Genredefinitioner på dansk er mudret af, at "gyser" reelt set blot er lig med det engelske "thriller". Men ordet "gyser" er på dansk i lang tid også blevet brugt som mærkat til de historier, som engelsksprogede kalder for "horror". Det giver nogle underlige situationer på dansk, som fx med Hitchcock, der herhjemme blev kaldt for "gysets mester". Hvad mente man med det? Hitchcock har jo lavet massevis af thrillers, men ret beset vel kun to egentlige horror-historier?
Det nærmeste, vi herhjemme kommer "horror" som genremærkat, er det gamle "skrækfilm". Men mig bekendt har det aldrig været særligt udbredt. Det skyldes formentlig også, at der aldrig har været nogen stor tradition for at vise horror i Danmark. Indtil 1960'erne kom meget af det ikke simpelthen ikke op i de danke biografer - det gælder fx alle de gamle Universal-klassikere, der direkte blev forbudt af den danske censur, fordi man mente, de var for skræmmende.
Det er bl.a. for at undgå den dobbelte betydning af "gyser", at jeg selv foretrækker at bruge "horror" som genrebegreb - og allerhelst så en genindførsel at det gode, gamle "skrækfilm". Det lyder så hyggeligt. :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#132: Det var da ellers et fint indlæg - tak for det! Og jeg er helt enig, jeg prøver også selv at holde afstand fra prædikatet 'gyser' og anvender stort set kun genre-betegnelsen 'horror'.
PS: Dejligt Bauhaus lyrik i din signatur :)
Grindhouse-geeks, horror-buffs, gore-hounds & exploitation-aficionados! Velkommen til www.sorensencinema.blogspot.com
NY ANMELDELSE: Denne gang står den på suspense, suspense og suspense! Går endelig ikke glip af 'La Casa Muda aka The Silent House' fra 2010. Rædslerne er efter sigende filmet i en eneste lang optagelse – helt uden klip. Filmen baseres på virkelige hændelser og har fået kritikerros på filmfestivaler i hele verden. Du kan læse anmeldelsen LIGE HER. Er du glad for skriverierne, så vis din støtte ved at melde dig ind i bloggens nye facebook-gruppe.
Grindhouse-geeks, horror-buffs, gore-hounds & exploitation-aficionados! Velkommen til www.sorensencinema.blogspot.com
#135: Puha, den ramte godt nok mig noget hårdere! En buldrende mørk hjemmebio, ingen forstyrrende elementer og godt med lyd - den gav sgu mig lidt hjertebanken...
#136: Synes bestemt filmen er stemningsfuld og har masser af atmosfære, MEN jeg synes bare også at den falder lidt fladt. Og så var der lidt for mange forsøg på at lave jump scares ud af ingenting. For min smag that is. Skal lige have læst din anmeldelse ordentligt på et tidspunkt (skimmede kun).
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Så er Top 10-listen ved at være på plads, og den kommer online fredag d.16/09. Det betyder til gengæld, at der ikke kommer en filmanmeldelse i denne uge. Så I må altså vente til d.20/09, med at finde ud af hvad jeg har at sige om den kontroversielle 'The Human Centipede (First Sequence)' fra 2009.
TOP 10 LISTEN: Nu da Valget endelige er overstået, så lad os hurtigt komme videre til noget langt mere spændende: Valget af de 10 bedste horror-film nogensinde! Vi begynder fra #10 og arbejder os derefter ned til #1. Det har været svært...meget svært og undskyld på forhånd, at jeg ikke har lige netop DIN yndlingsfilm med på listen. Klik her, og find ud af hvem hvilke titler der løber af med æren!
#131 Lord Beef Jerky 13 år siden
#132 Thomsen 13 år siden
Det nærmeste, vi herhjemme kommer "horror" som genremærkat, er det gamle "skrækfilm". Men mig bekendt har det aldrig været særligt udbredt. Det skyldes formentlig også, at der aldrig har været nogen stor tradition for at vise horror i Danmark. Indtil 1960'erne kom meget af det ikke simpelthen ikke op i de danke biografer - det gælder fx alle de gamle Universal-klassikere, der direkte blev forbudt af den danske censur, fordi man mente, de var for skræmmende.
Det er bl.a. for at undgå den dobbelte betydning af "gyser", at jeg selv foretrækker at bruge "horror" som genrebegreb - og allerhelst så en genindførsel at det gode, gamle "skrækfilm". Det lyder så hyggeligt. :-)
#133 rammy 13 år siden
PS: Dejligt Bauhaus lyrik i din signatur :)
#134 rammy 13 år siden
#135 Collateral 13 år siden
#136 rammy 13 år siden
#137 Collateral 13 år siden
#138 rammy 13 år siden
#139 rammy 13 år siden
#140 misuma 13 år siden
Fed liste og vi ligger forbavsende ens. Fremragende smag Sir ;)
Overvej lige at tjekke den britiske slasher "F" ud ved lejlighed, ik?