Gravatar

#71 gi-jones 19 år siden

#69: Folk der er socialt pressede vil altid have en tendens til at være mere kriminelle end andre. Og jeg ved ikke hvor mange muslimer/indvandrere/negere du kender i top- eller mellemlederstillinger?

Så det din statistik i virkeligheden viser er, at indvandrere i Danmark generelt er dårligt stillede. Og så er der selvfølgeligt de snævertsynede af dem, der tror at folk som dig, der himler op med en retorik der kunne komme direkte fra Tyskland i 1941, er et udtryk for den generelle holdning iblandt os indfødte danskere.

I kommer næppe fra København og har med garanti sjældent gået en tur ned af Strøget i Rådhusplads-enden eller gået en tur i Blågårds-området fredag nat.
- mit postnummer er 8220 Brabrand. Hvad er dit?
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#72 filmz-Kadann 19 år siden

#68 -

Jeg kommer ellers tit i københavn, især på Nørrebro/Nordvest. Jeg har boet i to såkaldte belastede områder i Hundige og Ishøj, jeg er gået i byen i Kbh igennem mange år og har hevet ret mange brænderter hjem gennem strøget og mindre pæne steder i København.. og til trods for det, er jeg aldrig blevet generet af andet end lyshårede smart-asses, der mener at man skal slås med dem.. underligt, ikke?
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#73 filmz-Bruce 19 år siden

Jeg er absolut heller ikke med på galajen, at der er problemer med alle muslimer. Problemet kommer mestendels fra os selv, i og med det danske samfund sætter "spillereglerne" og de har i for lang tid givet alt for vide rammer for "galskaben". Havde man fra start af "pisset territoriet af": sådan fungerer dansk demokrati, sådan fungerer religionsfrihed, sådan fungerer ytringsfrihed og sådan lever man side om side i Danmark i respekt for hinanden. Så havde vi ikke haft tilnærmelsesvis så mange problemer.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

#74 19 år siden

70: Enig. Så er det måske på tide at pisseterritoriet af.

F.s.v.a. smart asses i byen. Jeg har stort set aldrig oplevet andre end muslim/tyrker/araber-typer være provokerende og voldelige. Det har jeg til gengæld tit.

71: Nu sidder børn og unge, som artiklen refererer til, sjældent i top- eller mellemlederstillinger. Men selv bortset herfra tror du vel næppe selv på, at danskere fra lavere socialklasser er 2.200% mere røveriske og 1.300% mere voldelige end - ikke topsociallagene - men end GENNEMSNITTET af danskerne i øvrigt?

#75 19 år siden

71: Dit argument om "de dårligt stillede / socialt pressede" holder ikke vand. Indvandrere med anden etnisk baggrund står for langt mere end halvdelen af vold/røverier. Du mener altså også, at i et land med 5 mio. indbyggere udgør de langt mere end halvdelen af den gruppe, som man samlet kan betegne som "de dårligt stillede / socialt pressede"?

Det er dog klart, at det er en del af forklaringen, og det nævnte jeg jo også i #68 og i #69, selvom du i #71 præsenterer argumentet som om det var mig fremmed.

Nå, nu forlader jeg nok denne tråd, for jeg havde egentlig for flere år siden besluttet ikke at beskæftige mig med nyheder om voldsmænd og samfundsnassere, fordi det gør mig i dårligt humør, og i stedet blot mele min egen kage her i livet så godt jeg kan. Det vil jeg nu gå på arbejde og gøre. Hav en god dag, og forhåbentligt et godt liv.
Gravatar

#76 mr gaijin 19 år siden

#67, #73

Du griber fat i nogle interessante problemstillinger. Jeg ved nu ikke om det er et spoergsmaal af mangel paa en national identitet, der er problemet. Her i Japan er der mange, der bruger lignende argumenter om, at ungdommen nutildags ikke kan opfoere sig ordentligt, og at de har brug for en fastere national identitet. Derfor har de blandt andet indfoert en lov, der tvinger laererne at synge natiolsangen og rejse sig for det japanske nationalflag. Mange laerere vil ikke synge en sang, hvor teksterne lyder "kejseren leve i 1000 aar", da mange typisk har mistet foraeldre i kejserens navn under krigen. Til efteraaret vil der sandsynligvis blive vedtaget en lov om at indfoere patriotisme i undervisningen. Du faar rent faktisk en karakter, hvor det bedoemmes, hvor patriotisk du er. Jeg har vaeret tolk og medhjaelper paa en dansk dokumentarfilm med et par freelance journalister om dette, der efter al sandsynlighed vil blive vist paa DR en gang i efteraaret.

Personligt har jeg ikke det mindste imod patriotisme. Jeg mener blot, at det skal vaere et valg, noget der skal komme indefra og ikke udefra. Det er ogsaa et spoergsmaal om hvad nationen er for en stoerrelse. Hvad er danskhed? Vaerdier som tolerance og demokrati med mere er en del af den danske kultur, men de er ikke eksklusivt danske. Faktisk er der mange lignende vaerdier i de fleste andre kulturer.

