Gravatar

#11321 BN 14 år siden

utyske (11318) skrev:
BN (11317) skrev:
Fixed.

Jeremy Irons er ærke-britisk. ;-)

Hvad hans ophav er, ændrer jo ikke på, at han sagtens kan lyde som en amerikaner i Kiksmanns ører. :)

Jeps. Men jeg tror bare ikke, at det var dét Kiksmann mente. :-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#11322 Kiksmann 14 år siden

BN (11321) skrev:

Jeps. Men jeg tror bare ikke, at det var dét Kiksmann mente. :-)

Jeg ændre mit udsagn: Han lyder som den amerikaner som jeg arbejder sammen med, som tror at en blanding af engelske, danske og tyske lyde er tysk :)

Jeg vidste godt at Hr. Irons er britisk, og hvis jeg ikke husker helt forkert er han også ejer af en ø, hvor han bespiser en pæn del besøgende en gang om året (kun noget jeg mener!).

#11316 - Murphy og Willis sammen kan jeg end ikke forestille mig.

#11320 - han må da snart komme ud, var det ikke kun et år han fik?
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#11323 BN 14 år siden

Kiksmann (11322) skrev:
Jeg ændre mit udsagn: Han lyder som den amerikaner som jeg arbejder sammen med, som tror at en blanding af engelske, danske og tyske lyde er tysk :)

Okay. ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#11324 Bruce 14 år siden

Så to herlige klassikere igår:

Sullivans Travels (Preston Sturgess) DVD

Der kan man godt nok tale om en af Hollywoods i særklasse mest oversete instruktører. Preston Sturgess. Filmens komiske islæt, den uhyre velkomponerede screwball dialog og meget karismatiske hovedrolleindehavere (Joel McCrea og Veronica Lake), får én til konstant at være opmærksom, indtil den Frank Capras'ka stil pludselig får socialrealistisk karakter og man bliver usikker på historiens udgang. En herlig perle, som giver lyst til mere!

Film: 8/10

The Misfits - (John Huston) BD

Denne John Huston film (Marilyn Monroe og Clark Gables sidste), har jeg formentlig set for en 25-30 år siden og denne gang, sidder den mærkbart mere "fast". Arthur Millers manuskript har til tider fået lidt slag for at være "for løst", men med Hustons signatur, er det absolut ikke den fornemmelse jeg havde.

En fortælling, som formår at skildre sider af den menneskelige natur med en melankoli og empati, som føles forud for sin tid. Mennesker i situationer og perioder i deres liv, hvor alt er for nedadgående og de psykologiske kriser kradser. Det er blændende fortalt og billedmæssigt velkomponeret og Monroe leverer et fremragende portræt, som i den grad understreger den dejlige kvindes skuespilsmæssige potentiale.

Så menneskevarmt og koldt, at det til tider gør rigtig ondt!

Film: 9/10
Video: 9/10
Audio: 6/10
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#11325 misuma 14 år siden

Obsession

Hvis "Fatal Attraction" er 6/6, ja så kan "Obsession" snige sig op på 3/6 hvis man er i humør til en poppede, pæn og lidt for poleret udgave af slagsen.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#11326 Bruce 14 år siden

#11325 Hvis det er denne, så er jeg ret uenig. Den nye Arrow udgave er teknisk helt formidabel og det er en stemningsoplevelse af de sjældne og derudover et ganske habilt forsøg på en Hitchcock'ish film.
Gravatar

#11327 misuma 14 år siden

No no, filmen jeg omtaler er fra 2011 Ü
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#11328 Bruce 14 år siden

#11327 Ok :) Den gamle kan anbefales :)
Gravatar

#11329 Takfornu 14 år siden

#11324 - Det var et herligt gensyn. Velspillet, knivskarp dialog og en herlig billedside - specielt i The Misfits, hvor John Houston virkelig udnytter formatet fuldt ud på tros af der kun er tale om 1.66 : 1. Glæder mig til flere gamle gensyn :)

The Kids are All Right (The Kids Are All Right)

Nej det er ikke filmen om og med The Who .... men filmen om det lesbiske ægtepar Nic og Jules får sig et chok, da husets to teenagebørn opsøger den sæddonor, der er deres biologiske far. Han hedder Paul og er lidt af en øko-hippie. Hans afslappede charme har en uventet effekt på landskabsarkitekten Jules, der indvilger i at sætte hans baghave i stand. Doktor Nic, derimod, flipper skråt over pludselig at have et mandfolk i familien.

