Gravatar

#15161 Hr. Nielsen 13 år siden

Jeg smider et par karakterer og nogle korte kommentarer til de film jeg har set/genset de sidste par måneder (flere følger):

Prometheus - 7/10
Instruktør Scott’s tilbagevenden til sci-fic genren er en underholdende, visuelt fabelagtig og indimellem ganske spændende rodebutik, som svinger fra plothuller til subtilt opfindsomhed og fra banaliteter til genialiteter. Karaktererne er overfladiske, men der spilles godt og historien er en gang nonsens af den bedre slags. Det bliver aldrig til den store kunst, manden lavede som ung, men det er stadig værd at hylde, at man både tør og gider forsøge mere end den efterhånden temmelig forudsigelige Hollywood maskine normalt gør. Filmen har også det bedste brug af 3D jeg endnu har oplevet.

Bloodsport - 6/10
Stadig en af de bedste kampsports- B-film, hvor en dengang ung Van Damme viser bensving i verdensklasse og skuespil i rendestensklassen, i filmens mange og medrivende underholdende slåskampe.

Kari-gurashi no Arietti - 8/10
Magisk og fortryllende, med en stille poesi, genskabes historien om ’Lånerne’ som japansk anime. Det er historien om isolerede børns søgen efter samhørighed på trods.

The Fighter - 9/10
Det er ikke den genkendelige, om end her rigtigt flot fortalte historie der trækker læsset. Det er de enormt godt skrevne karakterer, anført af en mesterligt spillende Bale som misbruger. Han rammer samtlige tangenter så rigtigt, at han kunne være den ægte vare (hvad jeg også har ladet mig fortælle fra en tidligere misbruger om hans spil!).

The Music Never Stopped - 6/10
Varm og menneskeligt vedkommende, men også lidt tam fortælling om to mennesker der igennem musikkens helende og samlende kræfter, genfinder hinanden. Musikken alene er dog filmen værd! I’m a Deadhead nowJ

Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes - 7/10
Når jeg ser dette forsøg på at lave en realistisk version, hvor dramaet er i højsædet, om Tarzan, kommer jeg altid til at savne de gamle eventyrfilm, hvor Johnny Weismüller gav den som abemanden. Ikke at denne er dårlig (eller de gamle er vildt gode nødvendigvis) og den starter faktisk godt ud, med flere yderst seværdige sekvenser. Men historien om det ’naturlige’ menneskes møde med vores lettere forlorne kultur, mister momentum når vi rammer filmens sidste halvdel, uden dog heldigvis at blive ligegyldigt. Det er både rørende og også sine steder spændende og/eller vedkommende, men jeg havde hellere set et lige så kvalitativt forsøg på at ramme en mere romantisk og drenegrøvsagtig tilgang til fortællingen.

Ghost Rider: Spirit of Vengeance - 2/10
At første film om spøgelsesrytteren, der var en middelmådig affære, skulle vise sig at give denne baghjul, havde jeg nok ikke forventet muligt. Men det er desværre sandheden om dette makværk, der rammer en Steven ’Røvfjæs’ Seagal stemning når den er værst. Historien er latterlig og dårligt fortalt, actionscenerne er forstilte og skuespillet pinligt. Kun et par okay effekter og en enkelt scene måske, trækker den op fra helt at ramme bunden.

ID:A - 3/10
Kvinden uden navn, uden det Bourne’ske, i en kønsløs spændings historie, som man har glemt alt om, med undtagelse af at Tuva Novotny stadig ser dejlig ud.

Scars of Dracula - 4/10
Christopher Lee forsætter som den infame blodsuger, atter uden bid. Man gider ikke engang længere gøre lidt ud af, hvordan Dracula kan genopstå som udød, som man ellers har gjort tidligere. Siden den mesterlige ’Dracula: Prince Of Darkness’ er det gået kraftigt ned ad bakke.

Hamilton - I nationens intresse - 4/10
Historien halter, actionscenerne er banale, dialogen er svag og påtaget og jeg kan slet ikke tage Persbrandt alvorlig som Hamilton. Bøgerne er ellers god læsning på en strand om sommeren!

A Dangerous Method - 7/10
Fornuft og følelse, tro og videnskab...I sidste ende er det 'all about love' og det underspilles fint i de psykologiske aspekter, i en film med en velskreven dialog og godt skuespil. Lidt rigeligt tomgang mod slutningen.

Attack the Block - 7/10
Britisk low-budget invasionsfilm, hvis simple historie nøjagtigt tør tage det skridt i en anden retning og lade vores hovedpersoner være dem vi normalt ikke gider møde, som gør den underholdende. Det er ikke stor kunst, men det er blodigt morskab.

Man on a Ledge - 5/10
Typisk effektiv Hollywood spændingsfilm, men desværre også typisk skematisk og forudsigelig, med momenter hvor den bliver direkte dum. Men teknisk flot og sine steder da spændende (nok).

Batman Begins - 9/10
Mesterlig filmatisering af Batman’s skabelses historie, hvor instruktør Nolan rammer næsten rigtigt med alt. Kun actionscenerne er ikke altid i top og det trækker lidt ned i en film der ellers ville have været et mesterværk.

King Kong (1933) - 10/10
Monsterfilmen over dem alle og filmen jeg aldrig bliver færdig med. Dateret ja, men hvorfor skal det trække ned (for mig), når filmen hver gang (har måske set den 25 gange) leverer max underholdning i samtlige minutter. Når Kong melder sig på banen ligner jeg stadig en smilende lille dreng på 5 år, som da jeg første gang så kæmpeaben gøre sin mesterlige entre. Historien er en tour-de-force i monstre, ideer og medrivende momenter, som den dag i dag må forbløffe mig. En af mine all-time favoritter.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#15162 Lord Beef Jerky 13 år siden

Bloodsport en af de bedste kampsports b-film kombineret med en 6/10 does not compute!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#15163 Hr. Nielsen 13 år siden

#15162 Hmm, nej du har ret. Havde også først kaldt den en C-film, men følte det var lidt plat. Uanset hvad, så finder jeg den underholdende, men mere end 6/10 kan jeg ikke bevæge mig over. Burde måske havde skrevet en af de bedre cheesy kampsportsfilm. Det havde nok ramt bedre hvad jeg mente eller hvordan jeg føler og tænker om den.....
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#15164 loki 13 år siden

Faldt over denne post på reddit: List of Upcoming Notable Movies in 2012 and Early 2013 (w/trailers)!. Scroll ned til først post for en pænere tabel.
www.peakoil.dk
Gravatar

#15165 wiseguy 13 år siden

Lidt blandet landhandel fra den sidste uges tid:

The Grey
Liam Neeson er igen bad ass, denne gang er det en flok ulve han ryger uklar med! Ikke en film, jeg kommer til at se igen, men den var da ganske underholdende.
4/6 (med pil ned)

My Week With Marilyn
Mest af alt en utrolig velspillet film. Jeg fik helt lyst til at gense nogle af Marilyns gamle film.
Der har altid været et eller andet magisk over den kvinde, som har fascineret mig, siden jeg var dreng. Hun er om nogen et vaskeægte Hollywood icon og Michelle Williams slipper faktisk fornuftigt fra en nærmest umulig opgave.
4/6 (med pil op)

The Dark Knight Rises
Der er vist skrevet så rigeligt, men jeg er så én af dem der er solgt!! flot, flot slutning på en fantastisk trilogi
6/6

Happy Feet 2
Den første var helt fin, men 2eren er en total fuser! Damn! hvor var den kedelig
2/6

Mimic (Director's cut)
Man ville jo ønske at Guillermo del Toro først havde lavet Mimic efter, at han var blevet et stort navn. Men det er nu stadig en fornuftig b-film.
7.1 lydsporet på BD'en er i øvrigt helt fantastisk!!
4/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Gravatar

#15166 Takfornu 13 år siden

Red, White & Blue

Ventede her i formiddags på et vigtig opkald og fordrev tiden med denne lille film.

Tone er mørk, dyster og meget ubehagelig hele vejen igennem, men det er faktisk en okay film, som i forhold til mange gysere og horror film, som følger en helt fast skabelon eller kun prøver at finde en grund til at slå et menneske eller dyr ihjel på en eller anden fantasiløs måde, og gerne med så meget splat som muligt. Denne film forsøger rent faktisk at fortælle nogle historier og skæbner der flettes sammen til en.

Har ikke tid til at skrive mere, så jeg vil blot for nu give den lidt tal ...

Film 3/6
Video 3/6
Audio 3/6

A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#15167 Collateral 13 år siden

Lord Beef Jerky (15160) skrev:
Hahaha for helvede altså... jeg laver jo bare pis. Jeg har utallige gange sagt, at alle skal have lov til at sige sin mening om hvad som helst, så jeg gider ikke fortsat være en goody two-shoes. Når jeg råber "Her er de sande karakterer!!!" så læs det som en joke fremover.

Mht. Freddy Vs. Jason er jeg heller ikke selv skide-glad for den, men det har været en ting som stort set alle fans har råbt efter i mange år, da rygterne om filmen startede helt tilbage i 80'erne. Så om man kan kalde det nostalgi eller whatever for mit vedkommende aner jeg ikke, men det var et længe ventet showdown. Filmen holder et højt tempo, og formår at underholde, fordi man virkelig ikke aner, hvem der skal løbe med sejren af de to. Selve resultatet i slutningen er mildest talt skuffende, og mindre CGI ville bestemt have klædt filmen. I forhold til New Nightmare finder jeg den dog bedre af den simple grund, at der aldrig sker en skid i New Nightmare. Den kører på sin fine idé lige indtil de sidste 5 minutter, som er sammenlagt mindst ligeså skuffende som slutningen på Freddy Vs. Jason. Den mangler tempo eller indhold... blot at fremlægge en god idé, og gå i stampe i en times tid, er simpelthen ikke godt nok. Jeg kedede mig i hvert fald, og det gjorde jeg bestemt ikke i den ellers middelmådige Freddy Vs. Jason.

Mht. Secret Window var min kommentar igen ment i spøg. Personligt finder jeg den forfærdelig, og det er ikke kun fordi den er forudsigelig, og benytter et overbrugt twist i slutningen... men også fordi alt fra præstationerne til dialogen grænser sig til det rædselsfulde. Jeg blev aldrig grebet af fortællingen, og endte med at blive pissesur over at have spildt min tid på filmen, da den var slut... og hver gang jeg har det sådan, giver jeg filmen et rungende 1/10.

Jeg har også en episk evne til at mislæse indlæg som er beregnet på at være sjove, så det er sikkert min fejl. Men til at begynde med havde jeg forventet at det med de "sande" karakterer var for sjov, men indlæg nummer 2 fik mig så til at tro om.

Omkring "Secret Window" kan jeg slet ikke følge de ting du nævner vedr. dialogen og spillet. Derudover har twistet aldrig generet mig og selvom jeg sagtens kan se at opbygningen er velkendt, synes jeg karakteren (portrætteringen af hans ensomhed) og hans forhold til ekskonen er interessant. Men kender nu godt at være sur over at have spildt sin tid på en film. Se nu bare "Wanderlust" som jeg så i går. For satan en skod film.

Freddy vs. Jason er da sjov nok for hvad den er, men nogen god film finder jeg bare ikke at den er. Så et eller andet sted er vi nok enige, bare ikke i forhold til New Nightmare, som jeg fandt meget underholdende og interessant.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#15168 Lord Beef Jerky 13 år siden

#15167 Wanderlust you say? Den får jeg helt lyst til at se, bare for at se om jeg er enig med dig.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#15169 wigant 13 år siden

@misuma & navarre3:
Ang. Red, White and Blue. Er der en af jer som har den engelske DVD og kan sige om der er tekster af nogen art?
Gravatar

#15170 Collateral 13 år siden

Lord Beef Jerky (15168) skrev:
#15167 Wanderlust you say? Den får jeg helt lyst til at se, bare for at se om jeg er enig med dig.

Go ahead :) Du kan lige nå det inden søndag hvor min anmeldelse formentlig kommer online.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone

Skriv ny kommentar: