Gravatar

#16441 BN 13 år siden

Pécuchet (16440) skrev:
Den bliver bedre med alderen.

"Med alderen"? Når FILMEN er blevet ældre? Eller når JEG er blevet ældre? Og hvis du mener det sidste, hvor gammel skal jeg da blive, før min begejstring øges? Det næste større hjørne jeg runder, er 50 år. Skal jeg være 50, 60 eller 70? ;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#16442 Ispep 13 år siden

Pécuchet (16440) skrev:
Den bliver bedre med alderen

Den kan ikke bruges mod en som BN. Han er gammel (det næste stop er vel graven :D) og har set omkring 6000 + film, så at trække den kliche over hovedet på BN, det er sgu lige at stramme den for meget :D
Gravatar

#16443 Snaden 13 år siden

Pécuchet (16440) skrev:
Den bliver bedre med alderen. Auov uad auon acnurop ias iicinecu ertac iulunmod asiz.

Nu bliver jeg nysgerrig. Kan du skrive lidt om din opfattelse af filmen, og evt. hvilken karakter du vil give den.
Gravatar

#16444 Kiksmann 13 år siden

Snaden (16421) skrev:
Helt bestemt. Med hensyn til Kubrick, så er jeg lidt spændt på at høre, hvad du synes om 'Eyes Wide Shut', som jeg også synes er helt fantastisk. Jeg har snakket med mange om denne film, og det er om noget en, der kan dele vandene.

Her er jeg helt enig, dog er det ikke en af hans bedste, den ligger lunt i svinget til 8/10.
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/kiksmann
Gravatar

#16445 Riqon 13 år siden

Det kedelige er, at de fleste film bliver bedre, desto yngre man bliver...
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#16446 jessup 13 år siden

White dog Samuel Fuller/1982

Det er lang tid siden jeg har set filmen, men det var et velkomment gensyn.

Kvinde køre hund over, hunden overlever, kvinde tager hund til sig, hund redder kvinde fra voldtægt, hund er agressiv og kvinden vil tæmme hund. - hund er kun agressiv overfor sorte.

Selve motivationen for at "omvende" hunden er lidt tyndt og by-the-book men det er også som head on social kommentar at filmen virker. Filmen er smukt filmet og musikken synes at understrege filmens genre mere som thriller/horror men det svækker ikke filmens punch.

Nok ikke blandt Fullers bedste men er stadig yderst seværdig.

4,5/6

At filmen skulle være holdt tilbage (i næsten 10 år i biografdistribution)fordi den skulle være anset som racistisk er nok en tilsnigelse. Nok var det snarere at selve emnet og perspektiverne som blev anset for sprængfarlige.

Edit - taget fra IMDB
The major reason the film was buried by Paramount was due to the criticism claims by the NAACP stating the film was trying to push a racist message across in its depictions of the dog's actions while the film was in pre-production. Once a release date was set, the NAACP then threatened Paramount with boycotts which soon scared off executives largely due to the film's subject matter. The film was then limited to a series of limited screenings throughout 1982 in cities such as Seattle, Denver and Detroit and Paramount finally aborted its release in the U.S. and shelved the film soon after. Paramount then tried to bury it for almost 25 years and yet the film was seen sporadically during this time appearing on cable and even a very brief, enjoyable run in art houses around the U.S. Paramount finally acknowledged the film and lifted its studio imposed ban by licensing the film as part of Criterion Collection, which released the film on DVD in 2008, more than 25 years after its intended and aborted release.
Share this
This is just until June
Gravatar

#16447 Benway 13 år siden

#16446 Jeg så den fornyeligt, da den blev vist på DR2, og var virkelig imponeret og temmelig overrasket over, hvor meget den rent faktisk ramte mig rent følelsesmæssigt. For mig er den nok en 5/6 film - måske da en 6/6 ved et fremtidigt gensyn.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#16448 jessup 13 år siden

Benway (16447) skrev:
#16446 Jeg så den fornyeligt, da den blev vist på DR2, og var virkelig imponeret og temmelig overrasket over, hvor meget den rent faktisk ramte mig rent følelsesmæssigt. For mig er den nok en 5/6 film - måske da en 6/6 ved et fremtidigt gensyn.

Noget af det der trækker ned for mig har jeg ikke nævnt og det kunne godt frafalde ved gensyn. Ikke utænkeligt at den havner på 5/6 herfra. Selvom jeg kunne huske slutningen havde jeg det lidt undervejs "har jeg nu husket rigtigt" :) - og den har helt sikkert et solidt emotionelt punch.
This is just until June
Gravatar

#16449 Muldgraver 13 år siden

Fik endelig i weekenden set The Weeping Meadow af Angelopoulos. Man får nok mest ud af filmen, såfremt man kender noget til græsk historie op til og omkring anden verdenskrig, hvilket jeg ikke gør, men filmen var ikke desto mindre en særegen oplevelse. Lige rigeligt sentimental til min smag, men fungerede for så vidt filmisk som både en passion og klagesang over den græske folkeånd, der i selvmodsigende drift voldtager sig af længsel, efter ungdom og materiel lykke. Ak og ve, Eros.

Som aktører i tragedien har Angelopoulos fornemt brugt det græske militær som den magt, der parallelt med faderens undertrykkelse af husets datter undertrykker folket. Kameraets flydende bevægelsers betragtning af scenarierne, på en gang skånsomt og nådesløst fokuserende, er ud over det sædvanlige, peger mens fokus holdes på det lille plot ud over dette mod den større historiske kontekst, og forener forankrende individet og samfundet til en fælles skæbne. Mange flotte, flotte billeder, brugt som metaforer, eksempelvis et træ med hængte slagtede får foran barndomshjemmet er trods sin umiddelbare banalitet rigt.

Er der nogen, som ved om The Other Sea bliver færdiggjort?
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#16450 Benway 13 år siden

jessup (16448) skrev:
Noget af det der trækker ned for mig har jeg ikke nævnt og det kunne godt frafalde ved gensyn. Ikke utænkeligt at den havner på 5/6 herfra. Selvom jeg kunne huske slutningen havde jeg det lidt undervejs "har jeg nu husket rigtigt" :) - og den har helt sikkert et solidt emotionelt punch.

Noget der kunne trække en smule ned for mig er måske de lettere tidstypiske slasher-elementer, som virker en anelse trivielle, men det er trods alt kun en meget lille del af filmen. Skuespillet er lidt svingende omend klassisk Fuller, men Paul Winfield gør det sgu godt som hundetræneren.

Undervejs kunne jeg ikke lade være med at tænke på f.eks. de palæstinensiske børneudsendelser, som vi har set klip fra, hvor ungerne fra kravlealderen bliver indoktrineret med et massivt jødehad. Det er et fascinerende spørgsmål, om man overhovedet kan bliver den slags kvit som voksen, eller om der ikke er andet at gøre end at håbe, at de kommende generationer gradvist lægger afstand til den.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: