Gravatar

#151 mvejen 16 år siden

Iflg biblen er jorden vel også flad, så der må være foregået nogle geologiske og astronomiske processer rundt om ørene på os de sidste 2000 år....
Gravatar

#152 BN 16 år siden

honodelloce (150) skrev:

Nu mener jeg selv at have læst en hel del historiebøger.. For ikke at sige en røvfuld af en anden verden..

Og jeg har aldrig nogensinde læst en historiebog (ikke en, der vil tages seriøst, i hvert fald) påstå at nogen som helst handling af Gud har ført til noget som helst på jorden..

Var det dét jeg sagde? Nej. Jeg sagde, at Guds handlinger havde sat sine spor i form af de historiske begivenheder, jeg opremsede. Og begivenhederne, der er både forudsagt og begrundet i Bibelen, er stadig historiske og virkelige, selvom historikerne måske ikke kender til eller anerkender den nære forbindelse til Guds virke.

Og hvis du virkelig mener, at bibelen kan bruges som historiebog - så er du jo umulig overhovedet at diskutere sagen med..

Her vælger du FORDOMMENE til trods for, at anerkendte forskere som dem, jeg har anført, oplyser at Bibelens historiske kildeværdi forlængst er forslået.

Personligt vægter jeg dét faktum højere, at ALLE andre bliver væk fra min hoveddør og ikke føler trang til at fortælle mig om deres naive tro, end om folk har hang til "et øje for et øje".. Jehovas Vidner fortjener ca. lige så meget tolerance som en flue på en jordbærtærte i min verden.. Der må gerne være plads til fluen - men den behøver ikke gøre livet surt for os andre!

... hvilket INTET SOM HELST har med mit argument at gøre.

Jo, intolerancen trives sandelig i det åh så frie og tolerante Danmark. ;-/
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#153 HonoDelLoce 16 år siden

bn (152) skrev:

Var det dét jeg sagde? Nej. Jeg sagde, at Guds handlinger havde sat sine spor i form af de historiske begivenheder

Men det er jo kun fordi troende læser guds handlinger i det..

Så kan jeg da også sige at guds handlinger er at læse i Sin City.. At det var Guds vilje at hovederne skulle rulle..

Det er som Jim Carrey i 23 .. Du kan finde imaginative forbindelser over alt, hvis du leder længe nok ..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#154 BN 16 år siden

mvejen (151) skrev:
Iflg biblen er jorden vel også flad, så der må være foregået nogle geologiske og astronomiske processer rundt om ørene på os de sidste 2000 år....

Nej, det siger Bibelen faktisk ikke.

Esajas 40:22 taler om "jordens kreds" (autoriserede danske oversættelse)

Lindberg's oversættelse siger: "jordens bold".

.... Er en bold flad? Nej, den er rund, ligemeget hvilken vinkel du ser den fra.

På almindelig dansk hører eller læser man sommetider vendinger som "blive udryddet fra jordens overflade" (prøv selv at google det). Her bruger Bibelen enkelte steder en lignende vending, nemlig "jordens flade", f.eks. i Jeremias' Bog 28:16: "Se, jeg slænger dig bort fra jordens flade, du skal dø i år ..."

Måske er det dét, du - eller de, der har indgivet dig denne fordom om Bibelen - har misforstået?

Gravatar

#155 rubberdub 16 år siden

Seriøst bn, du tager pis på os, ikke? Du kan fohelvede ikke koge mere pis på det her lort...
Det er fint nok at du har et verdens syn, som ikke tillader vold og krænkelse af ander. Men derfor behøver der sguda ikke være usynlige troldmænd...
ehmmm ehmmm whachamacalit... ah´a mobile fone!
Gravatar

#156 mvejen 16 år siden

#154 Det var egentlig Matthæus 4:8 jeg tænkte på: "Atter tager Djævelen ham med sig op på et såre højt Bjerg og viser ham alle Verdens Riger og deres Herlighed; og han sagde til ham..."
Gravatar

#157 Patriarch 16 år siden

Gud lavede dog dag og nat, inden han lavede stjerner... Der kan man tale om omnipotens.

I øvrigt BN... Kan du ikke lige copy/paste mig JV's forklaring når folk hævder, at biblen taler om et geocentreret cosmos. Er nysgærrig.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#158 BN 16 år siden

honodelloce (153) skrev:
bn (152) skrev:

Var det dét jeg sagde? Nej. Jeg sagde, at Guds handlinger havde sat sine spor i form af de historiske begivenheder

Men det er jo kun fordi troende læser guds handlinger i det..

En nem måde at bortforklare det på. Men så enkelt er det bare ikke.

Vi tager et eksempel:

Jesu advarsel til de kristne om at flygte ud til bjergene (hvor der lå nogle sikre byer) efter at de have oplevet at se Jerusalem omringet af lejrede (romerske) hære, kan læses i Lukas--evangeliet 21:20-24. Jesu begrundelse var, at byen ville blive ødelagt som en følge af Guds dom over den nation, der havde forkastet Messias. (Matthæus-evangeliet 21:33-45) De kristnes flugt er en historisk realitet.

Ateisters bortforklarings-forsøg går ud på, at Jesus i virkeligheden aldrig udtalte dette (de siger, at evangelieskribenten fandt på det), og at Lukas-evangeliet er skrevet EFTER Jerusalems ødelæggelse, altså efter år 70. ... Men her skaber sådanne bibelkritikere et gigantisk problem for sig selv, for hvorfra vidste de kristne så, at de skulle flygte?

(Alle andre blev i Jerusalem og omegnen efter at romerne havde ophævet deres første belejring, og derefter gik der 3½ år før romerne kom tilbage og gjorde ende på den jødiske nation, der derefter - for de overlevendes vedkommende - som forudsagt i Lukas-evangeliet 21:24 blev ført bort som fanger til forskellige nationer.)
Gravatar

#159 BN 16 år siden

mvejen (156) skrev:
#154 Det var egentlig Matthæus 4:8 jeg tænkte på: "Atter tager Djævelen ham med sig op på et såre højt Bjerg og viser ham alle Verdens Riger og deres Herlighed; og han sagde til ham..."

Tjah, hvis man tager dette skriftsted bogstaveligt .... men der findes ikke noget bjerg i Israel der er så højt, at man kan beskue "alle verdens riger". Det var derimod noget Djævelen viste Jesus i et syn.
Gravatar

#160 mvejen 16 år siden

#159 Det er vel ikke et spørgsmål om hvorvidt bjerget er højt nok..... af sagens natur.... Men hvis "syn" ikke tæller som historiske fakta så er der vel flere dele af biblen som ikke tæller med som fakta.
Hvornår ved man så egentlig når passager er resultater af syn og ikke oplevelser, f.eks. engle der åbenbarer sig....

Skriv ny kommentar: