Gravatar

#12411 Slettet Bruger [2214553310] 14 år siden

#12410 -

Ikke en -fantasillion/10, som du plejer? :)
Gravatar

#12412 Neranders 14 år siden

Det blev til et gensyn med Unbreakable her til aften, og jeg står stadig ved mine udtalelser om dette mesterværks mange kvaliteter.
"My first girlfriend turned into the moon."
"That's rough, buddy."
Gravatar

#12413 Bony 14 år siden

loki (12410) skrev:
The Book of Eli var nok en af de værste, "større" film jeg har set - måske
man skal tro på traditionel religion i en eller anden forstand for at sætte pris på den? For mig var Gary Oldman højdepunktet, og hans kommentarer omkring religion / misbrug / magt virkede som en ærlig erkendelse af religionernes rolle gennem århundrederne. Desværre er han også fremstillet som yderst usympatisk og derfor kan man jo let tilsidesætte hans synspunkter, og filmen ender da også med en uendelige tåbelig og tåkrummende pro-religiøs konklusion.

P.S
Det overordnede plot, at alle biblerne er ødelagt, er lololo....

1/6

Sjovt, for jeg er ateist hele vejen igennem. Er endda aktivt meldt ud af folkekirken, så nej. Ingen tro på nogen former for religion, hverken i den ene eller anden forstand her.
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#12414 Bony 14 år siden

Thomas E. Nielsen (12409) skrev:
Også fair nok du føler sådan. Jeg synes det er en fejlfortolkning og misforståelse af filmen. Han begår netop de fejl man kan, ved at tro han kan dette, men eventyret er slet ikke et eventyr. Det han søger, finder han aldrig og ville aldrig finde det derude, sådan som jeg husker jeg tænkte filmen. Filmen er den romantiske drøm, der viser sig at være et mareridt, hans undergang. Han burde have løst sine problemer hvor de var. Den handler om et mennesker der flygter, men ikke et som søger. Det bilder han sig selv ind. Det er hans livsløgn. Men skal undlade en større debat om filmen, da jeg ganske enkelt ikke husker den godt nok:)

Jeg siger ikke, at du tager fejl for det er ganske rigtigt hvad du siger. Men selvom det ikke lykkedes for ham, så kan hele springet væk fra det materialistiske og selve søgen efter sig selv, vel stadig virke fascinerende og tiltrækkende? Den satte blot nogle tanker i gang, hvilket ikke nødvendigvis betyder, at jeg selv kunne tænke mig, at tage på en rejse mod mareridtet. :-)
Gravatar

#12415 Hr. Nielsen 14 år siden

Bony (12414) skrev:
selve søgen efter sig selv, vel stadig virke fascinerende og tiltrækkende
Det har du selvfølgelig meget ret i:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#12416 Riqon 14 år siden

#12410 -

Nu er jeg selv nok det man ville kalde religiøs (og også praktiserende præst), og jeg satte meget pris på filmen, dog ikke så meget på grund af det "kristne" islæt i filmen.

Angående bibelens betydning i filmen, så synes jeg, der er meget at hente, som man ikke nødvendigvis skal være troende for at kunne sætte pris på. Filmen stiller det lidt op som om at den, der har bibelen, har magten, men kun hvis ejeren kan finde ud af at læse den. Det kan der nok godt være lidt religiøs allegori i (og Denzel Washington holder heller ikke til dagligt skjul på, at han er kristen), men man kan sagtens se bibelen som symbol på meget andet i denne film. Bibelen tjener som et symbol på kultur og industrialisering og samfundsorden -- alle de ting, man ser afbildet til sidst, og de fleste historikere (hvad enten de er religiøse eller ej) vil jo nok indrømme, at kristendommen her har spillet en væsentlig rolle, god eller dårlig, i udformningen af det vestlige samfund.

Filmen er dog, som jeg så den, først og fremmest underholdning, en postmoderne og stiliseret western om en enespænder og anti-helt, tilføjet lidt action og gore. Den triste musik var for mig også en del af oplevelsen. Jeg finder flere ting at værdsætte i den film, udover de religiøse tanker.

Jeg ser ikke, hvorfor det er nødvendigt at være enig med en films budskab for at synes, det er en god film. Jeg nyder f.eks. "The Fountain" hver gang for dens visuelle udtryk og fantastiske score, selv om jeg absolut ikke kan tilslutte mig dens grundlæggende ideer om døden (og livet, for så vidt). Nu er det længe siden jeg har set Book of Eli, men den lander mindst på 4/6 for mit vedkommende.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#12417 Slettet Bruger [2214553310] 14 år siden

Bony (12413) skrev:
Sjovt, for jeg er ateist hele vejen igennem. Er endda aktivt meldt ud af folkekirken, så nej. Ingen tro på nogen former for religion, hverken i den ene eller anden forstand her.

Samme her, faktisk vil jeg endda betegne mig selv som anti-religiøs på visse punkter.
Gravatar

#12418 Bony 14 år siden

Riqon (12416) skrev:
#12410 -

Nu er jeg selv nok det man ville kalde religiøs (og også praktiserende præst), og jeg satte meget pris på filmen, dog ikke så meget på grund af det "kristne" islæt i filmen.

Angående bibelens betydning i filmen, så synes jeg, der er meget at hente, som man ikke nødvendigvis skal være troende for at kunne sætte pris på. Filmen stiller det lidt op som om at den, der har bibelen, har magten, men kun hvis ejeren kan finde ud af at læse den. Det kan der nok godt være lidt religiøs allegori i (og Denzel Washington holder heller ikke til dagligt skjul på, at han er kristen), men man kan sagtens se bibelen som symbol på meget andet i denne film. Bibelen tjener som et symbol på kultur og industrialisering og samfundsorden -- alle de ting, man ser afbildet til sidst, og de fleste historikere (hvad enten de er religiøse eller ej) vil jo nok indrømme, at kristendommen her har spillet en væsentlig rolle, god eller dårlig, i udformningen af det vestlige samfund.

Filmen er dog, som jeg så den, først og fremmest underholdning, en postmoderne og stiliseret western om en enespænder og anti-helt, tilføjet lidt action og gore. Den triste musik var for mig også en del af oplevelsen. Jeg finder flere ting at værdsætte i den film, udover de religiøse tanker.

Jeg ser ikke, hvorfor det er nødvendigt at være enig med en films budskab for at synes, det er en god film. Jeg nyder f.eks. "The Fountain" hver gang for dens visuelle udtryk og fantastiske score, selv om jeg absolut ikke kan tilslutte mig dens grundlæggende ideer om døden (og livet, for så vidt). Nu er det længe siden jeg har set Book of Eli, men den lander mindst på 4/6 for mit vedkommende.

Det bliver også nævnt i filmen, at netop religion muligvis var en af årsagerne til krigen i det hele taget. Det er ihvertfald ikke en særlig flatterende ting for religionen. :-)
Gravatar

#12419 Riqon 14 år siden

#12418 - Hm, kunne være man skulle se den igen..
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#12420 Bony 14 år siden

Riqon (12419) skrev:
#12418 - Hm, kunne være man skulle se den igen..

Yes, do it! Jeg har selv planer om et snarligt gensyn, denne gang med twistet i baghovedet. Hvis den stadig fanger mig og måske endda giver lidt ekstra til oplevelsen, så er det sgu' en god film!

Skriv ny kommentar: