Gravatar

#10241 BN 14 år siden

NightHawk (10239) skrev:
# 10234 -

# 10235 -

Men hvis man nu tager en scene, som den hvor vi følger en person i "TCM", (i en scene hvor der er intet andet til at aflede opmærksomheden), med kameraet nedefra gående op imod kannibalernes hus, som derved opnår en effekt af noget monstrøst og faretruende, på samme måde som man ser en af karakterene bevæge sig op imod huset i "Psycho", der dermed fremtræder monstrøst og faretruende pga. samme slags kameravinkler og truende underlægningsmusik, ja så forstår jeg ikke hvordan det ene virker komisk og det andet virker overbevisende.

Har du et link? Når jeg skal bedømme en konkret scene fra en film og tage den i betragtning under en udveksling af filmoplevelser, skal jeg helst have den helt frisk i erindring, og det har jeg ikke.

NightHawk (10239) skrev:
# 10237 -

Jeg har skam læst # 10219, men er bare slet ikke enig i dine betragtninger.

Det behøver du heller ikke at være. Filmen fungerer tydeligvis for dig, mens den ikke fungerer for mig. Og den virkning kan ikke fremtvinges - enten er den der eller osse er den der ikke. Jævnfør #10235.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#10242 Collateral 14 år siden

#10238: indledningen kan ses her.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#10243 BN 14 år siden

Collateral (10242) skrev:
#10238: indledningen kan ses her.

Tak for linket.

Collateral (10236) skrev:
#10235: Jeg er nødt til lige at spørge hvad du finder morsomt i den første halvdel af filmen? Det du tidligere har nævnt er motorsaven, men den kommer jo ikke ind i filmen før vi er et godt stykke inde. Hele optakten hvor de unge kommer i bilen, og særligt filmens allerførste billeder kan jeg ikke se det morsomme i. Det er ikke ment som et angreb, jeg leder bare efter en uddybning.

Når jeg finder filmen ufrivilligt komisk, er det naturligvis ikke det samme som at sige, at hver eneste minut af filmen er komisk. Hvad angår det 10 minutter lange klip og indledningen med ligene, så finder jeg bare det jeg ser ligegyldigt. Og måske har jeg bare set for mange skrækfilm, for fingrene og skeletterne afføder ikke andet end en "nå"-reaktion hos mig. Skuespillerne irriterer mig frygteligt, fordi de virker som dilettanter der prøver at gøre det godt, men som netop ikke er naturlige nok til at fastholde illusionen. Resultat: de virker ikke som ægte personer. Noget andet der irriterer mig, er noget rent æstetisk: billedsiden virker som noget fra en tv-serie, især i scenerne med de unge.

Men jeg vil prøve at se filmen igennem en af dagene (har en ret stor computer-skærm), og så vender jeg tilbage med en fuldstændig anmeldelse.
Gravatar

#10244 NightHawk 14 år siden

# 10241 -

Nu skriver jeg lige en advarsel for god orden skyld. :)

Teksten og linket i boksen nedenunder indeholder spoilers for "Psycho"!

Jeg kan ikke lige finde den scene fra "Psycho", som jeg tænker på, som er på det tidspunkt hvor Marions søster og hendes kæreste finder frem til Bates motellet sidst i filmen, så her er en anden scene med detektivens Abogast, som giver et indtryk af hvad jeg mener ang. vinkler og underlægningsmusik.

Og her er scenen som jeg nævnte fra "Texas Chainsaw Massacre". Du skal cirka 14 min. ind i klippet.

Advarsel, store spoilers i følgende link!!

"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#10245 BN 14 år siden

#10244:

Tak for de to gensyn. :-)

Jeg "føler" ikke stemningen i "TCM". Kameraarbejdet er i sig selv udmærket i denne scene, men hverken billede eller lyd får opbygget nogen stemning eller forventning hos mig. Spørgsmålet er så: Hvorfor ikke? Og her giver sammenligningen med 'Psycho' nok en del af svaret:

"TCM"-sekvensen er uden musik, hvilket ikke nødvendigvis er et minus (Hitchcocks 'The Birds' fungerer efter min mening perfekt trods "manglen" på musik). Men i "TCM" tror jeg, at det (for mig) ville have gjort scenen lidt bedre. I 'Psycho'-scenen har vi mesteren Bernhard Hermanns musik, som med sine beherskede, afventende toner skaber/opbygger min forventning.

"TCM"-scenen veksler mellem et billede af gangen/døren for enden af gangen og et billede af manden, men jeg føler personligt ikke nogen spænding herved. I 'Psycho'-scenen krydsklippes der flere gange og hurtigere, ja, brat, mellem manden og det han ser. Og der er også flere kameravinkler (et af mandens ben der går op af trappen og morderen set oppefra, da han stormer ud med kniven). Og så gør 'Psycho'-scenen noget som "TCM"-scenen ikke gør, nemlig viser en dør der glider op, hvorved jeg føler at der er endnu større fare på færde.

Desuden viser "Psycho"-scenen kun såret i hovedet og bagefter kniven der løftes for at stikke manden i maven eller brystet, men vi ser ikke knivstikket ramme og der vises ikke noget blod eller stiksår, men høres kun mandens skrig, idet morderen dækker for synet pga. kameravinklen, og der klippes væk med et fade-out. I "TCM"-scenen derimod fokuseres der på blodet og hammerslagets virkning på mandens nerver, og vi ser slagene. Det er bare ulækkert, ikke uhyggeligt. Blod, vold og indvolde skaber ikke uhygge eller gys hos mig, så instruktøren ødelægger meget ved at vise mig.

Det at vi ikke ser morderen i 'Psycho', forstærker også uhyggen og mystikken. Uvished skaber utryghed hos mig. I "TCM"-scenen ser vi manden, selvom han dog har en maske på, mens grisegrynt-lydene og mandens klumpedumpe-agtige fremtoning skræmmer mig ikke, men fremkalder blot tanken om en sinke.

Og så har jeg "smugkigget" part 3/5, og her går det da helt galt. Kvindens klichéagtige skrigen skaber distance hos mig, ikke i forhold til at jeg da nødigt så nogen som helst kvinde blive myrdet af en galning, men i forhold til min indlevelse. Stemningen er død (måske til dels lidt pga. af manglende musik), og det første ufrivilligt komiske øjeblik (som jeg kun kan grine af) opstår, da Leatherface kommer rendende efter kvinden, idet han udstøder lyden "ohhhh!" (hvilket er omtrent ligeså uhyggeligt som hvis han havde råbt "Bøhhhh!") *LOL*

Og selvom det er fint nok at man ikke ser krogen gå op i ryggen på kvinden eller ser saven partere den døde mand i rummet, så er scenen hvor hun hænger på krogen og hvor han skal til save løs bare ulækker og ikke andet. Der antydes, men antydes kun noget ulækkert - jeg føler ingen uhygge overhovedet.

Filmen knækker helt dér hvor Leatherface nakker sit tredje offer. For det første begår instruktøren den fatale fejl at lade ofret, manden med brillerne, nærme sig huset og entrere det på stort set samme måde - hvordan i alverden kan filmholdet dog tro, at jeg som publikum vil finde dette spændende endnu engang? ... Bortset fra at jeg så heller ikke fandt det spændende første gang. Ahem.) Og så igen det "Bøhhh!"-lignende brøl, haha. Altså, altså ...

Mere blod på væggene og gulvet, og kvinden popper op af fryseren. En ulækker galeanstalt - men uhyggelig som i "gys" og "suspense". Nej, på ingen måde. Og at man ser Leatherface gå forvirret rundt efter det tredje mord, gør ham endnu mindre uhyggelig end semi-uhyggelig. Han virker som sagt bare som en klumpedumpet sinke.

Gravatar

#10246 BN 14 år siden

BN (10245) skrev:
nærme sig huset og entrere det på stort set samme måde

... på samme måde som det første offer.
Gravatar

#10247 Collateral 14 år siden

#10245: Jeg er godt nok meget uenig i de ting du siger. Først og fremmest finder jeg ikke at musik ville have givet "TCM" noget som helst. Tværtimod tror jeg at det ville have frataget den sin rå autencitet, og i øvrigt have gjort til en meget mindre intens oplevelse. Det er nemlig tit stilheden der giver den film sit suspense.

Hvad jeg dog er mere uenig i, er dette:

BN (10245) skrev:
Desuden viser "Psycho"-scenen kun såret i hovedet og bagefter kniven der løftes for at stikke manden i maven eller brystet, men vi ser ikke knivstikket ramme og der vises ikke noget blod eller stiksår, men høres kun mandens skrig, idet morderen dækker for synet pga. kameravinklen, og der klippes væk med et fade-out. I "TCM"-scenen derimod fokuseres der på blodet og hammerslagets virkning på mandens nerver, og vi ser slagene. Det er bare ulækkert, ikke uhyggeligt. Blod, vold og indvolde skaber ikke uhygge eller gys hos mig, så instruktøren ødelægger meget ved at vise mig.

Det at vi ikke ser morderen i 'Psycho', forstærker også uhyggen og mystikken. Uvished skaber utryghed hos mig. I "TCM"-scenen ser vi manden, selvom han dog har en maske på, mens grisegrynt-lydene og mandens klumpedumpe-agtige fremtoning skræmmer mig ikke, men fremkalder blot tanken om en sinke.

Der hviles da netop IKKE på mordene i "TCM". Både blodet og selve mordscenerne er meget begrænsede i længde indtil slutningen. Derfor forstår jeg heller ikke din kommentar om at "Blod, vold og indvolde skaber ikke uhygge eller gys hos mig, så instruktøren ødelægger meget ved at vise mig." Det er netop det "TCM" gør så godt i mine øjne, at den holder igen med blodet, at mordene er hurtige, og ofte ses fra en stor afstand. De leder i langt højere grad, for mig, tankerne hen på de griseaflivninger der tidligere bliver nævnt i filmen, og jeg tror bestemt også det er derfor filmen tillader sig at lade de tre første mord være så ens. Det er ligesom svin der blot fortsætte på rækken, til trods for at deres venner forsvinder.

Der overlades meget til fantasien i "TCM", mange af ubehagelighederne er mere i kulisserne, klipningen, og til tider brugen af lydeffekter til at skabe et nærmest musikalsk indtryk, bare endnu mere intenst. Det der vises mest eksplicit er faktisk allerede døde lig, ellers er der holdt ret meget igen med blodet imo. Håber ikke jeg gentager mig selv for meget i det ovenstående, men er virkelig dybt uenig i dine kritikpunkter.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#10248 BN 14 år siden

#10247 - Collateral:

Nu er der et vigtigere begreb end 'uenighed', nemlig 'en anden oplevelse'.

Du og jeg satte os begge for at få et gys. Du fik det - jeg gjorde ikke. Når jeg lejer en film vil jeg jo gerne have noget kvalitet for pengene, og det håbede jeg og mine to venner (som i øvrigt godt kunne lide filmen), at "TCM" var garant for - ikke mindst pga. filmens ry.

Collateral (10247) skrev:
Først og fremmest finder jeg ikke at musik ville have givet "TCM" noget som helst. Tværtimod tror jeg at det ville have frataget den sin rå autencitet, og i øvrigt have gjort til en meget mindre intens oplevelse. Det er nemlig tit stilheden der giver den film sit suspense.

Ja, for DIG. Men for mig mangler der jo som sagt noget, der kunne have fået scenen til at fungere. Og da jeg først og fremmest "føler" eller oplever en film, må jeg prøve at analysere, HVORFOR gyset og spændingen er helt og aldeles fraværende i mit tilfælde. Og når jeg - på opfordring fra NightHawk sammenligner med 'Psycho'-scenen - kan jeg jo mærke på mig selv, hvad der i dette tilfælde er, som gør tricket.

Der hviles da netop IKKE på mordene i "TCM". Både blodet og selve mordscenerne er meget begrænsede i længde indtil slutningen. Derfor forstår jeg heller ikke din kommentar om at "Blod, vold og indvolde skaber ikke uhygge eller gys hos mig, så instruktøren ødelægger meget ved at vise mig [det]."

(Tilføjede lige det manglende sidste ord.)

Man ser virkningen og blodet efter første slag, et nærbillede af mandens krop der dirrer pga. nerver og man ser alt blodet. Derpå ser man igen næste slag, filmet lidt længere væk fra.
Hvordan reagerer undertegnede? Finder jeg det uhyggeligt? Nej, det er bare ulækkert. Og man ser altså også langt mere end i 'Psycho' hvad blod angår. ... For MIG er det for meget - ikke fordi jeg får det dårligt af at se på det, men fordi filmen her drænes totalt for gyset og spændingen pga. sit fokus på blodet.

Det er netop det "TCM" gør så godt i mine øjne, at den holder igen med blodet, at mordene er hurtige, og ofte ses fra en stor afstand. De leder i langt højere grad, for mig, tankerne hen på de griseaflivninger der tidligere bliver nævnt i filmen, og jeg tror bestemt også det er derfor filmen tillader sig
at lade de tre første mord være så ens. Det er ligesom svin der blot fortsætte på rækken, til trods for at deres venner forsvinder.

Denne sammenhæng indenfor filmens plot er der nok. Men det er umuligt for mig tilnærmelsesvis at føle spænding ved disse
gentagelser og den mangel på fantasi, som det efter min mening er. ... men uanset instruktørens og/eller filmholdets valg, så er det ikke uhyggeligt, men ydersk klodset, monotont og for nr. 2. og 3. mords vedkommende direkte komisk. "UHHHHH" .... "BØHHHH!" ... Der manglede bare sætningen: "Nu kommer jeg og tager dig!" ;-)

Der overlades meget til fantasien i "TCM", mange af ubehagelighederne er mere i kulisserne, klipningen, og til tider brugen af lydeffekter til at skabe et nærmest musikalsk indtryk, bare endnu mere intenst.

Tjah, jeg må sige, at "intens" nok er det absolut sidste ord der passer til "TCM".
Gravatar

#10249 Collateral 14 år siden

#10248: Med hensyn til blodet mener jeg dog stadig blot at det går så stærkt at jeg virkelig ikke ser det som værende synderligt grafisk, og mange af tingene er mere suggested end egentlig fremvist. Men som du siger, har vi vitterligt haft komplet forskellige oplevelser af filmen ja.
Gravatar

#10250 BN 14 år siden

Nu skal filmen ses en dag i sammenhæng, men det tegner skidt:

Jeg har nu siddet og genset de sidste 20 minutter, som var dem jeg havde klarest i erindring, og nu kan jeg huske, at jeg faktisk havde samme mening første gang jeg så den, nemlig at filmen virker parodisk med hysteriske personer og hysteriske stemninger, blod og skrig, samt både antydning og direkte visning af ulækre, makabre ting. Jeg synes simpelthen, det er en forfejlet, hysterisk, latterlig og ekstremt overvurderet film fyldt med så mange tåbeligheder, så dårlige skuespillere og så billige, ineffektive virkemidler at man må tage sig til hovedet.

Foreløbig karakter: 2/10, hvor de to stjerner går til visse (fåtallige) scener hvor kameraarbejdet og billedet faktisk er fint.

Skriv ny kommentar: