#10058 - Meget enig - synes også rigtig godt om El Secreto De Sus Ojos da jeg så den sidste år til CPH PIX. Kunne godt finde på at købe den på et tidspunkt hvis jeg kan finde den til ordentlig pris.
#10057 Godt at høre du fik et godt syn :) Er selvfølgelig helt enig i dine kommentarer
#10058 Og samme her. Det er en vidunderlig, veldrejet og anderledes type krimi. Jeg har den også som værende bedre en Prophete og vejer vel denne og Das Weisse Band meget lige.
Jeg kan MEGET anbefale den argentinske Fabián Bielinskys (døde desværre kun 46 år gammel, men der var meget i vente fra ham) El Aura fra 2005 også med Ricardo Darin i hovedrollen. Det er en overset thriller, som både er flot koreograferet og særdeles spændende. Desværre ikke på BD endnu, hvilket, billedsiden taget i betragtning, er en stor skam :(
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Jeg har lige lavet en lille hurtig anmeldelse, hvor jeg dog løb tør for tid til sidst derfor en hurtig afrunding.
The Social Network
Da det første gang blev annonceret, at David Fincher ville lave en bog omkring emnet Facebook, blev det vakt med en vis skepsis. Ikke desto mindre må det siges at være et vigtigt emne i dagens samfund. De fleste har på den ene eller anden måde et forhold til det sociale medie – nogen elsker det, andre hader det. Desuden er det ifølge mig blandt de største opfindelser fra det sidste årti, hvis ikke det største. I dag er facebook overalt. Det er ikke bare henvist til sin egen side, men bliver anvendt i medierne, både som en måde at interagere med folk men også som direkte nyheder.
Hvad Fincher og Co. har valgt at gøre er dog ikke at fortælle om fænomenet Facebook men om hvorledes en ung gut kunne være i stand til at skabe Facebook og blive verdens yngste milliærdær, men samtidig også bagsiden af medaljen. Det er dog ikke fordi der bliver bragt nogle nyheder på banen som vi ikke allerede kender til, hvis man har fulgt lidt med omkring Marc Zuckerberg (hvilket er lidt svært, da det nærmest bliver kastet i hovedet på en). Alligevel er hele holdet bag filmen i stand til at skabe en uhyre underholdende portræt af Marc Zuckerberg. Og det er i det hele taget en film, hvor man kan tale om teamwork. Aaron Sorkin er blevet rost meget for sit manuskript og for at det er hans film. Men hans manuskript kræver at det har de rigtige skuespillere til at frembringe dialogen på den helt rigtige måde. Her er ensemblet på alle punkter rigtig godt. I fokus er naturligvis Jesse Eissenberg som Marc Zuckerberg. Han fremhævet som en uhyre intelligent sociopat. Dog formår Eissenberg alligevel at få mig til at holde af ham. Jovist er han arrogant, men meget af det han siger er dog også korrekt. Som da han for eksempel nævner at Winklevoss brødrene aldrig ville have kunnet opfundet noget som Facebook. Og på et eller andet plan ønsker man at han opnår frisag i retssagerne. I det suplerende roller er de også alle sammen fine. Timberlake fremstår som det mest usympatiske person i filmen og hvis Zuckerberg var irriteret over måden han blev portrætteret på må Sean Parker være rasende. En person som kun er interesseret i at tjene en masse penge og vælte sig i unge (nogle af dem lidt for unge). Noget som Zuckerberg ikke er interesseret i, han er interesseret i at skabe. Eduardo Saverin har nogle træk som er prisværdige, men samtidig er han også meget naiv og det er ret tydeligt at han mest af alt hænger med pga. hans fars kontakter. Tilbage er der kun en person som er sympatisk og det er Rooney Mara som Erica Albright. Hun er godt nok ikke med i mange scener, men disse scener er til gengæld også de mest essentielle i hele filmen. Det er hele grobunden til Facebooks opfindelse men mærkeligt er det også noget der forfølger ham resten af livet og hun er den eneste person som Zuckerberg finder sympati for i filmen. Samtidig er det også disse scener hvor Sorkin for lejlighed til at komme ud med sin kritik af de sociale medier.
Så er der endelig Fincher som formår at samle alle brikkerne, dog i en mere nedtone udgave end tidligere. Der er umiddelbart ikke så mange tekniske spidsfindigheder fra hans side, på nær en enkelt ro scene. Ser man ekstramaterialet til filmen er dog tydeligt at han i den grad går i detaljerne, ikke mindst hvad angår musikken hvor en ting som hvor højt musikken skal lyde bliver behandlet som en af de vigtigste ting i filmen.
Alt i alt er den kollaboration imellem de involverede parter, hvad der i sidste ende får filmen til at fremstå så perfekt som den er.
...og jeg var pjattet med den. Det kan ligeså godt etableres fra start. "Shutter Island" er en ret fantastisk film, hvis billeder kombineret med de underliggende temaer, og en meget drømmeagtig klipning, er ekstremt stemningsfuld og underholdende. Det er simpelthen lang tid siden at jeg har set en film der i den grad har fortjent sin mere end 2 timer lange spilletid. Hvert et minut var udnyttet, og det endda ganske effektivt. Filmen er derudover meget modig i dens mørke, og jeg må sige at jeg har fået fornyet respekt for Leonardo DiCaprio som spiller meget intenst i denne film. Jeg ved ikke om der er så meget mere at tilføje, det var vidst mine umiddelbare tanker om filmen.
Jeg hælder faktisk lidt til topkarakter, så hvorfor være nærig når man føler for det: 6/6
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
hvilket går super-godt i spænd med "twistet" :) Jeg sætter det lige i anførselstegn, da jeg ikke synes det var så vildt overraskende.. Men ikke desto mindre fedt lavet :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Uhh topkarakter til Shutter Island. Jeg er langt fra enig, men god var den da. Jeg synes bare at den var så skide forudsigelig, men jeg var underholdt.
#10066: Lige præcis! Jeg synes også det du omtaler er ret indlysende netop i kraft af klipningen. Der er nogle "fejl", som på en så stor produktion ikke kan være egentlige fejl, og derfor må være bevidste.
#10065: Jeg har mange af Scorseses film til gode endnu :)
#10067: Det der putter den over the top for mig er brugen af musik, og dens helt ekstremt velsammensatte billedunivers. Historien var måske til dels forudsigelig, eller det ved jeg ikke om jeg synes, tror jeg havde fået spoilet den før jeg så den, men jeg synes den fungerer som fortælling,
og som rejse ind i et menneskes psyke. Twistet er for mig ikke afgørende.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#10061 McPeter 14 år siden
#10062 Bruce 14 år siden
#10058 Og samme her. Det er en vidunderlig, veldrejet og anderledes type krimi. Jeg har den også som værende bedre en Prophete og vejer vel denne og Das Weisse Band meget lige.
Jeg kan MEGET anbefale den argentinske Fabián Bielinskys (døde desværre kun 46 år gammel, men der var meget i vente fra ham) El Aura fra 2005 også med Ricardo Darin i hovedrollen. Det er en overset thriller, som både er flot koreograferet og særdeles spændende. Desværre ikke på BD endnu, hvilket, billedsiden taget i betragtning, er en stor skam :(
#10063 Slettet Bruger [4112912599] 14 år siden
The Social Network
Da det første gang blev annonceret, at David Fincher ville lave en bog omkring emnet Facebook, blev det vakt med en vis skepsis. Ikke desto mindre må det siges at være et vigtigt emne i dagens samfund. De fleste har på den ene eller anden måde et forhold til det sociale medie – nogen elsker det, andre hader det. Desuden er det ifølge mig blandt de største opfindelser fra det sidste årti, hvis ikke det største. I dag er facebook overalt. Det er ikke bare henvist til sin egen side, men bliver anvendt i medierne, både som en måde at interagere med folk men også som direkte nyheder.
Hvad Fincher og Co. har valgt at gøre er dog ikke at fortælle om fænomenet Facebook men om hvorledes en ung gut kunne være i stand til at skabe Facebook og blive verdens yngste milliærdær, men samtidig også bagsiden af medaljen.
Det er dog ikke fordi der bliver bragt nogle nyheder på banen som vi ikke allerede kender til, hvis man har fulgt lidt med omkring Marc Zuckerberg (hvilket er lidt svært, da det nærmest bliver kastet i hovedet på en). Alligevel er hele holdet bag filmen i stand til at skabe en uhyre underholdende portræt af Marc Zuckerberg. Og det er i det hele taget en film, hvor man kan tale om teamwork. Aaron Sorkin er blevet rost meget for sit manuskript og for at det er hans film. Men hans manuskript kræver at det har de rigtige skuespillere til at frembringe dialogen på den helt rigtige måde. Her er ensemblet på alle punkter rigtig godt. I fokus er naturligvis Jesse Eissenberg som Marc Zuckerberg. Han fremhævet som en uhyre intelligent sociopat. Dog formår Eissenberg alligevel at få mig til at holde af ham. Jovist er han arrogant, men meget af det han siger er dog også korrekt. Som da han for eksempel nævner at Winklevoss brødrene aldrig ville have kunnet opfundet noget som Facebook. Og på et eller andet plan ønsker man at han opnår frisag i retssagerne. I det suplerende roller er de også alle sammen fine. Timberlake fremstår som det mest usympatiske person i filmen og hvis Zuckerberg var irriteret over måden han blev portrætteret på må Sean Parker være rasende. En person som kun er interesseret i at tjene en masse penge og vælte sig i unge (nogle af dem lidt for unge). Noget som Zuckerberg ikke er interesseret i, han er interesseret i at skabe. Eduardo Saverin har nogle træk som er prisværdige, men samtidig er han også meget naiv og det er ret tydeligt at han mest af alt hænger med pga. hans fars kontakter. Tilbage er der kun en person som er sympatisk og det er Rooney Mara som Erica Albright. Hun er godt nok ikke med i mange scener, men disse scener er til gengæld også de mest essentielle i hele filmen. Det er hele grobunden til Facebooks opfindelse men mærkeligt er det også noget der forfølger ham resten af livet og hun er den eneste person som Zuckerberg finder sympati for i filmen. Samtidig er det også disse scener hvor Sorkin for lejlighed til at komme ud med sin kritik af de sociale medier.
Så er der endelig Fincher som formår at samle alle brikkerne, dog i en mere nedtone udgave end tidligere. Der er umiddelbart ikke så mange tekniske spidsfindigheder fra hans side, på nær en enkelt ro scene. Ser man ekstramaterialet til filmen er dog tydeligt at han i den grad går i detaljerne, ikke mindst hvad angår musikken hvor en ting som hvor højt musikken skal lyde bliver behandlet som en af de vigtigste ting i filmen.
Alt i alt er den kollaboration imellem de involverede parter, hvad der i sidste ende får filmen til at fremstå så perfekt som den er.
9/10
#10064 Collateral 14 år siden
...og jeg var pjattet med den. Det kan ligeså godt etableres fra start. "Shutter Island" er en ret fantastisk film, hvis billeder kombineret med de underliggende temaer, og en meget drømmeagtig klipning, er ekstremt stemningsfuld og underholdende. Det er simpelthen lang tid siden at jeg har set en film der i den grad har fortjent sin mere end 2 timer lange spilletid. Hvert et minut var udnyttet, og det endda ganske effektivt. Filmen er derudover meget modig i dens mørke, og jeg må sige at jeg har fået fornyet respekt for Leonardo DiCaprio som spiller meget intenst i denne film. Jeg ved ikke om der er så meget mere at tilføje, det var vidst mine umiddelbare tanker om filmen.
Jeg hælder faktisk lidt til topkarakter, så hvorfor være nærig når man føler for det: 6/6
#10065 MMB 14 år siden
Har du ikke set den før nu? :O
Men ja, det er en ret så fantastisk film, som jeg dog ikke er helt så glad for som dig. :P
#10066 HonoDelLoce 14 år siden
#10067 Babo Rises 14 år siden
#10068 Collateral 14 år siden
#10065: Jeg har mange af Scorseses film til gode endnu :)
#10067: Det der putter den over the top for mig er brugen af musik, og dens helt ekstremt velsammensatte billedunivers. Historien var måske til dels forudsigelig, eller det ved jeg ikke om jeg synes, tror jeg havde fået spoilet den før jeg så den, men jeg synes den fungerer som fortælling,
#10069 Steffan Rasmussen 14 år siden
En mand ser sine kone tabe kampen mod Alzheimers.
8/10
#10070 BN 14 år siden
hahaha