De sidste film set/genset, kort kommenteret og karakteret:)
The Buddy Holly Story - 8/10 En solid god historie om en af rockens pionere, løftes op til at være nærmest fantastisk takker være autentisk og menneskeligt vedkommende spil fra filmens hovedpersoner. Har man en forkærlighed for musikken (jeg har!!!!!) skader det nu heller ikke.
The Egyptian - 4/10 langstrakt og umindeværdig ægyptisk drama, i 1950'er tidstypiske Hollywood kulisser og teatralsk skuespil, her i den mere kedelige ende, som til dels dog også skyldes svagt skrevne karakterer og den historie der kunne bruge et klare mål og at blive strammere fortalt.
A King in New York - 6/10 Chaplin's første film, efter han blev smidt ud af liberalismens højborg, anklaget for kommunistiske tilbøjeligheder, smager (forståeligt) af bitter frugt. Desværre forekommer filmens ellers mange fine pointer og beske kommentarer, om en Konge flygtet fra sit land, aldrig at danne en helhed. Historien svæver for meget rundt til min smag, uden rigtigt at kunne bestemme sig til hvor den vil hen. Man mærker ganske ofte på kynismen hos vores hovedperson, at Chaplin er vred/skuffet, men samfundskritikken rettet mod de der smed ham ud af USA, folder sig aldrig ud sammen med handlingen. Filmen blev i øvrigt hans sidste hovedrolle.
Game of Thrones - 9/10 En dyster og mørk fantasy af perverteret intriger og blodige magtkampe. Det er Lord Of The Rings onde fætter, med mindre action og mere dialog og en ganske vellykket en af slagsen. Helt igennem fantastisk, overraskende, spændende og fængende ud over det tilladelige og nok den bedste 1. sæson af en Tv-serie jeg har set (sammen med første sæson af Deadwood måske).
Slumdog Millionaire - 7/10 Sød, sjov og yderst underholdende fabel, der mere er beslægtet med et gammeldags eventyr end det socialrealistiske drama, som den kunne have elementer af. Det er ikke realistisk, men med et par gode pointer om mennesker, intelligens og det at leve, elske og ikke mindst overleve. Den mister ved gensyn, så elskede du den første gang, skal du måske ikke gense den.
RoboCop 2 - 6/10 Efterfølgeren til Paul Verhoeven vellykkede actionfilm, sætter sin forgænger i relief og udstiller hvor genialt den er ramt, når de sarkastiske undertoner blandes smukt med ramasjang og blodig tegneserievold. To'eren her prøver at gentage kunststykket, men kommer til at virke forceret, påtaget og plat. Den har dog heldigvis stadig sine underholdende momenter og gode actionscener af falde tilbage på, og selv om effekterne er dateret, så nyder jeg stadig at se Phil Tippett's dengang fremragende stop-motion tricks.
The General - 9/10 Buster Keaton's bedste film er en opvisning i opfindsomme stunts, ideer og tricks i verdensklasse. Historien er som så ofte før i hans film, underhunden der må bevise sig for at vinde kærligheden. Den fungerer, men mest fordi den er så fremragende fortalt, fotograferet, klippet og spillet.
Sleepy Hollow - 8/10 Burton's gendigtning af Washington Irving klassiske fortælling om den hovedløse rytter, er blevet til en både spøgefuldt underholdende, til tider blodig og momentvis skræmmende gyserfilm, hvis stil ret tydeligt er inspireret af de legendariske Hammer horrorfilm og det klæder den. Der er som så ofte før med Burton's film, kælet for den scenografiske detalje, mens man også så som ofte før, kunne have ønsket sig en smule mere af selve afviklingen af historien.
Margin Call - 7/10 Solidt drejet og velspillet drama, der sætter starten af finanskrisen nuanceret i centrum, med portrætter der viser både mennesket og forretningsmanden, uden at virke dømmende og fordomsfuld. Man kunne måske ønske sig, at der havde været tid til at gå lidt tættere på de enkelte personer, men når så mange presses ind, så koster det.
Assassins - 5/10 En film der bruger sin indledning på, at i værste Hollywood-stil at introducere vores helt, en lejemorder, som et menneske hvis moral er så ophøjet og god at det nærmer sig det patetiske, har meget imod sig. En lettere passivt spillende Stallone mod en overspillende Banderas, i en historie der nok egentlig ikke giver meget mening, proppet med tåbelige indfald, hjælper ikke meget. Men på trods lykkes det den alligevel, at blive underholdende i sine mere actionfyldte passager og man når aldrig at kede sig alt for meget, da der ikke bruges meget tid på at bygge unødigt på.