I manges øjne er Gay & Lesbian Cinema stadig et stort tabu, og mange går tit udenom disse titler når de skal vælge film, og det er faktisk synd for i denne kategori er der masser af gode oplevelser. Denne film sælger nok lidt bedre pga. af castet, men det ændre ikke på at den er utrolig velspillet - specielt af Anette Bening, som viser hun virkelig kan levere varen og viser at kvinder er som god rødvin de bliver bedre med alderen (vågn nu op Hollywood!) og skal nydes og ikke bare drikkes ;) Filmen tager masser af gode emner op og kydder det hele med et godt soundtrack, hvor det denne gang er i orden at det 80 % af tiden er sange af navne som David Bowie og Joni Mitchell.

Film: 7/10
Video: 6/10

The Messenger (The Messenger)

En sergent og hans major har til opgave at meddele pårørende, når deres sønner eller døtre er omkommet i krig. Det er en anderledes, men yderst barsk opgave, hvor det ikke er tilladt at vise følelser eller tilnærmelsesvis optræde som psykolog når almindelige menneskers verden dratter sammen for øjnene af én. Det er naturligvis oplevelser, der slider på de to soldater, der konstant kæmper med at gøre sig hårde og undgå at vise følelser - både overfor de pårørende og overfor potentielle kærester og koner.

Før man har selv deltaget i eller som jeg været pårørende til en person, der har været i Iraq tror jeg ikke helt man kan sætte sig ind i denne films tanker og følelser. Jeg troede jeg gjorde da jeg tidligere har set film om dette emne, men først efeter at have det helt tæt på blev jeg klar over de følelser og tanker, som de Amerikanske soldater kommer hjem med.

Derfor satte denne film mange følelser igang både under og efter filmen, da den meget realistisk og nærværende kommer ind på en række personer som overlevede deres tur dernede, men også skal viderebringe meddelelsen til pårørende som ikke gjorde. I modsætning til mange fx Vietnamfilm så kammer denne film ikke over og bliver enten meget dramatisk eller oversentimental, men beholder benene på jorden.

Castet er solidt, men specielt Ben Foster brænder igennem, som jeg håber efter denne film får flere roller med tyngde, for det kan han godt bære.

En lille fin film som desværre kun fik premiere i Cinemateket, men klart fortjente at blive set af andre en Cinefiler og Filmzer.

Film: 6/10
Video: 6/10
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#11330 Takfornu 14 år siden

Og så lige 3 herlige franske film af François Ozon

Skjulestedet (Le refuge)

Mousse og Louis er smukke, unge, velhavende og dybt forelskede. Men da Louis dør af en overdosis, og Mousse efterfølgende opdager, at hun er gravid med hans barn, bliver bytilværelsen for meget for hende. Hun flygter til en hus tæt ved vandet væk fra alt, hvor hun beslutter sig for at beholde barnet. Men da Louis' bror, Paul, kommer til huset, må den stadig skrøbelige Mousse overveje en fremtid uden sit livs kærlighed.

Smuk og Stille film om troen, håbet og kærligheden finde den, miste den og genfinde den i sig sig selv før man atter søger den hos andre.

Film: 7/10
Video: 5/10
Audio: 5/10

Under Sandet (Sous le sable)

Marie Drillon er en stærk, attraktiv, uafhængig midaldrende kvinde, der forsøger at få sit liv til at fungere efter sin mand Jeans forsvinden under en ferie ved vandet. Parret havde været gift i 25 år og Marie har svært ved at forholde sig til sit savn og omtaler manden i nutid. For at klare sit hverdag , skaber hun en fantasiverden, hvor hun kan være sammen med Jean. Langsomt indleder hun et forhold til Vincent og må forholde sig til det faktum, at hun lever alene.

Meget stemningsfuld film om det at miste, at leve med håbet, finde sig selv og kærligheden, og komme videre alene og føle sig stadig beriget af de ting man havde selvom man ikke kan dele dem længere.

Swimming Pool (Swimming Pool)

Den engelske krimiforfatter Sarah Morton er træt af London og savner inspiration. Derfor takker hun gladeligt ja, da hendes forlægger tilbyder hende at bo i hans hus i Sydfrankrig. Alt tegner til et afslappende ophold indtil forlæggerens datter dukker op. Hun oser af livsglæde og sex. Og mindsanten om der ikke snart bliver begået et mord.

Finurlig lille film, som spiller på hvad er fiktion og hvad er virkelighed, og så bliver den jo heller ikke dårligere af at have bl.a. dejlige Ludivine Sagnier på rollelisten.

A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !

Skriv ny kommentar: