#80 Kan det ikke gøres med en sætning? "Så er der også nogle, der tror, at en skaber står bag det hele." Punktum. Der er jo ikke så meget at diskutere i virkeligheden, eftersom den skaber ikke har efterladt konkrete beviser. Derfor er det et spørgsmål om tro, og den slags hører hjemme i religionsundervisning. Der er ingen grund til at pille det ned i naturfag, da det slet ikke er der, det hører hjemme.
#80 som du siger trolde og nisser - som hører hjemme i hyggestunder omkring højtider med tid til varm chokolade juleklip osv. og på den måde er det vel tværfagligt? Men hvis det bliver taget om af eleverne selv skal den have som #81 anslår.
Principielt er jeg fuldstændig enig i magi og gøgl ikke høre til i undervisningen. However, så har lige præcis den her form for gøgl et stort følge på verdensplan - et følge som spreder deres sludder overalt hvor de kan, hvilket adskiller den f.eks. julemanden . De seneste år har nettet åbnet op for at den slags kan nå et stort publikum uden at blive modsagt. Jeg er af den overbevisning at det skal bekæmpe. Jeg tror måske dette bedst gøres ved at nævne det i undervisningen. Pointen er at eleverne vil støde på det før eller siden og så tror jeg vi er bedre tjent med at de har hørt om det før og har fået det skudt ned, end at de får indtryk af at skolen har fortiget det. Faktisk kunne jeg se for mig at man kunne bruge IDs argumenter og påstande samt hele debatten som udgangspunkt for den naturlige forklaring og som en måde at gøre eleverne nysgærrige.
Men fedt i øvrigt at i har den slags faglige debatter på skolen.
#83 Enig i, at eleverne bør bruge et par uger til gennemgang af teorierne udenom evolutions teorien. Men på et sagligt plan, hvor man lader "beviserne" tale, ikke fordommene. Der er stadig en del videnskabeligt (som ikke videnskabeligt), som betragtes som fakta, trods det, det stadig er benævnt teori.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#83 jeg tror at du ser den amerikanske debat alle steder. Jeg mangler stadig at se debatten florere i danmark - men ikke tvivl om der kan være uheldige eksempler fra kristne og muslimske friskoler. Jeg har fuldt forståelse for årvågenhed så vi ikke får en sen opvågning som i USA.Sagan,Dawkins, Miller m.fl - ikke den førstnævnte medregnet kom først sent i gang med forskellige tilgang til frontalangrebet på evolution i pensum.
Jeg tror altid at børn vil inddrage ideer om skabelse i naturfag. Har du nogle gode eksempler på skred i undervisningen i dk?eller antrit.
Jeg ved hvad du mener. Men dels har vi et stigende antal muslimske medborgere og dels synes jeg at se tegn på at den amerikanske kreationisme spreder sig til DK. I debatterne her på siden har vi f.eks. BN, og i den noget mere afdæmpet, ydmyg og charmerende ende, riqon. To her på en film side med relativt få faste brugere. Desuden har der i anledning af Darwin været en del TV-programmer hvor follk som Torben Søndergaard (www.oplevjesus.dk) får taletid og tilsyneladende også et følge. Med andre ord er det vores pligt at kæmpe imod, også selv om det er på et relativt begrænset plan nu.
#86 jeg har selv gået i kristen friskole med "dinosauerne findes ikke" og "alle videnskabs mænd siger på dødslejet at de byggede deres liv på en løgn" osv. Jeg tror man kan være sikker på det stadig sker i kristne friskoler. Bn og andre i det leje har altid været der men de har med internettet fået et større publikum end deres "eget sogn".
Jeg er imponeret over din debativer med BN og du har sikkert opdaget at han har det sværest når han selv lægger ud som i denne tråd.
Min debat iver er blevet mindre efter de seneste par omgange. Jeg egner mig langt bedre til mundtlig debat, hvor man kan gribe ind og stoppe folk, når de begår helt elementære logiske fejlslutninger. Jeg er nået til den erkendelse at ingen argumenter eller beviser dur, da vi ikke spiller efter samme regler, og at jeg ofte skal starte fra "adam og eva" hver gang.
