#16120 - men en spaghettiwestern er vel også en western? Ligesom Præriens Skrappe Dreng også er en western ;)
En Western-top10 vil nok se sådan her ud for mig(hvor spaghetti-westerns er med)
Lonesome Dove Once Upon A Time In The West The Good, The Bad and The Ugly The Proposition High Noon High Plain Drifter The Assassination of Jesse James Stagecoach Dodge City The Wild Bunch
- animationen (kan bedre lide deres tidligere streger) - musik/lyd (musikken var ikke specielt imponerende. Den skotske dialekt var ok, men var bedre i Braveheart heh).
+/- historien (For dreamworks ville det have været ret godt, men for Pixar forventer jeg nok mere. Ikke at den var decideret dårlig, men meget forudsigelig og alt for kort.)
Fascinerende ide og med mange gode vinkler og visuelle virkemidler, meeeeen bum bum... den mindre på flere punkter om Tarkovskiy's Solyaris, men uden tilnærmelsesvis at have samme dybde eller visuelle billedsprog. Love bliver desværre lidt for lang i skægget, og lidt for diffus i måden at kommunikere sit budskab på.
Jeg tror at Péruchet mente en top 10 over klassiske westerns, hvorimod at Benway lavede en top 10 over alle westerns :)
Præcis. :)
For klassiske westerns med Once Upon a Time in the West og Dead Man fjernet fra listen, bliver det i stedet noget i retning af:
1. The Searchers 2. The Wild Bunch 3. Johnny Guitar 4. The Naked Spur 5. Rio Bravo 6. Ride the High Country 7. High Noon 8. The Man who Shot Liberty Valence 9. Forty Guns 10. The Big Country
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Så Batte Royale på Netflix i går og den er en lidt blandet fornøjelse. Jeg kan virkelig godt lide idéen og den rå udførsel, men der er nogen øjeblikke (som sandsynligvis har med en anderledes filmkultur at gøre) der virker særprægede. Symbolisme der rodes lidt sammen med virkelighed og tekster der kommunikerer med filmens karakterer (eller omvendt)? Men spændende film og ser den gerne igen.
4/6
Ellers har jeg for nylig set:
A Love Song for Bobby Long som var en fin melankolsk lille størrelse, som føles lidt klichépræget, men som jeg samtidig havde svært ved ikke at holde af. Travolta er virkelig sympatisk og det er Johansson også, selvom dette ikke er blandt hendes mest interessante roller.
4/6
Crank Var så ekstrem at jeg ikke kunne undgå at være underholdt. Dens mix af 'Natural Born Killers' inspirerede projektioner på væggene og stilistiske udtryksfuldhed, gør sig for en super spændende og medrivende oplevelse. Ja det er fjollet, men skal man slå hjernen fra, skal det gøres med stil og jeg vil til enhver tid hellere bruge tid på denne film end så mange andre actionfilm.
4/6
Dead Fish Kunne jeg ikke lide til trods for at Gary Oldman er cool og Billy Zane spillede en af de bedste roller jeg har set ham i. En overordnet set ret kedelig film, der i sidste ende føles så fjollet at jeg mistede engagementet i fortællingen.
2/6
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Clear and Present Danger - 7/10 Solidt spændende Jack Ryan thriller, der tager tråden op fra forrige film. Ford er atter fin nok i hovedrollen og der er momenter af god underholdning og veltimet action, men også stedvis døde punkter. Jeg kan føle den sine steder glider lige let nok hen over de mere intime momenter, der kunne have løftet den op på et mere personligt plan.
Dredd 3D - 8/10 Råt og upoleret action og ikonisk adfærd, i et måske rigeligt simpelt plot. Visuelt dog så smukt, at det sine steder nærmer sig billede poetisk skønhed. Lidt mere historie og en actiondel, der havde været lidt mere varieret, frem for næsten kun rene skyderier (som dog fungerer fremragende!), så havde vi måske stået med et mesterværk i genren. Nu må vi 'nøjes'.
Der Schatz im Silbersee - 9/10 Objektivt slet ikke tæt på så høj en bedømmelse. For trods skønne billeder i smuk natur, mere end mesterlig underlægningsmusik af Martin Böttcher (et par af filmens temaer er noget af det bedste jeg nogensinde har hørt), elskværdige helte og grumme skurke, samt grand scale actionscener af den underholdende kulørte slags, så er det et drengerøvseventyr af den meget lette og også ujævne slags. Men hvordan rater man kærlighed til en film, som jeg siden som barn har set med jævne mellemrum og elsket, trods dens fejl og mangler. Måske slet ikke?
Akira - 9/10 Begavet og original japansk anime, hvis fantastiske historie og visuelle opfindsomhed er en bedrift som det er få filmskabere forundt at opnå.
Presumed Innocent - 7/10 Velspillet og godt drama og thriller, hvis langsommelige opbygning fint underbygger karaktererne og gør historien troværdig, uden at efterlade et varigt stort indtryk.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Synes også The Searchers er en rigtig god western. Har faktisk genset den for nogle mdr siden. Storladen i billeder, men også intim i sin historie, som du siger. Mit eneste problem med den er lidt dens action, altså skudscener. Det har sikkert noget med tiden at gøre, men de forekommer mig ofte meget ufarlige, hvor jeg føler, at der næsten ingen konsekvens er, når folkene udveksler dueller. Jeg foretrækker helt klart The Wild Bunch, men den er jo også af nyere dato. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan se kvaliteter i den film vi taler om.
The Last Starfighter - 4/10 Sci-fic komedie i tidstypisk 80'er teenage-stil, der i sin tid blev promoveret på, at filmens rumskibe for første gang var lavet udelukkende på computer. Det ses og ikke for det gode, selv om det måske tiden taget i betragtning er ganske flot. Men uanset hvad, så stinker den spinkle og bøvede fortælling, som mest af alt domineres af fjollede indfald og tvivlsomme ideer. Det har måske enkelte gange sin charme, men det skal nok mere måles i nostalgiske stunder for ol' timers, end i kvalitet eller glimt i øjet.
The Avengers - 10/10 Gensynet gav mig endnu en optur, for filmen trak atter op og ikke ned som jeg kunne have frygtet. Genial pacing og med et klasse ensemble samspil af den slags jeg elsker.
Sover Dolly på ryggen? - 5/10 Jeg burde hade denne film og der er også flere ting som jeg finder stygge. Det være det irriterende historie, de rigeligt korrekte påfund og den ofte alt for forudsigelige historie. Men N. L. Kaas kunne jeg altså ikke stå for. Ja, jeg finder ham faktisk morsom.
The Fox and the Hound - 6/10 En af Disney's mindre kendte og med rette, mindre anerkendte klassiske tegnefilm. Det er såmænd en rigtig sød historie om venskab på trods og filmens pointer er både gode og rørende. Stilen er dog mere blød og børnevenlig og stregen mindre kvalitativ end firmaets bedste.
The Curse of Frankenstein - 8/10 Hammer films udgave af Shelley's klassiske gyserroman, er måske mindre ikonisk end Universal's mere kendte, men så dog mere psykologisk underfundig og djævelsk. Fokus er på det etiske og karaktererne, mens filmens 'monster' må træde mere i baggrunden, for en historie om besættelse af en ide og fanatisme. Det er trods filmens alder, stadig underholdende og vovet.
Marie Krøyer - 3/10 Trættende episodisk, hvor instruktør August for ofte springer fra det ene dramatiske højdepunkt til det andet, hvor vi som publikum planmæssigt kan blive rørt og forarget. Det fungerede også, i hvert fald på dem jeg kender der har set den. Personligt fandt jeg filmen både anstrengende, overfladisk og gabende kedelig. Det præsenteres som skal vi føle medlidenhed med maler Krøyer's kone Marie og føle foragt for Skagensmaleren selv, uden at historien gider søge bag så vi får en forståelse for dem som menneske. Det virker mig som billige tricks, i en fortælling der ikke gider blive fortalt. Der ligger ellers en god historie her. Synd og skam.
The Revenge of Frankenstein - 7/10 Når måske ikke op på siden af forløberen The Curse Of Frankenstein, men ikke desto mindre er det både spændende, sine steder en anelse skræmmende og vellavet, når Baron Frankenstein, atter fremragende spillet af Peter Cushing, forsætter sine eksperimenter.
Prometheus - 5/10 Et gensyn jeg vist godt kunne have undværet. Historiens mangler stod mere ud og filmens stærkere momenter blev svagere. Måske jeg blot har brugt for meget tid på at debattere den, eller måske er den bare ikke bedre. Intentionerne har helt sikkert været til stede og været store, men ultimativt forekommer dens niveau mig næsten fuldt ud så dumt som en film som Battleship. Lidt ærgeligt med den billedeside.
I have my principles - And if you don't like them, I have others
#16121 Skeloboy 13 år siden
En Western-top10 vil nok se sådan her ud for mig(hvor spaghetti-westerns er med)
Lonesome Dove
Once Upon A Time In The West
The Good, The Bad and The Ugly
The Proposition
High Noon
High Plain Drifter
The Assassination of Jesse James
Stagecoach
Dodge City
The Wild Bunch
#16122 Kruse 13 år siden
Jeg tror at Péruchet mente en top 10 over klassiske westerns, hvorimod at Benway lavede en top 10 over alle westerns :)
#16123 loki 13 år siden
- animationen (kan bedre lide deres tidligere streger)
- musik/lyd (musikken var ikke specielt imponerende. Den skotske dialekt var ok, men var bedre i Braveheart heh).
+/- historien (For dreamworks ville det have været ret godt, men for Pixar forventer jeg nok mere. Ikke at den var decideret dårlig, men meget forudsigelig og alt for kort.)
-----
Love: 3/6
Fascinerende ide og med mange gode vinkler og visuelle virkemidler, meeeeen bum bum... den mindre på flere punkter om Tarkovskiy's Solyaris, men uden tilnærmelsesvis at have samme dybde eller visuelle billedsprog. Love bliver desværre lidt for lang i skægget, og lidt for diffus i måden at kommunikere sit budskab på.
#16124 Benway 13 år siden
Præcis. :)
For klassiske westerns med Once Upon a Time in the West og Dead Man fjernet fra listen, bliver det i stedet noget i retning af:
1. The Searchers
2. The Wild Bunch
3. Johnny Guitar
4. The Naked Spur
5. Rio Bravo
6. Ride the High Country
7. High Noon
8. The Man who Shot Liberty Valence
9. Forty Guns
10. The Big Country
#16125 Collateral 13 år siden
4/6
Ellers har jeg for nylig set:
A Love Song for Bobby Long som var en fin melankolsk lille størrelse, som føles lidt klichépræget, men som jeg samtidig havde svært ved ikke at holde af. Travolta er virkelig sympatisk og det er Johansson også, selvom dette ikke er blandt hendes mest interessante roller.
4/6
Crank
Var så ekstrem at jeg ikke kunne undgå at være underholdt. Dens mix af 'Natural Born Killers' inspirerede projektioner på væggene og stilistiske udtryksfuldhed, gør sig for en super spændende og medrivende oplevelse. Ja det er fjollet, men skal man slå hjernen fra, skal det gøres med stil og jeg vil til enhver tid hellere bruge tid på denne film end så mange andre actionfilm.
4/6
Dead Fish
Kunne jeg ikke lide til trods for at Gary Oldman er cool og Billy Zane spillede en af de bedste roller jeg har set ham i. En overordnet set ret kedelig film, der i sidste ende føles så fjollet at jeg mistede engagementet i fortællingen.
2/6
#16126 Slettet Bruger [4112912599] 13 år siden
#16127 Kruse 13 år siden
#16128 Hr. Nielsen 13 år siden
Clear and Present Danger - 7/10
Solidt spændende Jack Ryan thriller, der tager tråden op fra forrige film. Ford er atter fin nok i hovedrollen og der er momenter af god underholdning og veltimet action, men også stedvis døde punkter. Jeg kan føle den sine steder glider lige let nok hen over de mere intime momenter, der kunne have løftet den op på et mere personligt plan.
Dredd 3D - 8/10
Råt og upoleret action og ikonisk adfærd, i et måske rigeligt simpelt plot. Visuelt dog så smukt, at det sine steder nærmer sig billede poetisk skønhed. Lidt mere historie og en actiondel, der havde været lidt mere varieret, frem for næsten kun rene skyderier (som dog fungerer fremragende!), så havde vi måske stået med et mesterværk i genren. Nu må vi 'nøjes'.
Der Schatz im Silbersee - 9/10
Objektivt slet ikke tæt på så høj en bedømmelse. For trods skønne billeder i smuk natur, mere end mesterlig underlægningsmusik af Martin Böttcher (et par af filmens temaer er noget af det bedste jeg nogensinde har hørt), elskværdige helte og grumme skurke, samt grand scale actionscener af den underholdende kulørte slags, så er det et drengerøvseventyr af den meget lette og også ujævne slags. Men hvordan rater man kærlighed til en film, som jeg siden som barn har set med jævne mellemrum og elsket, trods dens fejl og mangler. Måske slet ikke?
Akira - 9/10
Begavet og original japansk anime, hvis fantastiske historie og visuelle opfindsomhed er en bedrift som det er få filmskabere forundt at opnå.
Presumed Innocent - 7/10
Velspillet og godt drama og thriller, hvis langsommelige opbygning fint underbygger karaktererne og gør historien troværdig, uden at efterlade et varigt stort indtryk.
#16129 Ispep 13 år siden
Synes også The Searchers er en rigtig god western. Har faktisk genset den for nogle mdr siden. Storladen i billeder, men også intim i sin historie, som du siger. Mit eneste problem med den er lidt dens action, altså skudscener. Det har sikkert noget med tiden at gøre, men de forekommer mig ofte meget ufarlige, hvor jeg føler, at der næsten ingen konsekvens er, når folkene udveksler dueller. Jeg foretrækker helt klart The Wild Bunch, men den er jo også af nyere dato. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan se kvaliteter i den film vi taler om.
#16130 Hr. Nielsen 13 år siden
The Last Starfighter - 4/10
Sci-fic komedie i tidstypisk 80'er teenage-stil, der i sin tid blev promoveret på, at filmens rumskibe for første gang var lavet udelukkende på computer. Det ses og ikke for det gode, selv om det måske tiden taget i betragtning er ganske flot. Men uanset hvad, så stinker den spinkle og bøvede fortælling, som mest af alt domineres af fjollede indfald og tvivlsomme ideer. Det har måske enkelte gange sin charme, men det skal nok mere måles i nostalgiske stunder for ol' timers, end i kvalitet eller glimt i øjet.
The Avengers - 10/10
Gensynet gav mig endnu en optur, for filmen trak atter op og ikke ned som jeg kunne have frygtet. Genial pacing og med et klasse ensemble samspil af den slags jeg elsker.
Sover Dolly på ryggen? - 5/10
Jeg burde hade denne film og der er også flere ting som jeg finder stygge. Det være det irriterende historie, de rigeligt korrekte påfund og den ofte alt for forudsigelige historie. Men N. L. Kaas kunne jeg altså ikke stå for. Ja, jeg finder ham faktisk morsom.
The Fox and the Hound - 6/10
En af Disney's mindre kendte og med rette, mindre anerkendte klassiske tegnefilm. Det er såmænd en rigtig sød historie om venskab på trods og filmens pointer er både gode og rørende. Stilen er dog mere blød og børnevenlig og stregen mindre kvalitativ end firmaets bedste.
The Curse of Frankenstein - 8/10
Hammer films udgave af Shelley's klassiske gyserroman, er måske mindre ikonisk end Universal's mere kendte, men så dog mere psykologisk underfundig og djævelsk. Fokus er på det etiske og karaktererne, mens filmens 'monster' må træde mere i baggrunden, for en historie om besættelse af en ide og fanatisme. Det er trods filmens alder, stadig underholdende og vovet.
Marie Krøyer - 3/10
Trættende episodisk, hvor instruktør August for ofte springer fra det ene dramatiske højdepunkt til det andet, hvor vi som publikum planmæssigt kan blive rørt og forarget. Det fungerede også, i hvert fald på dem jeg kender der har set den. Personligt fandt jeg filmen både anstrengende, overfladisk og gabende kedelig. Det præsenteres som skal vi føle medlidenhed med maler Krøyer's kone Marie og føle foragt for Skagensmaleren selv, uden at historien gider søge bag så vi får en forståelse for dem som menneske. Det virker mig som billige tricks, i en fortælling der ikke gider blive fortalt. Der ligger ellers en god historie her. Synd og skam.
The Revenge of Frankenstein - 7/10
Når måske ikke op på siden af forløberen The Curse Of Frankenstein, men ikke desto mindre er det både spændende, sine steder en anelse skræmmende og vellavet, når Baron Frankenstein, atter fremragende spillet af Peter Cushing, forsætter sine eksperimenter.
Prometheus - 5/10
Et gensyn jeg vist godt kunne have undværet. Historiens mangler stod mere ud og filmens stærkere momenter blev svagere. Måske jeg blot har brugt for meget tid på at debattere den, eller måske er den bare ikke bedre. Intentionerne har helt sikkert været til stede og været store, men ultimativt forekommer dens niveau mig næsten fuldt ud så dumt som en film som Battleship. Lidt ærgeligt med den billedeside.