Endnu en rigtig god western fra John Ford. Han kan sgu’ sit kram. ”The Searchers” er en film der på underlig vis føles både storladen og intim på samme tid. Storladen på grund af de flotte og varierende naturlandskaber som pryder den skønne billedside, og intim på grund af det egentligt simple plot, hvor konflikten og udviklingen hviler på få karakterer, som man følger tæt gennem hele filmen. Filmen handler også i den grad om konflikten mellem cowboys og indianere, og er et klart eksempel på en odyssey-western, hvor vores helt, Ethan, har et klart defineret mål og endepunkt for sin rejse. Ethan er fra starten af filmen en rigtig frontier-mand, og undervejs på den lange rejse, bliver Martin Pawley også hærdet en smule af at leve i vildnisset, hvilket gør at han mod slutningen af filmen formår at stå op til Ethan. Og så byder også på en af de høfligste og mest fair slåskampe jeg vist nogensinde har set på film.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
og er et klart eksempel på en odyssey-western, hvor vores helt, Ethan, har et klart defineret mål og endepunkt for sin rejse.
Der er vist en, der har haft medievidenskab. :D
Det, som jeg fandt mest interessant ved filmen, var at følge, hvordan årsagen til forfølgelsen ændres og hvorledes det sker. :) Jeg må dog blankt indrømme, at jeg er mere til Leone westerns, men ikke desto mindre er The Searchers en god film. :)
Det er faktisk et blogindlæg som jeg har skrevet(og derefter kopieret herind) i forbindelse med mit western-fag(vi skal skrive et til hver film i kurset), så derfor tænkte jeg at det var smart at bruge et af de termer vi lærer :)
Foeller (16113) skrev:
Jeg må dog blankt indrømme, at jeg er mere til Leone westerns, men ikke desto mindre var The Searchers en god film. :)
Det er jeg skam også selv, og af de klassiske western jeg hidtil har set i forbindelse med Western-faget, så er det kun "High Noon" der for mig kommer helt op og kan måle sig med Leones westerns. Men ja, "The Searchers" er bestemt en rigtig god film :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Det er faktisk et blogindlæg som jeg har skrevet(og derefter kopieret herind) i forbindelse med mit western-fag(vi skal skrive et til hver film i kurset), så derfor tænkte jeg at det var smart at bruge et af de termer vi lærer :)
Det må du da endelig også fortsætte med! Jeg studsede bare lige over begrebet og konkluderede, at det måtte være fra undervisningen, det stammede fra. :P
Kruse (16114) skrev:
Det er jeg skam også selv, og af de klassiske western jeg hidtil har set i forbindelse med Western-faget, så er det kun "High Noon" der for mig kommer helt op og kan måle sig med Leones westerns. Men ja, "The Searchers" er bestemt en rigtig god film :)
High Noon har jeg ikke set endnu, men jeg så godt din anmeldelse, og den er også skrevet bag øret. :)
Endnu en rigtig god western fra John Ford. Han kan sgu’ sit kram. ”The Searchers” er en film der på underlig vis føles både storladen og intim på samme tid. Storladen på grund af de flotte og varierende naturlandskaber som pryder den skønne billedside, og intim på grund af det egentligt simple plot, hvor konflikten og udviklingen hviler på få karakterer, som man følger tæt gennem hele filmen. Filmen handler også i den grad om konflikten mellem cowboys og indianere, og er et klart eksempel på en odyssey-western, hvor vores helt, Ethan, har et klart defineret mål og endepunkt for sin rejse. Ethan er fra starten af filmen en rigtig frontier-mand, og undervejs på den lange rejse, bliver Martin Pawley også hærdet en smule af at leve i vildnisset, hvilket gør at han mod slutningen af filmen formår at stå op til Ethan. Og så byder også på en af de høfligste og mest fair slåskampe jeg vist nogensinde har set på film.
Godt at høre du kunne lide den. Verdens bedste western hvis du spørger mig. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Jeg mangler gensyn med alle Fords film, men specielt hans westerns. Er de fleste ikke ude på BD efterhånden? Ellers vil en umiddelbar top 10 fra min side se således ud:
1. Johnny Guitar 2. Man of the West 3. Ride the High Country 4. The Man from Laramie 5. Fort Apache 6. The Man who Shot Liberty Valence 7. High Noon 8. Canyon Passage 9. The Gunfighter 10. The Far Country
#16118 Nej, det er vist nok kun en håndfuld, der er ude på blu ray.
En hurtig top 10 westerns fra mig ville nok være noget i retning af:
1. The Searchers 2. Once Upon a Time in the West 3. The Wild Bunch 4. Johnny Guitar 5. The Naked Spur 6. Dead Man 7. Rio Bravo 8. Ride the High Country 9. High Noon 10. The Man who Shot Liberty Valence
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Nå, jeg har nemlig kun set Criterions udgivelse af Stagecoach, hvilket var en overdådig oplevelse. Men The Searchers skal i hvert fald erhverves, og genses.
Benway (16119) skrev:
2. Once Upon a Time in the West
Den vil nu altid blive klassificeret som en spaghettiwestern i min bog.
Benway (16119) skrev:
6. Dead Man
... og her ætses genren i den samme klippe, Blakes djævel ætsede sine vers i, såh. :)
Jeg ved dog heller ikke, om man kan betegne Canyon Passage og Johnny Guitar som "klassiske" westerns, men nuvel.
#16111 Kruse 13 år siden
#16112 Hr. Nielsen 13 år siden
http://www.imdb.com/title/tt1557676/
#16113 MMB 13 år siden
Der er vist en, der har haft medievidenskab. :D
Det, som jeg fandt mest interessant ved filmen, var at følge, hvordan årsagen til forfølgelsen ændres og hvorledes det sker. :) Jeg må dog blankt indrømme, at jeg er mere til Leone westerns, men ikke desto mindre er The Searchers en god film. :)
#16114 Kruse 13 år siden
#16115 MMB 13 år siden
Det må du da endelig også fortsætte med! Jeg studsede bare lige over begrebet og konkluderede, at det måtte være fra undervisningen, det stammede fra. :P
High Noon har jeg ikke set endnu, men jeg så godt din anmeldelse, og den er også skrevet bag øret. :)
#16116 Pécuchet 13 år siden
Hvilke "klassiske" westerns har du da set?
#16117 Benway 13 år siden
Godt at høre du kunne lide den. Verdens bedste western hvis du spørger mig. :)
#16118 Pécuchet 13 år siden
1. Johnny Guitar
2. Man of the West
3. Ride the High Country
4. The Man from Laramie
5. Fort Apache
6. The Man who Shot Liberty Valence
7. High Noon
8. Canyon Passage
9. The Gunfighter
10. The Far Country
#16119 Benway 13 år siden
En hurtig top 10 westerns fra mig ville nok være noget i retning af:
1. The Searchers
2. Once Upon a Time in the West
3. The Wild Bunch
4. Johnny Guitar
5. The Naked Spur
6. Dead Man
7. Rio Bravo
8. Ride the High Country
9. High Noon
10. The Man who Shot Liberty Valence
#16120 Pécuchet 13 år siden
Nå, jeg har nemlig kun set Criterions udgivelse af Stagecoach, hvilket var en overdådig oplevelse. Men The Searchers skal i hvert fald erhverves, og genses.
Den vil nu altid blive klassificeret som en spaghettiwestern i min bog.
... og her ætses genren i den samme klippe, Blakes djævel ætsede sine vers i, såh. :)
Jeg ved dog heller ikke, om man kan betegne Canyon Passage og Johnny Guitar som "klassiske" westerns, men nuvel.