#10539: Man kunne også se sådan på det at Nolan bringer intelligens og overvejelse, til nogle ellers ret brede film, som dermed både kan fungere som underholdning, og samtidig have et vidst indhold. At de så kun skraber overfladen kan vel være hvad det er, så længe de er engagerende fortalt, og indeholder nogle interessante karakterer. Jeg siger på ingen måde at TDK eller Inception er mesterværker, men for hvad de er, har de altså en del mere at byde på end den gennemsnitlige actionfilm.
Ja det glemte jeg at skrive, og det er også rigtigt. Det er klart, at en film som "Inception" kan være en øjenåbner, men det uhyggelige var, at verdensoffentligheden projicerede SÅ meget over på den. Og at Nolan blev fremhævet som "Kubricks efterfølger" osv., voksne mennesker, amerikanske kritikere, Kim Skotte, alle sammen i en kollektiv psykose over en middelmådig film (som om de ikke vidste bedre).
Det er først med 'The Dark Knight' og 'Inception' at Nolan er blevet en mester-instruktør.
Meget uenig. Tværtimod er det film som jeg mener at trukket Nolan i en forkert retning. Misforstå mig ikke, jeg synes godt om begge film og i "blockbuster-action-thriller-genren" er de bestemt bedre end så meget andet der bliver pumpet ud hvert år. Men "The Prestige" er bare en langt bedre film end de to, så det virker for mig som at Nolan spilder sine evner en smule på den slags film.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Det værste ved Nolan er, at han som instruktør af almindelige actionfilm gør indgreb i dele af den menneskelige psykologi, som langt fra kan udredes i en actionfilm eller i film som Inception og Memento. De er, som JannikAnd siger, alt for simple, rationelle og matematiske i deres udgangspunkt og kan ikke fyldestgørende beskrive beskrive helt irrationelle fænomener som drømme og hukommelse. Derfor er min oplevelse af Nolan-film altid, at de er helt uforløste og kun antyder ting - netop fordi deres ellers spændende filosofiske principper er blevet tvunget ind i et totalt ligegyldigt actionplot. Meningsløse superstrukturer, koldt stål, trukket udover et formløst stof - det er Nolans film!
Og selve de tomme strukturer, som udgør Nolans film, afstedkommer vel også at en simpel modvilje mod at placere noget ansvar hos publikum. Der sker aldrig noget absurd, spontant, mystisk, upræcist eller uudgrundeligt i en af mandens film, alle indstillinger har en specifik rolle, der bringer os tættere mod den matematiske forløsning. Inception f.eks. er en hån mod mennesket, der fremstilles som et regnestykke, som skal løses, eller et plot, der skal afvikles. Begreber som tid, hukommelse, nostalgi, længsel, drømme osv. gøres til små, tarvelige krydsogtværser, der har en løsning, og så kan man ellers gå hjem efter biografturen og genoptage sit "almindelige" liv for nu er sjælens mysterier jo blevet løst.
Problemet med filmene er derfor, at de tager store, vigtige emner op uden overhovedet derved at rykke ved vores syn på eller forståelse af verden - de er totalt impotente i enhver forstand. På trods af deres emners anarkistiske og grænsesprængende natur er de helt og holdent kontrollerede, afgrænsede og logiske. Udover plot og struktur er de intet, skønt de ønsker at omfatte alt. Så hvis Tree of Life gør sig skyldig i at forsimple tilværelsen med borgerlig kristen moral, så gør Inception sig skyldig i at forsimple den med moderne én-dimensionel materialisme, hvilket naturligvis er meget værre.
PS: Dette gælder måske ikke batman-filmene, da de ikke tager sig selv ligeså seriøst som Nolans andre film.
Meningsløse superstrukturer, koldt stål, trukket udover et formløst stof
Hvordan får du den beskrivelse til at passe på 'Insomnia'?
Fellaheen (10539) skrev:
Og selve de tomme strukturer, som udgør Nolans film, afstedkommer vel også at en simpel modvilje mod at placere noget ansvar hos publikum.
Hvis den sætning sigter til det at lade publikum tage stilling, vil jeg gerne spørge: Hvad så med de moralske dilemmaer, som man ser i 'Insomnia' og 'The Dark Knight'?
Fellaheen (10539) skrev:
Der sker aldrig noget absurd, spontant, mystisk, upræcist eller uudgrundeligt i en af mandens film
Så 'Inception' og 'The Prestige' er socialrealisme fyldt med naturlige (ikke-absurde) hændelser blottet for mystik?
Fellaheen (10539) skrev:
og så kan man ellers gå hjem efter biografturen og genoptage sit "almindelige" liv for nu er sjælens mysterier jo blevet løst.
Hvilket liv vil du ellers genoptage, når du kommer hjem? Kan en film ikke bare være underholdende? Skal den da være i stand til at ændre dit liv og din tankegang for at være en god film? ... Det er fint nok, at der også findes DEN slags film, men alle film behøver ikke at besidde denne evne.
Fellaheen (10539) skrev:
Inception f.eks. er en hån mod mennesket
Uha-da-da! ... Små slag, små slag. ;-) ... Jeg oplever på ingen måde 'Inception' som en hån. Tværtimod beundrer jeg den måde hvorpå den dykker ned i et menneskes følelsesmæssige traumer og længsler og lade hele plottet udspille sig i nogle menneskers underbevidsthed/drømme. Filmen anerkender, at alt hvad et menneske har oplevet og alt hvad det er (på både godt og ondt), sidder dybt i én og ikke ændrer sig, medmindre man tager fat i det, i stedet for at fortrænge. Forfattere kan få det ud ved at skrive om det, "almindelige" mennesker kan få det ud ved at tale om det ... filmens hovedperson Cobb får det ud ved at konfrontere det i sine (og de andres) drømme.
Fellaheen (10539) skrev:
Udover plot og struktur er de intet, skønt de ønsker at omfatte alt.
Jeg kan overhovedet ikke få øje på noget, der indikerer, at Nolans film ønsker at omfatte alt.
Jeg har ledt efter The Prestige i mange gange uden held, vil så gerne se den Pga Bale som er min favorit skuespiller og Hugh Jackman er os en af min favoritter, sjovt nok har de begge spillet rigtig intersante superhelte som er helt forskellige på værd deres måde i dna =P
"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".
#10541 Fellaheen 14 år siden
Ja det glemte jeg at skrive, og det er også rigtigt. Det er klart, at en film som "Inception" kan være en øjenåbner, men det uhyggelige var, at verdensoffentligheden projicerede SÅ meget over på den. Og at Nolan blev fremhævet som "Kubricks efterfølger" osv., voksne mennesker, amerikanske kritikere, Kim Skotte, alle sammen i en kollektiv psykose over en middelmådig film (som om de ikke vidste bedre).
#10542 Kruse 14 år siden
Meget uenig. Tværtimod er det film som jeg mener at trukket Nolan i en forkert retning. Misforstå mig ikke, jeg synes godt om begge film og i "blockbuster-action-thriller-genren" er de bestemt bedre end så meget andet der bliver pumpet ud hvert år. Men "The Prestige" er bare en langt bedre film end de to, så det virker for mig som at Nolan spilder sine evner en smule på den slags film.
#10543 JannikAnd 14 år siden
#10544 BN 14 år siden
Hvordan får du den beskrivelse til at passe på 'Insomnia'?
Hvis den sætning sigter til det at lade publikum tage stilling, vil jeg gerne spørge: Hvad så med de moralske dilemmaer, som man ser i 'Insomnia' og 'The Dark Knight'?
Så 'Inception' og 'The Prestige' er socialrealisme fyldt med naturlige (ikke-absurde) hændelser blottet for mystik?
Hvilket liv vil du ellers genoptage, når du kommer hjem? Kan en film ikke bare være underholdende? Skal den da være i stand til at ændre dit liv og din tankegang for at være en god film? ... Det er fint nok, at der også findes DEN slags film, men alle film behøver ikke at besidde denne evne.
Uha-da-da! ... Små slag, små slag. ;-) ... Jeg oplever på ingen måde 'Inception' som en hån. Tværtimod beundrer jeg den måde hvorpå den dykker ned i et menneskes følelsesmæssige traumer og længsler og lade hele plottet udspille sig i nogle menneskers underbevidsthed/drømme. Filmen anerkender, at alt hvad et menneske har oplevet og alt hvad det er (på både godt og ondt), sidder dybt i én og ikke ændrer sig, medmindre man tager fat i det, i stedet for at fortrænge. Forfattere kan få det ud ved at skrive om det, "almindelige" mennesker kan få det ud ved at tale om det ... filmens hovedperson Cobb får det ud ved at konfrontere det i sine (og de andres) drømme.
Jeg kan overhovedet ikke få øje på noget, der indikerer, at Nolans film ønsker at omfatte alt.
#10545 BN 14 år siden
Pyt, for denne "forkerte" retning er MIN retning! ;-)
Jeg tvivler. Men det vil jeg kommentere nærmere, når jeg har set filmen.
#10546 Slettet Bruger [2214553310] 14 år siden
Ja, det er altid rart med et åbent sind, når man skal se film. :p
#10547 BN 14 år siden
Jeps, det kan varmt anbefales. ;-)
#10548 Batsy 14 år siden
#10549 MBAD 14 år siden
#10550 Skeloboy 14 år siden