Men jeg er klar over, at du taler om spillereglerne i et demokrati. Og jeg er helt enig i, at spillereglerne for et humanistisk og demokratisk offentligt rum, uanset nation, ikke maa brydes.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#77 filmz-Bruce 19 år siden

Den patrotisme, eller nationalfølelse (som jeg synes er et bedre ord), jeg efterlyser, bunder ikke så meget i, at vi skal synge Grundtvig sange i kolonihaven ej heller, at vi skal stille os på bagbenene og isolere os for udefra kommende påvirkninger; det være sig være bange for andre religioner, kulturer etc. Mere at vi i Danmark befinder os, hvor vi er i dag pga. en tusindår lang historie og med er masse erfaring heraf. Vi har som folk været igennem en udvikling, som har ledt os af demokratisk vej og skabt nogle grundlovssikrede rettigheder. Både vores historie, demokrati og rettigheder kan vi med rette være stolte af. Det er nationalfølelse og har intet tilfælles med den negative form for nationalisme, som mange desværre har svært at skelne imellem og fra.

Desværre har vi i globaliseringens og ikke mindst humanismens hellige navn, igennem en årrække været eksponenter for en indvandringspolitik, som tilgodeser fremmede skikke, ritualer og kultur på bekostning af vores egen. Det har vi aldrig været nødt til tidligere overfor nytilkommere, fremmede, etniske danskere eller hvad man nu vil kalde indvandrere fra andre kulturer. Vi har ej heller blandet os i andres levevis, hvilket antallet af anerkendte religioner i Danmark er med til at underbygge.

Tolerance og demokrati er som du siger, ikke danske "størrelser", men vi har en lang erfaring med at udøve begge og øvelse gør mester. Når man gang på gang skal læse i artikler, at vi er et intolerant folkefærd, så må det skyldes at artiklens bagmænd er uhyre dårligt oplyst omkring tolerancebegrebet og faktuelle forhold eller blot er indoktrineret og skolet i at skrige slagord. Tolerance er ikke lig med, at vi skal tillade andres intolerance, blot fordi denne måske er en grundsten i en anden kultur eller religion. Respekt og tolerance fungerer kun, hvis kommunikationen er to-vejs og så kan man i mine øjne være naiv herfra til juleaften og snakke nok så meget om uvidenhed og dialog som middel, hvis den ene part kun er interesseret i monolog og at forandringer tillægges den tolerante part at implementere.

Gensidighed er det store spørgsmål og der mangler jeg god vilje fra de islamiske samfund i Danmark, som i bund og grund bestemmer udviklingen for majoriteten af muslimerne i Danmark. Alle andre religioner i Danmark har vist det og nyder frie rammer og et gæstfrit Danmark.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#78 dolphinfriendly 19 år siden

#68 Nu er jeg på ferie, så det bliver ikke meget i denne omgang.
Dog synes jeg dit "jeg har prøvet at vandre rundt i det vilde København by night" er en tand fjollet. Hvis du gik ind og kiggede på vores profiler, ville du finde ud af hvor mange af os der rent faktisk bor i Kbh. - hvilket jeg selv har gjort i flere år bl.a. på Amager og Vesterbro. Her er sjovt nok de mest iøjnefaldende danskere, der tæsker løs på andre (helst grøndlændere) på de forskellige bodegaer. Iøvrigt er jeg meget ofte på Nørrebro og Vesterbro, ja også i weekenden om natten...og her er aldrig nogen udlændinge der har overfaldet mig. Så cut the crap og get real.

Tværdigmod er jeg et par gange blevet frontet af Brian 1, 2 og 3 - men sjovt nok kun når jeg har haft udlandske venner på besøg.

#79 19 år siden

78: Nå. Men som du kan se i min #74, så har jeg altså altid, altid, altid oplevet det modsatte.

Og som du vil kunne læse i dagspressen om politiets statistikker, så går du altså imod statistikken.

Det er dog kun godt.
Gravatar

#80 mr gaijin 19 år siden

To-vejs kommunikation er nok noegleordet i denne sammenhaeng. Jeg giver dig ret langt hen af vejen. Hvis de islamiske samfund ikke raekker haanden ud, saa bliver det svaert at tage fat i den. Og ja, der er mange naive tankegange hos den danske befolkning. Der er baade tankegange, der er naive med hensyn til at - som du udtrykker det - tillade andres intolerance. Dette goeres som regel i kulturrelativismens navn. Og saa er der tankegange, hvor det er ovre i en anden ekstrem. Nemlig en reaktionaer form for etnocentrisme, der i bund og grund bygger paa en form for overdrevent negativ eksotisk skildring af "de andre". Begge kan potentielt vaere lige farlige, og medierne tegner et billede af DK, hvor befolkningen bliver splittet haardt op i de to ekstremer. Jeg haaber saa sandeligt ikke, at det er et saadant Danmark, jeg vender hjem til.

Og ja, national foelelse er et langt bedre ord. Det hele bliver som regel mere kompliceret, naar man goer det til en isme. En isme i en retning har det med at udelukke andre retninger, og saa bliver det hurtigt til monologer frem for dialoger.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: