Det er yderst svært at skære alle indvandere over éen kam. Jeg vil give jer 2 eksempler på indvandere, der kan være svære at integrere i Danmark: Mennesker fra Bosnien: Bosniere er for det første traumatiserede i de fleste tilfælde. Det betyder at de ikke står til rådighed, og skal have hjælp på CETT eller RCT. Herefter finder man ud af, at de er så slemt tilredte, at de søger pension. Pensionen er så ofte noget Bosniere søger alligevel, da de kommer fra en kultur, hvor man ofte pensioneres i 40års alderen. Man opbygger en ancinitet, og hvis man har arbejdet siden man var 15, så passer det nogenlunde, at man pensioneres når man er 45. Det kender vi jo ikke til her, men de har svært ved at se, hvorfor de skal arbejde så længe. De ser sig selv som pensionister. Det er en holdning der er svær at ændre. Bosniske kvinder lider iøvrigt tit af blodsygdomme, der ikke kan bevises medicinsk. Tip: Hvis man besøger en bosnier, er det kutume at man har en flaske sprut med som gave til værten. (Man drikker den så sammen lige bagefter!)
Somaliere: Mennesker fra Somalia kommer fra en kultur, der er milevidt fra vores. I Somalia arbejder man fx. 4 dage, og så har man penge. Når de er brugt, tager man bare arbejde igen. Det er ganske normalt med daglejere. På en somalisk arbejdsplads er det normalt at familie og venner kommer forbi og snakker. Den går jo ikke på danske arbejdspladser. Somaliere er næsten pr. definition analfabeter, og lærer dermed ikke særligt meget på sprogskole. Hvis man har været vant til at det vigtigste var at hente vand ved vandhullet, er det svært at skulle sidde i et skolelokale og indlære. I modsætning til hvad mange tror, så er det faktisk kvinderne der har magten i hjemmet. Derfor hænger mange somaliere ud, fordi konen er på nakken af dem hele tiden.
Det er svært at forstille sig hvordan man blander så forskellige kulturere. Jeg kan ikke se en løsning på problemet. Det handler ikke om intolerance eller fejlslagen integration, men om at få et puslespil med brikker der ikke passer sammen, til at gå op. Det kan man ikke.
Og jeg arbejder med disse problemstillinger til daglig, så jeg ved det.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#83 - imho noget der omkring, men det lader sig nok ikke gøre.. Og husk på: Jeg arbejder med det her, så jeg har både en faglig og en personlig indgangsvinkel til det her. Dermed sagt, at min personlige, politiske holdning ikke påvirker mit arbejde. (Bare før nogen flamer mig..)
Hmm... mit indtryk er så at folk fra Bosnien, Kroatien, Serbien er dem der er bedst integreret, får uddannelser, kommer i job, lærer dansk. Jeg kender selv et par stykker fra regionen der flygtede under krigen.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
#86: Det er ikke for at hakke på dig, men kunne man ikke også antage at folk i din position netop møder de folk der HAR problemer. Det giver dig vel næppe et statistisk overblik. Det er som sagt ikke for at flame dig, men bare fordi du ser mange somaliere betyder det vel ikke at alle somaliere har store problemer. Der er bare mange af dem.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Nej, det er desværre symptomatisk. Korrekt at jeg møder mange med problemer, men man kan godt generalisere. Mine informationer stammer delvist fra foldere, der er lavet, for at danskere får indblik i de forskellige lande. Det er altså ikke noget jeg bare finder på. Jeg kan godt tjekke hvor de foldere kommer fra, for at underbygge disse påstande. Der er selvfølgelig også positive oplysninger. Fx. at bosniere altid servere æblejuice/saft til kaffe, og de spiser søde kager.
Jeg tror så, at det er meget forskelligt rundt om i landet. København er fx. mere flerkulturel end Ribe er det. Problemstillingerne bliver derfor også differensieret på den måde.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#81 nakalay 19 år siden
#82 davenport 19 år siden
Jeg vil give jer 2 eksempler på indvandere, der kan være svære at integrere i Danmark:
Mennesker fra Bosnien:
Bosniere er for det første traumatiserede i de fleste tilfælde. Det betyder at de ikke står til rådighed, og skal have hjælp på CETT eller RCT. Herefter finder man ud af, at de er så slemt tilredte, at de søger pension.
Pensionen er så ofte noget Bosniere søger alligevel, da de kommer fra en kultur, hvor man ofte pensioneres i 40års alderen. Man opbygger en ancinitet, og hvis man har arbejdet siden man var 15, så passer det nogenlunde, at man pensioneres når man er 45.
Det kender vi jo ikke til her, men de har svært ved at se, hvorfor de skal arbejde så længe. De ser sig selv som pensionister.
Det er en holdning der er svær at ændre.
Bosniske kvinder lider iøvrigt tit af blodsygdomme, der ikke kan bevises medicinsk.
Tip: Hvis man besøger en bosnier, er det kutume at man har en flaske sprut med som gave til værten. (Man drikker den så sammen lige bagefter!)
Somaliere:
Mennesker fra Somalia kommer fra en kultur, der er milevidt fra vores. I Somalia arbejder man fx. 4 dage, og så har man penge. Når de er brugt, tager man bare arbejde igen. Det er ganske normalt med daglejere.
På en somalisk arbejdsplads er det normalt at familie og venner kommer forbi og snakker. Den går jo ikke på danske arbejdspladser.
Somaliere er næsten pr. definition analfabeter, og lærer dermed ikke særligt meget på sprogskole. Hvis man har været vant til at det vigtigste var at hente vand ved vandhullet, er det svært at skulle sidde i et skolelokale og indlære.
I modsætning til hvad mange tror, så er det faktisk kvinderne der har magten i hjemmet. Derfor hænger mange somaliere ud, fordi konen er på nakken af dem hele tiden.
Det er svært at forstille sig hvordan man blander så forskellige kulturere. Jeg kan ikke se en løsning på problemet.
Det handler ikke om intolerance eller fejlslagen integration, men om at få et puslespil med brikker der ikke passer sammen, til at gå op.
Det kan man ikke.
Og jeg arbejder med disse problemstillinger til daglig, så jeg ved det.
#83 gi-jones 19 år siden
#84 filmz-Kadann 19 år siden
Hvis nogen havde svaret på det, så levede vi sikkert i fred over hele verden. :)
#85 davenport 19 år siden
Og husk på: Jeg arbejder med det her, så jeg har både en faglig og en personlig indgangsvinkel til det her. Dermed sagt, at min personlige, politiske holdning ikke påvirker mit arbejde. (Bare før nogen flamer mig..)
#84 - præcis!
#86 nakalay 19 år siden
Hvordan skal den forstås? At de ikke har blodsygdomme?
#87 chandler75 19 år siden
#88 gi-jones 19 år siden
#89 davenport 19 år siden
Korrekt at jeg møder mange med problemer, men man kan godt generalisere. Mine informationer stammer delvist fra foldere, der er lavet, for at danskere får indblik i de forskellige lande. Det er altså ikke noget jeg bare finder på.
Jeg kan godt tjekke hvor de foldere kommer fra, for at underbygge disse påstande.
Der er selvfølgelig også positive oplysninger. Fx. at bosniere altid servere æblejuice/saft til kaffe, og de spiser søde kager.
Jeg tror så, at det er meget forskelligt rundt om i landet. København er fx. mere flerkulturel end Ribe er det.
Problemstillingerne bliver derfor også differensieret på den måde.
#90 filmz-sanjo 19 år siden
Synes du kommer med nogen sjove facts, "Fx. at bosniere altid servere æblejuice/saft til kaffe, og de spiser søde kager.", yea..