mildest talt) men jeg er ikke kulturrelativist! Jeg finder den vestlige kultur og værdier overlegen på stort set alle strækninger der er værd at tale om.
#50 Hvis vi taler om McCarthy tiden, hvor USA gik i "nu kommer de røde" mode og der foregik heksejagt blandt andet via forfalskede informationer, så kan jeg godt købe scenariet :)
Ellers er jeg da enig i, at kommunismen var en ligeså stor svøbe for menneskeheden som nazismen, ikke mindst fordi menneskerettighederne åbenbart pr. definition skal trædes under fode i dette system, for at alle kan have det lige godt (læs: af helvede til).
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Kommunismen var en fjende som jeg personligt er glad for blev besejret (tak, tak tak!)! USA kan da slet ikke værdimæssigt sammenlignes med Nazismen eller Kommunismen og deres fjendebilleder. Der er en tendens i Europa til (og hvor fa'en kommer den fra?) at dæmonisere USA og hylde kommunismen som en stakkels og god ideologi som blev trynet af dden store dreng. Den der forherligelse af en totalitært regime og dens afstikkere fatter jeg ikke :)
Du lægger ord og holdninger i munden på mig, som jeg absolut ikke har ytret. Det er en forfærdelig retorik. Det er omtrent det samme som at kalde hinanden for idioter. Så derfor får du svar i samme retoriske boldgade.
Jeg hylder ikke kommunismen, men jeg spreder ikke baller for alt, hvad USA har gjort under den kolde krig. Det er kun idioter, der kan finde på den slags (der kom den).
Når jeg henviser til USAs fjendebillede af kommunismen, så drejer det sig helt specifikt om McCarthyismen i 1950erne. Men ååh nej, den må vi endelig ikke dæmonisere. Det var nogle klamme sataner, der fik, som de fortjente. Der var kun helte i USAs top og skurke i Rusland.
Jeg beklager. Det var ikke møntet på dig! Det var en rant der var inspireret af det du sagde, og ikke min mening at få det til at lyde som noget du mente. Det var en generel irritation af den automatiske had til USA som er at finde i Europa.
Jeg beklager. Det var ikke møntet på dig! Det var en rant der var inspireret af det du sagde, og ikke min mening at få det til at lyde som noget du mente. Det var en generel irritation af den automatiske had til USA som er at finde i Europa.
Min kritik lader jeg høre, der hvor den mest fortjener at blive udlagt. Hvis jeg så ligeså store problemer, hvad udlevelsen af kristendom i Europa angår, så havde jeg ikke holdt min mund, men det ser jeg ærlig talt ikke. Men du må meget gerne forsøge og argumentere for fejlene i den påstand og så vil jeg følge op.
Hvorfor er det, at jeg ser problemerne i islam og ikke i kristendommen? Umiddelbart forholder jeg mig til regulær information fra mange kilder i samfundet, forholder mig til disse og kommer til konklusionen, at der er noget galt.
Det er ikke blot en hurtig konklusion på baggrund af en kortvarig analyse, men en lang tids forholden sig til, hvorledes islam fungerer kontra kristendommen. Islam er en lovreligion og som sådan er der ikke den store grad af fortolkning mulig. Imam'er varetager fortolkningen. Samtidig er det Saudi Arabien, som eksporterer den radikale fortolkning salafisme rundt i verden og resultatet ser vi i dokumentarer som Channel 4's Undercover Mosques, hvor vi får et indblik på den retorik, som strømmer os i møde fra de gæster, som får næstekærlig ophold i vores land.
Skal vi kigge på den næstekærlige behandling som kristne får i de muslimske lande? Hvorledes forholdene er for en kirke? For kristne i Egypten? Tyrkiet? Hvorledes kristne symboler behandles i Saudi Arabien.
Det her er blot overfladen, men da det er et emne, som har optaget mig i årevis, så kan jeg sikkert overkomme en tråd på et par tusind indlæg, hvis interessen er der :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg er også langt fra af den opfattelse at alle religioner er lige gode/onde, ihvertfald hvis man sammenligner dem alle på deres 2009 stadie :) Hele min interesse for denne diskussion er sikkert også opstået pga. de seneste 10 år større og større "clash" mellem de to værdier.
Hvor vi nok er uenige, er at jeg ikke mener at man kan tilskrive de gode værdier i mennesker, religion. For mig virker det så åbentlyst at vi ikke har fået vores "Gør kun mod andre, hvad du ønsker de skal gøre mod dig" tankegang fra kristendommen, men at den har fået den fra os. Jeg synes også det er en meget smukkere tanke, vi er ikke gode, fordi gud er det, men vi er gode, fordi VI er det. Vi opnår ikke gode og smukke ting fordi en overstående magt har hjulpet os på vej. Vi opnår gode og smukke ting fordi VI sammen har knoklet røven ud af bukserne for at opnå det. Når et menneske bliver kureret for kræft på sygehuset, findes der ikke noget mere ulækkert end hvis gud bliver takket... Hvad med den læge der gjorde arbejdet, eller den biolog der opfandt medicinen? Og hvorfor blev du overhovedet syg i første omgang hvis der var en gud?
Ovenstående kan du måske også, uden at være sikker, bruge som forklaring på hvad Hitchens mener med sit spørgsmål. Når du ikke kan tilskrive de gode ting mennesker gør, religion, hvad er der så tilbage?
Kom lige til at tænke: Hele ideen om at diskutere om alles værdier er "lige" gode, er i sig selv komplet latterlig, hvis man mener de er det, vil det jo ikke være værdier, in the first place. :)
Så ja Patriarch, kulturrelativisme er hul i hovedet :)
#51 Moog 15 år siden
Her vil jeg erklære mig 100% enig, der findes mennesker der på ingen måde fortjener "næstekærlighed", endda mennesker jeg ønsker død. Bin Laden eksempelvis, skal ikke regne med jeg vender den anden kind til, hvis jeg ved et (meget spøjst) tilfælde stødte på ham :)
@Mr gaijin, mange tak for forklaringen.
#52 natterjack 15 år siden
#53 Patriarch 15 år siden
Men var det ikke religion, så var det kultur. Jeg er ikke religiøs (mildest talt) men jeg er ikke kulturrelativist! Jeg finder den vestlige kultur og værdier overlegen på stort set alle strækninger der er værd at tale om.
#54 filmz-Bruce 15 år siden
Ellers er jeg da enig i, at kommunismen var en ligeså stor svøbe for menneskeheden som nazismen, ikke mindst fordi menneskerettighederne åbenbart pr. definition skal trædes under fode i dette system, for at alle kan have det lige godt (læs: af helvede til).
#55 mr gaijin 15 år siden
Du lægger ord og holdninger i munden på mig, som jeg absolut ikke har ytret. Det er en forfærdelig retorik. Det er omtrent det samme som at kalde hinanden for idioter. Så derfor får du svar i samme retoriske boldgade.
Jeg hylder ikke kommunismen, men jeg spreder ikke baller for alt, hvad USA har gjort under den kolde krig. Det er kun idioter, der kan finde på den slags (der kom den).
Når jeg henviser til USAs fjendebillede af kommunismen, så drejer det sig helt specifikt om McCarthyismen i 1950erne. Men ååh nej, den må vi endelig ikke dæmonisere. Det var nogle klamme sataner, der fik, som de fortjente. Der var kun helte i USAs top og skurke i Rusland.
Din naivitet mig kvalme.
#56 Patriarch 15 år siden
Skal lige putte barn. Så vender jeg tilbage.
#57 mr gaijin 15 år siden
OK. Det giver mere mening.
#58 filmz-Bruce 15 år siden
Min kritik lader jeg høre, der hvor den mest fortjener at blive udlagt. Hvis jeg så ligeså store problemer, hvad udlevelsen af kristendom i Europa angår, så havde jeg ikke holdt min mund, men det ser jeg ærlig talt ikke. Men du må meget gerne forsøge og argumentere for fejlene i den påstand og så vil jeg følge op.
Hvorfor er det, at jeg ser problemerne i islam og ikke i kristendommen? Umiddelbart forholder jeg mig til regulær information fra mange kilder i samfundet, forholder mig til disse og kommer til konklusionen, at der er noget galt.
Det er ikke blot en hurtig konklusion på baggrund af en kortvarig analyse, men en lang tids forholden sig til, hvorledes islam fungerer kontra kristendommen. Islam er en lovreligion og som sådan er der ikke den store grad af fortolkning mulig. Imam'er varetager fortolkningen. Samtidig er det Saudi Arabien, som eksporterer den radikale fortolkning salafisme rundt i verden og resultatet ser vi i dokumentarer som Channel 4's Undercover Mosques, hvor vi får et indblik på den retorik, som strømmer os i møde fra de gæster, som får næstekærlig ophold i vores land.
Skal vi kigge på den næstekærlige behandling som kristne får i de muslimske lande? Hvorledes forholdene er for en kirke? For kristne i Egypten? Tyrkiet? Hvorledes kristne symboler behandles i Saudi Arabien.
Det her er blot overfladen, men da det er et emne, som har optaget mig i årevis, så kan jeg sikkert overkomme en tråd på et par tusind indlæg, hvis interessen er der :)
#59 Moog 15 år siden
Lige for at klar-gøre mine egne holdninger:
Jeg er også langt fra af den opfattelse at alle religioner er lige gode/onde, ihvertfald hvis man sammenligner dem alle på deres 2009 stadie :)
Hele min interesse for denne diskussion er sikkert også opstået pga. de seneste 10 år større og større "clash" mellem de to værdier.
Hvor vi nok er uenige, er at jeg ikke mener at man kan tilskrive de gode værdier i mennesker, religion. For mig virker det så åbentlyst at vi ikke har fået vores "Gør kun mod andre, hvad du ønsker de skal gøre mod dig" tankegang fra kristendommen, men at den har fået den fra os.
Jeg synes også det er en meget smukkere tanke, vi er ikke gode, fordi gud er det, men vi er gode, fordi VI er det.
Vi opnår ikke gode og smukke ting fordi en overstående magt har hjulpet os på vej. Vi opnår gode og smukke ting fordi VI sammen har knoklet røven ud af bukserne for at opnå det.
Når et menneske bliver kureret for kræft på sygehuset, findes der ikke noget mere ulækkert end hvis gud bliver takket... Hvad med den læge der gjorde arbejdet, eller den biolog der opfandt medicinen? Og hvorfor blev du overhovedet syg i første omgang hvis der var en gud?
Ovenstående kan du måske også, uden at være sikker, bruge som forklaring på hvad Hitchens mener med sit spørgsmål. Når du ikke kan tilskrive de gode ting mennesker gør, religion, hvad er der så tilbage?
#60 Moog 15 år siden
Så ja Patriarch, kulturrelativisme er hul i hovedet :)