Ang. din friskole. Jeg har selv gået på katolsk privatskole, men dens faglighed var stadig i top. Der blev bare gjort meget ud af kristendommen og kirkegang. Det forbavser mig faktisk at den slags friskoler findes i Danmark... og så siger du der ikke er noget i Danmark? :D - Faktisk synes jeg det du siger er ret rystende... det burde ikke på nogen måde være lovligt.
#88 - det findes i friskoler dengang jeg var knægt i 80'erne - men det er en minikamp om nogle får hundrede børn. Jeg gik i 9 på katolsk skole og der var en iver for jesus, men ikke i sammenligning med min tidligere skole.
Min familie er ikke kristen og grunden til at jeg gik der er en længere. Men debatten blev jeg introduceret for tidligt det var underholdende at tage gummi dinoer med i skole - måske ikke underligt var jeg glad for dinoer i alle slags:)
#81 mr gaijin 16 år siden
#82 jessup 16 år siden
#83 Patriarch 16 år siden
Principielt er jeg fuldstændig enig i magi og gøgl ikke høre til i undervisningen. However, så har lige præcis den her form for gøgl et stort følge på verdensplan - et følge som spreder deres sludder overalt hvor de kan, hvilket adskiller den f.eks. julemanden . De seneste år har nettet åbnet op for at den slags kan nå et stort publikum uden at blive modsagt. Jeg er af den overbevisning at det skal bekæmpe. Jeg tror måske dette bedst gøres ved at nævne det i undervisningen. Pointen er at eleverne vil støde på det før eller siden og så tror jeg vi er bedre tjent med at de har hørt om det før og har fået det skudt ned, end at de får indtryk af at skolen har fortiget det. Faktisk kunne jeg se for mig at man kunne bruge IDs argumenter og påstande samt hele debatten som udgangspunkt for den naturlige forklaring og som en måde at gøre eleverne nysgærrige.
Men fedt i øvrigt at i har den slags faglige debatter på skolen.
#84 filmz-Bruce 16 år siden
#85 jessup 16 år siden
Jeg tror altid at børn vil inddrage ideer om skabelse i naturfag. Har du nogle gode eksempler på skred i undervisningen i dk?eller antrit.
#86 Patriarch 16 år siden
Jamen jeg er selvfølgelig helt enig. Jeg ønsker kun faglighed og erkendelse af verden omkring os, baseret på vores bedste viden.
#85
Jeg ved hvad du mener. Men dels har vi et stigende antal muslimske medborgere og dels synes jeg at se tegn på at den amerikanske kreationisme spreder sig til DK. I debatterne her på siden har vi f.eks. BN, og i den noget mere afdæmpet, ydmyg og charmerende ende, riqon. To her på en film side med relativt få faste brugere. Desuden har der i anledning af Darwin været en del TV-programmer hvor follk som Torben Søndergaard (www.oplevjesus.dk) får taletid og tilsyneladende også et følge. Med andre ord er det vores pligt at kæmpe imod, også selv om det er på et relativt begrænset plan nu.
#87 jessup 16 år siden
Jeg er imponeret over din debativer med BN og du har sikkert opdaget at han har det sværest når han selv lægger ud som i denne tråd.
#88 Patriarch 16 år siden
Min debat iver er blevet mindre efter de seneste par omgange. Jeg egner mig langt bedre til mundtlig debat, hvor man kan gribe ind og stoppe folk, når de begår helt elementære logiske fejlslutninger. Jeg er nået til den erkendelse at ingen argumenter eller beviser dur, da vi ikke spiller efter samme regler, og at jeg ofte skal starte fra "adam og eva" hver gang.
Ang. din friskole. Jeg har selv gået på katolsk privatskole, men dens faglighed var stadig i top. Der blev bare gjort meget ud af kristendommen og kirkegang. Det forbavser mig faktisk at den slags friskoler findes i Danmark... og så siger du der ikke er noget i Danmark? :D - Faktisk synes jeg det du siger er ret rystende... det burde ikke på nogen måde være lovligt.
#89 jessup 16 år siden
Min familie er ikke kristen og grunden til at jeg gik der er en længere. Men debatten blev jeg introduceret for tidligt det var underholdende at tage gummi dinoer med i skole - måske ikke underligt var jeg glad for dinoer i alle slags:)
#90 Patriarch 16 år siden