Gravatar

#1391 wimmie 15 år siden

Evermind> Tak, jeg vidste ikke engang at den havde en dansk titel :)
Så er det måske derfor jeg ikke har fundet den. Må lige kigge i Stereo Studio næste gang.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#1392 Thomsen 15 år siden

Raw Meat/ Deathline (1972)

Denne her har jeg villet se, siden jeg første gang så et billede fra den i Aurums legendariske filmencyklopædi for snart tyve år siden. Afsættet er enkelt og genialt. Londons undergrundsbane er verdens ældste med mange forlængst nedlagte stationer og linjer, lukkede tunneller og niveauer - kort sagt: en perfekt baggrund til en gyserfilm. Et ungt kærestepar finder en tilsyneladende bevidstløs mand på en trappe i en af stationerne, men da de vender tilbage med politiet, er manden forsvundet. Kriminalpolitiet inddrages, da det viser sig, at den forsvundne er et overklassemedlem af den britiske efterretningstjeneste, og at der desuden er forsvundet flere andre mennesker på samme station gennem årene.
Det hele hænger sammen med en ulykke 100 år tidligere, hvor en gruppe arbejdere blev spærret inde under udgravningen af en tunnel og tilsyneladende har overlevet som et stadigt mere degeneret samfund ved at spise hinanden. Der trækkes altså linjer op til både "The Descent" og "The Hills have Eyes".

Men hvis afsættet er rimeligt spændende, så er eksekveringen det modsatte. Der veksles mellem politiets opklaringsarbejde, som ofte opløses i komiske indslag, og scener fra undergrunden, hvor instruktøren ret bizart undervejs vælger at tillægge "huleboeren" en form for sympati. Effekten kan bedst beskrives som slutscenen fra Alien 4 trukket ud over en hel figur, for gyserfilm fungerer nu engang bedst med en stringent moralsk akse mellem god-ond, og resultatet bliver da også, at det meste af uhyggen fuser ud. Som gyser lever filmen mere på splat end på reel angst. Det er alt i alt en temmelig dårlig beslutning, for stoffet kunne sagtens have båret en bedre film. Skal man fremhæve noget positivt, så er scenografien dog fantastisk - især i billederne fra huleboernes samfund med bjerge af halvrådne lig og skeletter fra ofre og familiemedlemmer. Her er vi oppe på niveau med familiehuset i "Motorsavsmassakren" (1974).

3/5
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#1393 Nicki52 15 år siden

Vacancy

David og Amy Fox tager hjem efter en stor familiemiddag. De har stadig ikke sagt de skal skilles og er irriteret på hinanden. Amy bliver mere sur da han gøre uden for staten hjem istedet for gennem staten. Da bilen holder op med at virke ender de på en tank, hvor en mekaniker ordner bilen motor og de køre videre. Nogle kilometer henad går bilen i stå og de går tilbage. Tanken er lukket, så de tjekker ind må motellet i nærheden, og får værelse fire. Men da de optager de dårlige horror film ved de, de er i fare. De er ved at blive hovedpersoner i en ny film!

Det er en rigtig god film, god historie, godt skuespil af Kate Beckinsale (så ikke meget skuespil fra Luke Wilson). Men den var ikke rigtig uhyggelig. Men den var ikke så forudsiglig selvom jeg kun regnede to ting ud. Men jeg havde ikke se det før. 4 ud 6 stjerner.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#1394 Nicki52 15 år siden

heTTeh (1388) skrev:
Stardust

Jeg har lige fået set "Stardust", og jeg må sige at det er en fortryllende film med et univers, som man fra start til slut føler sig godt tilpas i. Det skyldes blandt andet instruktøren Matthew Vaughn, og et glimrende cast der leverer gode præstationer. Det er ærgeligt at filmen led under dårlig marketing, hvor blandt andet en langt svagere film som "The Golden Compass" fik meget mere opmærksomhed. "Stardust" fortjente langt mere opmærksomhed, da det er en glimrende fantasy-film som folk ikke bør snyde sig for.

5/6

Jeg er faktisk meget enig med dig. Så Stardust i biografen og blev faktisk mere imponeret og den end Den Gyldne Kompas. Robbie De Niros rolle var mega sjov.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#1395 dyg 15 år siden

Jeg var også ret begejstret og meget positivt overrasket over Stardust. En rigtig dejlig eventyr-film.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#1396 NightHawk 15 år siden

# 1348 -

Jeg har tidligere skrevet en samlet anmeldelse af både Southland Tales filmen og den grafiske novelle, som måske kan gøre det hele mere overskueligt. Ku' godt tænke mig at høre, om du er enig/uenig i min analyse? :)

http://filmz.dk/forum/tagwall/what-we-saw-number-1...
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#1397 Thomsen 15 år siden

Harry Potter og halvblodsprinsen

Min hukommelse er desværre røget lidt i fløjten her de sidste par år, så jeg har stort set ingen erindring om forrige film, men umiddelbart synes jeg, at det her er en af de bedste - måske endda den bedste - i serien indtil nu. Jeg var ret overrasket over, hvor mørk og dyster den var til tider. Hele indledningen var skudt som en gyserfilm, og jeg kan forestille mig, at den må virke temmelig skræmmende for børn. To ting kom der ud af det: 1) jeg fik den for mig ret sjældne følelse af bare at ville se mere og helst med det samme. Jeg glæder mig virkeligt meget til afslutningen. Og 2) Jeg har besluttet mig på at hoppe på vognen og få læst hele baduljen, inden næste film kommer.

4/5
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#1398 MOVIE1000 15 år siden

#1397 ikke rigtig enig men det er da dejligt at høre du vil se/læse mere Harry Potter:)
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#1399 Skeloboy 15 år siden

#1397 - jeg har set alle bøger i en boks til 300 kr i Superbrugsen...
Gravatar

#1400 Thomsen 15 år siden

#1399 - på engelsk?

Skriv ny kommentar: