Gravatar

#101 mr gaijin 18 år siden

#99 The Return har jeg også kun hørt godt om. Jeg har til gengæld ikke hørt om Tuvalu. Når du siger stumfilm, mener du så, at der ikke bliver sagt noget i filmen, eller at den er fuldkommen uden lyd?
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#102 filmz-Narniabæver 18 år siden

#101 Der er kun et par enkelte ord og lidt sange.
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#103 mr gaijin 18 år siden

#102 OK. Det lyder interessant :)
Gravatar

#104 mr gaijin 18 år siden

Dodesukaden (1970)

”Dodesukaden” var karrierens lavpunkt for Akira Kurosawa. Det var Kurosawas første film i fem år efter ”Akahige”. Det gamle studiesystem var brudt sammen, og den japanske filmindustri var i krise. Kurosawa havde lagt masser af arbejde i denne film, som han havde produceret i et samarbejde med tre af tidens store filmnavne: Kinoshita Keisuke, Kobayashi Masaki og Ichikawa Kon. Filmen var hverken en populær thriller eller en jidaigeki (periodefilm), som Kurosawa havde lavet igennem de sidste år. Filmen var derimod en deprimerende skildring af hjemløse og andre godtfolk fra bagsiden af Japans økonomiske vækst. Kurosawa havde virkelig noget på hjerte med denne film. Men ingen ville se den. Filmen blev en dundrende økonomisk fiasko. Kurosawa tog filmens fiasko og sin nedadgående karrierere så personligt, at han forsøgte at begå selvmord et år efter. Filmens baggrundshistorie alene gør, at man virkelig gerne vil elske denne underdog-film af en historisk mester, men desværre er filmen ikke særlig god.

Kurosawa vil så meget med så mange karakterer og deres historier, men ikke alle historierne kommer til live. Man kan føle, at Kurosawa bag kameraet har masser af hjerte og menneskelighed. Men det kommer ikke så stærkt til udtryk foran kameraet, som han gerne ville det. Blandt det persongalleri af tragiske skæbner som Kurosawa stiller op i ”Dodesukaden” er den hjemløse far og søn, der drømmer om et hus med swimming pool og veranda i europæisk stil, altimens de bliver syge af den rådne mad, de tigger sig til. Der er en modbydelig alkoholiseret mand, der misbruger sin steddatter seksuelt, mens konen er på hospitalet. Der er et trist ægtepar, der sidder uden at sige et ord til hinanden i hver deres depression. Der er en mand med en uforskammet kone, der ødelægger hans forhold til sine arbejdskammerater. Der er en tosset tog-nørd, der kører rundt i slumkvarteret, hvor de alle bor, med sit usynlige lokomotiv (filmens titel, dodesukaden, er den toglyd, som han simulerer, når han kører rundt. På japansk lyder det også som et lidt mærkeligt slangudtryk for "hvad syntes du?"). Der er en kvinde, der har født et helt kuld af unger med forskellige fædre fra slumkvarteret, men ingen med sin mand. Filmens hjerte er en vis gammel mand, der på en stille diplomatisk vis løser nogle af de problemer i verden omkring ham. Men han kan ikke løse alle problemerne i slummet.

Filmen handler i bund og grund om menneskelige relationer. Hvordan man bør behandle sine medmennesker. Der er mange interessante stilistiske elementer i filmen som en baggrundskulisse malet i stærke farver og en ekspressionstisk brug af lys. Filmen har et surrealistisk skær, der er ganske interessant. Men flere af historierne virker teatralske, og de fungerer ikke i en sammenhæng. Filmen virker episodisk. ”Dodesukaden” er uden tvivl værd at se, men ikke værd at gå langt efter for andre end Kurosawa-interesserede. Det er bestemt ikke en dårlig film, og der er som sagt mange kvaliteter i den. Men den er ikke værd at begå selvmord over.

Min vurdering 6/10
IMDB rating 7,6/10
Gravatar

#105 Benway 18 år siden

#104 Jeg er meget enig i din vurdering. Der er helt sikkert nogle rigtig gode ting i filmen samt nogle enkelte glimrende sidehistorier, men den kommer aldrig rigtig til at fungere som helstøbt værk.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#106 davenport 18 år siden

Ha ha Narniabæver - det var bare underholdende skrevet, det der ;D
"Drengen Anton bor med sin blinde far i en gammel badeanstalt i en øde del af Bulgarien i denne usædvanlige bulgarske stumfilm."
Det lyder sku som noget fra Casper og Mandrilaftalen ;D
Kanon!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#107 McPeter 18 år siden

Fik set V for Vendetta hos en ven igår.

Må indrømme at jeg var ret imponeret over den i forhold til hvad jeg havde forventet. Synes den er ret anderledes end andre comic-movies man har set de seneste år.

Først og fremmest synes jeg den er ret godt klippet. Særligt i åbningsscenen var det noget jeg bemærkede. Generelt også ok filmet. Scenerne er ret dystre og mørke, hvilket er med til at give en ret fed stemning igennem filmen. Særligt en vis fængselsscene synes jeg er rigtigt fedt skruet sammen i hele dens længde.

Natalie Portman klarer sig udemærket, uden at det er noget helt fantastisk. Hugo Weaving leverer stemmen til V og det gør han egentligt godt synes jeg. Var ret skuffet over ham i LOTR-filmene, da jeg synes han stadig talte ligeså mekanisk som i Matrix, hvor det jo ellers passede fint. Men i V for Vendetta har han oppet sig og leverer varen. Han snakker særdeles hurtigt og elegant, så undertekster er nok anbefalelsesværdigt første gang man ser filmen. John Hurt er casted som chancellor'en og han gør det sgu også meget godt, selvom det er en ret lille rolle som sådan.

I forhold til andre comic-movies, så synes jeg V for Vendetta i højere grad leverer karakterudvikling og ja, karakterer i det hele taget. Samtidig synes jeg også der er lidt flere lag i historien.

Jeg vil bestemt anbefale filmen til folk der har interesse for tegneserier eller bare sci-fi generelt... især den dystre af slagsen. :-)

7 / 10
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#108 rasser 18 år siden

Lige et par-mini anmeldelser og saa en lidt laengere en.

Shrek The Third

Jeg er ikke meget for Shrek-franchisen. Shrek var en udmaerket film, et friskt - omend overvurderet - pust indenfor animationsgenren. Shrek 2 sagde mig absolut ingenting. Det var bare mere af det samme, og saa med nye, uinteressante karakterer oven i hatten. Bevares, den var flot at se paa, men saa var der heller ikke mere at komme efter. Saa jeg burde nok have vidst bedre inden jeg vovede mig ind og se Shrek The Third - noget jeg inderligt fortryder at have udsat mig selv for. Det er simpelthen pinligt hvordan saa meget talent (voice-maessigt) og saa flot animation kan falde saa fladt. Historien er pivringe, og humoren er genbrugt og traettende. Donkey er ikke sjov bare fordi han er donkey!

1/6

Live Free or Die Hard

Glimrende opdatering af Die Hard franchisen, paa trods af at filmene efterhaaden fjerner sig mere og mere fra det oprindelige koncept. Udmaerket ide at bruge et tidssvarende cyberplot, og Justin Longs hacker er gudskelov til at holde ud (Kevin Smith less so). Fed action, og Bruce i topform, men aerlig talt ikke noget man ikke har set foer. Filmen halter lidt pga en tynd skurk, selvom Olyphant goer sit ypperste.

3/6

Transformers

Jeg er kaempe Transformers-noerd, og har set frem til/gruet for denne film i over et aar nu. Med Bay og filmens budget vidste man at den ikke ville falde flad paa action-omraadet, og med castingen af Shia LaBoeuf kunne man have forhaabninger om at menneske-delen ogsaa ville blive haandteret haederligt. Alligevel synes jeg at filmen er een stor omgang "missed opportunites". Ingredienserne er der, men de er blandet helt forkert. Shia er god, men det er naesten for meget af det gode med humoren. Stryg 2 ud af 3 jokes og fokuser mere alvorligt paa hans forhold til Bumblebee (hvilket forhold ioevrigt?! Det udpensles paa ingen maade hvorfor han pludselig er saa glad for ham!). Robotterne er fantastisk flot lavet, men hvorfor bruger man ikke lidt mere tid paa at laere dem at kende hver isaer? Der er jo kun 5 autobots, og alligevel fatter man ikke hvem der er hvem, udover Prime og Bumblebee. Ditto med the Decepticons. Der er ingen personligheder! Og ja, Soundwave-robotten er til grin. Konceptet er cool nok, men HVORFOR skal den lave de der lyde!?

Der var simpelthen for mange elementer der irriterede mig ved denne her film. Det kunne dog vaere gaaet meget, meget vaerre.

3/6

Rescue Dawn

Jeg skal indroemme det med det samme. Mine forventninger var taarnhoeje til Herzogs foerste engelsksprogede narrative spillefilm. Med Christian Bale om bord, og med baggrundsmaterialet taget i betratning, foeler jeg ogsaa at disse forventninger var paa sin plads.

Derfor kunne jeg heller ikke undgaa at blive meget skuffet over denne ret forudsigelige film, der saadan set ikke byder paa noget man ikke har set foer. Misforstaa mig ikke, det er en af de bedre film jeg har set fornyligt, men det er ikke det mestervaerk som jeg forventede fra Herzogs haand. Filmen er visuelt betagende, historien er velfortalt uden nogle som helst overfloedige elementer, og Bales praestation er som altid fremragende (med endnu en accent man ikke har hoert foer).

Problement med filmen for mit vedkommende, var at der absolut intet skete ud over det man kunne forvente paa baggrund af traileren. Intet. Og paa den baggrund lykkedes det mig aldrig rigtig at blive draget ind i historien - og dermed foele med Bales karakter, Dieter Dengler. Og det aergrede mig i den grad, for det er ellers hvad man ville betragte som en roerende historie. Den roerte bare ikke noget hos mig. Derudover bliver de andre fanger aldrig rigtig skildret helt i dybden. Gene (Jeremy Davies) virker ret karikeret, og Duane (Steve Zahn) bliver for mig aldrig andet end Steve Zahn med pjusket haar der stiger intenst lige ud.

Filmen er anbefalelsesvaerdigt udelukkende for den flotte skildring af sydoestasiens jungler og Bales fremragende skuespil.

4/6
Gravatar

#109 Kiksmann 18 år siden

The Running man

Eller på dansk "Sidste chance". I et nolstalgisk øjeblik valgte jeg denne film, da jeg syntes at kunne erindre den som en god action film, og det holder stadig syntes jeg. Også selv om Stephen King syntes det er den værste film, som han har lagt navn til, og i forhold til bogen er der da heller ikke mange ligheder, men de er der og de er til at få øje på.

Filmen er ikke imponerende og det samme kan siges om skuespillerne.

Men alligevel levere den det den skal nemlig action, og den lægger heller ikke skjul på at det er den er. Den bærer tydeligt præg af at den er fra 80'erne :D.

7/10

A Scanner Darkly

En film som jeg kun kendte herinde fra, og var meget spændt. Og jeg syntes klart at den er for fed. Den har dog lige et sted hvor filmen bliver en kende for syret, men det gør nu ikke noget.

8/10

Corpse Bride

En dejlig "lille" film perle, som Burton har lavet igen. Filmen bæres af en herlig stemning gennem hele forløbet, og kan man lide animations film, er dette en som man skal se. Og har man set Nightmare before Chirstmas, skal man gøre sig selv den tjeneste at se denne her, for man vil klart kunne lide den.

9/10
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#110 chronaden 18 år siden

som respektabel filmnørd skal man have running man som guilty pleasure ^^

også enig i din corpsebride, herlig lille perle som du skriver - får dog "kun" 8/10 herfra
http://www.lebowski.dk/film.html

Skriv ny kommentar: