Jeg har hørt en masse om Andrei Tarkovsky's film den seneste tid, men har aldrig fået set en eneste af dem, hvilket jeg skammede mig lidt siden jeg elsker mindfuck film, så her den anden dag besluttede jeg mig så for at få set dem alle og bestilte derfor dem som var tilgængelige på laserdisken.
Har fået bestilt henholdsvis:
The Stalker Solaris The Mirror Offeret Ivan's childhood Andrey Rublev
Og er nu i tvivl om hvad for en jeg skal begynde med. Har hørt at Tarkovsky har en bestemt stil som man ligesom skal vænne sig til og tænkte at det nok var smartest at begynde med hans mest tilgængelige film også arbejde sig op efter.
Så håbede på der var nogle Tarkovsky fans herinde som ligesom kunne guide mig den rigtige vej, og give en god rækkefølge at se hans film i - tak på forhånd :-)
Vidste ikke lige hvordan jeg ellers skulle beskrive hans film og har engang set anbefalinger til hans film i en tråd herinde hvis titel var mindfuck film :-) Men jeg mener nok mere de lidt anderledes film. Visuelt og teknisk imponerende. Stemningsksabende på den lidt anderles måde... Kan f.eks godt lide Von Trier's, Winding Refn's, Lynch's og Kubricks film, hvis det giver en ide om hvad jeg mener :)
Men tak for det, det ser ud til at jeg starter med Stalker... Kan i evt anbefale hvilken rækkefølge jeg skal se de efterfølgende film i? Det kunne være fedt hvis i gad :)
De har alle sammen det der helt særlige Tarkovsky-sprog, som man lige skal vende sig til, ja. Men når det så er sagt, så 'vender' man sig ret hurtigt til det, og så begynder filmene og stilen for alvor at fascinere! Jeg ville anbefale dig bare at starte med film som Solaris eller The Mirror. Især The Mirror er virkelig flot og drømmeagtig og samtidig helt vildt interessant!
Jeg har ikke et Stalker endnu, så det kan også godt være, at den er god at starte med :)
Remember, always be yourself. Unless you can be Batman. The be Batman.
Stalker er min favorit af hans film, så den vil jeg også have svært ved ikke at anbefale. :) Udover det er det nok en god ide at indlede med Ivan's childhood, Solaris og The Mirror, da de er lidt nemmere at gå til. Derefter tror jeg ikke rækkefølgen gør så meget forskel. Pragtfuld filmmager.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Kan se jeg ikke fik titlen med - en væsentlig detalje. Jeg prøver igen: Ivan's childhood er nok hans lettest tilgængelige film, men også hans første, så et godt sted at starte.
#1 SublimeKen 11 år siden
Har fået bestilt henholdsvis:
The Stalker
Solaris
The Mirror
Offeret
Ivan's childhood
Andrey Rublev
Og er nu i tvivl om hvad for en jeg skal begynde med. Har hørt at Tarkovsky har en bestemt stil som man ligesom skal vænne sig til og tænkte at det nok var smartest at begynde med hans mest tilgængelige film også arbejde sig op efter.
Så håbede på der var nogle Tarkovsky fans herinde som ligesom kunne guide mig den rigtige vej, og give en god rækkefølge at se hans film i - tak på forhånd :-)
#2 MMB 11 år siden
Anyway, jeg fik anbefalet at se Stalker først, så det gjorde jeg. Jeg blev ikke skuffet.
#3 Kruse 11 år siden
#4 SublimeKen 11 år siden
Vidste ikke lige hvordan jeg ellers skulle beskrive hans film og har engang set anbefalinger til hans film i en tråd herinde hvis titel var mindfuck film :-) Men jeg mener nok mere de lidt anderledes film. Visuelt og teknisk imponerende. Stemningsksabende på den lidt anderles måde... Kan f.eks godt lide Von Trier's, Winding Refn's, Lynch's og Kubricks film, hvis det giver en ide om hvad jeg mener :)
Men tak for det, det ser ud til at jeg starter med Stalker... Kan i evt anbefale hvilken rækkefølge jeg skal se de efterfølgende film i? Det kunne være fedt hvis i gad :)
#5 Tarantrier 11 år siden
Jeg har ikke et Stalker endnu, så det kan også godt være, at den er god at starte med :)
#6 Benway 11 år siden
#7 fubar 11 år siden
#8 sluppermand 11 år siden
#9 fubar 11 år siden
Ivan's childhood er nok hans lettest tilgængelige film, men også hans første, så et godt sted at starte.
#10 Lavendel 11 år siden