The Last of the Mohicans - 9/10 Michael Mann har fremragende iscenesat både de gammeldags og flot fotograferet actionscener og de mange smukke naturbilleder, der danner baggrund for dette helt forrygende eventyr. Et lækkert lyddesign, hvor der i de stille stunder rumsteres dæmpet, kommer til at fremstå næsten filosoferende, mens de mere voldsomme scener er medrivende som få. Særligt filmens klimaks og slutning, må betegnes som ren verdensklasse. Her går lyd, billeder, klipning og fortælling op i den så berømte enhed, så man både sidder på kanten af stolen og røres til tårer. Underlægningsmusikken er ligeledes fantastisk understøttende og løfter med, i dette gammeldags drengeeventyr, som hører til den slags som man burde vise sine børn om søndagen, for bagefter at smide dem ud i haven og lege. Det er inspirerende som da jeg var dreng, men nuværende troværdigt og ægte. Det er krig, action og romantik i de nordamerikanske skove, som blot skriger på gensyn igen og igen.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Game of Thrones - 9/10 En dyster og mørk fantasy af perverteret intriger og blodige magtkampe. Det er Lord Of The Rings onde fætter, med mindre action og mere dialog og en ganske vellykket en af slagsen. Helt igennem fantastisk, overraskende, spændende og fængende ud over det tilladelige og nok den bedste 1. sæson af en Tv-serie jeg har set (sammen med første sæson af Deadwood måske).
Enter The Void Gaspar Noe er helt og aldeles unik. Enter The Void er helt suveræn...den første times tid, så trækker den desværre i langdrag. Farverne er fantastiske, men efter 1½-2 timer har man forstået pointen.
6/10
Synes nu kun det er den sidste del (med de mange mennesker der knalder) som trækker i langdrag og er symbolsk overforklarende om man vil. Jeg synes dog det virker godt for pointen (hvor vi får enter i begyndelsen af filmen og the void i slutningen, netop for at understrege at det er livet som sådan der er tale om). Så jeg lander noget højere end du omkring 5/6 - 8/10
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Jeg synes faktisk, den står ret godt. Der er par scener, hvor den virker lidt udfladet men på min - heller ikke specielt store - skærm ser det glimrende ud. Jeg genså faktisk "Chinatown" i går, hvor jeg havde en ven på besøg, som aldrig før havde set den, og den bliver stadig ved med at blæse mig væk uanset, hvor mange gange jeg ser den. Om noget synes jeg blot endnu bedre om den. Den har ganske rigtig sindssygt flot cinematografi, og så er manuskriptet bare formidabelt.
Jerry Goldsmiths spøgelsesagtige score er også fantastisk. Elsker ikke mindst musikken der følger, da Noah Cross gør sin [url= Musikken antyder allerede, at man nu kommer i selskab med
noget nær den rene ondskab.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Jeg ville have svært ved at argumentere imod, hvis du ville have mig til det:) Der er blot 'something' der holder mig tilbage med Tv-serier og fuldt hus.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Godt at du også synes blu ray'en yder den retfærdighed :) Men ellers kan jeg kun give dig ret, og de 3-4 gange jeg har set den ialt, opdager jeg flere og flere ting i den, flere detaljer om personernes baggrund, fortid osv, uden at det nogensinde blive fortalt i direkte sprog eller ligeud, selvom dialogen bestemt ikke er "sparsom", så at sige. Der er jo masser af dialog, men den er bare raffineret. Slutningen må vel siges at være så kompromisløs, at producerne idag nok ALDRIG vil tillade den slags ske :) Og ja... sikke en fotografering filmen har. Musik ligeledes.
#14338 "The General" er vidunderlig. Den får sgu min stemme for bedste komedie nogensinde. :)
#14339 Præcis. Jeg sidder også i går opdager detaljer, jeg aldrig før har bemærket. At overraskelseselementet er væk efter første kig gør ingenting. På en måde er det en fordel, så man har bedre tid til studere alle detaljerne, og i går sidder jeg blot med dyb beundring over, hvor mesterligt den er opbygget på alle planer.
Det ville for øvrigt også være næsten utænkeligt i dag at få lov til at lave en dyr Hollywood-film, hvor hovedpersonen er iført en så uklædelig bandage gennem så stor en del af spilletiden. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#14331 Sweetiebellefan 13 år siden
Barcelona bliver evakueret under et udbrud.
Imens er smittede folk holdet til fange i en bygning.
Kan anbfeales til fans af håndholdt kamera gysere
8/10
The Karate Kid II
Miyagi og Daniel-san er ankommet til smukke Okinawa, men der ern familie strid.
Klassisk martial art film.
9/10
The Lorax
Dr. Sesuss tegnefilm om en landsby der vil have deres træer af plastic udskiftet med virkelige træer.
Ikke den bedste animerede film men kan godt anbefales.
7/10
#14332 Hr. Nielsen 13 år siden
The Buddy Holly Story - 8/10
En solid god historie om en af rockens pionere, løftes op til at være nærmest fantastisk takker være autentisk og menneskeligt vedkommende spil fra filmens hovedpersoner. Har man en forkærlighed for musikken (jeg har!!!!!) skader det nu heller ikke.
The Egyptian - 4/10
langstrakt og umindeværdig ægyptisk drama, i 1950'er tidstypiske Hollywood kulisser og teatralsk skuespil, her i den mere kedelige ende, som til dels dog også skyldes svagt skrevne karakterer og den historie der kunne bruge et klare mål og at blive strammere fortalt.
A King in New York - 6/10
Chaplin's første film, efter han blev smidt ud af liberalismens højborg, anklaget for kommunistiske tilbøjeligheder, smager (forståeligt) af bitter frugt. Desværre forekommer filmens ellers mange fine pointer og beske kommentarer, om en Konge flygtet fra sit land, aldrig at danne en helhed. Historien svæver for meget rundt til min smag, uden rigtigt at kunne bestemme sig til hvor den vil hen. Man mærker ganske ofte på kynismen hos vores hovedperson, at Chaplin er vred/skuffet, men samfundskritikken rettet mod de der smed ham ud af USA, folder sig aldrig ud sammen med handlingen. Filmen blev i øvrigt hans sidste hovedrolle.
Game of Thrones - 9/10
En dyster og mørk fantasy af perverteret intriger og blodige magtkampe. Det er Lord Of The Rings onde fætter, med mindre action og mere dialog og en ganske vellykket en af slagsen. Helt igennem fantastisk, overraskende, spændende og fængende ud over det tilladelige og nok den bedste 1. sæson af en Tv-serie jeg har set (sammen med første sæson af Deadwood måske).
Slumdog Millionaire - 7/10
Sød, sjov og yderst underholdende fabel, der mere er beslægtet med et gammeldags eventyr end det socialrealistiske drama, som den kunne have elementer af. Det er ikke realistisk, men med et par gode pointer om mennesker, intelligens og det at leve, elske og ikke mindst overleve. Den mister ved gensyn, så elskede du den første gang, skal du måske ikke gense den.
RoboCop 2 - 6/10
Efterfølgeren til Paul Verhoeven vellykkede actionfilm, sætter sin forgænger i relief og udstiller hvor genialt den er ramt, når de sarkastiske undertoner blandes smukt med ramasjang og blodig tegneserievold. To'eren her prøver at gentage kunststykket, men kommer til at virke forceret, påtaget og plat. Den har dog heldigvis stadig sine underholdende momenter og gode actionscener af falde tilbage på, og selv om effekterne er dateret, så nyder jeg stadig at se Phil Tippett's dengang fremragende stop-motion tricks.
The General - 9/10
Buster Keaton's bedste film er en opvisning i opfindsomme stunts, ideer og tricks i verdensklasse. Historien er som så ofte før i hans film, underhunden der må bevise sig for at vinde kærligheden. Den fungerer, men mest fordi den er så fremragende fortalt, fotograferet, klippet og spillet.
Sleepy Hollow - 8/10
Burton's gendigtning af Washington Irving klassiske fortælling om den hovedløse rytter, er blevet til en både spøgefuldt underholdende, til tider blodig og momentvis skræmmende gyserfilm, hvis stil ret tydeligt er inspireret af de legendariske Hammer horrorfilm og det klæder den. Der er som så ofte før med Burton's film, kælet for den scenografiske detalje, mens man også så som ofte før, kunne have ønsket sig en smule mere af selve afviklingen af historien.
Margin Call - 7/10
Solidt drejet og velspillet drama, der sætter starten af finanskrisen nuanceret i centrum, med portrætter der viser både mennesket og forretningsmanden, uden at virke dømmende og fordomsfuld. Man kunne måske ønske sig, at der havde været tid til at gå lidt tættere på de enkelte personer, men når så mange presses ind, så koster det.
Assassins - 5/10
En film der bruger sin indledning på, at i værste Hollywood-stil at introducere vores helt, en lejemorder, som et menneske hvis moral er så ophøjet og god at det nærmer sig det patetiske, har meget imod sig. En lettere passivt spillende Stallone mod en overspillende Banderas, i en historie der nok egentlig ikke giver meget mening, proppet med tåbelige indfald, hjælper ikke meget. Men på trods lykkes det den alligevel, at blive underholdende i sine mere actionfyldte passager og man når aldrig at kede sig alt for meget, da der ikke bruges meget tid på at bygge unødigt på.
The Last of the Mohicans - 9/10
Michael Mann har fremragende iscenesat både de gammeldags og flot fotograferet actionscener og de mange smukke naturbilleder, der danner baggrund for dette helt forrygende eventyr. Et lækkert lyddesign, hvor der i de stille stunder rumsteres dæmpet, kommer til at fremstå næsten filosoferende, mens de mere voldsomme scener er medrivende som få. Særligt filmens klimaks og slutning, må betegnes som ren verdensklasse. Her går lyd, billeder, klipning og fortælling op i den så berømte enhed, så man både sidder på kanten af stolen og røres til tårer. Underlægningsmusikken er ligeledes fantastisk understøttende og løfter med, i dette gammeldags drengeeventyr, som hører til den slags som man burde vise sine børn om søndagen, for bagefter at smide dem ud i haven og lege. Det er inspirerende som da jeg var dreng, men nuværende troværdigt og ægte. Det er krig, action og romantik i de nordamerikanske skove, som blot skriger på gensyn igen og igen.
#14333 MMB 13 år siden
One more star... ;)
#14334 Collateral 13 år siden
#14335 Benway 13 år siden
Jeg synes faktisk, den står ret godt. Der er par scener, hvor den virker lidt udfladet men på min - heller ikke specielt store - skærm ser det glimrende ud. Jeg genså faktisk "Chinatown" i går, hvor jeg havde en ven på besøg, som aldrig før havde set den, og den bliver stadig ved med at blæse mig væk uanset, hvor mange gange jeg ser den. Om noget synes jeg blot endnu bedre om den. Den har ganske rigtig sindssygt flot cinematografi, og så er manuskriptet bare formidabelt.
Jerry Goldsmiths spøgelsesagtige score er også fantastisk. Elsker ikke mindst musikken der følger, da Noah Cross gør sin [url= Musikken antyder allerede, at man nu kommer i selskab med
#14336 Richard Burton 13 år siden
Damn boy! Get down :) Det var en del!!! Hail to the General!!!
#14337 Hr. Nielsen 13 år siden
#14338 Hr. Nielsen 13 år siden
#14339 Babo84 13 år siden
Godt at du også synes blu ray'en yder den retfærdighed :) Men ellers kan jeg kun give dig ret, og de 3-4 gange jeg har set den ialt, opdager jeg flere og flere ting i den, flere detaljer om personernes baggrund, fortid osv, uden at det nogensinde blive fortalt i direkte sprog eller ligeud, selvom dialogen bestemt ikke er "sparsom", så at sige. Der er jo masser af dialog, men den er bare raffineret. Slutningen må vel siges at være så kompromisløs, at producerne idag nok ALDRIG vil tillade den slags ske :) Og ja... sikke en fotografering filmen har. Musik ligeledes.
#14340 Benway 13 år siden
#14339 Præcis. Jeg sidder også i går opdager detaljer, jeg aldrig før har bemærket. At overraskelseselementet er væk efter første kig gør ingenting. På en måde er det en fordel, så man har bedre tid til studere alle detaljerne, og i går sidder jeg blot med dyb beundring over, hvor mesterligt den er opbygget på alle planer.
Det ville for øvrigt også være næsten utænkeligt i dag at få lov til at lave en dyr Hollywood-film, hvor hovedpersonen er iført en så uklædelig bandage gennem så stor en del af spilletiden. :)