#125 - klart, skal da tjekke alt ud:), men dem jeg nævnte var lige dem, jeg har læst mig frem til er de vigtigste
#131 - hehe, jeg ved ikke om spændende er det rette ordvalg, rigtig mange ville nok være dybt uenig og finde dem røvkedelige:).
kommer selvføgelig an på, hvordan man fortolker spændende...er det i betydning interessant, så er det klart spændende, men i betydningen neglebidende drama...så er det ikke:)
#133 - jeg håber da det er en god ting, og du ikke bliver forledt til at købe film, du ikke gider se:)
Men har det på samme måde med Mr. Gaijin og et par andre herinde...og skal også snart til at gå den uendelige liste igennem, og få set nogen af de film derfra.
Der kommer snart noget iransk og noget fra Senegal til mig, så kommer der nok lige et par anmeldelser mere(men tror den en af de senegalske film er på fransk uden undertekst)...:)
Nej, det er skam en god ting. Hvis det ikke bare var fordi at jeg hverken har penge eller tid til at se alle de film :) Men nu da jeg har penge, og ferie, så tror jeg at jeg vil tage i cinemateket. Der kommer en del gode dokumentar film i som jeg helt sikkert gerne vil se. Bla. "Sans Soleil", og "Nat og tåge".
Jeg regner også med at skulle se "Three Songs About Lenin". Er der nogen som har set denne?
Ta'me e guilass, 1997(Taste of Cherry), Abbas Kiarostami, Iran
Den vandt De Gyldne Palmer, Kiarostami ligger nr. 6 på Guardians liste over de 40 bedste instruktører, Mark Couisin bruger 3 sider på ham i Filmens Historie, og The Independent har skrevet: "One of the world's most important and necessary filmmakers(uden på DVD-coveret). Så forventningerne var høje da jeg satte denne skive på. Blev de indfriet? Først lige en lille handlingsreferat: En mand kører i en bil, han snakker med nogle mennesker, og der går 23 ud af 95 min. indtil man finder ud af handlingen.
Før da har det bare været en hyggelig køretur i Tehran. Hovedpersonen Mr. Badii vil(kun en lille spoiler)
have en person til at give ham en ordentlig begravelse. Det er godt betalt, og graven er endda gjort klar
Det var det, så kan vi komme videre til det vigtige.
Er det fedt? Ja, sgu. Det er noget helt unikt. Selvom det på ingen måde ligner de typiske film, så er det ikke en film lavet i trods, ligesom andre minimalistiske instruktører har gjort gennem tiden(italiensk neorealisme, fransk ny-bølge og Dogme 95, f.eks.). I stedet er det Kiarostamis helt egen stil og tempo. Irans landskaber er utroligt smukke og danner en perfekt ramme om dette rolige, behagelige og nærmest digterisk drama. I flere klip kører Mr. Badii rundt i landskabet uden musik, kun til lyden af dyr og stemmer i det fjerne. Samtalerne i bilen har en anelse karakter af dokumentar omkring livet for en almindelig iraner, pga. de spørgsmål Mr. Badii stiller.
Selv på skuespillerfronten er det minimalistisk. Der er kun 6 kreditterede skuespillere, hvor af de fem kun har spillet med i denne film, mens hovedpersonen er professionel skuespiller (ifølge IMDB er der endda kun 12 personer krediteret til hele filmen). Men også i selve udførelsen er der kun lidt plads til de store følelser. Dette betyder ikke, at personerne er livløse eller stereotype. I stedet er de lige netop rigtige personer uden karikerede følelser. Som tiden går lever man sig ind i handlingen, og filmen bliver efterhånden mere filosofisk og derved får den en større dybde. Umiddelbart bringer den minder om to film: Agnes Vardas Vagabond(og hvis jeg havde set den, nok hendes Cleo From 5 to 7), og Simon Stahos Dag og Nat(dog uden at være deprimerende) , som jeg også har anmeldt: Vagabond Dag og Nat
Det er ganske sikkert og vist, at denne type film ikke er for de fleste(ligesom mange af de foregående jeg har anmeldt). Det kræver man kan acceptere at handlingen i bund og grund består af en person, der snakker med forskellige mennesker. Det er lange scener, men deres skønhed står godt til filmens samtaler. Men i sidste ende, når filmen er færdig, føler man sig en anelse klogere og hvertfald mere beriget. Nå ja, og forventningerne blev til fulde indfriet.
Desuden er slutscenen en af de frækkeste, jeg har set.
Forleden modtog jeg en mail fra Axel, de havde afsendt min ordre på ”Terminator – The Sarah Connor Chronicles – Complete First Season”.
Som jeg har forstået det udspiller handlingen i tv-serien sig tidsmæssigt efter ”T2”. Derfor var mit køb af tv-serien jo en glimrende undskyldning for et gensyn med de to første Terminator film. Det var konen selvfølgelig ikke enig med mig i!!! Hun gad sku ikke at se sådan noget gammel lort!!! Vi er nu separeret!!!
Nej dog ikke, men jeg gjorde, hvad enhver anden i min situation ville ha’ gjort: Jeg begyndte at brumme den mest eksplosive del af filmtemaet i tide og utide i et par dage :o) I går bar mine anstrengelser så frugt!!
The Terminator (1984) Langt over halvdelen af alle herinde var dårligt nok en fræk tanke i deres fars baghoved, da James Cameron lavede denne epokegørende film. Jeg har nok selv været ca. 15 år, da jeg så filmen første gang på et dengang meget moderne medie kaldet VHS!!! Jeg var vild med filmen. Dengang virkede filmen lige så ond og brutal, som filmens ustoppelige terminator. Vi snakker datidens state of the art special effects og alle os old fuckers husker vel tydeligt, scenen hvor terminatoren rejser sig fra flammerne og vi første gang ser den i ”skelet-form”.
Jeg har genset The Terminator flere gange bla. når den har været vist i fjerneren og jeg har da også opgraderet min VHS-udgave til DVD (MGM’s 2-disc S.E. R2-UK), men folien på DVD’en blev først brudt i går aftes. Der er løbet rigtig meget vand i åen siden jeg sidst så The Terminator. Af en eller anden grund har T2 nok altid været min favorit, så det er den jeg har set flest gange. Den oprindelige Terminator har jeg ikke set i årevis, så nu skulle det blive spændende om den ville holde i år 2008, eller om den vitterlig bare var noget gammel lort, som konen sagde?
Holder The Terminator så til at blive vist 24 år efter sin fødsel?
Tjaaaaaa!! Naaaaahhh!! Jooohh!!
Nej ikke rigtig!!!
Jeg vedkender filmens historiske betydning, samt det faktum at den blev det helt store springbræt for både Cameron og Schwarzenegger. Men på bundlinjen fremstår den i dag som en middelmådig film!! Filmens koncept holder 100%, hvilket jo også er grunden til, at der stadig laves både film og tv-serie om filmens univers. Arnold holder 100%, han er født til den rolle og det var rent nostalgi at høre ham sige den famøse sætning: ”I’ll be back” for aller første gang på politistationen.
Til gengæld er der meget af filmens øvrige ”indpakning”, der i dag fremstår forældet og direkte komisk. Apropos komisk: Jeg var ved at flække af grin, da jeg spottede Bill Paxton med blå hanekam. Han spiller én af de 3 punkere, som er dumme nok til at byde terminatoren op til dans i starten af filmen.
Filmen foregår i 80erne så det virker lidt malplaceret at kritisere skuespillernes 80er tøj og frisurer, ikke des mindre virkede det små irriterende på mig. Igen fik jeg mig dog et billigt grin over størrelsen på den walkman, som Sarah Connor’s roommate render rundt med konstant – den er HUGE!!! :o)
Linda Hamilton ser åndssvag ud med sit 80er garn og hun spiller heller ikke halv så godt som i T2. I det hele taget lider manuskriptet af en elendig dialog!! Det siger sig selv af effekterne næsten 25 år senere falder til jordet med et øredøvende brag!! Jeg havde heller ikke forventet andet. Enkelte scener ser dog den dag i dag ganske fornuftige ud.
Konen udvandrede af stuen efter 10 minutter og jeg skal ærligt indrømme, at jeg til tider havde svært ved at holde mig vågen. The Terminator er en historisk milepæl i filmhistorien, men den holder bare ikke i år 2008. Nu har jeg så set den igen og nu tror jeg til gengæld aldrig, at jeg sætter den på igen!! Jeg vil i hvert fald ikke turde anbefale den til mine film buddies, mine 3 fætre i alderen 18 til 25 år, de vil skrige af grin i 1 time og ca. 40 minutter :o)
Film 3,5/6
Billede 3,5/6 Lettere grynet halvdårligt transfer
Lyd 4/6 Surround sporet er ganske udmærket, med et par voldsomt effektive lydchok, der hjalp med at kvikke mig op et par gange, hvor jeg var ved at falde hen!! Lydsporet er også et af de steder hvor man fornemmer, at filmen er forældet. Det er ekstremt tydeligt at høre at meget af lyden samt lydeffekter er konstrueret efterfølgende.
Gensynet med ”The Terminator” som jeg engang var så glad for var altså lidt af en fuser. Nu vil jeg i stedet glæde mig til et gensyn med T2 én af dagene. Jeg har set den film så mange gange, at jeg nærmest kan den udenad scene for scene, så jeg tvivler på at jeg står tilbage med den samme lunkne fornemmelse når den er slut!!! Det bliver så også anledningen til at bryde folien på min T2 i Blu-ray udgave :o)
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Fransk Costa Gavras film om en kemi ingeniør, som outsources i papirindustrien efter 15 års ansættelse med 15 måneders løn. Efter to års arbejdsløshed tager han andre metoder i brug i jobansættelsen og begynder at likvidere dem, han anser som konkurrenter til hans jobbeskrivelse.
Morsom og velspillet film.
Film: 7/10 Billed: 8/10 Lyd: 6/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#139 Jep. Det er en sjov film. På den ene side overholder den konventionerne for de gamle heist film, sjov, krimi agtig og så skifter den stil og har et par hårde sekvenser. Jeg måtte også lige vende øjet til, da "det" skete. Føj!!!
FED FED lyd!!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#131 filmz-Crystalstar1200 16 år siden
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#132 Skeloboy 16 år siden
#131 - hehe, jeg ved ikke om spændende er det rette ordvalg, rigtig mange ville nok være dybt uenig og finde dem røvkedelige:).
kommer selvføgelig an på, hvordan man fortolker spændende...er det i betydning interessant, så er det klart spændende, men i betydningen neglebidende drama...så er det ikke:)
#133 Bates 16 år siden
#134 Skeloboy 16 år siden
Men har det på samme måde med Mr. Gaijin og et par andre herinde...og skal også snart til at gå den uendelige liste igennem, og få set nogen af de film derfra.
Der kommer snart noget iransk og noget fra Senegal til mig, så kommer der nok lige et par anmeldelser mere(men tror den en af de senegalske film er på fransk uden undertekst)...:)
#135 Bates 16 år siden
Jeg regner også med at skulle se "Three Songs About Lenin". Er der nogen som har set denne?
on topic...Kom endelig med flere anmeldelser! :)
#136 Skeloboy 16 år siden
Ta'me e guilass, 1997(Taste of Cherry), Abbas Kiarostami, Iran
Den vandt De Gyldne Palmer, Kiarostami ligger nr. 6 på Guardians liste over de 40 bedste instruktører, Mark Couisin bruger 3 sider på ham i Filmens Historie, og The Independent har skrevet: "One of the world's most important and necessary filmmakers(uden på DVD-coveret). Så forventningerne var høje da jeg satte denne skive på. Blev de indfriet? Først lige en lille handlingsreferat: En mand kører i en bil, han snakker med nogle mennesker, og der går 23 ud af 95 min. indtil man finder ud af handlingen.
Før da har det bare været en hyggelig køretur i Tehran. Hovedpersonen Mr. Badii vil(kun en lille spoiler)
Det var det, så kan vi komme videre til det vigtige.
Er det fedt? Ja, sgu. Det er noget helt unikt. Selvom det på ingen måde ligner de typiske film, så er det ikke en film lavet i trods, ligesom andre minimalistiske instruktører har gjort gennem tiden(italiensk neorealisme, fransk ny-bølge og Dogme 95, f.eks.). I stedet er det Kiarostamis helt egen stil og tempo. Irans landskaber er utroligt smukke og danner en perfekt ramme om dette rolige, behagelige og nærmest digterisk drama. I flere klip kører Mr. Badii rundt i landskabet uden musik, kun til lyden af dyr og stemmer i det fjerne. Samtalerne i bilen har en anelse karakter af dokumentar omkring livet for en almindelig iraner, pga. de spørgsmål Mr. Badii stiller.
Selv på skuespillerfronten er det minimalistisk. Der er kun 6 kreditterede skuespillere, hvor af de fem kun har spillet med i denne film, mens hovedpersonen er professionel skuespiller (ifølge IMDB er der endda kun 12 personer krediteret til hele filmen). Men også i selve udførelsen er der kun lidt plads til de store følelser. Dette betyder ikke, at personerne er livløse eller stereotype. I stedet er de lige netop rigtige personer uden karikerede følelser. Som tiden går lever man sig ind i handlingen, og filmen bliver efterhånden mere filosofisk og derved får den en større dybde.
Umiddelbart bringer den minder om to film: Agnes Vardas Vagabond(og hvis jeg havde set den, nok hendes Cleo From 5 to 7), og Simon Stahos Dag og Nat(dog uden at være deprimerende) , som jeg også har anmeldt:
Vagabond
Dag og Nat
Det er ganske sikkert og vist, at denne type film ikke er for de fleste(ligesom mange af de foregående jeg har anmeldt). Det kræver man kan acceptere at handlingen i bund og grund består af en person, der snakker med forskellige mennesker. Det er lange scener, men deres skønhed står godt til filmens samtaler. Men i sidste ende, når filmen er færdig, føler man sig en anelse klogere og hvertfald mere beriget. Nå ja, og forventningerne blev til fulde indfriet.
Desuden er slutscenen en af de frækkeste, jeg har set.
5/6
IMDB
#137 wiseguy 16 år siden
Som jeg har forstået det udspiller handlingen i tv-serien sig tidsmæssigt efter ”T2”. Derfor var mit køb af tv-serien jo en glimrende undskyldning for et gensyn med de to første Terminator film. Det var konen selvfølgelig ikke enig med mig i!!! Hun gad sku ikke at se sådan noget gammel lort!!! Vi er nu separeret!!!
Nej dog ikke, men jeg gjorde, hvad enhver anden i min situation ville ha’ gjort: Jeg begyndte at brumme den mest eksplosive del af filmtemaet i tide og utide i et par dage :o)
I går bar mine anstrengelser så frugt!!
The Terminator (1984)
Langt over halvdelen af alle herinde var dårligt nok en fræk tanke i deres fars baghoved, da James Cameron lavede denne epokegørende film. Jeg har nok selv været ca. 15 år, da jeg så filmen første gang på et dengang meget moderne medie kaldet VHS!!!
Jeg var vild med filmen. Dengang virkede filmen lige så ond og brutal, som filmens ustoppelige terminator. Vi snakker datidens state of the art special effects og alle os old fuckers husker vel tydeligt, scenen hvor terminatoren rejser sig fra flammerne og vi første gang ser den i ”skelet-form”.
Jeg har genset The Terminator flere gange bla. når den har været vist i fjerneren og jeg har da også opgraderet min VHS-udgave til DVD (MGM’s 2-disc S.E. R2-UK), men folien på DVD’en blev først brudt i går aftes.
Der er løbet rigtig meget vand i åen siden jeg sidst så The Terminator. Af en eller anden grund har T2 nok altid været min favorit, så det er den jeg har set flest gange. Den oprindelige Terminator har jeg ikke set i årevis, så nu skulle det blive spændende om den ville holde i år 2008, eller om den vitterlig bare var noget gammel lort, som konen sagde?
Holder The Terminator så til at blive vist 24 år efter sin fødsel?
Tjaaaaaa!! Naaaaahhh!! Jooohh!!
Nej ikke rigtig!!!
Jeg vedkender filmens historiske betydning, samt det faktum at den blev det helt store springbræt for både Cameron og Schwarzenegger. Men på bundlinjen fremstår den i dag som en middelmådig film!! Filmens koncept holder 100%, hvilket jo også er grunden til, at der stadig laves både film og tv-serie om filmens univers.
Arnold holder 100%, han er født til den rolle og det var rent nostalgi at høre ham sige den famøse sætning: ”I’ll be back” for aller første gang på politistationen.
Til gengæld er der meget af filmens øvrige ”indpakning”, der i dag fremstår forældet og direkte komisk.
Apropos komisk: Jeg var ved at flække af grin, da jeg spottede Bill Paxton med blå hanekam. Han spiller én af de 3 punkere, som er dumme nok til at byde terminatoren op til dans i starten af filmen.
Filmen foregår i 80erne så det virker lidt malplaceret at kritisere skuespillernes 80er tøj og frisurer, ikke des mindre virkede det små irriterende på mig. Igen fik jeg mig dog et billigt grin over størrelsen på den walkman, som Sarah Connor’s roommate render rundt med konstant – den er HUGE!!! :o)
Linda Hamilton ser åndssvag ud med sit 80er garn og hun spiller heller ikke halv så godt som i T2. I det hele taget lider manuskriptet af en elendig dialog!!
Det siger sig selv af effekterne næsten 25 år senere falder til jordet med et øredøvende brag!! Jeg havde heller ikke forventet andet. Enkelte scener ser dog den dag i dag ganske fornuftige ud.
Konen udvandrede af stuen efter 10 minutter og jeg skal ærligt indrømme, at jeg til tider havde svært ved at holde mig vågen. The Terminator er en historisk milepæl i filmhistorien, men den holder bare ikke i år 2008. Nu har jeg så set den igen og nu tror jeg til gengæld aldrig, at jeg sætter den på igen!! Jeg vil i hvert fald ikke turde anbefale den til mine film buddies, mine 3 fætre i alderen 18 til 25 år, de vil skrige af grin i 1 time og ca. 40 minutter :o)
Film 3,5/6
Billede 3,5/6
Lettere grynet halvdårligt transfer
Lyd 4/6
Surround sporet er ganske udmærket, med et par voldsomt effektive lydchok, der hjalp med at kvikke mig op et par gange, hvor jeg var ved at falde hen!!
Lydsporet er også et af de steder hvor man fornemmer, at filmen er forældet. Det er ekstremt tydeligt at høre at meget af lyden samt lydeffekter er konstrueret efterfølgende.
Gensynet med ”The Terminator” som jeg engang var så glad for var altså lidt af en fuser. Nu vil jeg i stedet glæde mig til et gensyn med T2 én af dagene. Jeg har set den film så mange gange, at jeg nærmest kan den udenad scene for scene, så jeg tvivler på at jeg står tilbage med den samme lunkne fornemmelse når den er slut!!! Det bliver så også anledningen til at bryde folien på min T2 i Blu-ray udgave :o)
#138 filmz-Bruce 16 år siden
Fransk Costa Gavras film om en kemi ingeniør, som outsources i papirindustrien efter 15 års ansættelse med 15 måneders løn. Efter to års arbejdsløshed tager han andre metoder i brug i jobansættelsen og begynder at likvidere dem, han anser som konkurrenter til hans jobbeskrivelse.
Morsom og velspillet film.
Film: 7/10
Billed: 8/10
Lyd: 6/10
#139 filmz-Kadann 16 år siden
Mand, den torturscene i filmen er ubehagelig.
Den britiske udgave har rent faktisk DTS-HD MA lydsporet også. :)
#140 filmz-Bruce 16 år siden
FED FED lyd!!