Jeg synes først det for alvor er sket med TDK og Inception, fordi der har været noget mere personligt over de andre film han har lavet, inkl. Batman Begins. Jeg ved ikke om det måske er hans visuelle udtryk, der gør hele forskellen i de to seneste film.
Holy crap det er præcist det samme "problem" jeg har haft med hans sidste to film. Jeg håber lidt at han vender tilbage til at lave mindre produktioner efter TDKR.
Det synes jeg faktisk ikke er helt ved siden af. Foruden at være en lidt svag historiefortæller, synes jeg, at Nolans film er for rationelle og fantasiløse. Nolan laver... matematiske (i mangel på et bedre ord) film. Og det tiltaler mig overhoved ikke.
Gælder det også "Memento"? (Som jeg stadig anser for hans bedste film)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Hmm... Jeg er ikke den store fan, men stilistisk gir "Memento" langt mere mening. Det er hovedsageligt "The Dark Knight" og "Inception", der fejler. Som efterfølger til "Batman Begins" er TDK en kæmpe fejltagelse.
Det er først med 'The Dark Knight' og 'Inception' at Nolan er blevet en mester-instruktør.
Der var stor, følelsesmæssig punch i 'Insomnia', 'Batman Begins' og 'Inception', hvor 'The Dark Knight' mere havde desperation, tvivl, tragedie og moralske dilemmaer på dagsordenen. 'Inception' er hans stærkeste film, og man mærker heri mere end nogensinde både hans personlighed og hans utrolige kreativitet. Det er en film der bliver bedre og bedre for hvert gensyn. Hvor er den dog velkomponeret og perfekt pacet og iscenesat.
Nolans til dato svageste kort er nok 'Memento' - d.v.s. det ved jeg ikke helt endnu, da jeg mangler at se 'The Prestige', som jeg er blevet ved med at udskyde, fordi jeg synes, at den ser uinteressant ud på papiret, altså med hensyn sit plot.
Jeg kan også virkelig godt lide "The Dark Knight", men "Memento" er mindst på højde med den, måske endda bedre. Med hensyn til "Inception" er jeg ikke så negativ som nogen herinde, men den er heller ikke fantastisk. Synes imidlertid ikke "Inception" er uden følelser, eller matematisk i min oplevelse. Jeg synes DiCaprio og konens forhold var meget rørende, og i øvrigt var der også en vis fader og søn historie som jeg fandt fint komponeret.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Det værste ved Nolan er, at han som instruktør af almindelige actionfilm gør indgreb i dele af den menneskelige psykologi, som langt fra kan udredes i en actionfilm eller i film som Inception og Memento. De er, som JannikAnd siger, alt for simple, rationelle og matematiske i deres udgangspunkt og kan ikke fyldestgørende beskrive beskrive helt irrationelle fænomener som drømme og hukommelse. Derfor er min oplevelse af Nolan-film altid, at de er helt uforløste og kun antyder ting - netop fordi deres ellers spændende filosofiske principper er blevet tvunget ind i et totalt ligegyldigt actionplot. Meningsløse superstrukturer, koldt stål, trukket udover et formløst stof - det er Nolans film!
Og selve de tomme strukturer, som udgør Nolans film, afstedkommer vel også at en simpel modvilje mod at placere noget ansvar hos publikum. Der sker aldrig noget absurd, spontant, mystisk, upræcist eller uudgrundeligt i en af mandens film, alle indstillinger har en specifik rolle, der bringer os tættere mod den matematiske forløsning. Inception f.eks. er en hån mod mennesket, der fremstilles som et regnestykke, som skal løses, eller et plot, der skal afvikles. Begreber som tid, hukommelse, nostalgi, længsel, drømme osv. gøres til små, tarvelige krydsogtværser, der har en løsning, og så kan man ellers gå hjem efter biografturen og genoptage sit "almindelige" liv for nu er sjælens mysterier jo blevet løst.
Problemet med filmene er derfor, at de tager store, vigtige emner op uden overhovedet derved at rykke ved vores syn på eller forståelse af verden - de er totalt impotente i enhver forstand. På trods af deres emners anarkistiske og grænsesprængende natur er de helt og holdent kontrollerede, afgrænsede og logiske. Udover plot og struktur er de intet, skønt de ønsker at omfatte alt. Så hvis Tree of Life gør sig skyldig i at forsimple tilværelsen med borgerlig kristen moral, så gør Inception sig skyldig i at forsimple den med moderne én-dimensionel materialisme, hvilket naturligvis er meget værre.
PS: Dette gælder måske ikke batman-filmene, da de ikke tager sig selv ligeså seriøst som Nolans andre film.
#10539: Man kunne også se sådan på det at Nolan bringer intelligens og overvejelse, til nogle ellers ret brede film, som dermed både kan fungere som underholdning, og samtidig have et vidst indhold. At de så kun skraber overfladen kan vel være hvad det er, så længe de er engagerende fortalt, og indeholder nogle interessante karakterer. Jeg siger på ingen måde at TDK eller Inception er mesterværker, men for hvad de er, har de altså en del mere at byde på end den gennemsnitlige actionfilm.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
#10531 Batsy 14 år siden
#10532 Bobby Singer 14 år siden
Holy crap det er præcist det samme "problem" jeg har haft med hans sidste to film. Jeg håber lidt at han vender tilbage til at lave mindre produktioner efter TDKR.
#10533 wimmie 14 år siden
#10534 colocho 14 år siden
#10535 JannikAnd 14 år siden
#10536 BN 14 år siden
Der var stor, følelsesmæssig punch i 'Insomnia', 'Batman Begins' og 'Inception', hvor 'The Dark Knight' mere havde desperation, tvivl, tragedie og moralske dilemmaer på dagsordenen. 'Inception' er hans stærkeste film, og man mærker heri mere end nogensinde både hans personlighed og hans utrolige kreativitet. Det er en film der bliver bedre og bedre for hvert gensyn. Hvor er den dog velkomponeret og perfekt pacet og iscenesat.
Nolans til dato svageste kort er nok 'Memento' - d.v.s. det ved jeg ikke helt endnu, da jeg mangler at se 'The Prestige', som jeg er blevet ved med at udskyde, fordi jeg synes, at den ser uinteressant ud på papiret, altså med hensyn sit plot.
#10537 Åkepool 14 år siden
#10538 Collateral 14 år siden
#10539 Fellaheen 14 år siden
Og selve de tomme strukturer, som udgør Nolans film, afstedkommer vel også at en simpel modvilje mod at placere noget ansvar hos publikum. Der sker aldrig noget absurd, spontant, mystisk, upræcist eller uudgrundeligt i en af mandens film, alle indstillinger har en specifik rolle, der bringer os tættere mod den matematiske forløsning. Inception f.eks. er en hån mod mennesket, der fremstilles som et regnestykke, som skal løses, eller et plot, der skal afvikles. Begreber som tid, hukommelse, nostalgi, længsel, drømme osv. gøres til små, tarvelige krydsogtværser, der har en løsning, og så kan man ellers gå hjem efter biografturen og genoptage sit "almindelige" liv for nu er sjælens mysterier jo blevet løst.
Problemet med filmene er derfor, at de tager store, vigtige emner op uden overhovedet derved at rykke ved vores syn på eller forståelse af verden - de er totalt impotente i enhver forstand. På trods af deres emners anarkistiske og grænsesprængende natur er de helt og holdent kontrollerede, afgrænsede og logiske. Udover plot og struktur er de intet, skønt de ønsker at omfatte alt. Så hvis Tree of Life gør sig skyldig i at forsimple tilværelsen med borgerlig kristen moral, så gør Inception sig skyldig i at forsimple den med moderne én-dimensionel materialisme, hvilket naturligvis er meget værre.
PS: Dette gælder måske ikke batman-filmene, da de ikke tager sig selv ligeså seriøst som Nolans andre film.
#10540 Collateral 14 år siden