Schindler, absolut en prima Spielberg film! Men som ofte før, er der et eller andet ved mandens touch, som gør, at jeg ikke bliver så rørt af hans, denne gang af portrætteringen af Holocaust. Der er mere frygt og utryghed ved scenerne i Pianisten og jeg træder med det samme i Szpilmans sko og mærker selv, hvordan det måtte have føltes. Med Schindler sidder jeg på behørig nok afstand og føler mig (gudskelov burde man sige) som en tilskuer, ikke deltager. Men så absolut en stor film!
Føler du heller ikke frygt og utryghed, mens du/kameraet ud af sprækkerne på togsiden ser den lille dreng, der står og laver en "af med knoppen"-gestus til passagerne, eller da du/kameraet følger med kvinderne ind i gaskammeret i Auswitsch?
Skrigene da lyset slukkes, og tårerne og lettelsen da der kommer vand ud i stedet for gas.
Eller hvad med da kameraet følger den "benådede" dreng der ikke tør kigge tilbage, da Amon Goeth igen er blevet i skyde-humør? Og hvad der hvor de voksne opdager at lastbilerne er ved at køre væk med med deres børn? Bliver du ikke rørt eller påvirket af nogen af disse scener? Eller hvad med samtlige scener med Goeth og hans jødiske husholderske Helen? For mig sitrer disse scener af frygt og utryghed.
Noget af det jeg er meget fascineret af ved filmen, er dens personskildringer.. specielt Liam Neesons rolle er interessant, fordi den er så nuanceret og realistisk skildret - der er så meget på spil, og så meget spænding hele vejen igennem filmen. Filmen dvæler jo ikke 'bare' ved det forfærdelige holocoust, men undersøger også de mennesker der var involveret. Både Neeson og Ralph Fiennes er fantastiske i deres roller :-)
Spielbergs humanistiske film fokusere naturligt nok på de 600 der overlevede og ikke de 6 milioner der døde - i mine øje ikke den bedste film om emnet men stadig fandens god.
Spielbergs humanistiske film fokusere naturligt nok på de 600 der overlevede og ikke de 6 milioner der døde - i mine øje ikke den bedste film om emnet men stadig fandens god.
jessup (345) skrev:
Pianisten rangere jeg nok højere.
Nu er det jo i sagens natur umuligt for en film med en spilletid på blot 3 timer at fokusere på samtlige 6 millioner jøder der døde, ligeså vel som det er umuligt at fokusere på samtlige (ca.) 1200 jøder som Oscar Schindler reddede. Så hvad kan en film gøre? Jo, den kan med nogle relativt få eksempler illustrere begge dele: Nogle jøder der blev ofre for nazisternes daglige tilfældige likvideringer eller den mere systematiske udryddelse i kz-lejrene, og nogle jøder der overlevede såvel diskrimination og vold som sult og slavearbejde. 'Schindler's List' viser eksempler på begge dele.
'Pianisten' gør det samme som 'Schindler's List': Viser eksempler på nogle der dør og nogle der overlever, men Polanski's film handler MEST om blot én person der overlevede.
Men som ofte før, er der et eller andet ved mandens touch, som gør, at jeg ikke bliver så rørt af hans, denne gang af portrætteringen af Holocaust. Der er mere frygt og utryghed ved scenerne i Pianisten og jeg træder med det samme i Szpilmans sko og mærker selv, hvordan det måtte have føltes.
Det kan jeg godt følge, men jeg ved så heller ikke, om det var intentionen med Schindlers List, at man skulle mærke frygten, jøderne går igennem. Til gengæld fandt jeg portrætterne af nazisterne ganske oplysende, Oskar Schindler og Amon Goeth, der viser to forskellige personligheder på den anden side af terroren. Det er her filmen henter sin kraft og sin saft.
The only way to beat a troll is to not play their game.
#347 - At ligge ud med at ligge mig i skoene at jeg forventer at jøderne skal repræsenteres personligt har vist intet med sagen at gøre.
Spielbergs film handler primært om de 1200? som Shindler reddede som titlen rigtig nok illustrere. Der er så meget kathassis over Spielberg slutningen at vi skal rives ud af fictionen og "ligge sten på graven" for at mindes de døde. Jeg synes at Spielbergs vision tager noget fra emnet. Jeg tror dog ikke jeg ville argumentere sådan hvis ikke holocaust havde en sådan historisk særstatus. Jeg er velsagtens knibsk - en position der for længst af optaget af stort set alle andre i vesten.
#341 BN 15 år siden
Føler du heller ikke frygt og utryghed, mens du/kameraet ud af sprækkerne på togsiden ser den lille dreng, der står og laver en "af med knoppen"-gestus til passagerne, eller da du/kameraet følger med kvinderne ind i gaskammeret i Auswitsch?
#342 AP 15 år siden
#343 jessup 15 år siden
#344 MMB 15 år siden
Hvad er så den bedste!? :)
#345 jessup 15 år siden
#346 MMB 15 år siden
Jeg må pinligt indrømme, at jeg ikke har fået set den endnu... I det hele taget har jeg ikke set meget Polanski
#347 BN 15 år siden
Nu er det jo i sagens natur umuligt for en film med en spilletid på blot 3 timer at fokusere på samtlige 6 millioner jøder der døde, ligeså vel som det er umuligt at fokusere på samtlige (ca.) 1200 jøder som Oscar Schindler reddede. Så hvad kan en film gøre? Jo, den kan med nogle relativt få eksempler illustrere begge dele: Nogle jøder der blev ofre for nazisternes daglige tilfældige likvideringer eller den mere systematiske udryddelse i kz-lejrene, og nogle jøder der overlevede såvel diskrimination og vold som sult og slavearbejde. 'Schindler's List' viser eksempler på begge dele.
'Pianisten' gør det samme som 'Schindler's List': Viser eksempler på nogle der dør og nogle der overlever, men Polanski's film handler MEST om blot én person der overlevede.
Begge film er fantastiske i mine øjne.
#348 Riqon 15 år siden
Det kan jeg godt følge, men jeg ved så heller ikke, om det var intentionen med Schindlers List, at man skulle mærke frygten, jøderne går igennem. Til gengæld fandt jeg portrætterne af nazisterne ganske oplysende, Oskar Schindler og Amon Goeth, der viser to forskellige personligheder på den anden side af terroren. Det er her filmen henter sin kraft og sin saft.
#349 jessup 15 år siden
Spielbergs film handler primært om de 1200? som Shindler reddede som titlen rigtig nok illustrere. Der er så meget kathassis over Spielberg slutningen at vi skal rives ud af fictionen og "ligge sten på graven" for at mindes de døde. Jeg synes at Spielbergs vision tager noget fra emnet. Jeg tror dog ikke jeg ville argumentere sådan hvis ikke holocaust havde en sådan historisk særstatus. Jeg er velsagtens knibsk - en position der for længst af optaget af stort set alle andre i vesten.
#350 Antlion 15 år siden
"Cabaret"? :)
Ej, det kommer helt an på hvordan du definerer Holocaust-film, men film som "Europa Europa" og "Shoah" er Spielbergs film langt overlegen!