Helt bestemt. Med hensyn til Kubrick, så er jeg lidt spændt på at høre, hvad du synes om 'Eyes Wide Shut', som jeg også synes er helt fantastisk. Jeg har snakket med mange om denne film, og det er om noget en, der kan dele vandene.
Helt bestemt. Med hensyn til Kubrick, så er jeg lidt spændt på at høre, hvad du synes om 'Eyes Wide Shut', som jeg også synes er helt fantastisk. Jeg har snakket med mange om denne film, og det er om noget en, der kan dele vandene.
Den er jeg ikke helt så begejstret for. Jeg vil nok give den 6/10.
Her er hvad jeg tidligere har skrevet om den i forskellige tråde her på filmz.dk:
'2001: A Space Odyssey' er et langt mere originalt og banebrydende værk, som også indtager en stor plads i filmhistorien. Hver eneste scene i den er ikonisk, den er gennemarbejdet og perfekt ned til mindste detalje. Den er en sand tour de force med hensyn til optimal udnyttelse af filmsproget, ja, en opvisning i alt det, som levende billeder kombineret med lyd og musik kan - og som adskiller det fra de andre kunstneriske og fortællende udtryksformer: bogen, tegneserien, maleriet, teaterstykket og radio-hørespillet.
Også 'A Clockwork Orange' og 'Barry Lyndon' er i mine øjne mere definitionen på Kubrick når han er på toppen af kreativitet og originalitet. Sammenlignet med dem synes jeg, at 'Eyes Wide Shut' er en mere ordinær film, omend den da stadig bærer hans umiskendelige fingeraftryk.
Jeg er enig med Kruse i, at 'Eyes Wide Shut' er en af Kubricks svageste film. Dens tema og eksekveringen af historien fænger ikke, og jeg savner i høj grad det Kubrickske "touch", som man kender fra hans tidligere film - uden dermed at sige, at der slet ikke noget af dette "touch". Skuespillet fra det daværende ægtepar Cruise/Kidman er godt, og filmen har da også visse momenter. Men de forventninger, jeg havde, blev ikke indfriet. Da filmens fortekster blev ledsaget af Shostakovich's 'The Second Waltz', blev jeg ellers indgydt optimisme, eftersom et af Kubricks varemærker er en fantastisk forening af betagende, uforglemmelige billeder og klassisk musik. Noget sådant var der imidlertid ikke i 'Eyes Wide Shut'.
Ok, der vil jeg så være lidt mere gavmild og give den 8/10. Jeg synes den fungerede ret godt og jeg synes den formåede at skabe en stemning som jeg ihvertfald fandt fascinerende og kunne leve mig ind i.
Jesus christ! Det var da typisk filmz at alt skal dissikeres, diskuteres og analyseres. ;P
Det er heller ikke ligefrem fordi at jeg har tænkt over TDKR specielt meget efter premieren, det var nok bare et dårligt ordvalg skal du se, det mere at jeg åbenbart havde brug for at distancere mig selv fra alt det hype der opstod omkring filmens release, for at kunne danne min egen holdning. Det er dårlig vane, men når en film allerede bliver hyldet som et mesterværk før den overhovedet har fået premiere, har jeg nogle gange en tendens til at blive ekstra kritisk, når jeg så endelig ser den. De fleste gange er min første opfattelse dog også den endelige, men lige her var det altså en af de sjældne gange, hvor den faktisk blev bedre ved andet syn.
Tænkepausen var måske ikke ment så meget på filmens temaer, for nej det er måske ikke den dybe tallerken, men det behøves den heller ikke at være, for at være god. Tænkepausen var mere ment på filmens tekniske kvaliteter: udførelsen af actionscenerne, som har været et irritationsmoment for mig i Nolans tidligere film, og så fandt jeg også bare persongalleriet lidt mere interessant og bedre håndteret i denne omgang.
For mig er TDKR en bedre fortalt film end TDK, jeg havde bare brug for en pause mellem det første og det andet syn for faktisk at se det.
Over and out!
Cool, det forklarer det hele fint. :) Men mht. din første kommentar, så skal film da netop diskuteres og analyseres, ellers ville forummet være overflødigt. ;)
Ispep (16405) skrev:
Arh.. Det er jo ikke Bay eller Emmerich der står bag. Hvis du da ikke kan se, at de prøver på lidt mere, så er det da ærgerligt, men det gør de altså. Der er nogle fine historier fortalt igennem tre film med gennemgående temaer og rød tråd. At 3'eren måske heller ikke lever op til de to første (ifølge mig) er en anden snak, men tom synes jeg da bestemt ikke den er, da jeg kan se gode intentioner og generelt fin forståelse for mange ting, der udgør en god/underholdende superhelte film (hvis man ER til genren). Det er ikke fordi filmen står til 17% på rottentomatoes, som "tomme kalorier" jo ofte gør :D
Jeg har ikke sagt, at den ikke prøver på mere end en Bay eller Emmerich film, men meget af det, som filmen prøver på, synes jeg ikke fungerer. Værst af alt føler jeg, at Nolan har slået så stort et brød op, at han har glemt at få noget følelse og sjæl med. Jeg synes, filmen føles ufatteligt tom, og det er også der min oprindelige kommentar stammer fra. Nu gider jeg egentlig ikke ind i en TDKR snak, men det er nu engang sådan, jeg har det. Du har det anderledes, og det er fint nok. :) Mht. Rotten Tomatoes sammenligning så har jeg svært ved at se, hvad den skal til for. Den ændrer jo ikke min holdning. Du kan sikkert også finde positivt anmeldte film, som du ikke er begejstret for.
Ispep (16405) skrev:
Det er ikke en ligegyldig målestok. Det er netop en superhelte film, og skal bedømmes på de præmisser. Og ikke ift. alt muligt andet. Det kan godt være du hiver en Scorsese-målestok som alle film skal måles efter, men det kan man jo ikke bruge til noget :D
Om TDKR er bedre end Daredevil er da fløjtende ligegyldigt. Jeg er på udkig efter gode film, og om genren så er superheltefilm eller incestkomedier (overdrivelse fremmer...) er sådan set mig totalt underordnet. :) At TDKR er bedre end andre superheltefilm er for mig ikke noget succeskriterie i sig selv. Om filmen isoleret set er god er det, jeg går op i. Selvfølgelig har forskellige film forskellige præmisser, og det tager jeg selvfølgelig med i mine overvejelser. Og det er nu ikke, fordi jeg har en hetz mod Nolan overhovedet, jeg finder mange af hans film fantastiske.
Sjovt, for filmen har altså et par ret så rørende sekvenser, som den tydeligt spiller på. Men okay :D
Jeg faldt bare over "tomme kalorier" som jeg synes lyder hårdt nok mod en film, der ellers gør mange gode ting for en blockbuster standard. Såmænd blot det, og dens generelle modtagelse (ja ja, det elsker jeg at bruge :D) indikerer ingenlunde en fordummende film. Jeg kan da tydeligvis se kæmpe stor forskelle på denne her, og så hav af andre idiotiske blockbusters lavet af andenrangs skabere. Kan være du ikke kan, men så vil jeg mene du har al for høje og måske endda urimelige forventninger for denne type film? Jeg ved ikke, men det slog mig lidt. Også ligemeget. Jeg er med på du ikke finder den god :D Jeg er dog enig i, at det ikke er en man tænker over :D
Sjovt, for filmen har altså et par ret så rørende sekvenser, som den tydeligt spiller på. Men okay :D
Hvilke scener vil du fremhæve der? :)
Ispep (16428) skrev:
Kan være du ikke kan, men så vil jeg mene du har al for høje og måske endda urimelige forventninger for denne type film?
Nej, det tror jeg altså ikke. Jeg fandt fx The Avengers ret meget bedre, hvis vi snakker supperheltefilm. Eller de to forrige Batman film for den sags skyld. :) Jeg kunne jo godt regne ud, hvad der cirka var i vente. :)
Værst af alt føler jeg, at Nolan har slået så stort et brød op, at han har glemt at få noget følelse og sjæl med.
kontra dette:
The Insiders anmeldelse skrev:
Men hvis der er noget i "The Dark Knight Rises", der har større slagkraft end dens action, er det dens rå power på det følelsesmæssige plan. Under filmens sidste akt spiller Nolan på hele følelsesregistret, som var han David Helfgott foran et Steinway.
#16421 Snaden 13 år siden
#16422 BN 13 år siden
Den er jeg ikke helt så begejstret for. Jeg vil nok give den 6/10.
Her er hvad jeg tidligere har skrevet om den i forskellige tråde her på filmz.dk:
Citat hentet fra http://filmz.dk/forum/anmeldelser/stanley-kubrick-...
Citat hentet fra http://filmz.dk/forum/tagwall/collateral-top-60-61...
#16423 Snaden 13 år siden
#16424 Lord Beef Jerky 13 år siden
#16425 BN 13 år siden
Wow! Det siger ikke så lidt om Kubricks standard, at hans svageste film af nogle bedømmes til 8/10!
#16426 Lord Beef Jerky 13 år siden
#16427 MMB 13 år siden
Cool, det forklarer det hele fint. :)
Men mht. din første kommentar, så skal film da netop diskuteres og analyseres, ellers ville forummet være overflødigt. ;)
Jeg har ikke sagt, at den ikke prøver på mere end en Bay eller Emmerich film, men meget af det, som filmen prøver på, synes jeg ikke fungerer. Værst af alt føler jeg, at Nolan har slået så stort et brød op, at han har glemt at få noget følelse og sjæl med. Jeg synes, filmen føles ufatteligt tom, og det er også der min oprindelige kommentar stammer fra. Nu gider jeg egentlig ikke ind i en TDKR snak, men det er nu engang sådan, jeg har det. Du har det anderledes, og det er fint nok. :) Mht. Rotten Tomatoes sammenligning så har jeg svært ved at se, hvad den skal til for. Den ændrer jo ikke min holdning. Du kan sikkert også finde positivt anmeldte film, som du ikke er begejstret for.
Om TDKR er bedre end Daredevil er da fløjtende ligegyldigt. Jeg er på udkig efter gode film, og om genren så er superheltefilm eller incestkomedier (overdrivelse fremmer...) er sådan set mig totalt underordnet. :) At TDKR er bedre end andre superheltefilm er for mig ikke noget succeskriterie i sig selv. Om filmen isoleret set er god er det, jeg går op i. Selvfølgelig har forskellige film forskellige præmisser, og det tager jeg selvfølgelig med i mine overvejelser. Og det er nu ikke, fordi jeg har en hetz mod Nolan overhovedet, jeg finder mange af hans film fantastiske.
#16428 Ispep 13 år siden
Jeg faldt bare over "tomme kalorier" som jeg synes lyder hårdt nok mod en film, der ellers gør mange gode ting for en blockbuster standard. Såmænd blot det, og dens generelle modtagelse (ja ja, det elsker jeg at bruge :D) indikerer ingenlunde en fordummende film. Jeg kan da tydeligvis se kæmpe stor forskelle på denne her, og så hav af andre idiotiske blockbusters lavet af andenrangs skabere. Kan være du ikke kan, men så vil jeg mene du har al for høje og måske endda urimelige forventninger for denne type film? Jeg ved ikke, men det slog mig lidt. Også ligemeget. Jeg er med på du ikke finder den god :D Jeg er dog enig i, at det ikke er en man tænker over :D
#16429 MMB 13 år siden
Hvilke scener vil du fremhæve der? :)
Nej, det tror jeg altså ikke. Jeg fandt fx The Avengers ret meget bedre, hvis vi snakker supperheltefilm. Eller de to forrige Batman film for den sags skyld. :) Jeg kunne jo godt regne ud, hvad der cirka var i vente. :)
#16430 BN 13 år siden
kontra dette:
Én af de herrer har uret. ;-)