Ja, hans bøger giver måske en bedre indsigt i hans tro. Han er dog ganske troende efter eget udsagn, men måske lidt for liberal til din smag :) Men, tilbage står - at hvis du gerne vil vide noget om evolution, og ikke har tillid til dem der er ateister, så er hans bøger nok et godt bud.
Det kan være, du opfatter dette som en unfair drejning af samtalen, men... når nu Ken Miller åbenbart ikke har noget problem med at tro på Gud -- mere specifikt, kristendommen -- hvad får så en fyr som dig til ikke at tro på, der er en eller flere guder? Jaja, "man skal ikke have en grund for ikke at tro, man skal have en grund for at tro" - og dog kunne jeg da nok give nogle grunde til, hvorfor jeg for eksempel er ateist i forhold til buddhismen (altså i tillæg til mine grunde til at være kristen). Hvad kunne overbevise dig om, at der er en guddommelig entitet? ... hvis du fandt hans signatur skrevet i cellerne (for nu at tage udgangspunkt i Dawkins)?
The only way to beat a troll is to not play their game.
Jeg mener, at jeg har nævnt Jerry Coyne's bog, Why Evolution is True i emnet, men hvis man ikke lige orker at gå igang med den (selvom den er ganske letlæselig og en fremragende introduktion til evolution) kan man nu se en præsentation af bogens argumenter og bevismateriale, præsenteret af forfatteren selv, i lækker High Definition (det er jo et film-forum), på YouTube:
Ved 4:20 starter en generel forklaring af hvad en videenskabelig teori og fakta er. Præsentationen af beviserne starter omkring 8:15.
De første 30 minutter handler mest om fossilerne og vestigiale organer, hvilket kreationister som regel koncentrerer sig om (efter min erfaring). Fra 31:45 bliver det dog noget mere interessant, der snakkes bl.a. om biogeografi (hvorfor der er endemiske dyr på øer, som engang var en del af fastlandet, men ikke på øer, som opstod fra havbunden (bortset fra de endemiske dyr, som selv kunne komme derhen)) og dårligt design. Det er begge områder, som udelukkende kan forklares (og passer perfekt med) evolutionsteorien.
Har set det. Ganske godt. Bogen har jeg dog ikke læst. Det kunne være man skulle nappe den pået tidspunkt selvom jeg egentlig er ret godt dækket ind lige pt. Men det er jo et facinerende emne.
#175 - Tak for link'et, vil helt sikkert se foredraget. Her er noget, som måske er lidt mere usædvanligt, men som åbenbart forekommer: Videnskabsfilosof og ateist, Bradley Morton, har udgivet en bog, hvori han forsvarer Intelligent Design som en legitim videnskabelig teori. Bogen kan købes på Amazon (UK eller .COM).
The only way to beat a troll is to not play their game.
Jeg ved ikke lige, hvordan Amazon har formået at rode rundt i det, men han hedder Bradley Monton, hvilket også kan ses på bog-coveret. Interessant bog, håber der kommer nogle anmeldelser af den rundt omkring.
Interessant. Hvad gør man når man gerne vil læse bogen, men ikke vil bruge pengene til at støtte hvad der givetvis er en velkonstrueret "hvordan kan jeg sælge rigtig mange bøger" strategi?
Noget af det kan skriver er jeg dog enig i. Man skal ikke principielt afvise en designer - og hvis en designer var det bedst underbygget bud, så skulle man selvfølgelig tage det til sig. Nu er det bare sådan at man har brugt tid på design argumenterne. De er enten faldet på stribe, blevet dømt uvidenskabelige, eller ukonstruktive. Men måske denne bog har nogle guldkorn som de førende forskere inden for samtlige videnskaber bare har overset. Jeg er da nysgerrig... Nogen der ejer bogen og vil give den væk - jeg lover at lave en anmeldelse? :D
#171 Patriarch 15 år siden
#172 Riqon 15 år siden
Det kan være, du opfatter dette som en unfair drejning af samtalen, men... når nu Ken Miller åbenbart ikke har noget problem med at tro på Gud -- mere specifikt, kristendommen -- hvad får så en fyr som dig til ikke at tro på, der er en eller flere guder? Jaja, "man skal ikke have en grund for ikke at tro, man skal have en grund for at tro" - og dog kunne jeg da nok give nogle grunde til, hvorfor jeg for eksempel er ateist i forhold til buddhismen (altså i tillæg til mine grunde til at være kristen). Hvad kunne overbevise dig om, at der er en guddommelig entitet? ... hvis du fandt hans signatur skrevet i cellerne (for nu at tage udgangspunkt i Dawkins)?
#173 Patriarch 15 år siden
[edit] Måske i en ny tråd?
#174 Riqon 15 år siden
Det kunne være en ide. :)
#175 natterjack 15 år siden
Ved 4:20 starter en generel forklaring af hvad en videenskabelig teori og fakta er. Præsentationen af beviserne starter omkring 8:15.
#176 natterjack 15 år siden
#177 Patriarch 15 år siden
#178 Riqon 15 år siden
Her er noget, som måske er lidt mere usædvanligt, men som åbenbart forekommer: Videnskabsfilosof og ateist, Bradley Morton, har udgivet en bog, hvori han forsvarer Intelligent Design som en legitim videnskabelig teori. Bogen kan købes på Amazon (UK eller .COM).
#179 natterjack 15 år siden
#180 Patriarch 15 år siden
Interessant. Hvad gør man når man gerne vil læse bogen, men ikke vil bruge pengene til at støtte hvad der givetvis er en velkonstrueret "hvordan kan jeg sælge rigtig mange bøger" strategi?
Noget af det kan skriver er jeg dog enig i. Man skal ikke principielt afvise en designer - og hvis en designer var det bedst underbygget bud, så skulle man selvfølgelig tage det til sig. Nu er det bare sådan at man har brugt tid på design argumenterne. De er enten faldet på stribe, blevet dømt uvidenskabelige, eller ukonstruktive. Men måske denne bog har nogle guldkorn som de førende forskere inden for samtlige videnskaber bare har overset. Jeg er da nysgerrig... Nogen der ejer bogen og vil give den væk - jeg lover at lave en anmeldelse? :D