Ok, en lille revurdering af The Fall efter 2. gennemgang:
Den var endnu bedre 2. gang - jeg opdagede små ting jeg havde misset 1. gang og endnu egang imponeres jeg over skuespillet mellem de 2 hovedpersoner. Den smukkeste film jeg længe har set :)
Ny karakter: 6/6
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
@ Wimmie - Jeg er meget enig omkring "The Fall". Blu-ray'en er fantastisk. Sprødt lydspor og knivskarpt billede. Filmen er eventyrlig smuk og en oplevelse. Jeg er ligeledes enig med dig, omkring Indian/inder-"forvirringen". Dette er selvfølgelig ikke en fejl, men udspringer sig fra Alexandrias barnlige sind, som du også påpeger. Pigen er yderst charmerende og samspillet mellem de to er rørende og føles ægte. Ligesom Wiseguy, har din anmeldelse også givet mig lysten til at smide den på afspilleren igen.
"The Fall" er bestemt en af mine favoritfilm, der kun bliver bedre ved gensyn. :)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Er lige vågnet efter et sandt film maraton i går morges, eftermiddag, aften og nat ! Sikke en masse oplevelser på kort tid, lidt nyt og en masse gensyn. Fed dag tak til jer der var med - I ved hvem I er ;)
For Tyskland og tyskerne, var bjerge og decideret alperne blevet et psykologisk tilflugssted efter nederlaget i 1. verdenskrig og efterkrigstidens prøvelser i form af Versaillestraktatens økonomiske krav, stille og roligt sugede den tyske økonomi mod afgrunden.
I 20'erne blev tyske bjergbestignings film det store hit hos publikum. Symboliserende en bedre fremtid og udvej for det tyske folk, sprøjtede filmskabere som Leni Riefenstahl og Arnold Fanck det nye narkotikum ud på samlebånd.
Da Hitler overtog magten i 30'erne, havde nazisterne taget patent på symbolikken og alperne og bjergbestigere var selve indbegrebet på ånden i det nye tyske rige, hvor besejringen af ukendt territorie var en nationalsocialistisk drift.
North Face (Nordwand) er betegnelsen på nordsiden af det Schweiziske bjerg Eiger, som pga. sin ufremkommelighed ikke var blevet besteget indtil 1936. Tyskland ledte febrilsk efter eventyrere, som kunne tænke sig at forsøge opgaven, efter at to af Tysklands bedste bjergbestigere savnedes efter et forsøg i 1935.
Filmen bygger på den rigtige historie iblandet få fictionselementer, om de to unge bjergbestigere Toni Kurz og Andreas Hinterstoisser, som sætter sig for at besejre Eiger for deres egen skyld, ikke nazisternes. Der bydes ikke på eksperimental filmkunst eller trendy teknikker udi det audiovisuelle og på det narrative plan, er der tale om god gammeldags fortællekunst.
Det var i den grad herligt at se en film, som ikke skulle prøve sig selv af, men koncentrerede sig om historien og ikke mindst akkompagneret af en meget flot lyd- og billedside. Ovenpå The International og første afsnit af Generation Kill i denne uge, var det afslappende at lade øjnene hvile og sindet følge med i et ganske forudsigeligt og elementært plot, men som alligevel udviklede sig til en neglebidende affære med et dramatisk crescendo.
Optagelserne er meget realistiske og billederne fra Eiger og schweizerlandskaberne iøvrigt, er billedskønne i HD opløsning. Til tider ren referencekvalitet. Dog lider flere af nattesekvenserne noget, hvor detaljegraden mistes og filmgrynene eksploderer, ligesom enkelt optagelser KAN forekomme mindre skarpe. Det tyske DTS HD-MA 5.1 spor er dog kompetent hele vejen igennem. Blu-ray.com's anmeldelse mener ikke, at baghøjttalerne har noget at lave, hvilket er decideret forkert. Der er tale om et gennemgående atmosfærisk surround lydspor, hvor naturens luner angriber fra alle sider og man føler sig hensat til nålens øje i dramaet. Og bassen er flere gange dyb som ind i helvede, hvilket ikke trækker fra i indlevelsen.
Jo, jeg nød sgu denne film til fulde og havde ikke regnet med udfaldet til sidst. Men vent med at læse om Toni Kurz og Andreas Hinterstoisser til bagefter. Det er interessant læsning i sig selv.
Film: 8/10 Video: 8/10 Audio: 9/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Endnu en Criterion Collection, der tros godt ekstra guf skuffede på selve filmens kvalitet - Øv!
Alain Delon danner sammen med veteranerne Yves Montand og Gian Maria Volontè et gangster-trekløver, og de er formidabelt instrueret af Jean-Pierre Melville. Filmen starter med, at en af dem stikker af fra politiet, og en anden narrer sin gangsterboss. Da trekløveret herefter planlægger et juvelkup, er det med forfølgernes åndedræt i nakken.
Filmen, som er fra 1970, hører til den gruppe af film, som genoplivede film noir-genren igen og regnes sammen med Le Samouraï og Un Flic, også med Alain Delon, for nogen af de bedste franske politifilm, som bl.a. har høstet anerkendelse både hos anmeldere, publikum og andre filmfolk, der har kopieret, både plots, scener og figurer.
Dette er en rigtig god og spændende film, som jeg glæder mig til at få i en rigtig god udgave.
#1171 filmz-Narniabæver 15 år siden
Woody Allen's drama/komedie er en af de bedste film fra 70'erne.
9/10
#1172 wimmie 15 år siden
Den var endnu bedre 2. gang - jeg opdagede små ting jeg havde misset 1. gang og endnu egang imponeres jeg over skuespillet mellem de 2 hovedpersoner.
Den smukkeste film jeg længe har set :)
Ny karakter: 6/6
#1173 wiseguy 15 år siden
Har selv set "Pathology" her til aften, den var bedre, end jeg forventede. Tygger lige på den over night, inden jeg rater.
#1174 Bony 15 år siden
"The Fall" er bestemt en af mine favoritfilm, der kun bliver bedre ved gensyn. :)
#1175 wimmie 15 år siden
#1176 Takfornu 15 år siden
# 1170 Den er ren øjeguf hele vejen :)
Er lige vågnet efter et sandt film maraton i går morges, eftermiddag, aften og nat ! Sikke en masse oplevelser på kort tid, lidt nyt og en masse gensyn. Fed dag tak til jer der var med - I ved hvem I er ;)
#1177 filmz-Bruce 15 år siden
For Tyskland og tyskerne, var bjerge og decideret alperne blevet et psykologisk tilflugssted efter nederlaget i 1. verdenskrig og efterkrigstidens prøvelser i form af Versaillestraktatens økonomiske krav, stille og roligt sugede den tyske økonomi mod afgrunden.
I 20'erne blev tyske bjergbestignings film det store hit hos publikum. Symboliserende en bedre fremtid og udvej for det tyske folk, sprøjtede filmskabere som Leni Riefenstahl og Arnold Fanck det nye narkotikum ud på samlebånd.
Da Hitler overtog magten i 30'erne, havde nazisterne taget patent på symbolikken og alperne og bjergbestigere var selve indbegrebet på ånden i det nye tyske rige, hvor besejringen af ukendt territorie var en nationalsocialistisk drift.
North Face (Nordwand) er betegnelsen på nordsiden af det Schweiziske bjerg Eiger, som pga. sin ufremkommelighed ikke var blevet besteget indtil 1936. Tyskland ledte febrilsk efter eventyrere, som kunne tænke sig at forsøge opgaven, efter at to af Tysklands bedste bjergbestigere savnedes efter et forsøg i 1935.
Filmen bygger på den rigtige historie iblandet få fictionselementer, om de to unge bjergbestigere Toni Kurz og Andreas Hinterstoisser, som sætter sig for at besejre Eiger for deres egen skyld, ikke nazisternes. Der bydes ikke på eksperimental filmkunst eller trendy teknikker udi det audiovisuelle og på det narrative plan, er der tale om god gammeldags fortællekunst.
Det var i den grad herligt at se en film, som ikke skulle prøve sig selv af, men koncentrerede sig om historien og ikke mindst akkompagneret af en meget flot lyd- og billedside. Ovenpå The International og første afsnit af Generation Kill i denne uge, var det afslappende at lade øjnene hvile og sindet følge med i et ganske forudsigeligt og elementært plot, men som alligevel udviklede sig til en neglebidende affære med et dramatisk crescendo.
Optagelserne er meget realistiske og billederne fra Eiger og schweizerlandskaberne iøvrigt, er billedskønne i HD opløsning. Til tider ren referencekvalitet. Dog lider flere af nattesekvenserne noget, hvor detaljegraden mistes og filmgrynene eksploderer, ligesom enkelt optagelser KAN forekomme mindre skarpe. Det tyske DTS HD-MA 5.1 spor er dog kompetent hele vejen igennem. Blu-ray.com's anmeldelse mener ikke, at baghøjttalerne har noget at lave, hvilket er decideret forkert. Der er tale om et gennemgående atmosfærisk surround lydspor, hvor naturens luner angriber fra alle sider og man føler sig hensat til nålens øje i dramaet. Og bassen er flere gange dyb som ind i helvede, hvilket ikke trækker fra i indlevelsen.
Jo, jeg nød sgu denne film til fulde og havde ikke regnet med udfaldet til sidst. Men vent med at læse om Toni Kurz og Andreas Hinterstoisser til bagefter. Det er interessant læsning i sig selv.
Film: 8/10
Video: 8/10
Audio: 9/10
#1178 jessup 15 år siden
#1179 Takfornu 15 år siden
Endnu en Criterion Collection, der tros godt ekstra guf skuffede på selve filmens kvalitet - Øv!
Alain Delon danner sammen med veteranerne Yves Montand og Gian Maria Volontè et gangster-trekløver, og de er formidabelt instrueret af Jean-Pierre Melville. Filmen starter med, at en af dem stikker af fra politiet, og en anden narrer sin gangsterboss. Da trekløveret herefter planlægger et juvelkup, er det med forfølgernes åndedræt i nakken.
Filmen, som er fra 1970, hører til den gruppe af film, som genoplivede film noir-genren igen og regnes sammen med Le Samouraï og Un Flic, også med Alain Delon, for nogen af de bedste franske politifilm, som bl.a. har høstet anerkendelse både hos anmeldere, publikum og andre filmfolk, der har kopieret, både plots, scener og figurer.
Dette er en rigtig god og spændende film, som jeg glæder mig til at få i en rigtig god udgave.
Film: 8/10
Video: 3/10 (Billedet stod skarpt, men farverne er alt alt for røde "Varme" - Se screen shots på http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare2/cerclero...
Audio: 3/10
#1180 filmz-Bruce 15 år siden
Men ja! Ufatteligt at Criterion har taget så meget fejl med Le Cercle Rouge, hvad angår farver!!! Dumme billard bord :(