Gravatar

#11401 HelmerJ 14 år siden

Hvor mange gange har du set Min søsters børn
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#11402 davenport 14 år siden

Som baggrundsstøj, vel små 30 gange siden den blev købt...

Hvis du mener din søsters børn, så hver dag siden hhv. sep. 08 og jan. 11..
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#11403 HelmerJ 14 år siden

nah, tænkte bare på din igangværende ferie, eller sluttede den igår?
The ships hung in the air in precisely the same manner that bricks don't -Douglas Adams
Gravatar

#11404 davenport 14 år siden

Stadig ferie ugen ud.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#11405 NightHawk 14 år siden

Bruce (11371) skrev:
Citizen Kane - BD

DVDBeaver med det borgerlige navn Gary W. Tooze, har altid denne lille subtekst med i sine anmeldelser:

Da jeg så Casablanca igen (det første halve dusin gange, var det i den sædvanlige klassiske TV kvalitet), første gang i HD kvalitet, var det en markant anden helhedsoplevelse end tidligere. Filmisk stadig af samme kvalitet, men pludselig at opleve en klassiker på stort lærred, som den måtte have set ud ved premieren og være i stand til at nyde så mange detaljer, som før var gået ens øje forbi, øgede nydelsen enormt. I den henseende kan jeg kun tilslutte mig "bæverens" ord. I disse år oplever vi nogle af filmhistoriens største klassiske film, med en billed- og lydkvalitet, som det ville have været uhørt at forestille sig for bare 5-6 år siden og første gang man så ser "en sådan film", på "den nye måde", er det faneme bare en åbenbaring.

Det var det med Casablanca. Det er det med Citizen Kane.

Jeg har vel set Orson Welles berømte og meget kontroversielle film 3 gange, før i aften. Jeg har aldrig været i tvivl om filmens kvaliteter, ikke mindst de teknologiske landvindinger, som for sin tid var uhyre overvældende, men jeg er aldrig blevet så følelsesmæssigt engageret af historien, som jeg havde håbet. Men jeg så filmen i et andet lys i aften. Det kan være Warners fantastiske restaurering af filmen, som har påvirket mig. Eller det kan være, at jeg blot har fået "lidt mere med i bagagen", til virkelig at kunne sætte pris på Welles vision. Jeg hælder til en kombi.

Orson Welles var 25 år, da han lavede filmen. Efter sin succes med radiospillet "War of the Worlds", kom Welles i Hollywoods søgelys og man mente, at Welles og hans Mercury Theater, kunne bruge deres innovation i filmens verden. Den unge knægt ville have fuldkommen frie tøjler og ingen skulle kompromittere hans visioner. Efter et par mislykkede forsøg på at overbevise ham om det modsatte, gav Hollywood sig og under RKO's banner fik han carte blanche til at udvikle sin film.

Hvordan det er muligt for en 25 årig, som aldrig har lavet film før, at skabe en sådan film, må være det samme som at undre sig over, at en ung Mozart, kunne lave guddommelig musik. Genialitet. Intet mindre kan forklare det. Skuespillernes transformeringer undervejs, med overbevisende makeup, er i sig selv Oscar værdige, men Orson Welles fornemmelse for alderdom i så ung en alder, skabes ikke med et lag pudder. Min tidligere så manglende empati blev let tilfredsstillet denne gang og der var melankolske momenter, hvor jeg var dybt berørt af Kanes ulykkelige skæbne.

Det var et forunderligt nyt syn på en film, jeg troede jeg forlængst havde "regnet ud" og "sat i bås" og selvom jeg nok ikke selv, har filmen helt oppe i den øverste top 10, så er jeg færdig med at rynke på næsen, når jeg hører prædikatet "verdens bedste film".

Meget flot restaurering, med øjeblikke af umådelig filmisk skønhed og et overraskende godt monolydspor, fuldkommen fri for støj. Bravo Warner ... BRAVO!!!

Film: 10/10
Video: 9/10
Audio: 7/10

Navarre3 (11377 skrev:
Jeg havde nok regnet med en stor oplevelse, men alligevel blev jeg revet meget mere med end jeg troede. Jeg har set den i forskellige aldre og hvergang har jeg fået noget nyt ud af den, set nogle nye ting, men dog altid været imponeret over den og hvor godt den er lavet teknisk, men også skrevet/fortalt. Den har humor, melankoli, dramatik ...

At se den i dag med masser af film i rygsækker og på så godt et anlæg. går det virkelig op for en endnu mere end tidligere, hvor meget den har inspirret og er kopiet af filmskabere senere hen. Det er alt fra opbygning af billeder, kamerature, klip, musik, men også OW og de andres skuespil kan genkendes i flere film set siden.

Film: 10/10
Video: 9/10
Audio: 6/10

Rigtig god og motiverende læsning fra jer begge. Det har bestemt givet mig lyst til at få genset "Citizen Kane", hvis forskellige oplevelser af over årene, jeg sagtens kan nikke genkendende til. :)

Ville gerne skrive lidt mere, men skal lige ha' set den igen så den står mere klart i hukommelsen, hvilket jo så meget passende kan blive med BD udgivelsen her. :)

SAMCRO (11395) skrev:
Spartacus

Stanley Kubricks storfilm om slaven der startede en revolution og blev forelsket i den smukke Varinia er ikke blevet mindre fængslende her 51 år efter dens premiere.

Man kan ikke have andet end respekt for Kubrick, når man ser på hans katalog af værker, der rækker så vidt som fra politisk satire med ”Dr. Strangelove” til isnende paranoid og klaustrofobisk uhygge med ”Ondskabens Hotel” eller filosoferende science-fiction med ”2001”. Til trods for hvad man end må synes om hans film, kan man i hvert fald ikke kalde Kubrick for kedelig. Han tog konstant chancer og besidder derfor en af de mest alsidige karrierer i filmhistorien. Noget der dog adskilte Kubrick fra mange andre, var at han faktisk besad et unikt talent, og hvad end man kunne lide hans film eller ej, så kunne man i det mindste altid få en god debat ud af dem og det er mere end man kan sige om de fleste instruktørers værker. En ting er sikkert: Jeg bliver i hvert fald aldrig færdig med Kubrick.

”Spartacus” bliver heller ikke mindre imponerende af at den fandt sted så relativt tidligt i Kubricks karriere, men ikke desto mindre lykkedes det ham at bevare overblikket over denne overdådige produktion og samtidig fortælle en medrivende historie om Spartacus drøm om et frit liv for ham og hans medmennesker. Alex Norths musik skal også lige fremhæves, da det gør et fremragende job i at understøtte historien og særligt Spartacus og Varinias tema er specielt smukt.

Selvom ”Spartacus” ikke er Kubricks bedste film er det stadig en fremragende oplevelse og en sand klassiker, som man ikke må snyde sig selv for. I øvrigt er det ret imponerende at en storfilm som denne kun rangere som en af hans ”svagere” film, hvis man da overhovedet kan snakke om en svag Stanley Kubrick film.

5/6

Jeg napper dem i kronologisk rækkefølge så næste film på tapetet er Lolita, som er en af de få Kubrick film jeg mangler at se.

Jeg undskylder den lidt korte anmeldelse, og hvis der er noget som ikke rigtig giver mening, men har lidt travlt med HF for tiden og skal tidligt op, så derfor blev det altså en lidt kort anmeldelse.

Synes skam ikke, at du behøver at undskylde for noget, da du jo kommer rigtig godt rundt om "Spartacus" kvaliteter i din ameldelse. Jeg er enig i de ting du fremhæver, men synes så netop også derfor, at filmen hører til Kubricks aller største og bedste værker. :)

Er spændt på at læse din bedømmelse af "Lolita". :)

"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#11406 Bruce 14 år siden

#11405 Kan anbefale denne Silver Screen artikel om Citizen Kane her:

http://www.blu-ray.com/news/?id=7303

Meget informativ.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#11407 NightHawk 14 år siden

# 11406 -

Jeg skal lige have læst det igennem, når jeg kommer hjem. Det ser rigtig spændende ud, så tak for linket. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#11408 Kiksmann 14 år siden

Er stærkt utilfreds med at Citizen Kane Blu-ray Ultimate Collector's Edition ikke købes på UK amazon GGRRR!!!!!!
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#11409 MOVIE1000 14 år siden

SAMCRO meget enig med din anmeldelse, jeg har ikke set alle Kubricks film, men jeg synes ikke at det er en af hans svageste ;)

Indtil videere har jeg set disse, den jeg synes bedste om øverst også derefter næstbedst osv.

2001: A space odyssey (9/10)
Spartacus (8/10)
The Shining (7/10)
Full metal jacket (6-7/10)
Dr. Strangelove (4/10)

Forresten nogen der ejer Stanley Kubrick BD boxen? http://cdon.dk/film/stanley_kubrick_collection_(8_...

Er det en man bare skal eje?
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#11410 chronaden 14 år siden

Drive
Geniale skuespiller præstationer, især fra Gosling som jeg er kommet til at lide rigtigt meget de seneste år, og så har vi Carey Mulligan som sædvanlig bare er perfekt, ville dog ønske hun var bleven brugt lidt mere end hun gør.

Volden er brutal, biljagterne er adrenalinfyldte. Fotograferingen er herlig, Refn får virkeligt skabt en stemning kombineret med et genialt 80'er indsprøjtet soundtrack.

Det mest forfriskende for mig, var at for en gang skyld vidste jeg aldrig hvad der ville ske i næste scene, kæft det er længe siden det er sket i en action-type film.
Jeg tror denne film vil få en stærk fanbase og tror ikke den vil falde til under 8.5 på IMDB.

Kan kun sige jeg glæder mig til det næste, både fra Refn men også Gosling.

8/10 (med pil op!)
http://www.lebowski.dk/film.html

Skriv ny kommentar: